بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران

 

بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران

 
چند ماه گذشته، پژو 2008 و جزئیات تولید و عرضه آن در کشور، سوژه اصلی خبر‌‌های منتهی به کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج بود اما حال که با نمایش این کراس‌اوور ساب‌کامپکت فرانسوی در شهر آفتاب و ارائه اطلاعات نهایی از مجموعه محرکه و سطح تجهیزاتی مدل در نظر گرفته شده برای بازار کشور، این تب کمی فروکش کرده، منابع آگاه از تصمیم ایران‌خودرو مبنی بر عرضه پژو 3008 در ایران از شهریور و یا اوایل مهر ماه سال آینده خبر می‌دهند.
 
فروش 860.911 دستگاه خودرو در اروپا که نشان‌دهنده رُشد تنها 1.3 درصدی به نسبت سال 2015 است و پژو را پایین‌تر از فولکس‌واگن، رنو، فورد و اوپل/واکسهال، در جایگاه پنجمین برند پرفروش بازار خودرو اروپا در سال 2016 قرار می‌دهد، شاید آمار چشمگیری برای این خودروساز فرانسوی به حساب نیاید اما در رسیدن به این آمار نه‌چندان دلچسب نیز یک مدل، تاثیر بسزایی داشته و آن هم 2008 است؛ کراس‌اوور ساب‌کامپکتی که 3 سال گذشته، با میانگین فروش 155‌هزار دستگاه در سال و پُشت سر رنو کپچر، دومین ساخته پرفروش این سگمنت نوظهور قاره سبز بوده است. پس از موفقیت چشمگیر با 2008 در رده کراس‌اوور‌‌های ساب‌کامپکت، پژو حال با نسل دوم 3008، در پی تکرار این موفقیت در بازار کراس‌اوور‌‌های کامپکت اروپاست؛ سگمنتی که در 9 ماهه نخست سال 2016 بیش از  یک‌میلیون خریدار اروپایی را به خود جذب کرده است. در واقع پژو با نسل جدید 3008، چشم طمع به جایگاه نیسان قشقایی دارد که با فروش 233.496 دستگاه در سال 2016، حکمران بلامنازع بازار کراس‌اوور‌‌های کامپکت اروپاست.
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
آوانگارد به سبک فرانسوی
 
برخلاف نسل اول که بیشتر شبیه به یک مینی‌ون پُف‌کرده با ارتفاع سواری بالا بود، 3008 جدید با برداشتی قدرتی‌تر و تهاجمی‌تر از الگوی طراحی 2008‌ و ترکیب آن با عناصر طراحی جدیدی همچون طرح سقف شناور (استفاده از باریکه‌ای کرومی‌ روی ستون و سقفی تماما سیاه‌رنگ) و چراغ‌‌های به ظاهر یکپارچه عقب، ژست پر‌هیبت و جذاب یک کراس‌اوور مدرن را به خود گرفته. جذاب‌تر از این چهره مدرن، کابین 5 سرنشین آینده‌نگرانه 3008 جدید است که با بازی هوشمندانه‌ای که با شکست خطوط در داشبورد و رودری‌‌های دو‌طبقه آن شده‌ و همچنین، استفاده از طرح دکمه‌‌های ضامن‌دار جنگنده‌‌های هوایی برای معدود دکمه‌‌های چیده شده روی داشبورد، تداعی‌کننده احساس حضور در کابین یک خودرو اسپرت است، مخصوصا با تک پُشتبند اتصال‌دهنده کنسول میانی به داشبورد و زاویه مهیجی که بخش مرکزی داشبورد به سمت راننده دارد. در واقع، اگر عدم امکان عرضه به صورت چهار‌چرخ مُحرک را پاشنه آشیل 3008 در برابر رقبای مجهز شرقی بدانیم، قطعا طراحی آوانگارد و متمایز بدنه و کابین، نقطه قوت این ساخته پژو در برابر آنها خواهد بود.
 
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
یورش با مجهز‌ترین تریم
 
به لطف افزایش فاصله بین دو محور به 2.675 میلی‌متر و تغییری که در فرم اتاق صورت‌گرفته، فضای بیشتری برای سرنشینان وجود دارد و فضای بار نیز با افزایش تقریبا 90 واحدی، به 520 لیتر رسیده؛ حجمی که در صورت خواباندن صندلی‌‌های عقب، به 1.580 لیتر هم می‌رسد. با توجه به رویکردی که ایران‌خودرو در واردات مدل سدان خانوادگی 508 در مجهز‌ترین تریم یعنی GT Line اتخاذ کرده‌ و همچنین، حضور رقبای اصلی در مجهز‌ترین یا به اصطلاح بازاری‌‌ها، فول‌ترین مدل، همین استراتژی را در واردات 3008 نیز شاهد خواهیم بود. 3008 در تریم‌‌های Access ،‌Active ،‌Allure و GT Line عرضه می‌شود و در پایین‌ترین رده تجهیزاتی یعنی اکسِس نیز دارای امکانات استانداردی همچون ایربگ‌‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، نمایشگر فشار باد تایر‌‌ها، آیینه‌بغل‌‌های برقی مجهز به گرمکن، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نویگیشن، کروزکنترل و سامانه هشدار خروج از مسیر است؛ هرچند چرخ‌‌های فولادی 17 اینچی این تریم، با قالپاق، حسابی تو ذوق می‌زنند.
 
در مجهز‌ترین تریم یعنی GT Line که البته متفاوت از قدرتمند‌ترین مدل یعنی GT (با موتور 2.0 لیتری توربودیزل 178 اسبی) است، تهویه اتوماتیک با کنترل دو‌منطقه‌ای، سیستم کابین مجازی (i-Cockpit) پژو متشکل از یک صفحه نمایش 12.3 اینچی قابل تنظیم به جای نشانگر‌‌های آنالوگ پشت فرمان و یک صفحه نمایش لمسی 8 اینچی ایستاده‌ روی داشبورد، نویگیشن با نقشه‌‌های سه‌بعدی، سیستم تشخیص فرامین صوتی، پکیج Pack City 1 (شامل همیار پارک اتوماتیک به اضافه دوربین دید عقب و دید پرنده 360درجه از اطراف خودرو)، پکیج Pack Safety Plus (شامل سامانه‌‌های هشدار نقاط کور راننده، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار خواب‌آلودگی راننده، هشدار ترافیک عبوری از پُشت و نوربالای تطبیق‌پذیر)، چراغ‌‌های تمام LED جلو با قابلیت تغییر زاویه نورپردازی با توجه به زاویه فرمان، چرخ‌‌های 18 اینچی آلیاژی دو‌رنگ، صندلی برقی راننده با تنظیم گودی کمر و صندلی برقی سرنشین جلو با محفظه بار تعبیه شده در زیر آن نیز به لیست امکانات استاندارد 3008 اضافه می‌شود. همچنین آپشن‌‌هایی نظیر سانروف پانورامیک، بازشو اتوماتیک درب قسمت بار، سامانه توزیع گشتاور متغیر، شارژر وایرلِس گوشی‌‌های هوشمند، رِیل باربند سقف، چرخ‌‌های 19 اینچی آلیاژی، صندلی‌‌های مجهز به سیستم سرمایش، گرمایش و ماساژور جلو و سیستم پخش پریمیوم Hi-Fi نیز با هزینه بیشتر برای 3008‌‌های GT Line قابل سفارش هستند که البته بعید است ایران‌خودرو تیک آنها را برای مدل‌‌های در نظر گرفته شده برای بازار کشور، بزند.
 
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
 
یک پیکربندی آشنا برای پیشرانه
 
3008 در نسل جدید، به لطف زیرسازی پیشرفته EMP2، 100 کیلوگرم سبک‌تر شده و با گستره‌ای از موتور‌‌های بنزینی و دیزل کم‌حجم 1.2 تا 2.0 لیتری توربو عرضه می‌شود که محتمل‌ترین گزینه برای مدل‌‌های در نظر گرفته شده برای بازار کشور، واحد 4 سیلندر 1.6 لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژری است که با 163 اسب‌بخار (165 اسب‌بخار متریک) قدرت در دور 6.000 و بیشینه 240 نیوتن‌متری گشتاور در دور 1.400، متصل به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا صد 8.9 ثانیه به خودرو می‌دهد. با این پیکربندی پیشرانه مشترک با 2008 و 508‌‌های در نظر گرفته شده برای بازار کشور، 3008 مسافت هزار متر را در 29.9 ثانیه می‌پیماید و قادر به دستیابی به حداکثر سرعت 206 کیلومتر در ساعت است. متوسط مصرف سوخت این واحد یورو6 نیز در شهر و جاده، به ترتیب صدی 7.3 و 4.8 لیتر اعلام شده و با توجه به ظرفیت 53 لیتری باک و مصرف سوخت ترکیبی 5.7 لیتر در 100 کیلومتر، با هر بار سوختگیری کامل می‌توان بُرد پیمایشی بالغ 930 کیلومتر برای 3008 متصور بود.
 
 
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
رُخ در رُخ بازار
 
عنوان شده که به دلیل تیراژ پایین، داخلی‌سازی پژو 3008 برای ایران‌خودرو مقرون‌به‌صرفه نیست و از این رو، قرار است به‌صورت CBU وارد و در کشور عرضه شود. با این حساب، باید قیمتی در محدوده خودرو‌‌هایی همچون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج برای پژو 3008 متصور بود که در حال حاضر، به ترتیب با قیمت شرکتی 195 و 189 میلیون تومان توسط آسان‌موتور و اطلس‌خودرو عرضه می‌شوند. اما رقابت به همین جا ختم نمی‌شود چراکه عرضه قریب‌الوقوع اصلی‌ترین رقیب 3008 در قاره سبز یعنی نیسان قشقایی توسط جهان نوین آریا، بازار کراس‌اوور‌‌های کامپکت در کشور را داغ‌تر نیز خواهد کرد.
 
MG GS که در حال حاضر، در مدل‌‌های 2016 و 2017 با قیمت 172 و 162 میلیون تومان توسط مدیاموتورز عرضه می‌شود نیز در کنار نیوکوراندو 136.5 میلیون تومانی سانگ‌یانگ، آلترناتیو‌‌های ارزان‌قیمت‌تر بازار کراس‌اوور‌‌های کامپکت کشور هستند. هنوز زمان زیادی تا موعد محتمل ورود 3008 به بازار باقی مانده و برای گمانه‌زنی در مورد قیمت‌گذاری، کمی زود است اما آنچه که مسلم است، با توجه به نگاه سرد بازار به خودرو‌‌های فرانسوی و اقبال مساعد‌تری که ساخته‌‌های کُره‌ای در بازار دارند، ایران‌خودرو قطعا باید فیتیله قیمت را به نسبت رقبا پایین بکشد؛ مخصوصا حالا که نگین‌خودرو با اعلام قیمت قطعی 199.5 میلیون تومان برای نسل جدید رنو کولئوس، یک کلاس ابعادی بالاتر از پژو 3008، معادلات قیمتی را در رده کراس‌اوور‌‌های میدسایز تغییر داده است. لازم به ذکر است 3008 GT Line، بدون آپشن‌‌های اضافه، در فرانسه قیمت 36.150 یورویی دارد که به پول خودمان، تقریبا معادل 148 میلیون تومان می‌شود.
 
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
 

منبع

ایران‌جیب

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بررسی پژو 3008






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
7

ترجیح میدم رنو کولئوس بگیرم. موتور و گیربکس مشترک با نیسان.کیفیت رنو هم تضمین شده. اندازش هم اندکی بزرگتره. کابینش رو هم بیشتر دوس دارم.
ولی اگ داشته باشم میرم سراغ راو4 یا هوندا سی اچ آر.فقط ژاپنی به درد ایران میخوره و بس.
10:42  1395/12/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mahdi : سلام کسی شاهین Gتحویلی هفته چهارم مرداد ماه نیست که براش پیامک تکمیل وجه اومده باشه ؟ واریزی اول دی ماه 291 تومن بوده
پویا : سلام دوستان امروز برای من تارا دستی نقره ای تحویل ۴ شهریور طرح عادی فاکتور شد.انشااله واسه بقیه دوستان هم زودتر فاکتور بشه
مهدی مشهد : برای من از پلاک آزاد شده خودم گذاشته دوسال پیش فک شده بود که امروز همون پلاک دو سال قبل را تخصیص داده بودند
علی عظیمی : کدوم شهری اگه‌ همشهری بودی ادرس بده بیام دنبالت
مهدی : با سلام . تکمیل وجه ۱۳ اردیبهشت هستم. شنبه ساعت ۱۰۳۰ صبح جلو درب سایپا باشید . مرد باشید بیاید . با شبکه خبر هم یه آشنا تو صدا و سیما دارم. هماهنگ کردم که بیاد تو رسانه پخش کنه. بیاید با قدرت این سری آبروی سایپا رو ببریم. باید رییس دستگاه قضا آقای اژه ای پاسخگو دزدی سایپا بیشرف باشه
مهراد : تبدیلی عزیزم بخدا من ۱۰۰ گرم طلا برا بلوکه کردن فروختم ۲۵۰۰الان ۶۰۰ملبیون ضرر دست رو دلم نزار داغونم الان یک میلیارد فقط طلاهام بود الهی خیر جوونیشوون نبینن
شاهین تبدیلی جی ال ۲۱ خرداد : وضع ما هم بهتر از شما نیس الان ۳ ماهه که تبدیل زدیم ولی هیچ خبری نیس برا تکمیل وجه کردن طلا گرم ۶ خورده ای فروختم الان ببین چنده الان حدود صد تومن بخاطر فروش طلا ضرر کردم زیادی ناشکری نکنید
v4 تحویل فوری ۳ شهریور : دوستانی که پلاک شدن از پلاک آزاد خودتون روی ماشین میذارن یا یه پلاک جدید میذارن؟
تارا-v4_فرسوده فوری-مرحله ششم : تارا اتوماتیک v4 - سفید - مشهد - فوری مرحله ششم. 30 روزه همین الان 19 شهریور فاکتور شد. پیامک قرارداد 8 مرداد واریزی کل وجه 16مرداد موعد تحویل 15 شهریور ماوالتفاوت اول 30 مرداد مبلغ 1 میلیون و 490 هزارتومان ماوالتفاوت دوم 16 شهریور 3 میلیون و 960 هزار تومان تاخیر از روز 16 شهریور محاسبه شده 1 میلیون 645 هزار تومان روزانه 822 هزار تومن انشاءالله قسمت همه ی دوستان در هیچ مرحله پیامک از شرکت نیامد. فقط پیامک عذرخواهی تحویل آمد. برای ماوالتفاوت و فاکتور شدن پیامکی نیست توی کاستومر هم بخش پیامک ها نیست. هرروز کاستومر را چک کنین . مخصوصا دوستانی که پیش فروش هستن و sbr واریزی نداشتن. من چون sbr رو قبل از سود تاخیر خودم واریز کردم منتظر نشده که تاخیر بندازه و از سود کم کنه.
مهراد : تا اینجا ک من متوجه شدم برا مرداد و شهریور و مهر هنوز دعوتنامه تبدیل جی ال نفرستادن بچه ها بنظرتون چکار کنیم ک پیامش بیاد چ گیری افتادیم فک کنم برا کسایی ک از اول جی ال بودن پیام رفته اما ماها ک جی هستیم نیومده بین این شاهین جی چ کار کرد با ما لعنت بهتون والا راضی هستیم جی ال بفرست تو این بی ماشینی حاضریم خر هم ک باشه سپار بشیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سمانه : یه سوال از زمان آماده تخصیص تا فاکتور شدن چقدر زمان برد؟
سقف فلز 24 آبان مشکی : دوستان تاریخ آماده برای فاکتور به روز شده.قبلا روی 7/6 بود الان شده 19/6
207 پیش فروش ابان : سلام. بله 31 مرداد دعوت نامه اومد، 4 شهریور تکمیل وجه کردم و هنوز فاکتور نشده
حسن پیش پانا فولاد مرداد : مگه این لعنتی ها قرار نبود از جریمه تاخیر کم کنند؟ اخه چرا انقدر بین ما و فروش فوق العاده ها فرق میزارن
سمند جدیداهواز زیبای : خبرنداری ما که تبدیل نزدیم کی فاکتور میشیم
دنا مشکی، 19 مرداد تحویل : سلام دنا بورسی یا همون 5 دنده هستش
31تیر : هنوز تیرماه تحویل نگرفته
اطلس آذر تکمیل15اسفند : سلام لطفا اگر کسی امروز فاکتور شد اطلاع رسانی کنه بقیه هم چشم انتظار هستند ممنون
سورن : اطلاعات عمومی خودرو
اتوماتیک مشکی پانا : موعود تحویلتون کی بوده ؟