سه پرسش درباره قرارداد مشکوک خودرویی با پژوسیتروئن

 

سه پرسش درباره قرارداد مشکوک خودرویی با پژوسیتروئن

 
ایدرو اعلام کرده آماده رفع هرگونه شبهه و پاسخگویی به پرسش های مطروحه درباره قراردادهای خودرویی با فرانسه است. در این راستا ۳ پرسش و ابهام مهم در خصوص قرارداد شرکت پژوسیتروئن با شرکت سایپا وجود دارد که امید است ایدرو به آن پاسخ دهد.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قراردادهای منعقد شده بین شرکت های خودروساز ایرانی با شرکت های فرانسوی پژو سیتروئن و رنو انتقادات گسترده ای را در بین محافل کارشناسی و فعالان اقتصادی و سیاسی در پی داشته است.
 
در همین رابطه محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مصاحبه با تسنیم با بیان اینکه شرکت پژو - سیتروئن هم زمان با دو خودروساز ایران وارد مشارکت شده که این مسئله تشدیدکننده انحصار است، گفت: قرارداد منتشر شده محرمانه تلقی شده و آن را منتشر نکرده‌اند که این امر بسیار مبهم و مشکوک است.
 
سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در مصاحبه با تسنیم با بیان این که قیمت واقعی سایپا کاشان بسیار بیشتر از رقمی است که به پژو-سیتروئن فروخته شده است گفت: کمیسیون این موضوع را در دستور کار خود دارد و حتماً پیگیری های لازم انجام میشود.
 
پیرو انتشار این مصاحبه ها سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که در دفاع از قراردادهای ایران با خودروسازان فرانسوی گوی سبقت را از خودِ شرکت های طرف قرارداد ربوده است جوابیه ای را تنظیم کرد و ضمن تلاش برای توجیه و رفع انتقادات نوشت: متن تفاهم نامه و قرارداد رنو-سیتروئن به رویت اعضای کمسیون صنایع مجلس رسیده است.
 
خبرگزاری تسنیم جهت تنویر افکار عمومی و در پاسخ به مطالب مطرح شده در جوابیه سازمان گسترش که روز گذشته منتشر شد نکات ذیل را به استحضار می رساند:
 
1- ایدرو مدعی شده است قیمت فروش شرکت سایپاکاشان به پژو فرانسه بر اساس محاسبات کارشناسی انجام شده است. سوال کارشناسان صنعت خودرو این است که چرا شرکت سایپا کارخانه‌ای که برای احداث آن معادل 500 میلیون یورو هزینه کرده و فقط 5سال از بهره‌برداری آن سپری شده و همواره سودده بوده و عمده بدهی آن تسویه شده و در شاهراه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی قرار دارد را فقط 300 میلیون یورو قیمت گذاشته است؟ این ارزان‌فروشی در راستای حمایت از تولید ملی فرانسه است یا ایران؟
 
2- ایدرو ادعا کرده است جزئیات قراردادهی خودرویی وسیله وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمسیون تخصصی مجلس ارائه شده و مورد کنکاش و بحث و بررسی نمایندگان کمسیون قرار گرفته است. این در حالی‌ست که بر اساس اظهارات نمایندگان عضو کمیسیون صنایع  وزیر صنعت در جلسه‌ی سه ماه پیش در محل کمیسیون توضیحاتی ارائه کرده است اما توضیحات وزیر برای نمایندگان قانع کننده نبود و علیرغم قول و قرار شد مبنی بر ارزیابی این موضوع در جلسات بعدی متأسفانه تاکنون 3 ماه از آن جلسه گذشته و هنوز خبری از برگزاری جلسه دیگر برای بررسی قراردادهای جدید خودرویی نیست.
 
3- ایدرو در جوابیه خود اعلام کرده: این وزارتخانه و سازمان گسترش آمادگی رفع هرگونه شبهه و پاسخگویی به پرسش های مطروحه درباره این تفاهم نامه و قرارداد می باشد. در این راستا پرسش‌ها و ابهامات زیر در خصوص قرارداد شرکت پژوسیتروئن با شرکت سایپا وجود دارد که تسنیم امیدوار است ایدرو در راستای تنویر افکار عمومی به ‌آن‌ها پاسخ دهد.
 
الف) وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در تاریخ 20/8/95 اعلام کرد:" رنو با ایران خودرو و سایپا قرارداد داشت و این دو خودروساز را به جان یکدیگر انداخته بود و منافع ما محقق نمی شد؛ بنابراین تصمیم گرفته شد که سازمان گسترش به صورت یک به یک مذاکره کند" حال سوال این‌جاست که وزارت‌خانه تحت نظر ایشان چگونه مجوز انعقاد قرارداد همزمان شرکت پژوسیتروئن فرانسه با ایران‌خودرو و سایپا را صادر کرده است؟
 
ب) بر اساس دستورالعمل صدور جواز تاسیس 10 رشته صنعتی که در تاریخ 16/5/93 به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است، هر شرکت خارجی اجازه دارد فقط با یک شرکت داخلی قرارداد تولید خودرو تحت لیسانس داشته باشد. حال سوال این‌جاست چرا آقای نعمت‌زاده دستورالعملی که خود امضا کرده است را نقض کرده است؟
 
ج) با توجه به این‌که شرکت پژوسیتروئن خودروهای برند پژو و سیتروئن خود را بر روی پلتفرم مشترک تولید می‌کند، تولید خودروهای برند سیتروئن از منظر انتقال فناوری آورده جدیدی برای صنعت خودرو ایران نخواهد داشت. زیرا قطعات خودروها با قطعات پژو یکسان بوده و آورده جدیدی برای صنعت قطعه‌سازی ندارد. از سوی دیگر به دلیل عدم طراحی خودروهای جدید در شرکت مشترک، در حوزه طراحی نیز شاهد ارتقای فناوری نخواهیم بود. حال سوال این‌جاست ایدرو و وزارت صنعت نسبت این قرارداد با بیان رهبری انقلاب مبنی بر لزوم انتقال فناوری در قراردادهای خارجی را چگونه تعریف کرده‌اند؟
 
امید است سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با پاسخ مستدل و مستند به ابهامات مطرح شده زمینه تنویر افکار عمومی را فراهم آورد.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایدرو , قرارداد , پژو سیتروئن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

مسعود
4


در حالیکه شرکت سایپا امید داشت با امضای قرارداد جدید همکاری با شرکت کیا موتورز، همکاری خود با این شرکت کره ای را احیا کند اما شرکت کیا موتورز حاضر به پذیرش شرایط شرکت سایپا نشده است. این در حالی است که شرکت سایپا مدتی است به حیاط خلوت شرکت‌های درجه دو چینی در ایران تبدیل شده است و به تولید خودروهای چینی با قیمتی چندین برابر کشور چین در ایران می پردازد
22:15  1395/11/20
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم : سلام منم ۱۴ آذر ۱۴۰۳ فروش فوق العاده تحویل ۳ ماهه تکمیل کردم تا امروز که ۴ مرداد ۱۴۰۴ هست هنوز فاکتور نشده.
سعید زارعی : هعی اره اقا نیما منم اشتباهم این بود درس نخوندم درست حسابی وگرنه الان قطعا موفق بودم
زهرا : سلام میشه آدرس محل تجمع رو بدین که ماهم بریم
وحید تی ۸ : من خودم اذزم
زهرا : میشه بگید آدرس محل تجمع کجاست
وحید تی ۸ : برج ۶فاکتور برج۹تحویل یجا
زهرا : سلام دوستان آدرس محل تجمع کجاست؟
درسا : تکمیل وجه ۱۲ اسفند ، همچنان در انتظار فاکتور شدن.
حسینی : سلام من الان با پشتیبانی تماس گرفتم میگن ۱۲اذر فروش فوقالعاده تمام شده اللن اینجا کسی ۱۲فروش فوق العاده نیست که فاکتور نشده باشه
بهرام : Cvt موعد تحویل اسفند 403 هستین؟ پس اینایی که کلا دارن فاکتور میشن برای دی و بهمن هستن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ماشین فقط سمند سورن 😅 : کسی می دونه در قسمت در حال فاکتور شدن چرا تاریخ جدید خورده در صورتیکه هنوز فاکتور نشده
محسن : 👀
مهیار : برا منم موعد تحویل 11 تیر بود ولی هنوز فاکتور نشده.. تازه اعلام شکایت هم کردم در جواب من نوشتن تازه شهریور فاکتور میشه حتما تا بخوان تحویل بدن میشه مهر ماه.
حمیدرضا : چقدر زنگ میزنین سایپا اینکه مدام زنگ بزنین زودتر فاکتور میشه بنظرتون؟ فاکتور بشه خبر میدن دیگه
سمیرا : سلام،یه سوال داشتم از دوستان،به نظر شما حواله فوق العاده ساینا بدم بجاش کوییک بگیرم با 35تومنم بدم؟میگه سود تاخیرتم نمیخوام
نعیم : سلام تا شهریورماه
مهدی : رنگ ماضین شما سفیده
فوق العاده حداکثر 90 روز از بهمن : کسی فوق العاده بهمن ماه فاکتور شده امروز ؟؟؟
مجتبی تحویل 7 آبان : دوستان سلام میخواستم بپرسم تا چه ماهی دعوت نامه اومده من واریزی اول 20 اردیبهشت بوده تحویل 7 آبان ممنون میشم جواب بدین
نجیب : متاسفانه ایران خودرو قبلا اینطور نبود پشیمان شدیم از از ثبت نام اون از قیمت که به هیچ بخشنامه ای توجه نکرد اون از کیفیت بد ماشین و این از بی توجهی به تحویل ماشین جابه هر روز هم فراخوان ثبت نام دارد کسی هم جوابگو نیست به کی بگیم اگر حرف شنو بود مصوبه صمت که 15در صد افزایش بود را 22در صد نمی کرد معلوم نیست به کدام آقا زاده وصله