چرا نمایشگاه خودروی تهران جهانی نیست؟

 

نمایشگاه خودرو تهران

 
نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در حالی روز گذشته پس از گذشت ۱۱ سال برای دومین بار در «شهر آفتاب» آغاز به کار کرد که به اعتقاد برخی کارشناسان به‌دلیل ماهیت صنعت و بازار خودرو ایران، نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرویی کشورمان، فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد.
چرا نمایشگاه خودروی تهران جهانی نیست؟
آنچه مشخص است در نمایشگاه‌های بین‌المللی، طبق روالی معمول آخرین دستاوردها و تکنولوژی مربوط به صنعت خودرو در معرض دید جهانیان قرار می‌گیرد حال آنکه در ایران به‌دلیل عدم حضور خودروسازان جهانی و همچنین انحصاری که زنجیره خودروسازی ایران را اسیر خود کرده، نمایشگاه بین‌المللی نه‌تنها قادر به نمایش دستاوردهای جهانی نیست؛ بلکه با نمایش خودروهای کنونی خودروسازان و وارد‌کنندگان به محلی برای خرید و فروش خودرو تبدیل شده است. در این بین به‌نظر می‌رسد که بیشتر بازدید‌کنندگان نمایشگاه خودرو تهران را متقاضیان خرید خودرو تشکیل می‌دهد تا بلکه بتوانند از میان خودروهای موجود در بازار انتخابی با رضایتمندی انجام دهند. هرچند برخی از وارد‌کنندگان و یا خودروسازان حاضر در نمایشگاه محصولات آینده خود را نیز در معرض دید قرار داده بودند، اما این خودروها نیز به‌نوعی برای بازاریابی به جمع محصولات نمایشگاهی پیوسته بود. در هر صورت برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران با تمام کم و کاستی هایش پس از گذشت ۱۱ سال می‌توان اتفاق خوبی در این حوزه دانست این در شرایطی است که در نمایشگاه مذکور باز هم حضور چینی‌ها پررنگ‌تر از دیگر شرکت‌های مطرح خودروساز به چشم می‌آمد. چینی‌هایی که هم قصد صادرات خودرو به ایران را  دارند و هم به‌نوعی برای حضور در حوزه تولید اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
اما در شرایطی کارشناسان به نمایشگاه‌های خودرویی معتبر دنیا اشاره کرده و استقبال گرم مشتریان از این نمایشگاه‌ها را علاقه‌مندی به دیدار آخرین دستاوردهای خودرویی تعبیر می‌کنند که مشتریان ایرانی به‌نوعی از این گزینه محروم هستند در این مورد یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که عدم توسعه محصول در شرکت‌های خودروساز منجر به آن شده که خودروسازان تنها به نمایش خودروهای قدیمی خود اکتفا کنند و در این زمینه حرفی برای گفتن نداشته باشند. وی همچنین تاکید می‌کند که هم‌اکنون به‌دلیل توقف سایت ثبت‌سفارش، وارد‌کنندگان و مشتریان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و محصولات ارائه شده در نمایشگاه نیز قیمت و زمان مشخصی برای تحویل ندارند. در هر صورت برخی دیگر از کارشناسان نمایشگاه خودروی تهران را عاملی برای تحرک بازار خودرو عنوان می‌کنند و اینکه این رویداد می‌تواند جانی تازه به بازار پاییزی خودرو دهد.
 
استانداردهای نمایشگاه‌های جهانی خودرو
برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو در دنیا با اهداف مشخصی سازماندهی می‌شود و شرکت‌کنندگان نیز طبق همین اهداف در نمایشگاه حضور می‌یابند. ویژگی منحصر‌به‌فرد اینگونه نمایشگاه‌ها حضور تمامی تامین‌‌کنندگان زنجیره‌ صنعت خودرو است. بر همین اساس معمولا شرکت‌‌کنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو در جهان با حضور نزدیک به ۴۰۰ شرکت‌کننده برگزار می‌شود که همگی تلاش می‌کنند محصولات خود را در معرض دید عموم قرار دهند.بر این اساس در این نمایشگاه‌ها شرکت‌ها در بخش‌های مختلفی چون خودروهای سواری، سنگین وسایل نقلیه موتوری، خودروهای بدون سرنشین، قطعات و لوازم یدکی، خودروهای مفهومی، شرکت و تلاش می‌کنند با اجرای برنامه‌هایی خاص و ایجاد بخش‌هایی مثل تیونینگ، روکش‌های محافظتی و راندن خودروهای آزمایشی، به جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر کردن نمایشگاه‌ها کمک کنند.با وجود این عمده برندهای معتبر جهان با حضور در نمایشگاه‌های خودرو تلاش می‌کنند آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار دهند. این شرکت‌ها ضمن رونمایی از جدیدترین خودروهای خود از محصولات آینده‌شان در قالب کانسپت نیز پرده‌برداری می‌کنند. اهمیت این موضوع از آن رو است که بازدید‌کنندگان از این نمایشگاه به‌دنبال محصولات باکیفیت، ایمن، راحت و دارای طراحی منحصر‌به‌فرد هستند.در عین حال، موضوع مهم دیگر این است که تولید‌کنندگان خودرو در رویدادهای خودرویی با جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های حاصل از مراجعه مشتریان و بازدید‌کنندگان، افق‌های تازه‌ای پیش‌روی خود ایجاد کرده و طراحی محصولات خود را بر اساس نیاز و علاقه مشتری قرار می‌دهند. کمپانی‌های مطرح خودروسازی دنیا با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف ضمن رونمایی از محصولات جدید خود پیش چشم میلیون‌ها بازدیدکننده تلاش می‌کنند، سهم بیشتری از بازار جهانی صادرات خودرو را از آن خود کنند.
 
در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه در نمایشگاه‌های بین‌المللی خودروسازان و شرکت‌های مرتبط با صنعت خودرو آخرین دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند، می‌گوید: این شرکت‌ها آخرین دستاوردهای خود درخصوص دانش فنی، مدلینگ و پلت فرم که با آخرین تکنیک‌ها تولید شده است را معرفی می‌کنند.  وی با اشاره به اینکه تبادل اطلاعات به‌منظور هم‌افزایی با سایر شرکت‌ها نیز در نمایشگاه‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد، می‌افزاید: در حاشیه این نمایشگاه‌ها جلسات مهمی درخصوص آخرین مدل‌ها و تکنولوژی‌ها در حوزه تولید و طراحی خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد که این هم‌افزایی در راستای به روز کردن خودروها و ارتقای دانش تولید است.این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه برندهای معتبر جهانی تلاش می‌کنند در این رویداد از مشتریان و متخصصان ایده بگیرند، می‌گوید: در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا یکی از مهم‌ترین‌ها فعالیت‌ها بحث کلینیک خودرو است. بر این اساس شرکت‌هایی که مدل جدیدی را طراحی کردند و آن را به بازار عرضه نکردند سعی می‌کنند درباره بحث طراحی، تولید و به‌خصوص قیمت‌ به ارزیابی محصول جدید خود بپردازند.
 
مقایسه نمایشگاه خودرو تهران با نمونه‌های جهانی
به‌رغم آنکه در نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو در جهان تاکید جدی بر جلب رضایت مشتری، عرضه محصولات جدید و نمایش دستاورد شرکت‌ها در دانش، طراحی و تبادل اطلاعات و ارزیابی محصولات جدید صورت می‌گیرد، اما به‌نظر می‌رسد نمایشگاه خودرو تهران فاقد تمامی اهداف مدنظر در نمایشگاه‌های بین‌المللی جهانی باشد.در حال حاضر نمایشگاه خودرو تهران محدود به حضور تولید‌کنندگان خودرو، شرکای داخلی خودروسازان کشور و چینی‌ها و از سوی دیگر تعدادی از وارد‌کنندگان کشور شده است. در این بین به‌نظر می‌رسد که بحث حضور شرکت‌های مرتبط با صنعت خودرو، تبادل اطلاعات میان شرکت‌های مختلف، ارزیابی محصولات از سوی مشتریان نیز از سوی عرضه‌‌کنندگان خودرو در نمایشگاه صورت نمی‌گیرد. موضوعی که نشان از فاصله عمیق برگزاری این رویداد با استانداردهای جهانی دارد. به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین دلیل ضعف نمایشگاه خودرو تهران به وضعیت بازار خودروی کشور و سیاست‌های دولت بازمی‌گردد. به‌عبارت بهتر نمایشگاه خودرویی که هم‌اکنون برگزار شده نشان از وضعیت و ظرفیت کنونی بازار خودروکشور دارد. از آنجا که سهم واردات خودرو در بازار کشور با سیاست‌گذاری دولت رو به کاهش است؛ بنابراین برندهای معتبر خارجی تمایلی به حضور مستقیم در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران ندارند و تنها برخی از نمایندگی‌های این شرکت‌ها در ایران به‌منظور حفظ برندینگ و مارکتینگ خود در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. اما موضوع مهم دیگر درباره وضعیت نمایشگاه خودرو تهران به بازار نسبتا انحصاری خودرو در کشور بازمی‌گردد. از آنجا که دو خودروساز بزرگ کشور در بحث طراحی خودرو سابقه چندانی ندارند، به همین دلیل خودروی جدیدی برای عرضه ورقابت با سایر خودروسازان جهانی ندارند و همین موضوع اثر جدی در برگزاری نمایشگاه دارد.
 
موضوع جالب توجه دیگر اینکه در شرایطی که خودروسازان جهانی در نمایشگاه‌های مختلف صرفا بر معرفی محصولات جدید خود تاکید دارند، اما در نمایشگاه خودروی تهران شاهد فروش و پیش‌فروش خودرو از سوی برخی از عرضه‌کنندگان خودرو بودیم که این اتفاق نادر نیز بر نقاط ضعف نمایشگاه و عدم انطباق آن با استانداردهای جهانی اضافه می‌کند. در این مورد یکی از کارشناسان صنعت خودرو با بیان اینکه مهم‌ترین ضعف نمایشگاه تهران از وضعیت بازار خودروی کشور نشات می‌گیرد، می‌گوید: در این رویداد تنها شرکت‌هایی حضور دارند که می‌توانند از بازار خودروی کشورمان سهم داشته باشند.وی اضافه می‌کند: از آنجا که فعالان بازار خودروی کشور ما محدود هستند؛ بنابراین برندهای جهانی تمایلی به حضور مستقیم در این نمایشگاه‌ ندارند و تعداد شرکت‌‌کنندگان در این اتفاق زیاد نیستند. بر همین اساس نمایشگاه خودروی ما نمی‌تواند با استانداردهای جهانی همسو باشد. وی معتقد است؛ زمانی نمایشگاه خودروی تهران می‌تواند محلی برای نمایش خودروهای روز جهان شود که ارتباط ایران با جهان تغییر کند و وضعیت بازار خودروی کشور نیز دچار تحولی اساسی شود.
 

منبع

دنیای اقتصاد


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کاوه
7

وقتی بعد از هر نماز به همه جهان فحش می هیم و برای خیلی از کشورها آرزوی مرگ می کنیم، می خواهید نمایشگاه و سایر کارهامون جهانی باشد!؟
19:18  1396/09/07
گزارش
پاسخ دادن
قدیر
2

چون بیشترش چینی هستش
18:48  1396/09/07
گزارش
پاسخ دادن
اریابهمن
11

تا زمانیکه دیپلماسی و دکترین سیاست خارجی ما حول محور دشمنی با تمام دنیا باشد،نتنها خودروسازی بلکه تمام صنایع کشور روز به روز بسمت پسرفت و عقب مادگی خواهند رفت.اینچنین وضعیت اسفباری باب میل کسانیست که با جان و مال این مردم زحمت کشیده و مظلوم تا دندان در فساد و رانت در حال پر کردن جیب خود هستند.
18:20  1396/09/07
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
11

گذشته از دلایلی که ذکر شد تمام دنیا در تلاش برای بهبود هرچه بهتر کیفیت و احترام به سلیقه و آسایش مشتری هستند که با قانون و قاموس تولید کنندگان (دزدان قاتل) ایرانی همخوانی ندارد به همین دلیل امکان همکاری بجز همفکرانشان (فرانسویها) با کسی دیگه امکان پذیر نیست
18:19  1396/09/07
گزارش
پاسخ دادن
محمد
9

هر که پارتی داشته رفته ۴ تا بنجل چینی وارد کرده تبلیغ هم میکنه که خودروسازم
11:22  1396/09/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : چک کنین ببینین فاکتور نشدین اطلسیا دارن فاکتور میشن
میشه جواب بدید : از کجا باید ببینم فاکتور شده یا ن
شاهین پلاس اتوماتیک : ممنون از شما، ولی فکر می کنم نهایت تکمیل وجه های تا 21 اسفند فاکتور شدن ، الان من 22 اسفند م سخامم همون روز ثبت کردم تو وضعیت هم زده عدم نقص پرونده ولی هنوز فاکتور نشدم. انشاالله که همه هر چه زودتر فاکتور بشن و ماشیناشو تحویل بگیرن
محسن : مگه میشه؟ مانده مبلغ ماشین به روز محاسبه میشه
امیر : اگر تکمیل وجه اسفند رو ۱۵ تا ۲۶ ام بگیریم الان تقریبا نصف اسفندیا فاکتور نشدن.
محمد : سلام یک ماه قبل از تحویل بهت پیام میدن دو هفته مهلت واریز داری
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : نسبت به چه ماشینی میگید اشغاله؟ همکارم ساینا داشت شاهین cvt با 15000 کیلومتر کارکرد خریده میگه محشره
محمد : سلام یک ماه قبل از تحویل بهت پیام میدن دو هفته مهلت واریز داری
سیاوش : با عرض سلام ادب واحترام خدمت دوستان و اعضای گروه شاهین پلاس اتوماتیک وتبریک به مناسبت عید وهمچنین فاکتورشدن وتحویلی خودروهای اعضاخداراشکر باانرژی مثبتی که داشتیم ویاری حق ودوستان مطالبه‌ گر درسته باتاخیرولی خداراشکر طبق نظرات وپیامهای دوستان تقریبا اسفندیها که اونورسال تکمیل کردنداوکی شدن فقط دوستانی که مشکل سخاداشتندودرفروردین به علت تعطيلات رفع کردندموندندکه تعدادشون کمه اینشاالله دیگه کم کم باید منتطراردیبهت باشیم من خواهش میکنم دوستان اردیبهشتی اعلام کنن چه تاریخ تکمیل وسخا کردندتامثل قبل آمار بیاد دستمون من خودم۶شهریور وتکمیل۲اردیبهشت سخا ۳اردیبشت هست اگه خدابخواد تا سربرج باید استارت اردیبهشت بخورد ضمنا امید وارم دوستان چرخ ماشینشون بچرخه و اونایی که قصدفروش دارن هم برکت براشون داشته باشه.ممنون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده : دقیق 450 میلیون باید پرداخت کنی. من الان موعد مردادم واسم اومده باید 450 پرداخت کنم
کوییک gxl تیر : من 21 ام واریز کردم امروز تکمیل وجهش کامل شد رفت روی اماده تخصیص
تیگو8 : شانس گه ما همش میخوره تو تعطیلی تو قبر پدرشون .... 3/20فاکتور شده هنوز هیچ غلطی نکردن 4/1هم تحویل ماشینه خدا میدونه چقدر تاخیر بخوره خدا لعنتشون کنه
X33دستی : ممنون از اطلاع رسانی هادی آریزو یعنی ما هم که تحویل 4 خرداد بودیم امیدی داشته باشیم که مجوز میخوریم برای x33دستی؟؟
دنا اپشنال شهریور : الان که گرون کردن سریع تحویل میدن
سروش : کسی میدونه تفاوت s باrsدر چیه؟
ساینا : گارانتی خودرو چطوری فعال کنم خودش ازلحظه تحویل فعال میشه یابایدکاری کنم ؟
جلیل : تحویلم 4 تیر بود رنگ سفید
ساینا : چندروزپیش خودرو رو تحویل گرفتم میخوام ببینم چه مدارکی رو پست میاره درخونه ؟ همه چی ارسال میشه یابرای دریافت سندبایدبرم نمایندگی ؟
جلبل : سلام دوستان چهارشنبه مال من فاکتور شد پانا فولادی طرح مادران فروش فوری واریز کل وجه 7 فروردبن تبدیلم اومد نزدم