تولید خودرو کلاس A در سایپا

 

مرسدس بنز کلاس A

 
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع سایپا گفت: علاوه بر طراحی پلتفرم SP که بر روی آن 5 محصول در کلاس های B و C تولید خواهد شد، پروژه ی دیگری در حدود یکسال پیش در این مرکز تعریف شده و طراحی خودرویی جدید و کوچک در کلاس A در دستور کار قرار گرفته است.
 
علیرضا مصدقی با اشاره به استراتژی توسعه محصول در گروه سایپا که در سال 93 تدوین شده، گفت: بر اساس مقتضیات حاکم بر بازار تا سال 93 سایپا صرفا برروی تک محصول کار می کرد و هدفش افزایش تیراژ محصول بود تا به این طریق بتواند با افزایش تولید، قیمت محصول تمام شده را کاهش دهد و تا آن سال هم در حوزه خودروهای ارزان قیمت موفق عمل کرده بود.
 
وی افزود: از اواسط سال 93 و همزمان با ورود خودروهای چینی تغییر عمده ای در نگاه مشتریان و بازار ایجاد شد چرا که این خودروها علاوه بر اینکه ارزان قیمت بودند از آپشن های متعددی نیز برخوردار بودند و بر همین اساس توانستند نظر مشتریان خودرو در کشور را به خود جلب کنند. علاوه بر این با توجه به کپی برداری خودروهای چینی از خودروسازان برتر دنیا، این خودروها از ظاهر زیبایی برخوردار بودند و این سه عامل باعث شد که سلیقه مشتریان و نظر بازار نسبت به خودروهای موجود تغییر یابد.
 
مصدقی تاکید کرد: بر همین اساس احساس نیاز در تغییر محصولات سایپا محسوس شد و مدیریت ارشد گروه با دقت و حساسیت بیشتری خواهان تغییر استراتژی تک محصولی و تدوین استراتژی جدید توسعه محصول بر اساس تولید محصولات جدید در گروه سایپا شد.
 
وی افزود: علاوه بر ورود خودروهای جدید به بازار ایران، در حوزه استانداردهای تولید محصول و مسایل ایمنی سرنشینان و عابران پیاده نیز قوانین جدیدی مصوب و ابلاغ شد و این موضوع مزید بر علت شد تا سایپا استراتژی قبلی خود را تغییر دهد چرا که محصولاتش در گذراندن این استانداردها بعد از سال 1400با مشکلاتی روبرو می شدند به نحوی که برای پوشش این استانداردها در آن محصولات، نیاز به هزینه کرد بالایی وجود داشت.
 
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، صادرات محصول را عامل سوم برای تغییر این استراتژی دانست و گفت: با توجه به اینکه یکی از سیاست های اصلی گروه سایپا افزایش حجم صادرات محصولات خود به دیگر کشورها بود لذا بر اساس سه اصل گفته شده و تاکید مدیر عامل گروه، سایپا با تغییر استراتژی خود به سمت ایجاد تنوع محصول با محوریت پوشش استانداردهای اعلام شده و تجهیز به آپشن های متنوع حرکت کرد.
 
وی افزود: بر همین اساس سایپا در برنامه کوتاه مدت خود با استفاده از پلتفرم ایکس 200 اقدام به طراحی مدل های جدید کرد و دو خودرو ساینا اتوماتیک و کوییک طراحی و تولید شد و این دو خودرو اولین خودروهای داخلی با گیربکس اتوماتیک هستند که به بازار عرضه خواهند شد.
 
مصدقی گفت: به منظور استفاده از آپشن های جدید نیاز به طراحی جدید پلتفرم الکتریکال وجود داشت که با تلاش مهندسان ایرانی انجام شد و آپشن هایی چون کروز کنترل، استارت دکمه ای (بدون نیاز به کلید)، سیستم صوتی تصویری پیشرفته که قابلیت اتصال به اینترنت و ارتباط با موبایل را داراست، دوربین عقب و فرمان برقی در این خودروها طراحی شد.
 
وی تاکید کرد: این خودروها تمامی استانداردهای مصوب را پوشش خواهند داد و علاوه بر این چند استاندارد جدید مثل ایمنی عابرین پیاده را هم دارا هستند.
 
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در ادامه گفت: سایپا تا سال 93 صرفا در حوزه خودروهای کوچک و کلاس B فعالیت داشته ولی بر اساس استراتژی جدید طراحی و تولید خودرو در کلاس C را نیز در دستور کار قرار داد و بر همین اساس اقدام به طراحی پلتفرمی جدید با عنوان SP کرد.
 
وی افزود: با هدف حفظ ایمنی سرنشینان و رعایت استانداردهای جهانی، این خودروها بر اساس استاندارد Euro NCAP سه ستاره نگارش 2016 طراحی شد که بسیار سخت گیرانه تر از استانداردهای داخلی است و در آن علاوه بر مسایل ایمنی حین و بعد از تصادف، هشدار دهنده های قبل از تصادف چون سیستم ترمز های اضطراری، سیستم A DAS و ... لحاظ شده است.
 
مصدقی در خصوص این پلتفرم تصریح کرد: بر اساس رویه جدید خودروسازان جهانی، طراحی پلتفرم ها بر اساس قابلیت انعطاف در طول محصول، از فاکتورهای مهم است که به نام ایده "مگا پلتفرم" مطرح می باشد، لذا با توجه به استراتژیک بودن محصولات آتی سایپا و سرمایه گذاری های مصوب، در پلتفرم SP نیز از این قابلیت استفاده شده و می توان علاوه بر تولید خودرو در کلاس C ، خودروهای کلاس B را نیز بر روی این پلتفرم طراحی و تولید کرد.
 
وی افزود: بر همین اساس خودروهای کلاس C را به نام SP1 نام گذاری و در دو مدل سدان و کراس اوور تولید و عرضه خواهد شد و خودروهای کلاس B را نیز در سه مدل تولید و عرضه خواهد شد که به نام SP0  نامگذاری شده و شامل مدل های هاچ بک، سدان و مینی SUV خواهد بود.
 
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا تصریح کرد: مراحل طراحی این 5 مدل صورت پذیرفته و وارد مرحله نمونه سازی شده است و با توجه به پوشش استاندارد های جهانی و امکان تولید با هزینه پایین در داخل کشور، قطعا قابلیت صادرات و رقابت در بازارهای جهانی را خواهند داشت.
 
وی با اشاره به اینکه خانواده ایکس 200 تا سال 1404 بیشتر تولید نمی شود گفت: با توجه به این موضوع و برای اینکه سایپا بازار خودروهای کوچک را همچنان حفظ کند، پروژه ی دیگری در حدود یکسال پیش تعریف شده و طراحی خودرویی جدید در کلاس A در دستور کار قرار گرفته شده است.
 
مصدقی گفت: این خودرو استانداردهای 1400 به بعد را به خوبی پاسخ خواهد داد و با بررسی های انجام شده به لحاظ قیمتی و برای ذائقه مشتریان بسیار مناسب خواهد بود.
 
وی در خصوص تولید و طراحی موتور و قوای محرکه جدید نیز گفت: در طراحی موتور نیز همانند طراحی خودرو به صورت پلتفرمی بررسی و طراحی مد نظر قرار گرفت و اولین موتور جدید گروه سایپا که به "موتور ارتقا یافته" مشهور است در حال انجام مراحل پایانی قرار دارد و این موتور در نسل بعدی خودروهای کوییک و ساینا اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد.
 
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا گفت: این موتور حدود 7 درصد افزایش توان نسبت به موتورهای جاری را دارد و استاندارد آلایندگی یورو 5 را پوشش می دهد و قابلیت کنترل انتشار گاز CO2 را در حد استاندارد خواهد داشت. علاوه بر این برای خانواده SP1 دو تیپ موتور جدید مورد استفاده قرار گرفته که یکی از آنها با تنفس طبیعی 1600 سی سی و دیگری با توان بالاتر و قدرت رانندگی بیشتر مجهز به توربو شارژ 1500سی سی و ویژه رانندگی خارج از شهر و مدل کراس اوور است.
 
وی افزود: در خصوص تولید خودروهای برقی نیز که با استقبال در سطح جهان مواجه شده، سایپا اقدامات خوبی انجام داده و در حوزه خودروهای کوچک و متوسط یعنی ایکس 200 و SP0  طراحی هایی صورت گرفته به نحوی که قابلیت تبدیل این خودروها به خودرو برقی وجود دارد.
 
مصدقی تصریح کرد: در حوزه ایکس 200 نمونه سازی خودرو برقی انجام شده و در مراحل تکوین آن هستیم  و تا 2 سال آینده می توانیم تولید انبوه این خودرو را آغاز کنیم و در خصوص خانواده SP نیز چون طراحی پلتفرم در اختیار خودمان بوده، مساله برقی شدن آن هم دیده شده است.
 
وی افزود: امیدوارم دولت محترم نیز زیر ساخت های لازم در این زمینه را از جمله ایجاد شارژرهای عمومی و خصوصی آغاز کند و موازی با طراحی و تولید این خودروها، زیرساخت ها هم مهیا شود تا رضایت مشتریان در این حوزه تامین شود.
 
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا گفت: در سال 94 این مرکز پس از گذراندن بازرسی های دقیق از سوی معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری به عنوان یک شرکت دانش بنیان معرفی شد که اولین شرکت دانش بنیان در حوزه خودرو در کشور است و دلیل انتخاب نیز ارائه طراحی پلتفرم SP بوده که موضوع و ایده آن دانش بنیان است و بر همین اساس تحت پوشش آن مرکز قرار گرفتیم.
 
وی افزود: بر همین اساس و حمایت های معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری موفق به دریافت کمک های مالی جهت توسعه آزمایشگاه های مختلف ازجمله آزمایشگاه حفظ عابر پیاده، تست تصادف و ارتقای آلایندگی ها به یورو 6  شدیم.
 
مصدقی ضمن تقدیر از مدیرعامل گروه سایپا گفت: دغدغه مدیریت ارشد گروه جهت توسعه محصول باعث شد که این مرکز با سرعت بیشتری به حرکت خود ادامه دهد و با حمایت های مالی گروه و جذب کارشناسان مجرب در طول 3 سال اخیر این مرکز به پیشرفت های مناسبی دست یافته است.
 
وی گفت: در این چند سال اخیر به طور متوسط به میزان 300 میلیارد تومان جهت تحقیق و توسعه محصول اختصاص یافته که حدود 2 درصد میزان فروش گروه سایپا بوده است و به نسبت سال های گذشته که فقط نیم درصد اختصاص می یافته رشد قابل توجهی داشته ایم و این امر باعث تحولی بزرگ در طراحی و تولید محصولات جدید در گروه سایپا شده است.
 
مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا گفت: توسعه محصول بسیار هزینه بر است به عبارت دیگر ایجاد آزمایشگاه های خاص، جذب نیروهای متخصص، تکوین خودروهای طراحی شده که شامل ساختن قالب ها و خطوط تولید است، بسیار هزینه بر می باشد. با توجه به شروع این روند در سایپا، امیدوارم دولت محترم در خصوص ایجاد شرایط مالی مناسب چون اختصاص وام های کم بهره و طولانی مدت به شرکت سایپا، مرکز را در تداوم مسیر توسعه محصول خود یاری کند.
 
وی در پایان گفت: با حمایت های مدیریت ارشد سایپا و تمرکز ویژه ایشان بر روی استراتژی توسعه محصول، خوشبختانه سایپا به جایی رسیده که در هر سال یک محصول جدید به بازار عرضه کند و بر همین اساس در سال گذشته محصول کوییک و ساینا اتوماتیک را ارائه کردیم و بعد از این هر ساله یک محصول جدید را به بازار عرضه خواهیم کرد و امیدوارم این حمایت ها ادامه داشته باشد تا هر چه زودتر سایپا بتواند به چرخه خودروسازان جهانی بپیوندد.
 

منبع

ایران جیب


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سایپا , کلاس A






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

رضا
0

شنیدن کی بودماننددیدن
23:40  1396/06/28
پاسخ دادن
آقا مجید
4

خدا رحم به پروردگار کنه دوباره یک خودروی شترگاوپلنگ دیگه از سایپا و شوک دادن به بازار. سایپا می تازد.خخخ
20:32  1396/06/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد