شاید باور کردنی نباشد اما سرانجام پروژه ی حمل و نقل به روش هایپرلوپ (HTT) وارد مراحل نهایی خود شد و چند کشور اروپایی در حال بررسی استفاده از این سیستم هستند.
در حال حاضر دو کشور اسلواکی و جمهوری چک ابراز تمایل کرده اند که از این سیستم برای برقراری ارتباط بین دو شهر براتیسلاوا و برونو استفاده خواهند کرد.
مسافت بین این دو شهر ۱۳۰ کیلومتر است و در حال حاظر طی این مسافت به استفاده از قطار معمولی در حدود ۸۰ دقیقه زمان میبرد اما در صورتی که این پروژه ی ماجراجویانه به اتمام برسد طی این مسافت تنها به ۱۰ دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.
برای مشابه سازی می توان گفت که فاصله بین براتیسلاوا و برونو تقریبا مشابه فاصله میان تهران و قزوین است و در صورت استفاده از هایپرلوپ در کشورمان نیز ممکن بود شاهد کاهش فاصله زمانی سفر تقریبا 2 ساعته بین این دو شهر به 10 الی 15 دقیقه باشیم.
به گفته ی درک آلبورن مدیر اجرایی کمپانی هایپرلوپ وان: "جهان در آستانهی مواجه با هایپرلوپ است" این شرکت همچنین موفق به امضای تفاهم نامه ای برای اجرای هایپرلوپ در پایتخت امارات عربی متحد یعنی ابوظبی شده است.
اجرای هایپرلوپ در دوبی نیز قطعی شده است و هایپرلوپ وان در حال مذاکره با ارگان هایی در استرالیا است تا ببینند آیا امکان پیاده سازی هایپرلوپ در شهر ملبورن نیز وجود دارد یا نه.
هایپرلوپ وان در حال حاضر ۳۰ کارگر تمام وقت دارد اما بیشتر توسعهی این سامانه توسط حدود ۸۰۰ مهندسی که در استخدام ناسا، بوئینگ و SpaceX بوده اند انجام شده است.
این افراد ضمن حفظ شغل قبلی خود برای (HTT) نیز کار میکردند. برای اینکه هایپرلوپ به واقعیت بپیوندد HTT اقدام به کسب مجوز برای استفاده از تکنولوژی شناوری مگنتیک آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور کرد.
همچنین مراکز و کمپانی های مشهور زیادی از مرکز تحقیقات هسته ای اروپا در سوییس گرفته تا Oerlikon و Leybold با این شرکت همکاری کردند.
بد نیست اشاره ای هم داشته باشیم به پروژه ای که به صورت موازی در کشور چین در حال انجام است و با نام قطار مگلو شناخته میشود و می تواند به حداکثر سرعت ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
وزیر علم و فناوری چین به شرکت دولتی CRRC ماموریت داده است که این قطار ها را تا پایان این دهه به مرحله ی بهره برداری برسانند. نخستین خط تست قطار مگلو نیز یکسال پس از آن در استان شاندونگ در شرق چین ساخته خواهد شد.