غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در چهل و دومین نشست مشترک رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی، آمارهای خیرهکننده و عجیبی در زمینه مقایسه صنایع مختلف ایران از جمله حوزه خودروسازی با دیگر کشورهای جهان اعلام کرده است.
شافعی در این نشست که روز جمعه و در سالن همایش اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار داشت:
جهت پیشرفت و خروج از وضعیت فعلی حاکم برای صنایع کشور، دو راه بیشتر برای انتخاب پیش رو نداریم. یا باید روشهای گذشته که توسعه پایدار را برای ما به ارمغان نیاورده است؛ ادامه دهیم یا راه دیگری را انتخاب کنیم. راه دوم به معنای تغییر بنیادین برای یک شروع جدید و البته دشوار است. باید اول از تحلیلهای مرسوم دست برداریم و برای اولین بار یک ارزیابی واقعبینانه از نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای صنعت و تولید کشور ارائه دهیم. انتخاب راهی جدید برای بقای اقتصاد کشور ضروری است و باید آماده باشیم تا روشی جدید و متفاوت را در این حوزه به کار گیریم.
وی با اشاره به آمارهای موجود در ارتباط با تعداد پروانهی واحدهای صنعتی و تولیدی و تعداد پروانههای در حال ساخت و مقایسه آنها با دیگر کشورها، اذعان داشت:
بهعنوان مثال اگر بخواهیم ایران را با کشورهای دیگری که در این شرایط محدودیت منابع قرار دارند مقایسه کنیم، آمارهای جالبی به دست میآید. مثلا در صنعت خودرو ما ۴۹ پروانه خودرو به همراه ۳۲ پروانه در دست ساخت داریم. بدین ترتیب و در مجموع ۸۱ واحد تولید خودرو در کشورمان وجود دارند که در حال شکلگیری یا فعالیت هستند. این در حالی است که تعداد واحدهای صنعت خودروسازی در آلمان ۱۲، ایالات متحده آمریکا ۲۹، فرانسه ۸، ژاپن ۱۱ و کره جنوبی تنها ۵ واحد است.
ایران با داشتن دهها برابر واحد تولید خودرو در مقایسه با ژاپن، یک دهم این کشور هم خودرو نمیسازد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه افزود:
کشوری مانند ژاپن با داشتن تنها ۱۱ واحد خودروسازی، بهتنهایی حدود ۱۰ میلیون وسیله نقلیه در سال تولید میکند که بخش اعظم آن نیز به کشورهای مختلف صادر میشود. این در حالی است که ایران با داشتن دهها برابر واحد فعال خودروسازی، حتی قادر به تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو نیست و تمام خودروهای تولیدی نیز با هدف مصرف داخلی تولید میشوند.
شافعی با بیان این مطلب که شماری از صنایع ایران واحدهایی هستند که به دولت و نهادهای اجرایی تعلق دارد و تنها در ظاهر به بخش خصوصی واگذار شده است؛ از صوری بودن این واگذاریها و عدم تحقق خصوصیسازی واقعی انتقاد کرد و ایجاد شرکتهای «خصولتی» را عامل مهمی در عدم پیشرفت صنایع ایران از جمله خودروسازی دانست.
وی در ادامه از نمایندگان مجلس درخواست کرد با پیگیری وعدههای وزرا، به تحقق واقعی خصوصیسازی در کشور کمک کنند تا همه خود را متعهد به اجرای وعدههای خود بدانند.