اخیراً بازار خودروهای کراس اور در ایران رونق یافته و مخصوصاً در بازه قیمتی پایین تر از 100 میلیون تومان گزینه های زیادی در پیش روی مشتریان است. برندهای چینی در حال رقابتی تنگاتنگ هستند و مطمئناً ملاک انتخاب مشتریان در این رقابت، کیفیت ساخت، نحوه قیمت گذاری شرکت های عرضه کننده خودروها، شرایط فروش، خدمات پس از فروش و بازار دست دوم است.
چانگان CS35 خودرویی است که چند ماهی است در شرکت سایپا کاشان تولید می گردد و این شرکت عرضه آن در بازار را به عهده دارد. همچنین مدتی است که مدل گیربکس اتوماتیک خودروی ام وی ام X33 توسط شرکت مدیران خودرو تولید شده و قصد رقابت با کراس اورهای اتوماتیک بازار را دارد. حال شرکت های سایپا و مدیران خودرو با دو کراس اور چانگان CS35 اتوماتیک و ام وی ام X33 S با هم به رقابت پرداخته و در این رقابت، قیمت خودروها و آپشن های ارائه شده در آنها برنده را مشخص خواهد نمود. در این مطلب به مقایسه این خودروها پرداخته ایم.
چانگان CS35
چانگان CS35 یک خودروی کراس اوور شهری، اقتصادی و مناسب برای استفاده خانواده های ایرانی با استایل به روز و ظاهری زیبا، راحتی رانندگی و مصرف سوخت پایین با راندمان عملکرد بسیار بالا است و موتور این خودرو H16 یک موتور قوی، کم صدا و پاک است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، چانگان CS35 با خصوصیات عملکردی مناسب، ظاهری شیک و اتاقی راحت تجربه ی رانندگی با خودروی شاسی بلند را به خوبی برای علاقمندانش فراهم می کند. طراحی بدنه جذاب و چشم نواز، پلت فرم هوشمندانه دیفرانسیل جلو و طراحی در خور توجه فضای داخلی در کنار قیمت نسبتا رقابتی کافی هستند تا طرفداران مُد گرا خودروهای شاسی بلند شهری به سمت این مدل جذب شوند و البته در کنار تمامی این موارد مثبت، ترمزها ی خوب و هندلینگ نیز از دیگر قابلیت های این خودرو است.
از دیگر ویژگی های CS35 می توان به فرمان بسیار خوش دست با دوخت چرمی جذاب، سیستم ترمز دیسکی (4 چرخ) با عملکرد بسیار خوب، ایربگ راننده، سرنشین و جانبی، سیستم ضد سرقت، سیستم صوتی با کیفیت با کنترل صدا پخش روی فرمان، تسلط خوب راننده به محیط پیرامونی خودرو و سیستم تعلیق خوب اشاره کرد که همگی باعث افزایش لذت رانندگی در شرایط مختلف می شود البته نباید از مواد اولیه با کیفیت عالی که در ساخت داخلی کابین آن به کار رفته غافل شد.
ام وی ام X33 S
این خودرو با موتور 2 لیتری و جعبه دنده اتوماتیک CVT برای رقابت با رقبای هم رده اش همچون همیشه آماده است. مدل قبلی این خودرو به عنوان اولین خودروی ساخت داخل با تکنولوژی CVT وارد بازار شد و به این ترتیب از همین دانش فنی به صورت بهینه سازی شده برای گیربکس مورد استفاده در MVM X33 S نیز بهره برده است. توسعه سیستمهای CVT به دلایل مختلفی بسیار کند پیش میرود، از جمله اینکه به دلیل عملکرد مطلوب گیربکسهای دستی و اتوماتیک در نسلهای جدید که باعث کاهش مصرف سوخت با استفاده از آنان شدهاند، دیگر نیازی به سیستمهای انتقال قدرت CVT احساس نمیشود.
یکی از معایب اصلی مدلهای اولیه گیربکسهای CVT هم لغزش بین تسمه و غلتکها بود، زیرا فاقد دندانه بوده و نمیتوانستند یک اتصال مکانیکی صلب ایجاد کنند. محرکهای اصطکاکی هم معمولا در معرض لغزش، بخصوص در گشتاورهای بزرگ قرار دارند. البته همچنان معایبی هم در اکثر سیستمهای انتقال قدرت CVT دیده میشود که طبق گزارشات مردمی، شامل سر و صدای نسبتا زیاد این دسته از جعبه دندهها، هزینه تعمیرات بسیار سنگین که در داخل کشور ما هم چندان دانش فنی برای تعمیر و نگهداری از آنان وجود ندارد و یا اگر هم وجود داشته باشد بسیار محدود است و هزینههای سنگینی خواهد داشت و در نهایت هم شامل پیچیدگی سیستم انتقال قدرت CVT برای دارندگان این سیستم میشود که هنوز خیلیها از نحوه کارکرد این دسته از جعبه دندهها اطلاعاتی کافی ندارند.
ابعاد خارجی این خودرو به خوبی طراحی شده است و شکل داینامیک خاصی به آن بخشیده است. فاصله بین دو محور به عنوان معیاری اساسی در خودروها مورد بررسی قرار میگیرد چرا که فضای سرنشینان در واقع بین دو محور در نظر گرفته میشود. فاصله بین دو محور MVM X33 S عدد 2510 میلیمتر را نشان میدهد.
نتایج مقایسه ام وی ام X33 S و چانگان CS35
جدول زیر حاصل مقایسه دو خودرو ام وی ام X33 S و چانگان CS35 است که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام شده است. ام وی ام X33 S از سوی شرکت 76 میلیون و 700 هزار تومان عرضه و در بازار آزاد با افت قیمت حدودا 2 میلیون تومان خرید و فروش می شود. همچنین چانگان CS35 از سوی شرکت 65 میلیون و 990 هزار تومان عرضه و در بازار با قیمت 66 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می شود.