بازی خطرناک چری برای بازار ایران!

 

بازی خطرناک چری برای بازار ایران!

 
خبر منتشره شده در یکی از رسانه‌های خبری چنان بهت‌آور بود که لحظاتی مرا در وادی شوک فرو برد. 130 الی 140 میلیون تومان و آن‌هم بابت یک کراس‌اوور چینی!. آن‌هم بلندقامتی که به نظر می‌رسد بیشتر از نعمت زیبایی و آپشن برخوردار است تا سابقه‌ای طولانی و پربار. خودرویی که پیش از این قرار بود با ارقامی حول‌وحوش 100 الی 110 میلیون تومان به بازار عرضه شود، ولی حال در نهایت شگفتی شاهد ذکر چنین ارقامی برای آن هستیم. منظور از کراس‌اوور چینی، همان خودروی چری تیگو 7 است؛ کراس‌اووری برخوردار از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو بنزینی با توان خروجی 143 اسب بخار. کراس‌اووری که به قرار معلوم هر اسب بخار تولیدی آن حدود یک میلیون تومان قیمت خورده است و این در تاریخ چینی‌های بازار این دیار بی‌سابقه است!
 
به‌راستی معلوم نیست که نماینده ایرانی چری در کشور روی چه حساب‌وکتابی چنین ارقام عجیبی را برای قیمت آن تعیین نموده است. آیا مدیران خودرو به سیم آخر زده و یا دارد حدومرزهای کشش بازار را بیش از پیش تست می‌کند؟ آیا جذابیت ظاهری این خودرو ملاکی برای تعیین قیمت آن بوده است؟
 
نماینده چری در کشورمان به‌خوبی به این نکته واقف است که با این مبالغ و یا حتی کمتر از آن می‌توان طیف متنوعی از خودروهای مینی کراس‌اوور تا کراس‌اوور آسیایی و اروپایی را خریداری نمود که چه به لحاظ سابقه و چه به لحاظ عامه‌پسندی، از جایگاه بالاتری نزد خریداران ایرانی در قیاس با این خودروی «امتحان پس نداده» شرقی برخوردارند. خودروهایی مثل رنو کپچر، رنو داستر و سانگ‌یانگ تیوولی از این زمره‌اند. مهم‌تر از همه، چندی پیش، شرکت ایران‌خودرو تولید پژو 2008 را آغاز نمود، خودرویی که قرار است با رقمی کمتر از صد میلیون تومان به بازار عرضه شود و بی‌شک با ورود آن، معادلات بازار دگرگون خواهد شد. اصلاً چرا راه دوری برویم. همین رقبای هم‌وطن این خودرو ازجمله جک S5 اتوماتیک و هایما S7 توربو نیز با ارقامی کمتر از صد میلیون برچسب خورده‌اند و به پیشرانه‌های قوی‌تری هم مجهزند. البته دیگر هم‌خانواده این خودرو، یعنی چری تیگو 5 فیس‌لیفت نیز، حول‌وحوش 102 میلیون قیمت خورده است.
 
جالب اینجاست که برچسب 130/140 میلیونی این خودرو کم‌کم دارد به کراس‌اوور بسیار محبوب بازار، یعنی هیوندای توسان نیز نزدیک می‌شود. این درست است که نسخه‌های فول توسان با ارقامی حول‌وحوش 185 الی 195 میلیون تومان خریدوفروش می‌شوند ولی نسخه نیم فول آن را می‌توان با ارقامی کمتر از 175 میلیون تومان نیز ابتیاع نمود. از طرفی می‌دانیم که توسان خودرویی خودروی دو دیفرانسیل است ولی چری تیگو 7 خودرویی تک دیفرانسیل. ضمن آنکه، تویوتا C-HR که یک مینی کراس‌اوور سخت محبوب در سطح دنیا و با فرمی پیشرو و آوانگارد است با قیمتی حول‌وحوش 172 میلیون تومان در بازار ایران عرضه شده و از آرایش دو دیفرانسیل سود می‌برد. البته این نکته را هم نباید از یاد برد که تویوتا یک غول جهانی و در جای خود یکی از بزرگ‌ترین مربیان خودروسازی در عالم است و محصولات آن به ذات از ارزش خرید بالایی برخوردارند و دیگر اینکه، تویوتا از 80 سال سابقه پربار و تجربه فراگیر بهره‌مند است ولی جوانکی چون چری تازه 20 سالگی خود را با هیاهوی بسیار جشن گرفته است!
 
رک و پوست‌کنده بگویم که چری وارد بازی خطرناکی در بازار ایران شده است. این درست است که ساخته‌های این برد طی سالیان اخیر، چه از حیث جذابیت طرح و چه از حیث کیفیت و پرداخت نهایی محصول، پیشرفت شایان توجهی را شاهد بوده‌اند ولی با این وجود، هنوز هم از لحاظ اعتبار و ارزش جهانی محصول چند پله‌ای از رقبای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی خود عقب‌ترند. اگر چنانچه این شرکت بهای تولیدات خود را با قیمت محصولات برندهای پرسابقه شرقی و غربی یک کاسه و حتی نزدیک کند با شکست محتملی در بازار ایران مواجه خواهد شد و ته‌مانده اعتبار خود را هم بر باد خواهد داد. اعتباری که طی این سال‌ها با سختی و سماجت بسیار به دست آمده است.
 
البته در پایان باید گفت که همه‌چیز در نهایت بستگی به واکنش بازار “غیر قابل پیش‌بینی” کشورمان دارد و امیدوارم که خریداران ایرانی این خودرو با تدبیر و تأمل بیشتری عمل نموده و با غلبه بر وسوسه‌های درونی، تمامی داروندار خود را به‌پای زیبایی و وجاهت این الهه گران چینی قربانی نکنند!
 
 
 
 

منبع

پدال


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , چری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

AMIN
3

واقعا کسی هم هست اینو بخره؟
00:50  1396/03/01
پاسخ دادن
کاربر: رضا از مشهد
8

مديران خودرو كلا ماشين هاشو خيلي گرون ميفروشه و فقط و فقط چون شرايطي ميفروشه مردم مي خرن و گرنه كسي كه 140 ميليون پول نقد داره بعيده بياد و چري بخره
12:37  1396/02/31
پاسخ دادن
سام
13

قیمت گزاری گران فروشی خودرو در ایران ازادانه و هیچ منع قانونی نداره.....ولی مبارزه با گران فروشی واسه سیب زمینی لواشک وپیاز و سطل..حسابی سخگیری و مجازات...حتی به پلمب کردن فروشگاه ................
10:49  1396/02/31
پاسخ دادن
رضا
4

علی برکت الله ! اولش تازه
23:33  1396/02/30
پاسخ دادن
کاربر: محمد لشگری
8

من ایکس 33 cvt نیو دارم.بسیار نرم و راحت و شتاب اولیه خوب و شتاب ثانویه عالی داره. وجدانی شرکت چری تا 5 سال آینده سهم خیلی بیشتری از بازار ایران و سایر کشورها رو در دست می گیره.کیفیت ماشین های تولیدیش چیزی کمتر از برندهای لوکس نداره و ایرادات احتمالی ایرادات مونتاژی هستش که اونا هم با کمی صبر و حوصله قابل حله.ام وی ام و چری نمایندگی مرکزی خوب با حضور چینی ها و وجود نمایندگی در سراسر کشور خدمات پس از فروش خوبی رو داره...شما با خرید برندها پول برند رو می پردازید و لزوما تناسب بین پول پرداختی و کیفیت رو تجربه نمی کنید.
20:19  1396/02/30
پاسخ دادن
علی
9

ایشالله به اونجا نمیرسه که بخواد بنجل چینی سهم بیشتری از بازار ایران داشته باشه و با ورود اولین سری از سراتو آپشنال سایپا و پژو ۲۰۰۸ بساط چینی جمع میشه
01:13  1396/02/31

عرفان
4

با سلام. تا کی ما می خواهیم سر در لاک خود کنیم و فکر کنیم که خودروی چینی بدرد نخور است چین در عرض این چند سال پبشرفت بسیاری کرده است و ما هنوز در افکار قدیمی خود هستیم مطمین باشید که این قیمت با استقبال نیز مواجه خواهد شد چون خودرو ساز چری حرف های زیادی برای گفتن دارد. و محصول ارائه شده قابلیت رقابت با خودروی های 200 تا 300 میلیونی را دارد و نصف آنها قیمت دارد پس مطئن باشید با همین قیمت نیز فروش بالایی را تجربه خواهد کرد.
19:00  1396/02/30
پاسخ دادن
محمد
22

تو مملکتی که مردم بدبخت هیچ حامی و پشتیبانی ندارن و هر کسی از هر کجا پیدامیشه دمار از این روزگار مردم در میاره . هیچ قانونی در خصوص کنترل این قیمت ها و جود نداره و همه گونه ظلم و ستمی در حق این مردم بیچاره میشه . در هیچ کجای دنیا قیمت خودرو دوبرابر یا سه برابر قیمت واقعیش نمی فروشن . مافیای خودرو در ایران هر کاری دلش می خواد می کنه و اسم این ملت بدبخت و بیچاره را هم گذاشتن ملت شریف چون هیچ راهی برای اعتراض ندارن و هیچ کسی به اعتراضشون اهمیت نمی ده .
15:03  1396/02/30
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
10

دوست عزیز محمد جان ما مردم بزرگترین و کارامدترین ابزار را برای مبارزه با این ظلمی که به ما میکنند داریم ولی هنوز نمیدانیم با نخریدن میتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم به امید روزی که همه ی ما مردم ایران به این بلوغ فکری برسیم
11:23  1396/02/31

رضا
8

در بهترین شرایط از هایما یا جک s7 با 170 اسب بخار نمیتونه گرونتر باشه. یعنی حد اکثر زیر 100 میلیون. این سیاست هست فقط. با این کار تعدادی را به قیمت بالا میفروشن. بعد بازار فروشش رکورد میشه. میان با همین قیمت نصفشو وام بدون بهره میدن. دوبار کلی میفروشن. بعد دوباره رکود میشه میان به مناسبت فلان بهونه طرح فروش فوری با قیمت 100 تومن میزارن دوباره کلی میفروشه. حالا اونایی که 140 خریدن با 50 تومن زیان میفروشن.
تا بیاد قیمت با بازار همخونی پیدا کنه به حدی فروش گرونتر از ارزش کردن که اگه بقیه را هم زیر قیمت بدن جبران بشه.
13:33  1396/02/30
پاسخ دادن
مجید
1

نظرتون کاملا درسته . ضمن اینکه هر شرکتی که قصد دادن وام بدون بهره جهت فروش خودرو خود داشت مطمئناً قیمت نقد آن محصول به نسبت بهره وام پرداختی باید کاهش پیدا کند
08:54  1396/02/31

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد