کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 

شش ماه است که سایت ثبت سفارش خودرو در خواب به سر می برد. در این راستا آخرین دلیلی که برای بسته بودن آن اعلام شد حمایت از تولید داخلی بود. مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت در این باره به صراحت اعلام کرد که بازار خودرو کشور مفت به دست نمی آید و به این راحتی ها در اختیار محصولات خارجی قرار نمی گیرد چرا که صنعت خودرو کشور باید ارتقا یابد و تقویت شود. از این رو حالا با افزایش چشمگیر تعرفه واردات خودرو اینطور به نظر می رسد که بازار خودرو کشور در سیطره خودروهای چینی و داخلی قرار بگیرد.

 

نیم نگاهی به محدودیت های مشابه در دهه 70 شمسی که با نیتی تقریبا مشابه انجام شده بود نشان می دهد که خودروسازان داخلی کشور پیشتر نیز با چنین شرایطی مواجه شده بودند. آن ها ثابت کردند که فرصت های طلایی را به سادگی از دست می دهند و حتی با ایجاد انحصار در بازار فروش به نفع آن ها نیز نتوانسته اند مسیر توسعه را در پی گیرند چراکه این رقابت است که موجب ارتقا و پیشرفت می شود و نه انحصار.

 

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با محدودیت واردات خودرو به کشور در دهه 70 شمسی می گوید: "محدودیت های واردات خودرو که در دهه 70 اتفاق افتاد به منظور اعمال تغییرات زیر ساختی، افزایش تیراژ تولید، ارائه مدل های جدید، ایجاد زنجیره تولید و قطعه سازی و ایجاد شبکه گسترده خدمات پس از فروش و مقوله هایی مشابه بود که تا حد قابل توجهی به وقوع پیوست و تیراژ تولید خودرو در کشور از رقم حدودی 80 هزار دستگاه در سال به حدود 900 هزار دستگاه در سال 84 رسید."

 

او ادامه می دهد: در این راستا تنوع مدل از حدود سه دستگاه به حدود  10تا 12 دستگاه ارتقا یافت و قطعه سازی و شبکه خدمات پس از فروش نیز به خوبی راه اندازی شد. از آن پس صنعت خودرو کشور برنامه صادرات محصولات خود را نیز آغاز کرد که قدم بزرگی به شمار می آمد اما متاسفانه با تغییر دولت این سیاست ها نیز رفته رفته تغییر جهت داد و نه تنها نظام کاهش تعرفه های خودروهای وارداتی به منظور ایجاد بازار رقابتی اجرا نشد، بلکه کم کم عوارض های جانبی نیز به قیمت آن ها افزوده شد.

 

زاوه می افزاید: اجرای طرح این چنین در حدود 10 سال اول اجرا آن تقریبا موثر واقع شد و رشد همه جانبه و قابل توجه صنعت خودرو کشور را به همراه داشت. اما تغییر جهت دولت به بهانه حفظ و حمایت از صنعت تولید داخلی و در پس آن تحریم ها باعث شد که صنعت خودرو کشور بسیار درجا زده و حتی با از دست دادن کیفیت، رکورد تیراژ تولید و ثبات قیمت، پس رفت شدیدی کند و با سرکوب نرخ ارز، تولید از داخل کشور به سمت چین و واردات به اسم تولید داخل پیش رفته و در کل همه دستاوردهای این طرح بر باد رود.

 

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص بی اثر شدن این طرح در طی سال های بعدی اجرا می گوید: هر جای دنیا اگر صنایع را در دراز مدت در فضای بسته نگهدارید، انگیزه خود برای صادرات  و در پس آن انگیزه حفظ کیفیت و نوآوری را از دست می دهند. زمانی که دولت با وجود این کاهش انگیزه همچنان حمایت های کامل خود را ابراز می کند  نتیجه آن می شود که سرعت افول کیفی در همه زمینه ها تشدید می شود.

 

او می افزاید: خودروسازان دریافتند که هرچه انجام دهند، دولت به منظور حفظ صنعت داخلی مجبور به حمایت از آن ها است. از این رو زمانی که تولید از چرخه عرضه و تقاضا خارج می شود، تنها تامین و جلب رضایت عوامل بالا دستی در اولویت قرار می گیرند و حلقه آخر این زنجیره بزرگ که همان مصرف کننده باشد دیگر اهمیتی ندارد چرا که مجبور است به هر آنچه که خودروساز به بازار تزریق می کند بسنده کند.

 

فربد زاوه در رابطه با تغییرات اخیر در زمینه واردات خودرو، از بسته شدن ثبتارش تا افزایش تعرفه واردات خودرو می گوید: این تغییرات به هیچ وجه جدید نیستند و سخنانی که در این رابطه زده می شود بیش از چهل سال است که تکرار می شوند. ذات اقتصاد کشور چهل سال است که دولتی است و اقتصاد دولتی نیز نتیجه ای جز این به همراه ندارد. زمانی که یک راه حل پاسخ مطلوب در پی نداشت هیچ دلیلی برای تکرار آن وجود ندارد چرا که پاسخ جدیدی به ارمغان نخواهد آورد. اگر دولت به رفتار فعلی خود ادامه دهد بدون شک موجب بالندگی و پیشرفت صنعت نخواهد شد همانطور که تا کنون نیز چنین نتیجه ای را به تصویر نکشیده است.

 

پرواضح است که محدودیت های گذشته و حال هواره به نفع خودروسازها است چرا که بازار فروش را به صورت انحصاری در اختیار آن ها قرار می دهد. تجربه خودروسازی پیشرفته جهانی به وضوح نشان می دهد که پیشرفت و توسعه تنها در بازار رقابتی حاصل می شود و نه در بازار انحصاری.

 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت , ماشین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : سلام میشه راهنمایی کنید واریز اولیه من ۱۲ مهر ۴۰۲ بوده دعوتنامه قرار بوده اخر اسفند ۴۰۳ بیاد ولی هنوز نیومده با این وضعیت کی دعوتنامه های مارو میفرستن؟
سهند مرداد : سلام دوستای عزیز میدونید این شماره برای کجاست 02184950000
X5 اقساطی تیر لرستان : شما کدوم شهر هستین ؟؟؟؟؟ منم 16 آذر ارسال مدارک زده و همش میگن در حال حمل هست اینا دارن به شعور ما توهین میکنن مدام میگن هفته آینده !!!!!!!!!!
X5 اقساطی تیر لرستان : ماشین منم تحویلش 10 آبان بود و پانزده روز بعدش یعنی 25 آبان پیام اومد که شاسی شده بعد حدود پانزده روز پلاک شد و بعد یک هفته ارسال مدارک و الان دو هفته از ارسال مدارک رسیده و همش میگن در حال حمل هست امروز تماس گرفتم گفتن تا آخر هفته میدن امیدوارم این یکی از حرفاشون راست باشه
سهند : با پول ما کار می‌کنند انبارشون پر سهند آزاد میفروشن
nima j4 : مبارک باشه بلاخره از استرس در اومدی
سهند s : چن ماهه گیرکرده تو مرداد ازیه ورم دارن ثبت نام میکنن
شاهین سی وی تی : هوالحق… ما 23 اسفند تکمیل وجه کردیم، امروز 29ام تحویل گرفتیم.انشالله آزادی همه
999 : شیما صداقت جان عزیزم کور شوی انشالله با دو دختر هایت ما داریم شاهین ها مونو میگیریم همه دارن سوار میشن تو پیاده ای شیمی شیمی
احسان : سلام داداش من هنوز تحویل نگرفتم اما اکثر ماشین های ایران خودرو از برند بارز استفاده میکنند.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مازیار کو؟ : بچه ها کسی مازیارو ندیده ؟ ازبس زدید تو پر بچه رفت دیگه محوشد تو افق . نفهمیدیم همه طلاها را فروخته یا بخشی شا! ! شاسی پلمپ 84 خدایی خوب نترکونده شاسیا بعد 20واندی سال. نگرانش شدم ... مازی طلا کجایی؟
کوییک GXRL : من نمیدونم کمبود کدوم قطعه ؟ که سری R فاکتور نمیشه ، ما همه از سایت سایپا گرفتیم به ما چه که خط تولید دست پارس خودرو ، سایپا باید جوابگو باشه ، مملکت بی صاحاب
سمیرا : سلام من چندین برنامه فرستادم لطفا همگی انتشار بدید شاید با زیاد شدن عضو فرجی بشه
مسعود : سلام به همه کارشناسان که قیمت اکستندو پیش بینی کرده بودن سلام 🤣🤣والله گفتید بالله گفتید
اکستند : اکستند امروز 1400 اگهی کردن با چشمام دیدم بقران
محمد : اگه اشکی عزیز این اتفاق بیافته مطمین میشم که واقعا فرد بااطلاع از شرکت سایپا هستی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : کاش برای من هم همین روزا دعوتنامه میومدچون اونموقع طلا قیمتش 10500 بود و 20 گرم طلای من شد 210 تومن .بقیشو یه وام 50 تومنی گرفتم ولی اگه الان میومد همون 20 گرم طلا برای تکمیل وجه کافی بود چون گرمی 13800 شده و اون وام 50 تومنی دیگه دست نخورده بود حالا من نمیدونم چرا این دوستان برای دعوتنامه اونقد عجله میکنن.
207اتو سقف فلز30دی : مهدی،آره متاسفانه به ماها که رسیده همچی برعکس شده!تاحالا سقف فلزوسفیدو قالپاق رو زودتر میدادن،حالا پاناوتیتانیوم و مشکی و رینگ رو زودتر دارن میدن...!آخر سراز کار ایرانخودرو در نیاوردیم
کوییکrs : سلام، دوست عزیزی که کوییک آراس تحویل مرداد ماه بوده و تحویل گرفتی میشه بگی چندم تکمیل وجه کردی
207اتو سقف فلز30دی : این دوسه روز بیشتر دنا فاکتور کردن،حالا خداکنه ازمارو همون 30 دی بدن زودتر نخاستیم