بسته‌شدن ثبت سفارش خودرو موجب سونامی افزایش قیمت

 

بسته‌شدن ثبت سفارش خودرو موجب سونامی افزایش قیمت

 
جولای ، ماه تغییر مدل سال در حوزه خودروهای وارداتی است. حالا در این بحبوحه سایت ثبتارش هم روی واردکنندگان رسمی به دلیل آمارگیری بسته شده است.
تمام این موارد دست به دست هم داده‌اند تا با سونامی قیمت در بازار خودروهای وارداتی روبه‌رو شویم. حال باید دید سه دسته از عرضه‌کنندگان خودرو در این بازار چگونه عمل خواهند کرد؟
 
گروه اول مثل خودروهای رنو کولئوس و تلسیمان که با حداقل یا به اصطلاح کف قیمتی پا به بازار گذاشته‌اند، احتمالا مجبور به افزایش قیمت خواهند بود.
 
دسته دوم مانند خودروهایی که حاشیه سود مناسب و معتدل دارند شاید دست به افزایش قیمت نزنند و به همین شکل ادامه ‌دهند اما دسته سوم که مانند برخی برندهای کره‌ای و اروپایی قیمت حبابی دارند باید دید در این شرایط آیا باز هم دست به افزایش قیمت خواهند زد؟
 
اقدامات اخیر وزارتخانه در برابر واردات
 
فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره سونامی قیمتی که احتمالا در بازار واردکنندگان به وجود خواهد آمد، می‌گوید: «مهم‌ترین اتفاقی که افتاده، این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در آخرین روزهای عمر دولت یازدهم، به صلاحدید خود و بدون توجه به قوانین و مقررات حاکم بر کشور عمل می‌کند.
 
متاسفانه از هفته گذشته سایت ثبت سفارش بسته شده است که بعد از پیگیری‌های ما، اعلام کردند در حال آمارگیری هستیم و به همین دلیل سایت را بسته‌ایم.
 
با این‌که اعلام شد در ۲۴ساعت این موضوع پس از آمارگیری رفع خواهد شد اما متوجه شدیم همان‌گونه که با دستور تلفنی بسته شده است، معلوم نیست چه زمانی باز خواهد شد!
 
احتشام‌زاد می‌گوید: «اتفاقی که رخ داد، باعث شد یک به یک فعالان این حوزه از بازار حذف شوند. ابتدا عده‌ای به نام واردکنندگان بی‌اصالت حذف شدند که اقدام تحسین‌برانگیزی بود اما از زمانی‌که در گام بعد شرکت‌های با اصالت غیرنمایندگی که در عین شفافیت و با خرید گارانتی از نمایندگان رسمی فعالیت خود را به خوبی در بازار انجام می‌دادند، گردن زده شدند و متاسفانه پیش از اعدامشان نیز فریاد دادخواهی آنها و انجمن نیز به جایی نرسید و هیچ جایی دل به دادخواهی آنها نداد که چهره واقعی این طرح نمایان شد. اکنون نیز شاهد قتل‌عام نمایندگان رسمی هستیم و سرمنشا و بزرگ‌ترین مشکل این است که تصمیم‌سازان وزارت صنعت و معدن فقط به فکر تولید به هر قیمتی هستند. »
 
تلاطم در بازار خودروهای وارداتی
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تاکید می‌کند: «این رفتارها موجب تلاطم در بازار خودروهای وارداتی شده است. زمانی که سایت ثبت سفارش بسته می‌شود، به بازار پیام می‌دهیم واردات خودرو ممنوع شده است و معلوم نیست منافع چه کسانی در نظر گرفته شده که قطعا منفعت مصرف‌کننده را در برنخواهد داشت چراکه هر کالایی در هر کشوری ورودش ممنوع شود دو اتفاق رخ می‌دهد.
 
اول، قاچاق؛ دوم، افزایش قیمت؛ خودرو کالایی است که قابلیت قاچاق برای آن وجود ندارد. لذا افزایش قیمت در صورت ادامه این روال رخ خواهد داد. مشتری‌ خواهان کیفیت، مجبور است این افزایش قیمت را تحمل کند و چند برابر قیمت واقعی برای حق طبیعی استفاده از خودروی باکیفیت پرداخت کند.
 
الباقی نیز مجبورند از عمده تولیدات داخلی که دارای یک ستاره کیفیت از چهار ستاره هستند، بالاجبار خرید کنند و دیگر راه چاره‌ای هم نخواهند داشت.
 
به رغم فرمایش مقام معظم رهبری در ابتدای سال‌جاری درخصوص ضرورت حفظ وارداتی که منجر به افزایش کیفیت می‌گردند اما سهم تنها ۵درصدی خودروهای وارداتی از بازار خودرو در برابر سهم ۹۵ درصدی تولیدکنندگان داخلی که باید مشوق آنها برای ارتقای کیفیت و توجه به خواسته‌های به حق مشتری باشد، در حال از بین رفتن است. تعطیلی قریب‌الوقوع بیش از ١۵٠ بنگاه فعال اقتصادی بخش خصوصی، شروع قتل‌عام این بخش است که بارها در شعارها با ارجاع به اصل ۴۴ قانون اساسی فقط در ظاهر مورد تکریم انگاشته شده است.»
 
ثبات نداشتن ارز؛ عامل افزایش قیمت
 
در زمینه افزایش قیمت خودروهای وارداتی یک منبع آگاه به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «از سال ۹۵ تاکنون شرکت‌‌ها قیمت محصولات وارداتی را تغییر نداده‌اند، به خاطر رکودی که در کشور حاکم است، با این‌که در فصل تغییر مدل سال هم قرار داشتند، برخی شرکت‌ها قیمت‌ها را افزایش ندادند.
 
همچنین با این‌که تورم در کشور تقریبا پایین و پایدار است اما ارزش ریال بسیار پایین آمده و یک‌سری اتفاقات بین دلار، درهم و یورو یعنی ارزش رایج رخ داده که واردکننده‌ها معمولا با این ارز خودرو وارد می‌کنند.
 
به عنوان مثال نسبت یورو به درهم سال پیش ۳٫۸ بود و حالا ۴٫۲ شده است. از دیگر سو، بیشتر واردکننده‌ها از خاورمیانه و اروپا محصولات خود را تهیه می‌کنند.
 
برای همین این اتفاقی که برای ارز افتاده است، تاثیر مستقیم روی قیمت تمام شده محصولات وارد شده می‌گذارد.»
 
این منبع آگاه درباره افزایش یک باره قیمت خودروهای وارداتی نیز می‌گوید: «واردکننده‌ها انتظار داشتند بعد از ریاست جمهوری ثبات داشته باشیم و قیمت ارز پایین بیاید. از دیگر سو، وقتی ترامپ در آمریکا بر سر کار آمد، دلار ارزشش بیشتر شد، یورو کمتر.
 
بعد رئیس‌جمهور فرانسه آمد، یورو ارزشش بالا رفت اما دلار ثابت مانده و درهم هم به همین ترتیب ارزشش پایین‌تر آمده است.» این منبع آگاه به تغییر مدل‌های سال در جولای اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به این‌که از ماه جولای مدل سال تولیدکننده‌ها عوض می‌شود، اگر ۲۰۱۷ بوده ۲۰۱۸ می‌شود.
 
وقتی مدل سال عوض می‌شود، خود شرکت‌ها قیمت را افزایش می‌دهند. پس دلایل داخلی و انتخابات ریاست جمهوری و ارزش ارز جای خودش، مدل سال هم تغییر کند و افزایش قیمت خواهیم داشت.
 
همچنین گمرک هم قیمت را تغییر می‌دهد.» این منبع آگاه درباره بستن سایت ثبتارش می‌گوید: «روز گذشته به صورت رسمی سایت ثبتارش بسته و همین مزید بر علت شد. وقتی سایت بسته شد، کسری به وجود می‌آید که در بازار و شاهد بازار سیاه خواهیم بود. دود این افزایش قیمت بر چشم مصرف‌کننده می‌رود.»
 

منبع

اقتصاد نیوز


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , ثبت سفارش , افزایش قیمت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

اریا بهمن
4

تنها راه نجات اقتصاد ایران(مردم ایران)،ورود کشور به بازار تجارت جهانیست.در صورت عضویت ایران ،تمام کمپانیهای معتبر،منجمله نمایندگیهای مادر خودروسازیها وارد ایران شده ودست برادران قاچاقچی و رانت خواران از دست بازار کوتاه میشود و کالا با قیمت واقعی بدست مردم میرسد.این عامل خروج ارز از کشور را کم کرده و باعث بالا رفتن ارزش پول ملی می گردد.مطمئن باشید تا زمانیکه این جریان هست،وضعیت روز به روز بدتر خواهد شد.😢😢😢!!!!! امید به روزه بیداریه مردم....
20:58  1396/04/31
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
0

مسئولین دلسوز ما برای چاپیدن مردم هر راهی که باشد را با جان و جیب پذیرا هستند. یه زمانی بهانه ارز،تولید ملی،نادیده گرفتن رفتار وارد کنندگان و .....
16:05  1396/04/31
پاسخ دادن
حمید
0

خدا لعنت کنه هر که باعث و بانی افزایش قیمت و اجحاف به مصرف کننده بیچاره است . بشمار
14:58  1396/04/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد