خط و نشان برای بقای پراید به مدت نامعلوم!

 

خط و نشان برای بقای پراید به مدت نامعلوم!

 
هرچند اواخر سال گذشته تصمیم بر این شد که خط تولید خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ ادامه یابد و پس از آن در صورت تغییر پلت‌فرم و رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد ادامه تولید آن‌ها در دستور کار قرار گیرد، اما در اظهارنظری جدید مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا شرط توقف خط تولید پراید را منوط به زمانی دانسته که دیگر تقاضایی از سوی مشتریان برای خرید این خودرو وجود نداشته باشد.
 
به گزارش ایسنا، خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ نه تنها در پایان سال ۱۳۹۵ متوقف نشد بلکه با تصمیم اتخاذ شده مبنی بر رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد،  تصمیم بر این شد که تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ کلیه خودروها به حیات خود ادامه ‌دهند، ‌ حتی آن‌ مدل خودروهایی که بیش از ۱۰ سال از تولید آن‌ها می‌گذرد و باید سال‌ها قبل پرونده تولیدشان بسته می‌شد.
 
بنابراین هرچند به نظر می‌رسید در پایان سال ۱۳۹۵  خط تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل گذشت بیش از ۱۰ سال از خط تولید آنها متوقف شوند اما در نهایت مساله‌ای که در برهه‌های زمانی مختلف در خصوص آن صحبت‌های گوناگونی مطرح شده بود با گذر از سال ۱۳۹۵ سرنوشت دیگری برایشان رقم خورد تا حداقل به مدت دو سال دیگر و تا ابتدای دی‌ماه ۱۳۹۷ به حیات خود ادامه دهند و تا آن زمان هیچ‌گونه تصمیم جدیدی در مورد این دو خودرو گرفته نشود.
 
شرط ادامه تولید پراید از دی‌ماه ۹۷
 
در آخرین نشست خبری نیره پیروزبخت – رییس سازمان ملی استاندارد ایران –  در اواخر سال ۱۳۹۵ خبر جدیدی در مورد ادامه خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ اعلام شد. این‌که استانداردهای خودرویی از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد افزایش یافته و در ستاد سیاست‌گذاری خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود در مورد چگونگی اجرای این استانداردها تصمیم‌گیری‌های لازم به عمل آمده است.
 
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه طبق قانون باید خودروهایی که ۱۰ سال از زمان تولید آنها می‌گذرد، خط تولیدشان متوقف شود، بنابراین چرا در مورد خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ اقدام جدی‌ای صورت نمی‌گیرد، بیان کرد که در هر کشوری بین سازمان‌های مختلف یک فرآیند زنجیره‌ای حاکم است. در ایران نیز باید بدانیم که همه چیز بر عهده سازمان ملی استاندارد نیست و خودرو نیز از این مقوله مستثنی نخواهد بود. موضوع توقف خط تولید خودروهایی که ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد، ربطی به ما ندارد.
 
وحید مرندی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این نشست در مورد افزایش استانداردهای خودرویی از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد توضیح داد که تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفته تا استانداردها از نظر تعداد و کیفیت افزایش یابد، بنابراین بیش از نیمی از ۸۳ مورد استاندارد مدنظر از سال جاری کلید خورده و ۱۱ مورد آن از ابتدای دی ماه سال آینده و ۲۲ مورد آن از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی می‌شود.
 
فرصت دوساله به پراید برای رعایت حداقل‌ استانداردها
 
در مورد ادامه خط تولید خودرهایی که ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد به ویژه پراید و پژو ۴۰۵، صالحی‌نیا - معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت – حجت را برهمه تمام و اعلام کرد که تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ خط تولید هیچ خودرویی متوقف نخواهد شد و براساس رعایت استانداردهایی که توسط شورای عالی استاندارد و نیز سازمان ملی استاندارد ایران تدوین می‌شود بخش‌های مختلف مکلف به رعایت استانداردها هستند، بنابراین در بخش خودرو نیز در زمینه ایمنی، کیفیت، آلایندگی و مصرف سوخت استانداردها مدنظر قرار می‌گیرد.
 
به گزارش ایسنا، پراید خودرویی است که از سال ۱۳۷۲ تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و در مورد پژو ۴۰۵ نیز مونتاژ و تولید از سال ۱۳۶۹ کلید خورده است. هرچند در نیمه سال ۱۳۹۵ به نظر می‌رسید تا پایان سال این دو خودرو متوقف شود، اما در نهایت با افزایش تعداد استانداردها به ۸۳ مورد و تغییر پلت‌فرم خودروهایی که نیازمند اصلاح است تا ابتدای دی‌ماه ۱۳۹۷ همچنان کلیه خودروها به حیات خود ادامه خواهند داد تا پس از زمان اعلام شده در مورد تولید یا توقف تولید آنها تصمیم‌گیری شود.
 
پراید از رده خارج نمی‌شود!؟
 
با این‌حال اما روز گذشته مهدی جمالی -مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا- با اشاره به کاهش سهم تولید پراید در بین تولیدات این کارخانه، تأکید کرد تا زمانی که تقاضا برای خرید این خودرو وجود دارد، این خودرو از رده خارج نخواهد شد.
 
همچنین با بیان اینکه سازمان استاندارد ورود و خروج خودرو از خط تولید را اعلام نمی‌کند، بلکه استانداردهای آن را تعیین می‌کند، عنوان کرد که خودروی پراید با ارتقا، یا از استانداردهای آتی عبور می‌کند یا اگر نتوانست تأییدیه استاندارد را بگیرد، ظاهراً شماره‌گذاری می‌کند. بحث از رده خارج شدن پراید وجود ندارد و تا زمانی که تقاضا وجود دارد و می‌توان تأییدیه استاندارد را گرفت، پراید تولید می‌شود و نمی‌توان به تقاضای بازار پاسخ نداد.
 
کلام آخر...
 
پراید خودرویی است که از سال ۱۳۷۲ تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و طبق قانون باید خط تولید اتومبیل‌هایی که ۱۰ سال از عمر آنها می‌گذرد، متوقف شود. حال نه تنها با گذشت چندین و چند سال از آغاز تولید این خودرو در ایران خط تولید آن متوقف نشده بلکه دو سال دیگر و تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ نیز فرصت دو ساله دیگری در اختیار شرکت تولید کننده پراید قرار داده شده تا در صورت تغییر پلت‌فرم و رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد به حیات خود پس از سال ۹۷ نیز ادامه دهد! 
 
سوالی که در این خصوص ذهن را به خود مشغول می‌سازد این است که اگر توانایی مالی خرید عموم مردم به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی خودرویی جز پراید که نسبت به سایر خودروها از قیمت پایین‌تری برخوردار است نباشد این خودرو همواره تولید خواهد شد و هرگز قرار نیست که خط تولید آن متوقف شود؟ آیا ملاک برای بقا رعایت استانداردها و حضور در بازه زمانی ۱۰ ساله پس از آغاز خط تولید است یا تا زمانی که حتی یک نفر متقاضی برای خرید پراید وجود داشته باشد این گروه خودرویی کماکان به ادامه تولید محصولات خود ادامه می‌دهد؟ 
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تولید پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

آخه مگه گزینه دیگه ای هست که مردم بخرند. اینقدر قیمت ماشین و ظالمانه میزنید که اکثر مردم بجز پراید ماشین دیگه ای در دسترسشون نیست
10:27  1396/01/31
پاسخ دادن
+2
5

این آخر نامردیه ...نباید تولید پراید متوقف بشه...اون وقت پژو پارس قعر چاه کیفیت تنها میمونه ... دلش میگیره ،واشر سرسیلندرش میسوزه ...گیربکسش میپوکه ... روغن سوزیش بیشتر میشه ...اون میمونه تنها پشت اگزوز این همه ماشین ایرانی ...چینی ... هندی ... روسی ...مالزی ...
15:15  1396/01/30
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
6

اگه زن بچه خودشون هم با این لگنها و ارابه های مرگ جابجا میشدن وضعمون این نبود و یه فکری برا سروسامون دادن به اوضاع میکردن.
اون ازخدا بیخبرا هم کاشکی تعرفه رو برمیداشتن تا ببنیم این صنعت به اصطلاح خودروسازی چندمرده حلاجه.
19:27  1396/01/29
پاسخ دادن
محسن2
5

این مدیر عامل سایپا یا چیزه یه خودشو زده به چیزی آدم ، اگر تو داخل سایت ماشینی برای فروش نداشته باشی تقاضایی هم نخواهد بود. بس کن ساخت این ارابه مرگ رو خدا ازت نگذره .
16:03  1396/01/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد