برخلاف یک سوپرکار، جای کار زیادی برای طراحی بسیار زیبای یک شاسیبلند یا کراس اوور وجود ندارد.
اگرچه بسیاری از خودروسازان تلاش کردهاند تا شاسی بلندها و کراس اوورها، طراحی جالبتوجهتری داشته باشند، معمولاً برخی از آنها بسیار کلافه کننده و زشت هستند. در سالهای گذشته باور این موضوع که یک شاسیبلند یا کراس اوور جذاب باشد امری سخت بوده اما امروز اینگونه نیست.
اگرچه مدلهای زیبای متعددی در بازار کنونی وجود دارند اما از سوی دیگر مدلهای زشتی هم به چشم میخورند. ما همیشه گفتهایم طراحی و زیبایی موضوعاتی شخصی و سلیقهای هستند بنابراین اگر با لیست زیر موافق نباشید درک می7کنیم. اگر شما گزینههای دیگری را مدنظر دارید در بخش دیدگاهها با ما در میان بگذارید.
بنتلی بنتایگا
پیشنمایش اولین شاسیبلند بنتلی با خودروی مفهومی EXP 9 F بوده است و بازخوردهای اولیهی این خودرو کاملاً زیبا نبود. اگرچه طراحی بنتایگای تولیدی نسبت به نمونهی مفهومی بهبود یافت اما نمیتوانیم بگوییم که این خودرو زیباترین بنتلی است. جلوپنجرهی خاص بنتلی در حقیقت روی این شاسیبلند کاملاً زیبا به نظر میرسد اما با در نظر گرفتن بهای خودرو، طراحی کلی خودرو اینقدر لوکس به نظر نمیرسد. والدین ما همیشه گفتهاند که باطن هر چیزی را بنگریم و بنتایگا نیز کابین زیبایی دارد.
فولکسواگن اطلس
این برند هرگز برای تولید خودروهای بسیار شیک شناخته نشده است و ترجیح داده که با طراحیهای میانهرویی که برای عموم جذابیت دارند خطمشی خود را دنبال کند. بهطور معمول ساختههای فولکس نه کاملاً زیبا هستند و نه کاملاً زشت. این بزرگترین مشکل شاسیبلند اطلس است. این خودرو زشت نیست اما بهطور باورنکردنیای عمومی به نظر میرسد. یکی از کارکنان فولکسواگن که مسئول بخشی از فرایند طراحی این برند بوده با برنامهی حقیقت دربارهی خودروها مصاحبه کرده و گفته که اطلس شبیه یک فورد 2012 است. این خودرو میتوانست هر چیزی باشد.
تسلا مدل X
تسلا مدل X مثالی خوب از چگونگی انتخاب یک خودروی سدان، استفاده از سقف و ارتفاعی بلندتر و آن را شاسیبلندی جذاب خواندن است. در اکثر بخشها تسلا مدل X خودروی زشتی نیست و نسبتاً شیک محسوب میشود. مدل X از همهی زوایا گرد به نظر میرسد و نسبتهای ابعادی آن کاملاً غلط هستند. البته میگوییم این خودرو کاملاً فتوژنیک بوده و در تصاویر بهتر از واقعیت به نظر میرسد.
مرسدس بنز GLE کوپه
آرزو میکنیم ای کاش خودروسازها به ساخت شاسی بلندهای کوپه پایان دهند اما میدانیم که این موضوع رخ نخواهد داد. این کلاس با ب ام و X6 شناخته شد و مرسدس بنز نیز تلاش کرد با GLE کوپه بخشی از فروش این کلاس را به خود اختصاص دهد؛ اما همانند تسلا مدل X، نسبتهای ابعادی این خودرو نیز مناسب نبوده و شاسیبلندی شیک و اسپورت به نظر نمیرسد.
ب ام و X4
قطعاً میتوانستیم ب ام و X6 را نیز به عنوان موردی قابلذکر در انتهای لیست بیاوریم اما نمیتوانیم از زشتی مدل X4 به سادگی بگذریم. ب ام و تلاش کرده تا کلاس خودرویی جدیدی را با معرفی X6 خلق کند. دو مدل X6 و X4 همانند دیگر شاسی بلندهای کوپه از مشکلات یکسانی رنج میبرند. نمای جلوی این خودروها زیبا بوده اما خط سقف شیبدار به ماهیت یک شاسیبلند نمیخورد؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که این خودروها پرفروش هستند بنابراین ما چه کسی هستیم که بخواهیم دراینباره قضاوت کنیم!
لکسوس LX570
لکسس LX از سال 1996 تاکنون در سبد محصولات این برند حضور داشته و بیش از 20 سال بعد نیز خطوط بدنهی آن خیلی تغییر نکرده است. لکسس زوایای تیز و فرم جعبهای را برای سالیان سال حفظ کرده و جدیدترین مدل این خودرو دارای جلوپنجرهی دوکیشکل حجیم در جلو است. اگرچه این جلوپنجره به خودی خود کاملاً بحثبرانگیز است اما در یک شاسیبلند بزرگ عجیبتر هم به نظر میرسد.
جیپ چروکی
طرفداران جیپ با معرفی چروکی جدید در سال 2013 بهتزده شدند. استایل بحثبرانگیز این خودرو باعث به وجود آمدن این سؤال شد که اگر نشانهای جیپ از روی چروکی حذف شوند، شاید نمای جلوی آن یک جوک باشد. هرچند چند سال بعد جیپ به همین طراحی وفادار بوده و چروکی نیز محبوب است. ما توصیه میکنیم جیپ چیزی جدید رو کند.
فیات 500L
فیات 500 خودرویی جمعوجور جذاب است اما هیچیک از این شاخصهها در مدل 500L دیده نمیشوند. نسبتهای ابعادی این فیات 5 درب باعث ایجاد خودرویی بلندقد و عجیب و تقریباً واگن شکل شدهاند. هیچکسی این موارد را در یک کراس اوور کامپکت نمیخواهد.
کیا اسپورتیج
این خودروساز کرهای با معرفی خودروهای جذاب در سالهای اخیر تصویر ذهنی بهتری از برند خود به نمایش گذاشته است؛ اما نسل جدید اسپورتیج با دماغهی معروف خود باعث گیجتر شدن طراحی خودرو شده است. نمای جلوی خودرو مناسب نبوده و اصلاً با هیچیک از مدلهای دیگر کیا همخوانی ندارد. حتی برای عجیبتر شدن موضوع، کراس اوور جدید نیرو شیک بوده و سورنتوی بزرگتر نیز خودروی زشتی نیست. شاید تنها مشکل اسپورتیچ بچه وسط بودن آن باشد!
ایفینیتی QX80
اعطای نشان زشتترین شاسیبلند سال 2017 به اینفینیتی QX80 کاری بسیار آسان است. ورودیهای هوای کرومی زشت در کنار، ابعاد بسیار عجیب و نمای جلوی ناراحت کننده جای حرف زیادی را باقی نمیگذارند. خوشبختانه این برند ژاپنی در حال کار بر روی نسل جدید QX80 بوده و پیشنمایش آن مدل مفهومی مونوگراف بوده است. قطعاً خودروی فعلی نیازمند یک بازنگری بسیار اساسی بوده است. امیدواریم تنها برای چند وقت دیگر بتوانیم این خودروی زشت را تحمل کنیم.