نفس‌های آخر پراید

 

نفس‌های آخر پراید

 
محمدحسین شاوردی: خودروسازان ایرانی خیلی هوای مشتریان را ندارند. ممکن است هزاران تئوری و تحلیل پشت وضعیت فعلی صنعت خودروی ایران باشد که رقابتی نیست، به صنعت جهانی وصل نیست، مدیران پیشرو و خلاقی ندارد، دولتی است و …. اما درنهایت تصویری که از خودروسازان ایرانی در ذهن مردم ما نقش بسته پراید است که پس از 25 سال احتمالاً پایان سال از خط تولید خارج شود. این را چند روز پیش، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از قول رئیس سازمان استاندارد گفته است و البته چندان هم حرف جدیدی نیست. داستان خروج پراید از خط تولید دیرزمانی است که مثل سریال‌های تلویزیون بی‌مزه شده و کارکرد خود را از دست داده است. این خودرو که نمود واقعی اقتصاد و صنعت ایران با همه مشکلات و بحران‌های متعددش است، بعد از رسیدن به تیراژهای چند صد هزار دستگاهی بالاخره قرار است با خط تولید سایپا وداع کند.
 
وضعیت صنعت خودروی ایران آدم را ناخودآگاه یاد فیلم مشهور سام مندس یعنی «جاده‌ای به‌سوی تباهی» می‌اندازد. ما در ایران ربع قرن به خاطر دوام صنعت خودروی وطنی خون دادیم، چه جوانان و زنان و مردان و کودکانی که با هزار آرزو در این اتاقک‌های ناامن ساخت ایران نشستند و راهی جاده‌ها شدند اما جاده‌ای که می‌پیمودند به سمت تباهی بود و ابدیت. و البته مثل همیشه برای مقصران هیچ توبیخی در نظر گرفته نشد. کاری هم نمی‌شد کرد، ساخت معیوب اقتصاد ملی و هزینه بالای نوسازی این صنعت و البته دولت‌هایی که روی توسعه این صنعت حساسیت خاصی نداشتند و بیشتر در پی حمایتش بودند، کار را به اینجا رساند که خودروهای مونتاژ ایران بین 15 تا 30 سال در خط تولید بمانند. مقایسه تفاوت‌های یک صنعت پیشروی تولید خودرو با ایران به‌وضوح نشان‌دهنده بی‌توجهی ما به جریانات روز جهانی است مخصوصاً وقتی نیسان جونیور (وانت آبی) را با همان ظاهر، ایمنی، تکنولوژی و مهندسی، بیش از 30 سال مونتاژ می‌کنیم.
 
این درحالی‌که سیر طبیعی صنعت خودرو به این روال است که هر خودرو با یک یا دو مورد به‌روزرسانی یا اصطلاحاً فیس‌لیفت، نمی‌تواند بیش از 5 سال در خط تولید بماند و این رویه جز در مواردی معدود، هرگز نقض نمی‌شود. پراید ناامن، گران و ضعیف اما همانند نیسان جونیور، همانند پژو 405 و همانند بسیاری از دیگر محصولات وطنی، بی کوچک‌ترین تغییر فنی و با اندک تفاوت ظاهری با نمونه‌های اولیه، یک‌بند تا الآن در حال تولیدند و یک‌بند هم جان می‌گیرند. آمار مرگ‌ومیر سالانه جاده‌های ما عمدتاً به کشته‌هایی برمی‌گردد که در وانت نیسان و وانت پیکان، یا در پراید و پژو 405 قربانی شده‌اند.
 
البته نباید از حق گذشت. این خودروی کره‌ای- آمریکایی به ذات ماشین کم‌خرجی بود و نگهداری سختی نداشت. ساده تعمیر می‌شد و نسبتاً نرم و راحت حرکت می‌کرد. هرچه بود گناه از پراید نسل اول نبود که برای عصر خود در دهه 90 ساخته شده بود. گناه از ما و اقتصاد بی‌سامان و صنعت همچنان کودک خودروسازی ما بود که با دیوار بلند تعرفه‌ها و البته کمک‌های پیاپی دولتی هرگز بزرگ نشد و بنیه قوی و مناسبی پیدا نکرد.
 
حالا که پراید دارد می‌رود، حالا که دیگر یک مقصر بزرگ از صحنه حذف شده بهتر است فکری اساسی برای صنعت خودروی داخلی بکنیم. اجازه دهیم رقابت، تعیین‌کننده برندگان بازار باشد، نه ملیت و نسبت. با رعایت این اصل است که کیا-هیوندای از سازنده پراید در دهه 90 میلادی به پنجمین خودروساز جهان که سازنده محصولاتی ناب مثل اپتیما یا استینگر است بدل می‌شود و سایپا با کمک برلیانس و چانگان چین و البته حمایت دولتی و تیراژ سیصدهزارتایی پراید، به‌زور زنده می‌ماند و طی طریق می‌کند. در عین حال، توجه به جایگاه تسلا، NIO، تاتا و حتی سایک جای تأمل دارد. شرکت‌هایی همه تازه ‌تأسیس که در کمتر از دو دهه به اوج عظمت رسیده‌اند بدون آنکه زبون کمک‌های وقت و بی‌وقت دولت، و البته نیازمند تعرفه‌های بالای تجاری برای بقا باشند.
 
ای‌کاش کمی آینده‌نگر بودیم. ای‌کاش زمان برای ما قدری اهمیت داشت. ای‌کاش در صنعت خودروی ما برنامه و استراتژی بر سیاست غلبه داشت. ای‌کاش اقتصاد ما دولتی نبود.
 
 
 
 

منبع

ایران جیب


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پزاید , خط تولید , توقف






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

ثانی
0

جانشینان ان همانا تیبا و همچنین ساینا می باشد .
17:49  1396/03/29
پاسخ دادن
ابراهيم
1

اي ول من يه زمين بلا استفاده اطراف ورامين دارم كه تقريبا 4 ساله قيمتش ثابته حدود 200 ميخرن ميفروشم ده تا پرايد صفر فول ميخرم ميندازم پاركينگ يكي دوسال بعد از توقف توليد دونه اي 30 ميفروشم
سال 82 كه توليد پيكان متوقف شد يكي از دوستام تازه پيكان صفر به قيمت 4.5تحويل گرفته بود و انداخت تو پاركينگ خونه باباش پذيرش كاناداش درست شد رفت بعد از دوسال كه برگشت همون پيكان صفر را 7 ميليون ازش خريدن
14:24  1396/03/28
پاسخ دادن
جهان
2

تیبا هم خط تولیدش رو ببندین :دی
12:51  1396/03/28
پاسخ دادن
مجی
9

اگه قرار به بستن خط تولید باشه باید ماشین های ضعیف ببندن عین پراید که 1300 سی سی حجمش یا ماشین هایی که دیگه سی سال دارن تولیدن میشن عین 206 تیپ2 که هیچی نداره از موتور TU3 ضعیف چینی که فقط 1300 سی سی داره و فقط اسم 206 داره ماکتی هست از 206 که 33 میلیون هم الکی پولش هست کسی هم نمیخره همه تیپ5 میخرن.........

باز تیبا2 که بهتره امکانات بیشتری داری نسبت به تیپ2 از آینه های برقی شیشه های عقب برقی موتور پر قدرت 1500 سی سی مگاموتور که الان دارن روی پارس تندرهای جدید استفاده میکنن شتاب عالی مصرف سوخت پایین از همه مهمتر هزینه و خرج نگهداری کمتر و قطعات ارزونتر نسبت به تیپ2 هستش تازه با قیمت 28 میلیون
13:13  1396/03/28

*
3

مجی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
موتور 1500 سی سی مگاموتور که الان دارن روی پارس تندرهای جدید استفاده میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناموسا چرا این نظرات افلاطونی رو تایید میکنید من شرمنده دوستان شدم
آخه چرا نمیدونید نظریه علمی میدی دانشمند
موتور 1500 مگا موتور - موتور پرایده یکم تقویت شده انداختن رو تیبا
چرا با موتور km4 تندر مقایسش میکنی؟؟؟
تندر هیچی نداره جز این موتور اینم ازش گرفتی؟؟؟
17:21  1396/03/28

مجی
3

اطلاعات فنی نداری میای نظر میدی
من نگفتم موتور ۱۵۰۰تیبا میندازن رو تندر
گفتم الان موتوری جدید پارس تندر که سری ساخت w هست رو داره مگاموتور میزنه همون شرکتی که موتورهای تیبا داره میزنه
موتور تیبا هم طراحی شده یه شرکت آلمانی هست و داره توسط مگاموتور ۱۵۰۰ سی سی تولید و ساخته میشود
لازم نیست هرچی به فکرت میرسه بیای اینجا بنویسی و نظر بدی یکم سرچ کن اطلاعاتت ببر بالا الان پارس تندر که داره پارس خودرو میده توسط مگاموتور تولید میشه برو خودت ببین ....
19:37  1396/03/28

محسن
2

داداش اطلاعاتت کمه برو سرج کن برو سایت مگاموتور هست هم موتپر تییا هم موتور پارس تندر پارس خودرو داره مگاموتور میزنه برا الان نیست خیلی وقته شما خبر نداشتی
21:04  1396/03/28

*
2

دکتر این حرفت یعنی چی؟؟؟
تیبا2 که بهتره امکانات بیشتری داری نسبت به تیپ2 از آینه های برقی شیشه های عقب برقی موتور پر قدرت 1500 سی سی مگاموتور که الان دارن روی پارس تندرهای جدید استفاده میکنن
(((موتور 1500 که روی پارس تندره روی تیبا استفاده میکنن)))
دقیقا حرف شماست
حالا مگا موتور منتاژ کنه این حرف من نبود
ببین دقیق چی نوشتی ؟ بعد فکر کن چی نوشتی ؟ بعد فکر کن چی فکر کردی!!!
16:05  1396/03/29

کاربر: نوید جهرمی
6

اگر قانونی بود که اونا و زن و بچه هاشون رو مجبور به استفاده از این تولیدات میکرد مطمأنن وضع بهتر میشد.
20:05  1396/03/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد