نگاهی به پژو 206، از پاریس تا تهران

 

نگاهی به پژو 206، از پاریس تا تهران

پژو 206 یکی از محبوب‌ترین خودروهای کشور در سال‌های گذشته بوده است. خودرویی که روزگاری لوکس بود و حالا به یک خودروی بسیار معمولی بدل شده است. در این روزها، برخی  از مردم می گویند که پژو 206 هیچ رنگ وبویی از همتای فرانسوی خود ندارد و بیشتر از اینکه فرانسوی باشد، چینی است. چراکه از سال 91 و بعد از تحریم ها قطعات فرانسوی از پژو 206 محو شد و قطعات ایرانی و چینی جای آن را گرفت.
 
به این ترتیب پژو 206 مدل 92 با تغییراتی نسبت به مدل سال قبل خود وارد بازار شد و این بار بیش از این که یک خودروی ایرانی- فرانسوی باشد، یک خودروی ایرانی- چینی بود.بنابراین پژو206 های تولیدی ایران را به دو دسته تقسیم می کنیم:
 
1) پژو206هایی که قبل ازسال 91 درایران تولید شده اند که به علت استفاده ازقطعات فرانسوی به« پژو206 فرانسوی» معروفند.
 
2) پژو206 هایی که از سال 92 به بعد در ایران تولید شده اند که به علت استفاده از قطعات چینی و ایرانی به «پژو206 های ایرانیزه شده» معروفند.
 
این مسئله باعث شد تا بسیاری از متقاضیان این خودروی زیبا، قید ظاهر آن را بزنند و به سمت خودروهای هم رده نظیر L90 بروند. خودروهایی که برخلاف پژو206 تنها ایرادشان ظاهر نامناسب آن است. اما برخی از مردم هم آپشن های جدید پژو206 را غنیمت شمرده و از این خودرو لذت بردند. تغییراتی که پژو206 درک کرد به شرح زیر است:
 
در عین حال براساس گزارش ها، با وجود برجام و رفع تحریم ها در این حوزه، هنوز تغییری در کیفیت پژو206 صورت نگرفته است و بعید به نظر می رسد که گیربکس فرانسوی جای همتای ایرانی خود را بگیرد، چراکه هزینه تمام شده پژو206 بالا می رود و سهم بازار خود را از دست می دهد.
 
 بخش موتور
 
پژو 206های ایرانیزه شده همچون 206 های فرانسوی ازهمان موتورهای نام آشنای تی یو5 (مورد استفاده در 206 تیپ5) وتی یو3 (مورد استفاده در206 تیپ2) استفاده می کنند با این تفاوت که قطعات موتوری 206 های فرانسوی اکثرا از فرانسه به ایران صادر می‌شد اما در 206 ایرانیزه شده اکثر قطعات موتور از چین به ایران صادر می شود و این یعنی افت محسوس کیفیت ساخت موتور و دوام موتور در دراز مدت.
 
بخش گیربکس و کلاچ
 
یکی از بزرگترین تغییرات صورت گرفته منفی در پژو206 ایرانیزه شده تغییر کلی سیستم گیربکس آن است. به طوری که پژو206 ایرانیزه شده مجهز به گیربکس (بی ای 1) شده است که همان گیربکس مورد استفاده در پژو405 می باشد. این گیربکس هماهنگی خوبی با موتور 206 ندارد در نتیجه دو مشکل اساسی در 206 های ایرانیزه شده به وجود آمده است:
 
اول) به علت تعریف ضرایب دنده متفاوت در گیربکس جدید پژو 206 دیگر خبری از شتاب گیری عالی نیست به نحوی که 206 فرانسوی تیپ5 طبق اعلام ایران خودرو دارای حداکثر سرعت معادل 195 کیلومتر برساعت بوده و شتاب گیری 0 تا 100 کیلومترآن نیزمعادل 9.8 ثانیه بوده است در حالی که بعد از تغییرگیربکس حداکثرسرعت آن به 190 کیلومترکاهش یافته و شتاب آن نیز به 11.6 ثانیه رسیده است.
 
دوم) به علت عدم هماهنگی بین موتور و گیربکس جدید در پژو 206  درحال حاضر بیشترین تعداد مراجعه به نمایندگی های ایران خودرو در رابطه با خرابی های پژو 206 ایرانیزه شده مربوط به مشکلات گیربکس آن است که باعث ایجاد نارضایتی برای خریداران شده است.در بخش سیستم کلاچ این بار 206 ایرانیزه شده پیشرفت کرده و دارای کلاچ نرم تری شده که در رانندگی های شهری بسیار قابل توجه است.
 
سیستم هیدرولیک فرمان
 
با تغییرات جزئی صورت گرفته در پمپ هیدرولیک فرمان پژو206 هم اکنون پژو206 های ایرانیزه شده به نسبت پژو206 های فرانسوی دارای فرمان نسبتا نرم تری هستند.
 
سیستم برق و الکترونیک
 
اصلی ترین تغییر در پژو206 ایرانیزه شده تغییر اساسی در سیستم الکترونیک و شبکه برق آن است به نحوی که پژو 206 فرانسوی دارای 3 شبکه مجزای الکترونیکی برای موتور و داشبورد و سیستم های روی ستون فرمان بوده است اما در پژو206 ایرانیزه فقط یک شبکه سرتاسری وجود دارد.این عمل یعنی حذف سیم کشی های مجزا و شبکه های الکترونیکی مجزا و تبدیل آن به یک شبکه واحد باعث شده است که دیگر نتوان انبوهی از امکانات (که روی پژو 206 فرانسوی قابل  نصب بود) را روی پژو 206 ایرانیزه شده نصب کرد.
 
کیفیت ساخت
 
پژو 206 فرانسوی همواره در کنار تندر90 جزو با کیفیت ترین خودروهای ساخت داخل به شمار می آمد اما پس از ایرانیزه شدن پژو206 قضیه به کل تغییر کرد. در سال 92 پژو206 به قدری شاهد افت کیفیت بود که فقط توانست 2ستاره کیفی از سازمان بازرسی و استاندارد ایران بگیرد اما سپس شاهد افزایش کیفیت این خودرو بودیم به نحوی که هم اکنون بعد از ساندرو و تندر90 با کیفیت ترین خودروی ساخت داخل زیر50 میلیون به حساب می آید اما هنوز هم در بخش هایی مثل گیربکس و مونتاژ بدنه و کیفیت قطعات داشبورد به نسبت مدل فرانسوی دچارضعف است.
 
بخش امکانات رفاهی
 
 برای بررسی تغییرات در این بخش امکانات پژو206 را به دو بخش امکانات بالفعل و امکانات بالقوه تقسیم می کنیم. امکانات بالفعل،امکاناتی است که بر روی خودروی شما نصب است یعنی هم قسمت سخت افزاری آن و هم قسمت نرم افزاری آن و هم  سیمکشی آن در خودروی شما نصب شده است. امکانات بالقوه، یعنی امکاناتی که سیم کشی سیستم برق آن انجام شده و برای کامپیوتر مرکزی خودرو تعریف شده و فقط قسمت سخت افزاری آن باید توسط شما بر روی خودرو نصب شود. یعنی این امکانات به صورت فابریک و با کمترین هزینه قابل نصب بر روی خودروی شماست.اما نکته مثبت در اینجاست که 206ایرانیزه امکانات بالفعل اضافه تری نیز دارد از جمله: سنسور هشداردهنده گرافیکی و صوتی موانع عقب – هشدار گرافیکی وضعیت 6 درب خودرو – امکان برقراری تماس صوتی و رفتن به دفترچه تلفن موبایل از طریق ال سی دی جدید – امکان گوش دادن به موسیقی های موبایل از طریق خودرو – امکان نمایش پارامترهای سرعت متوسط و مسافت طی شده و زمان طی شده در ال سی دی خودرو.
 
امکانات بالقوه پژو206 فرانسوی: امکان نصب کامپیوتر مصرف سوخت و کامپیوتر عیب یاب – قابلیت نصب کروز کنترل و اسپید لمیتر- امکان نصب گرمکن صندلی های جلو- امکان نصب سنسور نور وسنسور باران جهت اتوماتیک شدن چراغ ها و برف پاک کن ها – قابلیت نصب شیشه شورچراغ های جلوو...
 
 امکانات بالقوه پژو 206ایرانیزه: متاسفانه با تغییر سیستم برق و الکترونیک 206 هیچ کدام از امکانات بالقوه206 فرانسوی قابلیت نصب بر روی 206 ایرانی را ندارد.
 
 
 
 

منبع

خراسان


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پژو 206 , تاریخچه , بررسی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

13 نظر

احمد
0

من ی مدل 80 شو دارم رنگ سبز کريستالي مثل عکس بالا خیلی خوبه از هر لحاظ عالیه ولی خب دیگه پیر شده بهش میگم شیر پیر ولی دلم نمیاد بفروشمش اصلا نم بهش خرج نمیکنم فقط سوار ميشمش مدل 80 تیپ 1 هستن و مستقیم از فرانسه اومدن منتاژ نیستن
22:04  1396/02/30
گزارش
پاسخ دادن
امير محمد
13

سلام آقا شهرام

درسته خريد پژو را همه مكانيكها تاييد ميكنن چون منبع درامد خوبي برا اونا و لوازم يدكي فروشها داره من ماشين قبليم ريو بود نزديك 6 سال داشتم فقط بنزين روغن و فيلتر و لاستيك يكبار هم تسمه تايم عوض كردم با پژو 206و پارس و سمند و رانا هم رانندگي كردم اصلا خوشم نيومد الان يك ماهه برليانس 320 دنده معمولي گرفتم به نظرم خيلي نرم و عاليه به نظرم برليانس و جك و ام وي ام و فاو و يك سري خودروهاي چيني ديگه بهتر از خانواده پژو هستند
21:55  1396/02/27
گزارش
پاسخ دادن
سید
4

کاملا موافقم
13:14  1396/02/29

گزارش
شهرام
5

سلام
یه سری همچین میگن 206 انگار الان فرانسه داره تولیدش میکنه .... نه اینی که دارن میدن به شما از آرم جلو و عقبش تا تمام قطعاتش از چنس بی کیفیت ایرانی و چینی هستش .... من تیپ2 دارم پدرم در آورده صدای موتورش زیاده گیربکس زوزه میکشه دنده ها بد جا میره و تو دنده 2 میلرزه کلاچشم سفته دارم میفروشم بعدش ببینم چی میتونم بخرم
دیگه کسی که بخواد ماشین بخره تحقیق میکنه بعد میخره به حرف من و یه سری که میان فقط تعریف میکنن از یه ماشین گوش نمیکنن برید از یه چندتا مکانیک بپرسید تحقیق کنید بعد بخرید ........ کلا محصولات ایران خودرو و پژو شده نون دونی مکانیک ها تا یه پژو میبینن انگار دنیا رو بهشون دادی یه چیزی عوض میکنه کلی میگیره خودم خیلی تجربه کردم که دارم میگم حتما خیلی ها این تجربه کردن میدونن من چی میگم ولی من دیگه این اشتباه تکرار نمیکنم ...... الانم تو فکر رنو ساندرو یا برلیانس اتو H320 هستم ....
11:38  1396/02/27
گزارش
پاسخ دادن
TT
6

آرم پژو ۲۰۶ میرزه به کل خط تولید تیبا
10:09  1396/02/27
گزارش
پاسخ دادن
رضا
0

فقط پارس ، یه چرخ پارس میرزه به کل خط تولید همه ماشین ها
15:38  1396/02/26
گزارش
پاسخ دادن
Me
11

پارس با دریافت تنها یک ستاره جز بی کیفیت ترین خودرو های داخلیه اما 206 سه ستاره ساندرو چهار ستاره ال نود هم همین طور رانا جدیدترهاشم سه ستاره شده
18:24  1396/02/26

گزارش
رضا
10

ماشین های قدیمی مثل پارس و ۴۰۵ به درد ادمهای ماشین ندیده میخوره وگرنه اشغال تر از اینها خودشون هستن و پراید
21:46  1396/02/26

گزارش
تیبا آهو و زیبا
7

فقط تیبا هیچ کدوم از این مشکلات رو نداره فقط تیبا هم چهره و طراحی بروز تری داره هم قابلیت ها و شتاب بهتر.
23:54  1396/02/25
گزارش
پاسخ دادن
مجی
8

بله منم تایید میکنم تیبا۲ همون تیپ هاچ بک تیبا خیلی بهتره هم موتورش قوی هم شتاب خوبی داره به خرجم بیافته عین پژو کمر صاحبش نمیشکونه کم خرجه
00:27  1396/02/26

گزارش
در پاسخ به آهو
12

اگه ما ایرانیا یه کم فرهرنگ خودمون رو بالا ببریم و سعی کنیم تو هر بحثی که به ما مربوط نیست نظر غیر کارشناسانه ندیم 80 درصد از مشکلات جامعه حل میشه. دوست عزیز عنوان مقاله رو مطالعه کنید ببینید اصلا کسی حرفی از تیبا و خانواده پراید سانان زد؟ در ضمن شما اگه لیاقت خودت می دونی که تیبا سوار شی علی یارت. ایشالا که هیچ مشکلی برات نداشته باشه و به خوبی و خوشی ازش استفاده اما بعضیا لیاقت خود و خانوادشان را بیشتر از اینها می دونن و 206 سوار میشن شما کاری به اونها نداشته باش. موفق باشی
09:15  1396/02/26

گزارش
رضا
8

تیبا و طراحی به روز. این جالب ترین جوکی هست که شنیدم اصلا چیزی به اسم طراحی تو تیبا نیست که بروز باشه یا نباشه. همین طرز تفکر هست که باعث شده خودروسازها جرات کنن همچین اشغالهایی را بسازن و بهش افتخار هم بکنن
21:50  1396/02/26

گزارش
مهدی
3

من 95 گرفتم گیربکسش پدرمو در اورد 2 با صفحه عوض کردم و 1 بارداشبرد اخرشم درست نشد فروختم تندر گرفتم راحت شدم.درسته چهرش مثل 206 نیست اما خیالم راحت تره.
20:02  1396/02/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اسفند سرامیک : سلام مبارک باشه ردیف قرارداد چند بود
نرگس : سلام آقا صادق خبری از ماشینتون نشد
A5شهریور : بنده روز یکشنبه مجددا میرم دفتر مرکزی‌ حتما باید داد و بیداد کنی تا ماشین شاسی کنن
شاهین پلاس : یعنی فروردین اصلأ نداشتیم تکمیل وجه کسی من اردیبهشت هستم
شاهین شهریور : چیکار کنم افزایش قیمت به نصف دیگه نخوره؟ من نصفشو دادم تحویل شهریور زده GL هستش چجوری باید نصف دیگشو بدم؟
محمد : سلام بنظرم امکان نداره افزایش به ما بخوره. چون هفته چهارم مرداد هستیم .نصف مبلغ رو واریز کرديم. چون سری پیش هم که افزایش خورد .به اونایی که نصفشو ریخته بودن افزایش نخورد .ایران خودرو هم .اعلام کرد به پیش فروش و فوری افزایش نمیخوره .ولی درکل بخاطر این ماشین مغزمان رفت بخدا
ناشناس : مهر 402 290 میلیون پیش فروش طرح عادی سامانه یکپارچه هنوز دعوتنامه تکمیل هفته چهارم اسفندماه 403 شرکت سایپا تا الان نفرستاده پس کی میخواد بفرسته تا ماهم مثل بقیه تکمیل وجه کنیم خرداد 404 داره تموم میشه هنوز صادر نشده پس کی ارسال میکنه دعوتنامه های هفته چهارم اسفندماه 403
علی طیاری ایکس 5 : سلام عزیزان کسانی که همه مدارک خودرو به دستشون رسیده میشه بگین ،که برگ سبز خودرو کی بهتون دادن؟چون من یه هفته هست کارت ماشین برام اومده ولی برگ سبز خودرو خبری نیست
داریوش : 17اردیبهشت تکمیل وجه gl و سخا رو‌انجام دادم هنوز فاکتور نشده
لاس و گاس : قیمت ماشین ها خیلی رفته بالا ارزون ندید به قیمت بفروشید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی 27 مهر : همون 27 تحویل دادم ولی بیست مهر انجام داده بودم
توحید ارومیه : فروش فوق العاده بله از سود تاخیر کم میشه
محمدرضا : سلام دوستان آخرین پیامم اینجا هست برای اطلاع دوستان پیش فروش تکمیل وجه 2اسفند ، فاکتور 13 خرداد،پلاک19 خرداد، چراغ تحویل دیروز روشن شد الان از نمایندگی تماس گرفتن گفتن ماشین رسیده یکشنبه برم تحویل بگیرم به امید اینکه همه دوستان هر چه زودتر به ماشینشون برسن و تحویل بگیرن بعد از یکسال ماشین داره می رسه دستم پارسال 23 خرداد ثبت نام کردم.
فوق العاده بهمن 6بهمن : سایپا پول های رو خورد تمام ..ملت اگر پیاده هستید فکری کنید واسه خودتون
آریزو5 کرمان : سلام دوستانی که دیروز فاکتور شدن پلاک برایشان امروز صادر شده؟
مریم : سلام سقف فلز فروش فوری خرداد کسی فاکتور شده؟ 11 خرداد بودم تحویل . خبری نیست
مجید : سلام سخا چه تاریخی رد کردی ؟
مهدی : رانا تا چندم فاکتور شد ؟
مهدی : 🔴مدیران ارشد وزارت صمت در روزنامه دولت: خودروساز حق قیمت گذاری ندارد قائم مقام وزارت صمت: 🔹وزارتخانه به دلایل اجتماعی و اقتصادی موافق اعلام اصلاح قیمتی نبود. حالا که یک خودروساز چنین اقدامی انجام داده، وزارت صمت هم از تمام اختیاراتش استفاده خواهد کرد و قطعا این ماجرا انجام نخواهد شد. منبع آگاه: 🔹بزودی قیمت های جدید از مبانی قانونی اعلام خواهد شد اما مبالغ بسیار کمتر از آنچه است که ایران خودرو به صورت سرخود اعلام کرده است. 🔹توجه به شرایط دستمزد کارگران، نرخ ارز، تأمین قطعه و سایر موارد در اعلام قیمت ها لحاظ شده اما باید شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و قدرت خرید مردم را نیز در نظر گرفت. 🔹روزنامه ایران
حسن موتور جدید تحویلی 26خرداد : صداقتن فاکتور شدید ،من هنوز فاکتور نشدم با سنسور هستید