مدیران صنعت خودرو چگونه قربانی می شوند؟

 

مدیران صنعت خودرو چگونه قربانی می شوند؟

 
در جهانی که رقابت غول‌های فناوری بازارهای آزاد آن همچون سیلی خروشان به راه افتاده است، مجالی برای درنگ شرکت‌ها نیست. این رقابت تنگاتنگ و این موج انفجار اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی به صنعت خودروی جهان هم رسیده است و خودروسازانی که نتوانند همپای جهان خود را با تغییرات وفق دهند دیر یا زود از صحنه بازارهای جهانی حذف خواهند شد. به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی جهان فرصت زیادی ندارند که آن را در اختیار یک مدیر قرار دهند تا بتواند خود را با تغییرات منطبق سازد. در گذشته کم نبودند مدیرانی که نتوانستند همگام با تغییرات روز عملکرد خود را به روزرسانی کنند و باعث ضررهایی سنگین یا حتی تعطیلی کل شرکت شدند. این درس‌ها برای دیگر شرکت‌های خودروساز جهان موجب شده است که این روزها خبر برکناری یک مدیر خودرویی چندان عجیب و دور از ذهن به‌نظر نرسد.
 
به‌عنوان مثال دوشنبه گذشته شاهد خبر برکناری مدیر شرکت خودروسازی فورد بودیم. مارک فیلدز در شرایطی از سمت مدیریت شرکت فورد برکنار شد که تنها سه سال بود در این سمت فعالیت می‌کرد. او نتوانست سرمایه‌گذاران و حتی هیات‌مدیره شرکت را قانع کند که سرعت شرکت در تولید و توسعه خودروهای آینده از جمله خودروهای خودران برقی مجهز به باتری کافی است.
 
واقعیت این است که کهنه‌کاران صنعت خودرو همچون شرکت‌های فورد، جنرال موتورز و فولکس واگن دیگر تنها تعیین‌کنندگان روندهای این صنعت نیستند. حالا آنها با شرکت‌های فناوری همچون گوگل، اپل، اوبر و تسلا شریک هستند. شرکت تولیدکننده خودروهای برقی تسلا، هم اکنون ارزشی بیش از هر یک از خودروسازان دیترویتی دارد. برکناری مدیر فورد، دومین خودروساز بزرگ آمریکا به لحاظ میزان تولید پس از جنرال موتورز، منعکس‌کننده چالش‌هایی است که پیش روی آن دسته از خودروسازانی است که نتوانسته‌اند خود را با روند سریع تحولات منطبق سازند. ویلیام فورد جونیور، رئیس هیات‌مدیره و نوه موسس شرکت خودروسازی فورد می‌گوید: ‌«جهان ما به شدت تغییر کرده است. کافی است به سرعت تغییرات و رقبایی که وارد بازار شده‌اند نگاه کنید و لازم است که ما بتوانیم خود را با این تغییرات منطبق کنیم یا در آن سایرین را شکست دهیم.»
 
فیلدز با 28 سال سابقه در شرکت خودروسازی فورد، قربانی تغییر سریع انتظارات از خودروسازان شده است. برای دهه‌های متمادی شرکت‌های بزرگ خودروسازی تنها بر پایه میزان تولید مورد قضاوت قرار می‌گرفتند و به تعداد دستگاه‌های تولید‌شده‌شان و تعداد دستگاه‌هایی که با سود می‌فروختند، افتخار می‌کردند. امروز اما در دنیای خودروسازی، این به تنهایی یک افتخار محسوب نمی‌شود. حالا با انتصاب یک مدیر ارشد به‌نام جیم هکت، خارج از دایره نیروهای کهنه کار صنعت خودرو، شرکت فورد نشان داده است که قصد دارد یک پیشگام در عرصه حمل و نقل شخصی باشد.
 
هکت 62 ساله پیش از این مدیر شرکت «استیل کیس» بود. این شرکت که در زمینه مبلمان اداری فعالیت می‌کند، تحت مدیریت هکت توانست همگام با نیازهای «سیلیکون‌ولی»، با تکنولوژی جهان پیش برود و نیازهای برنامه نویسان کامپیوتر و سایر کارکنان حوزه تکنولوژی را برآورده سازد. او که روز دوشنبه به‌عنوان جانشین فیلدز معرفی شد، از تلاش‌های شرکت فورد در عرصه تکنولوژی خودروهای خودران تقدیر کرد. او گفت:‌ «من این ایده را که شرکت فورد نمی‌تواند به سرعت پیش برود، به چالش خواهم کشید. ما مسیری را طرح‌ریزی کرده‌ایم که فرصت‌های زیادی در اختیار ما قرار می‌دهد.» جانشینی هکت به جای فیلدز تنها یکی از نشانه‌های تغییرات بزرگی است که صنعت خودروی جهان با آن مواجه است. الزام مدیران خودرویی به پاسخگویی نیز یکی دیگر از تحولات صنعت خودرو است. پس از پرونده‌های رسوایی شرکت‌هایی همچون فولکس واگن که از تقلب این شرکت در اعلام میزان واقعی گازهای آلاینده محصولاتش حکایت داشت و موجب افت شدید فروش و ارزش سهام این شرکت شد، حالا خودروسازان جهان بیش از پیش بر پاسخگویی مدیران خود تکیه دارند.
 
به‌تازگی شرکت خودروسازی آلمانی فولکس‌واگن اعلام کرده است که برخی از مدیران این شرکت در برابر ورود به عصر جدید پاسخگویی به مشتریان مقاومت می‌کنند و اگر این روند ادامه یابد، سال‌ها طول خواهد کشید تا یک فرهنگ شرکتی جدید بر خودروسازی حاکم شود. تلاش بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی جهان از این روست که با شفافیت و پاسخگویی بیشتر در قبال مشتریان و سهامداران، بتواند اعتماد از دست رفته آنها را بازیابد. در این راستا اما فولکس واگن با مقاومت برخی مدیرانی مواجه است که هنوز به روش‌های مدیریت پیشین متوسل هستند و مشتری‌مداری را به‌عنوان یکی از موانع کار خود می‌دانند. ماتیاس مولر که در سپتامبر سال 2015 مدیرعامل شرکت فولکس‌واگن بوده است، درباره این مدیران می‌گوید: ‌«بی‌شک افرادی هستند که همچون گذشته به روش مدیریت متمرکز متوسل هستند. می‌توانید تصور کنید تغییر تفکر این افراد تا چه حد دشوار است؟» به‌نظر می‌رسد برای شرکت فولکس‌واگن تغییر تفکر مدیرانی که به روش‌های قدیمی تکیه دارند بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از برکناری آنها باشد، راهی که دیگر شرکت‌های خودروساز جهان نیز دیر یا زود به آن خواهند پیوست.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , برکناری , مدیران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : سلام مبارکتون باشه دوست عزیز شما تحویل مرداد بودید؟درسته؟ببخشید دی ماه ۴۹۳ چقد واریز کرده بودید؟ممنون میشم پاسخ بدید
مصطفی مقدسی : سلام کسی اطلاع داره شاهینgتا چه تاریخی فاکتور شده دوستان
x5 سفید : من هم با شرایط شما اما ۲۸ مهر شاسی شد و امروز بیمه
Samirax5 : بویی از شرف و انسانیت نبردن آخه بعد اینهمه تازه صدور فاکتور
مراد : سلام تا چند وقت بعد تحویل ماشین سند و مارتش باید بیاد اگه نیاد ب کی باید بگیم
محسن : سلام بخواهیم آینه تارا رو برقی جمع کنیم هزینش کسی می دونه چند هست ت نمایندگی
نسترن : دوستان متوجه شدیم چند نفر جلوی ما هستند درسته اما باید بدونیم شرکت روند تولیدش چجوریه روزی چندتا تولید میشه این هم خیلی مهمه من هشت اردیبهشت هستم احتمالا نزدیک 400 نفر باید جلوی من باشند آیا روزی بیست نفر فاکتور میشوند که من هم 30 روز دیگ فاکتور بشم
مهدی : سلام دوستان کسی اطلاعی در مورد اینک چرا پلاک نمیکنن داره؟؟ هم سخا رو انجام دادم هم املاک اسکان رو...
مرتضی : سلام به همه دوستان من هم ۲۶ مهر ماه شاهین cvt سانروف فاکتور شده و هنوز پلاک نشده
شاهین تحویل مرداد : درود دوستان من دوشنبه قید سانروف زدم تبدیل بهglزدم و مبلغ ۳۱۶میلیون دیگه واریز کردم تحویل زده بود یک ماهه ولی نمایندگی گفت تاخیر داره ایشالا هرچی خیره براتون پیش بیاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا : خبر داری فوق العاده تا چه تاریخی فاکتور شده ؟
کوییک آر اس : شماره 5 مهر تکمیل وجه گردید به احتمال زیاد اواخر آذر فاکتور بشید
کوییک آر اس : ببخشید منظورم بعد از تکمیل وجه بود
پویا : منم رفتم شماره گذاری سایپا دقیقا حرف شما رو گفت ولی نمیدونم چرا دوستان فکر میکنن ما شایعه سازی میکنیم
کوییک آر اس : هیچکس دقیق نمی دونه ولی خب حدودا 75 الی 85 روز بعد از فاکتور
پیش فروش بهمن : عزیز مال شما ربطی به پلاک نداره اون پیمان کار که قراره ماشین را تحویل نمایندگی بده هنوز تعداد ماشین های حمل ش تکمیل نشده وقتی تکمیل شه میاره گ وز چه ربطی داره به شقیقه، فقط خواستی یه ز ر زده باشی وقتی اطلاع نداری هر چیزی که به زهن ت میاد نگگگووو
کوییک اس : اگه تحویل در نظر بگیری چون اینا هفته چهارم شهریور هستند حدود 50 روز . ولی تکمیل وجه رو در نظر بگیری 80 روز چون سی روز بعد از تکمیل باید تحویل دهند
حبیب : سلام بین یک تادو ماه بعد درخواست از طریق سایت یا پلس+به آدرس مالک ارسال میشه
حبیب : سلام دوستان طرح فوق العاده سورن پلاس دوگانه سفید کسی میدونه تا چه تاریخی فاکتور شده یا کسی جدید فاکتور شده
بدرلو : جنگ کلا 12 روز بیشتر نبود چرا باید نصف دیرکرد کم کنن