حمایت از تولید داخل یا جلوگیری از واردات؟

 

واردات خودرو

از روزی که سایت ثبت سفارش خودرو بسته شد،قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش گذاشته؛هرچند واردکنندگان خودرو بسته شدن سایت و افزایش نرخ ارز را از دلایل اصلی افزایش قیمت ها در بازار عنوان می کنند،اما کماکان اعتراض ها به این تصمیم ادامه دارد.
 
متین‌دخت والی‌نژاد: ساماندهی بازار خودرو، در دولت یازدهم کلید خورد.زمانی که مسعودکرباسیان رییس وقت گمرک تصمیم گرفت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی را متوقف کند،خیلی از واردکننده ها به جمع منتقدان او پیوستند،با این حال این تصمیم تا به امروز ادامه داشته است.
 
تصمیم به توقف سامانه ثبت نام خودروهای وارداتی دوماهی است که اجرا شده است.تصمیم دولت برای توقف این سایت،البته براساس دو اخطاری است که طی دو مرحله در چهارسال گذشته به واردکنندگان خودرو ابلاغ شد و بر مبنای آن از واردکننده ها خواسته شده بود که در صورتی می توانند به فعالیت خود ادامه بدهند که دارای نمایندگی از کشور واردکننده و داشتن تعمیرگاه تخصصی و خدمات پس از فروش باشند.با وجودی که برخی واردکنندگان این دستورالعمل را رعایت کرده بودند اما کماکان برخی ها نیز تلاش می کردند که با درخواست های متعدد از دولت مبنی بر تاخیر در اجرای این مصوبه از زمان برای واردات بیشتر استفاده کنند. با این حال محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای حضور در این وزارتخانه این مصوبه را نهایتا اجرایی کرد و  پس از او محمدشریعتمداری که به عنوان وزیر صنعت،معدن و تجارت از مجلس رای اعتماد گرفت هم این مصوبه با قاطعیت بیشتری دنبال کرد.
 
به دنبال بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو،اعتراض ها از سوی واردکننده ها بالا گرفت.همزمان شایعاتی در فضای مجازی مطرح  شد که حکایت از آن داشت،مناطق آزاد این مصوبه را دور می زنند.به دنبال این طرح این شایعه علی معقولی مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک اعلام کرد:«عدم امكان ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی مشمول مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم می شود. همچنان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی همچنان ادامه دارد.» (اینجا)
 
در همین رابطه علی علی آبادی فراهانی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت،معدن و تجارت هم گفت: «وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ برنامه ای برای تغییر معیار لوکس بودن خودروها از حجم موتور بالای 2500 سی سی نیز ندارد.»
 
بنا به گفته علی آبادی فراهانی از چند ماه پیش دستور العملی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارائه شده که دو هدف اصلی توسعه صادرات خودروهای ساخت داخل و حمایت از صنایع داخلی را دنبال می کند.
 
در سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشت؛ رشد شدید واردات خودرو موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح "ساماندهی واردات خودرو" در هیات دولت، متوقف کند هرچند که واردات خودرو براساس ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد. (اینجا)
 
بخش خصوصی،معترض!
 
به دنبال تصمیم های اخیر وزارت صنعت،معدن و تجارت بیشترین اعتراض ها را بخش خصوصی و واردکننده ها مطرح کردند.آنطور که رییس انجمن واردکنندگان خودرو می گوید این کار غیرقانونی است.مهدی دادفر دبیر این انجمن هم معتقد است که این تصمیم دولت سبب نابود شدن بازار واردکننده ها می شود.
 
در همین حال مسعود خوانساری در نامه ای به محمدشریعتمداری؛ به موضوع تصمیم اخیر وزارت صنعت در ممنوعیت ثبت سفارش خودرو اشاره کرده و این عمل را از مصادیق برهم زدن نظم بازار و دخالت ناگهانی و بدون برنامه دولت در روند کاری بخش خصوصی ارزیابی کرده است.
 
رئیس اتاق تهران در این نامه نوشته است:«از حدود یک ماه قبل به صورت ناگهانی و بدون ارائه هیچ دلیلی، ثبت سفارش برای واردکنندگان خودرو غیرفعال شده است. این اقدام در بازار اثرات مشخصی دارد. اولین موضوع این است که بازار با تلاطم و تنش مواجه می‌شود و در حاشیه آن امتیازات ویژه هم برای واردکنندگانی که تا قبل از تاریخ ممنوعیت اقدام به ثبت سفارش کرده بودند، ایجاد می‌شود. به همین دلیل از وزیر صنعت خواستیم دستور توقف ثبت سفارش واردات خودرو را لغو کند و صدور ثبت سفارش به روال عادی بازگردد.» 
 
واکنش مردم
 
 رویدادهای اخیر، البته بر بازار هم اثر گذاشته؛قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش گذاشته و این افزایش البته بازار خودروهای تولید داخل را هم رونق بخشید است. فعالان بازار معاملات خودرو البته شرایط را مبهم ارزیابی می کنند.
 
خبرآنلاین با طرح این سوال مطرح است که با توجه به این‌که حداقل قیمت خودروهای وارداتی بالاتر از 50 میلیون تومان است، آیا ادامه روند افزایشی واردات خودرو اقدام درستی استاین موضوع را با کاربران در میان گذاشت.
 
 «سعید» یکی از کاربران خبرآنلاین در این باره نوشت: «خودروهای خارجی نباید اجازه ورود پیدا کنند.»
 
یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین که نام خود را عنوان نکرده، تصریح کرد: «نه‌تنها واردات خودرو باید ادامه داشته باشد، بلکه باید تعرفه واردات صفر شود. در کنار آن، تولید خودرو در داخل کاملا متوقف شود تا مردم جان و مالشان در امنیت باشد.»
 
کاربر دیگری متذکر شد: «واردات خودرو باید افزایش داده شود، ولی نه با نرخ و قیمت چند صد برابری قیمت جهانی، بلکه برابر با همان قیمت واقعی.»
 
«آزیتا» عنوان کرد: «مگه خودروهای داخلی وارداتی نیست، اگه نیست، چرا وقتی دلار گرون میشه، قیمت خودروهای داخلی هم افزایش پیدا می‌کنه. نتیجه اخلاقی اینکه ما چیزی به نام صنعت خودرو نداریم.» 
 

منبع

خبر آنلاین


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات , تولید داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

کاربر: امیر(سابق)
0

چرا اعتراض؟ ما خودمون این شرایت و تو سری خوردن و ظلم را دوست داریم. مگه نه اینکه با خریدن هر آشغال تولیدی و بسیار گران میگیم دست شما درد نکنه و یا وارداتیهایی که چند برابر قیمت جهانی دارند را با به به و چه چه میخریم . پس اول بجای اعتراض رفتار خودمون و درست کنیم
12:15  1396/07/24
پاسخ دادن
مهران
19

حمایت از دلالان حمایت از رانت خواران حمایت از امضاهای طلای...حمایت از مافیاهای خودروی...کدام تولید ...تولید مدتهاست که به خواب زمستانی فروع رفته....همش بهانه...هر وقت خودروهای که وارد کردن با قیمت دلخواهشون فروختن دومرتبه واردات ازاد میکنن....
09:45  1396/07/23
پاسخ دادن
محمد
24

حمایت از تولید داخل یا جلوگیری از واردات؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
حمایت از تولید داخل یا حمایت از قاتلان خودرویی ملت ایران ؟؟!!
حمایت از تولید داخل یا حمایت از مافیای دزد و بی رحم خودرو ؟؟؟!!
آیا 30 سال برای حمایت و رساندن خودرو به سطح جهانی کافی نیست ؟؟؟؟؟!!!
ایا توی این حکومت که دم از عدل و عدالت علی (ع) می زنند کسی نیست که حامی جان و مال مردم در برابر این مافیای دزد و بی رحم خودرو باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
13:26  1396/07/22
پاسخ دادن
هادی
11

30 سال که سهله اگه 300 سالم طول بکشه وضعیت بهتر که نمیشه بماند از این بدتر هم میشه فقط ما باید به فکر خودمون باشیم و تا جایی که میتونیم جیب این فرقون سازا یا به قول شما قاتل ها رو پر نکنیم.
13:52  1396/07/23

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد