نگاهی به پژو 206، از پاریس تا تهران

 

نگاهی به پژو 206، از پاریس تا تهران

پژو 206 یکی از محبوب‌ترین خودروهای کشور در سال‌های گذشته بوده است. خودرویی که روزگاری لوکس بود و حالا به یک خودروی بسیار معمولی بدل شده است. در این روزها، برخی  از مردم می گویند که پژو 206 هیچ رنگ وبویی از همتای فرانسوی خود ندارد و بیشتر از اینکه فرانسوی باشد، چینی است. چراکه از سال 91 و بعد از تحریم ها قطعات فرانسوی از پژو 206 محو شد و قطعات ایرانی و چینی جای آن را گرفت.
 
به این ترتیب پژو 206 مدل 92 با تغییراتی نسبت به مدل سال قبل خود وارد بازار شد و این بار بیش از این که یک خودروی ایرانی- فرانسوی باشد، یک خودروی ایرانی- چینی بود.بنابراین پژو206 های تولیدی ایران را به دو دسته تقسیم می کنیم:
 
1) پژو206هایی که قبل ازسال 91 درایران تولید شده اند که به علت استفاده ازقطعات فرانسوی به« پژو206 فرانسوی» معروفند.
 
2) پژو206 هایی که از سال 92 به بعد در ایران تولید شده اند که به علت استفاده از قطعات چینی و ایرانی به «پژو206 های ایرانیزه شده» معروفند.
 
این مسئله باعث شد تا بسیاری از متقاضیان این خودروی زیبا، قید ظاهر آن را بزنند و به سمت خودروهای هم رده نظیر L90 بروند. خودروهایی که برخلاف پژو206 تنها ایرادشان ظاهر نامناسب آن است. اما برخی از مردم هم آپشن های جدید پژو206 را غنیمت شمرده و از این خودرو لذت بردند. تغییراتی که پژو206 درک کرد به شرح زیر است:
 
در عین حال براساس گزارش ها، با وجود برجام و رفع تحریم ها در این حوزه، هنوز تغییری در کیفیت پژو206 صورت نگرفته است و بعید به نظر می رسد که گیربکس فرانسوی جای همتای ایرانی خود را بگیرد، چراکه هزینه تمام شده پژو206 بالا می رود و سهم بازار خود را از دست می دهد.
 
 بخش موتور
 
پژو 206های ایرانیزه شده همچون 206 های فرانسوی ازهمان موتورهای نام آشنای تی یو5 (مورد استفاده در 206 تیپ5) وتی یو3 (مورد استفاده در206 تیپ2) استفاده می کنند با این تفاوت که قطعات موتوری 206 های فرانسوی اکثرا از فرانسه به ایران صادر می‌شد اما در 206 ایرانیزه شده اکثر قطعات موتور از چین به ایران صادر می شود و این یعنی افت محسوس کیفیت ساخت موتور و دوام موتور در دراز مدت.
 
بخش گیربکس و کلاچ
 
یکی از بزرگترین تغییرات صورت گرفته منفی در پژو206 ایرانیزه شده تغییر کلی سیستم گیربکس آن است. به طوری که پژو206 ایرانیزه شده مجهز به گیربکس (بی ای 1) شده است که همان گیربکس مورد استفاده در پژو405 می باشد. این گیربکس هماهنگی خوبی با موتور 206 ندارد در نتیجه دو مشکل اساسی در 206 های ایرانیزه شده به وجود آمده است:
 
اول) به علت تعریف ضرایب دنده متفاوت در گیربکس جدید پژو 206 دیگر خبری از شتاب گیری عالی نیست به نحوی که 206 فرانسوی تیپ5 طبق اعلام ایران خودرو دارای حداکثر سرعت معادل 195 کیلومتر برساعت بوده و شتاب گیری 0 تا 100 کیلومترآن نیزمعادل 9.8 ثانیه بوده است در حالی که بعد از تغییرگیربکس حداکثرسرعت آن به 190 کیلومترکاهش یافته و شتاب آن نیز به 11.6 ثانیه رسیده است.
 
دوم) به علت عدم هماهنگی بین موتور و گیربکس جدید در پژو 206  درحال حاضر بیشترین تعداد مراجعه به نمایندگی های ایران خودرو در رابطه با خرابی های پژو 206 ایرانیزه شده مربوط به مشکلات گیربکس آن است که باعث ایجاد نارضایتی برای خریداران شده است.در بخش سیستم کلاچ این بار 206 ایرانیزه شده پیشرفت کرده و دارای کلاچ نرم تری شده که در رانندگی های شهری بسیار قابل توجه است.
 
سیستم هیدرولیک فرمان
 
با تغییرات جزئی صورت گرفته در پمپ هیدرولیک فرمان پژو206 هم اکنون پژو206 های ایرانیزه شده به نسبت پژو206 های فرانسوی دارای فرمان نسبتا نرم تری هستند.
 
سیستم برق و الکترونیک
 
اصلی ترین تغییر در پژو206 ایرانیزه شده تغییر اساسی در سیستم الکترونیک و شبکه برق آن است به نحوی که پژو 206 فرانسوی دارای 3 شبکه مجزای الکترونیکی برای موتور و داشبورد و سیستم های روی ستون فرمان بوده است اما در پژو206 ایرانیزه فقط یک شبکه سرتاسری وجود دارد.این عمل یعنی حذف سیم کشی های مجزا و شبکه های الکترونیکی مجزا و تبدیل آن به یک شبکه واحد باعث شده است که دیگر نتوان انبوهی از امکانات (که روی پژو 206 فرانسوی قابل  نصب بود) را روی پژو 206 ایرانیزه شده نصب کرد.
 
کیفیت ساخت
 
پژو 206 فرانسوی همواره در کنار تندر90 جزو با کیفیت ترین خودروهای ساخت داخل به شمار می آمد اما پس از ایرانیزه شدن پژو206 قضیه به کل تغییر کرد. در سال 92 پژو206 به قدری شاهد افت کیفیت بود که فقط توانست 2ستاره کیفی از سازمان بازرسی و استاندارد ایران بگیرد اما سپس شاهد افزایش کیفیت این خودرو بودیم به نحوی که هم اکنون بعد از ساندرو و تندر90 با کیفیت ترین خودروی ساخت داخل زیر50 میلیون به حساب می آید اما هنوز هم در بخش هایی مثل گیربکس و مونتاژ بدنه و کیفیت قطعات داشبورد به نسبت مدل فرانسوی دچارضعف است.
 
بخش امکانات رفاهی
 
 برای بررسی تغییرات در این بخش امکانات پژو206 را به دو بخش امکانات بالفعل و امکانات بالقوه تقسیم می کنیم. امکانات بالفعل،امکاناتی است که بر روی خودروی شما نصب است یعنی هم قسمت سخت افزاری آن و هم قسمت نرم افزاری آن و هم  سیمکشی آن در خودروی شما نصب شده است. امکانات بالقوه، یعنی امکاناتی که سیم کشی سیستم برق آن انجام شده و برای کامپیوتر مرکزی خودرو تعریف شده و فقط قسمت سخت افزاری آن باید توسط شما بر روی خودرو نصب شود. یعنی این امکانات به صورت فابریک و با کمترین هزینه قابل نصب بر روی خودروی شماست.اما نکته مثبت در اینجاست که 206ایرانیزه امکانات بالفعل اضافه تری نیز دارد از جمله: سنسور هشداردهنده گرافیکی و صوتی موانع عقب – هشدار گرافیکی وضعیت 6 درب خودرو – امکان برقراری تماس صوتی و رفتن به دفترچه تلفن موبایل از طریق ال سی دی جدید – امکان گوش دادن به موسیقی های موبایل از طریق خودرو – امکان نمایش پارامترهای سرعت متوسط و مسافت طی شده و زمان طی شده در ال سی دی خودرو.
 
امکانات بالقوه پژو206 فرانسوی: امکان نصب کامپیوتر مصرف سوخت و کامپیوتر عیب یاب – قابلیت نصب کروز کنترل و اسپید لمیتر- امکان نصب گرمکن صندلی های جلو- امکان نصب سنسور نور وسنسور باران جهت اتوماتیک شدن چراغ ها و برف پاک کن ها – قابلیت نصب شیشه شورچراغ های جلوو...
 
 امکانات بالقوه پژو 206ایرانیزه: متاسفانه با تغییر سیستم برق و الکترونیک 206 هیچ کدام از امکانات بالقوه206 فرانسوی قابلیت نصب بر روی 206 ایرانی را ندارد.
 
 
 
 

منبع

خراسان


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پژو 206 , تاریخچه , بررسی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

15 نظر

a
0

من همین ۱ سال پیش یه ۲۰۶۰ تیپ ۲ ۸۸ خریدم کاملا فرانسوی بود اونم با قیمت ۶۰ میلیون چند جا هم دادم نشون دادم ماشینو گفتن ایراد نداره خیلیم به سرو صدا هست و کاملا قوی هست اما فامیلم یدونه جدید خرید کاملا در مقابل این یکی یه شوخی بی مزه بود خلاصه اگه ۲۰۶۰ زیر ۹۱ خوب پیدا کردین از دست ندین و بخرین
15:54  1401/02/25
پاسخ دادن
هادی
0

به نظر من پژو ۲۰۶ های مدل فرانسوی حرف ندارن، از هر لحاظی با کیفیتن، هم گیربکسش خیلی خوبه و شتاب گیری عالی داره، هم سیستم برق و الکترونیک قوی داره بدون ایراد، هم کل قطعاتش با کیفیت و اصلن که اصلا قابل مقایسه با این ۲۰۶ های ایرانی چینی نیستن. ۲۰۶ فرانسوی صدتا می ارزه به پارس و ۴۰۵ آشغال. من خودم یه ۲۰۶ مدل ۸۴ دارم عظمته بی خرج و بی ایراد و ادا، خیلی ازش راضیم، حتی با یه تیپ ۵ مدل ۹۳ معاوضش کردم که چینی تمام عیار بود صدای موتور زیاد و گیربکس آشغالی داشت که کلا ایراد داشت بعد سه روز ۲۰۶ خودمو گرفتم تیپ ۲ هست، دنده ۲ تا ۱۰۰ میره، خدایی ماشینه فنی عالی ظاهری زیبا قطعاتش با کیفیتو فرانسویه. فقط ۲۰۶ البته تو این مدلا الانم ۴ ستاره رو داره، غیر از ال ۹۰ هیچ ماشینی نتونسته روش بالا بیاد.
22:14  1397/10/19
پاسخ دادن
احمد
0

من ی مدل 80 شو دارم رنگ سبز کريستالي مثل عکس بالا خیلی خوبه از هر لحاظ عالیه ولی خب دیگه پیر شده بهش میگم شیر پیر ولی دلم نمیاد بفروشمش اصلا نم بهش خرج نمیکنم فقط سوار ميشمش مدل 80 تیپ 1 هستن و مستقیم از فرانسه اومدن منتاژ نیستن
22:04  1396/02/30
پاسخ دادن
امير محمد
13

سلام آقا شهرام

درسته خريد پژو را همه مكانيكها تاييد ميكنن چون منبع درامد خوبي برا اونا و لوازم يدكي فروشها داره من ماشين قبليم ريو بود نزديك 6 سال داشتم فقط بنزين روغن و فيلتر و لاستيك يكبار هم تسمه تايم عوض كردم با پژو 206و پارس و سمند و رانا هم رانندگي كردم اصلا خوشم نيومد الان يك ماهه برليانس 320 دنده معمولي گرفتم به نظرم خيلي نرم و عاليه به نظرم برليانس و جك و ام وي ام و فاو و يك سري خودروهاي چيني ديگه بهتر از خانواده پژو هستند
21:55  1396/02/27
پاسخ دادن
سید
4

کاملا موافقم
13:14  1396/02/29

شهرام
5

سلام
یه سری همچین میگن 206 انگار الان فرانسه داره تولیدش میکنه .... نه اینی که دارن میدن به شما از آرم جلو و عقبش تا تمام قطعاتش از چنس بی کیفیت ایرانی و چینی هستش .... من تیپ2 دارم پدرم در آورده صدای موتورش زیاده گیربکس زوزه میکشه دنده ها بد جا میره و تو دنده 2 میلرزه کلاچشم سفته دارم میفروشم بعدش ببینم چی میتونم بخرم
دیگه کسی که بخواد ماشین بخره تحقیق میکنه بعد میخره به حرف من و یه سری که میان فقط تعریف میکنن از یه ماشین گوش نمیکنن برید از یه چندتا مکانیک بپرسید تحقیق کنید بعد بخرید ........ کلا محصولات ایران خودرو و پژو شده نون دونی مکانیک ها تا یه پژو میبینن انگار دنیا رو بهشون دادی یه چیزی عوض میکنه کلی میگیره خودم خیلی تجربه کردم که دارم میگم حتما خیلی ها این تجربه کردن میدونن من چی میگم ولی من دیگه این اشتباه تکرار نمیکنم ...... الانم تو فکر رنو ساندرو یا برلیانس اتو H320 هستم ....
11:38  1396/02/27
پاسخ دادن
TT
6

آرم پژو ۲۰۶ میرزه به کل خط تولید تیبا
10:09  1396/02/27
پاسخ دادن
رضا
0

فقط پارس ، یه چرخ پارس میرزه به کل خط تولید همه ماشین ها
15:38  1396/02/26
پاسخ دادن
Me
11

پارس با دریافت تنها یک ستاره جز بی کیفیت ترین خودرو های داخلیه اما 206 سه ستاره ساندرو چهار ستاره ال نود هم همین طور رانا جدیدترهاشم سه ستاره شده
18:24  1396/02/26

رضا
10

ماشین های قدیمی مثل پارس و ۴۰۵ به درد ادمهای ماشین ندیده میخوره وگرنه اشغال تر از اینها خودشون هستن و پراید
21:46  1396/02/26

تیبا آهو و زیبا
7

فقط تیبا هیچ کدوم از این مشکلات رو نداره فقط تیبا هم چهره و طراحی بروز تری داره هم قابلیت ها و شتاب بهتر.
23:54  1396/02/25
پاسخ دادن
مجی
8

بله منم تایید میکنم تیبا۲ همون تیپ هاچ بک تیبا خیلی بهتره هم موتورش قوی هم شتاب خوبی داره به خرجم بیافته عین پژو کمر صاحبش نمیشکونه کم خرجه
00:27  1396/02/26

در پاسخ به آهو
12

اگه ما ایرانیا یه کم فرهرنگ خودمون رو بالا ببریم و سعی کنیم تو هر بحثی که به ما مربوط نیست نظر غیر کارشناسانه ندیم 80 درصد از مشکلات جامعه حل میشه. دوست عزیز عنوان مقاله رو مطالعه کنید ببینید اصلا کسی حرفی از تیبا و خانواده پراید سانان زد؟ در ضمن شما اگه لیاقت خودت می دونی که تیبا سوار شی علی یارت. ایشالا که هیچ مشکلی برات نداشته باشه و به خوبی و خوشی ازش استفاده اما بعضیا لیاقت خود و خانوادشان را بیشتر از اینها می دونن و 206 سوار میشن شما کاری به اونها نداشته باش. موفق باشی
09:15  1396/02/26

رضا
7

تیبا و طراحی به روز. این جالب ترین جوکی هست که شنیدم اصلا چیزی به اسم طراحی تو تیبا نیست که بروز باشه یا نباشه. همین طرز تفکر هست که باعث شده خودروسازها جرات کنن همچین اشغالهایی را بسازن و بهش افتخار هم بکنن
21:50  1396/02/26

مهدی
3

من 95 گرفتم گیربکسش پدرمو در اورد 2 با صفحه عوض کردم و 1 بارداشبرد اخرشم درست نشد فروختم تندر گرفتم راحت شدم.درسته چهرش مثل 206 نیست اما خیالم راحت تره.
20:02  1396/02/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد