قرارداد شرکت ایران خودرو و شرکت فرانسوی یعنی پژو تنها محدود به تولید و همکاری جوینت ونچر نمی شود و بخشی از آن مربوط به عرضه خودروهای گران قیمت تر پژو به صورت وارداتی است.
در سال های قبل هم ایران خودرو در چندین تجربه شکست خورده دست به عرضه محصولات وارداتی همچون سوزوکی کیزاشی و پژو 407 زده بود که به دلیل استقبال نه چندان بالای بازار با شکست مواجه شد.
حال خبر می رسد که تعداد به نسبت محدودی از مدل 508 پژو به عنوان لوکس ترین سدان این شرکت در گمرک رویت شده و قرار است توسط ایکاپ به عنوان شرکت مشترک ایران خودرو و پژو در کشور ما عرضه شود.
در سال 90 و قبل از تحریم های بین المللی قرار بود پای این خودرو به عنوان جانشین مدل 407 به بازار ایران با قیمتی در حدود 50 میلیون تومان به کشور ما باز شود که هرگز این اتفاق صورت نپذیرفت و برنامه واردات آن تا به امروز عقب افتاده است.
قیمت نهایی این خودرو هنوز به صورت رسمی اعلام نشده اما انتظار می رود در محدود قیمتی 160 تا 200 میلیون تومان عرضه شود. به احتمال بسیار بالا موتور 1.6 لیتری توربوشارژ شده 165 اسب بخاری، مجهز به جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک، نیرو رسان این مدل خواهد بود.
این درحالیست که تقریبا تمامی رقبای پژو 508 از تلیسمان گرفته تا سوناتا، کمری و اپتیما از این خودرو پر قدرت تر هستند و مشخصات فنی بهتری را ارائه می دهند، از این رو تنها برگ برنده 508 در شرایط فعلی بازار می تواند قیمت گذاری مناسب 508 توسط ایران خودرو باشد.
جالب آنکه این موتور به دلیل آن که استاندارد یورو5 دارد، دیگر در بازار اروپا عرضه نمی شود (در بازار اروپا خودروهای عرضه شده حتما باید استاندارد یورو 6 را داشته باشند) ولی محتمل به نظر می رسد که تا سالیان سال شاهد عرضه این پیشرانه در کشورهایی نظیر ایران و چین باشیم.
از رقبای این خودرو می توان به رنو تلیسمان، تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و کیا اوپتیما اشاره کرد. در هر صورت باید دید که آیا ایران خودرو از گذشته عرضه محصولات وارداتی خود درس خواهد گرفت و این مدل را با قیمت گذاری رقابتی و خدمات پس از فروش گسترده تر به نسبت دیگر خودروهای وارداتی عرضه خواهد کرد یا خیر.