خوب و بد داخلی‌سازی چینی‌ها

 

خوب و بد داخلی‌سازی چینی‌ها

 
خودروسازان چینی در حالی سال‌هاست با حداقل داخلی‌سازی، مشغول به فعالیت در ایران هستند که این موضوع از جنبه قیمت، به‌نوعی به نفع مشتریان بوده اما از جهت ارزش افزوده و تامین قطعات چندان سود زیادی برای خودروسازی کشور نداشته است.
 
در حال حاضر و آن‌طور که مدیرعامل پرتیراژترین خودروساز چینی ایران می‌گوید، خودروهای چینی با حداکثر 20 درصد ساخت داخل در کشور به تولید می‌رسند. هرچند این مقام مسوول تاکید کرده که قرار است داخلی‌سازی خودروهای چینی به 32 درصد افزایش یابد، اما این عدد حتی به حداقل‌های وزارت صنعت،معدن و تجارت در بحث ساخت داخل قطعات خودرو نیز نمی‌رسد.طبق الزام وزارت صنعت، تمام خودروسازان خارجی در ایران باید ساخت داخل خود را به حداقل 40 درصد برسانند و چینی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال در مورد افزایش ساخت داخل خودروهای چینی، دو نظر متفاوت وجود دارد که یکی بر احتیاط در داخلی‌سازی بیشتر و دیگری بر تسریع ساخت داخل تاکید می‌کند. طبق نظریه اول، بالا رفتن درصد اخلی‌سازی قطعات خودروهای چینی در ایران، به افزایش قیمت خواهد انجامید، زیرا چینی‌ها با هزینه کمتری قطعات مربوطه را تولید می‌کنند. به‌عبارت بهتر، این نظریه می‌گوید داخلی‌سازی قطعات خودروهای چینی چندان به نفع بازار نیست؛ زیرا به دلیل هزینه‌های بالای تولید در ایران، قیمت این خودروها بالا رفته و در نهایت مشتریان ضرر خواهند کرد.
 
این در حالی است که مدافعان نظریه دوم معتقدند نفع داخلی‌سازی قطعات خودروهای چینی بیش از ضرر آن بوده و سود صنعت خودرو کشور و مشتریان را در پی دارد.به اعتقاد آنها، اگرچه در ارزان‌تر تولید شدن قطعات در چین آن هم نسبت به ایران، شکی نیست، با این حال با توجه به مسائلی مانند حذف تعرفه، ایجاد ارزش افزوده و همچنین تقویت بازار لوازم یدکی خودروهای چینی (در صورت داخلی‌سازی بیشتر)، اتفاقات بهتری پس از ساخت داخل چینی‌ها رخ خواهد داد. به‌عنوان مثال، حذف تعرفه واردات قطعات خودروهای چینی، می‌تواند تا حد قابل‌توجهی، افزایش قیمت حاصل از داخلی‌سازی قطعات این خودروها را همپوشانی کند. نکته مهم دیگر اینجاست که با داخلی‌سازی هر چه بیشتر قطعات خودروهای چینی، اولا اشتغال در صنعت قطعه کشور افزایش خواهد یافت و ثانیا ارزش افزوده بیشتری نصیب این صنعت بزرگ داخلی خواهد شد. از سوی دیگر اما ساخت داخل خودروهای چینی می‌تواند سر و سامانی به بازار پر از کمبود و گران لوازم یدکی این خودروها داده و تضمینی باشد برای ارائه خدمات پس از فروش بهتر به آنها.
 
 
 
 

منبع

برچسب : خودرو , خودروی چینی , صنعت چین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: m&z
7

اگه همین چینی ها نبودند الان ماشین زیر 50 میلیونی وجود نداشت!
شرکت های داخلی وقتی رقیب نداشته باشند بیرحمانه قیمت ها رو تا جایی که مردم بخرند بالا میبرند و وقتی دیگه کسی نخرید کمی کاهش میدهند
14:50  1395/10/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فروش فوق العاده : خب از اولش بگو کی ثبتنام کردی کی تکمیل وجه کردی موعد تحویل کی بود ؟؟؟
افشین : دوستان لطفاً اطلاع رسانی کنید دعوت نامه مرداد یا شهریغیا مهر یا آبان اومده؟ ممنون میشم اگه اطلاع بدید
پلاس آذر : کسی میدونه چرا دعوت نامه ها ارسال نمیشه نکن شانس ما میخان تبدیل بزنن
شاهین تکمیل وجه هفته ۴ خرداد ماه : سلام تماس گرفتم با نمایندگی گفت که شاهین جی شما سر جاشه. برای تبدیل ها هم همه اختیاری هست و حقی بر جابه چایی ندارن. تماس گرفتم با تماس با مشتریان سایپا گفت نه خیر چیز مبنی بر ارسال تکمیل وجه با قیمت جدید نگفتن و گفت باید منتظر پیام باشید. هر چی باشه قابلیت پیگیری داره
شاهین جی ال : بچه ها یک چیز بگم بخندیم دیشب من خواب دیدم فاکتور شده پلاک رفتم تحویل بگیرم دیدم ماشینی نیس گفتم ماشین کو پس گفت اون لودر میبینی سایپا بجای شاهین لودر بهت داده گفتم دیر داد ولی دمش گرم لودر داد
پلاس ۳ اردیبهشت : من ۷ آبان فاکتور شدم هنوز پلاک نشده امروز زنگ زدم از تو سیستم گفت راهور بازدید کرده رفته مرحله بعد
حامد j7 : درود بر دوستان دو مرحله‌ای فروردین کسی با قیمت جدید تکمیل وجه انجام داده
حامد : سلام منم امروز شنیدم که شاهین پلاس ۳ اردیبهشت فاکتور شده یعنی چی اگه سانروف نیست چطور برای پلاس هست چرا برای شاهین جی اینهمه مشکل می‌تراشند جریان چیه ما تا کی باید منتظر بمونیم هیشکی هم جواب گو نیست نه نمایندگی نه خوده سایپا
احسان شاهین دستی : ۲۰روزه ازفاکتورگذشته ولی هنوزپلاک نشده لعنت برجدآبادتان لعنت برفرزندان حرامزادتان
تارا V4 اتومات : سلام دوستان من تحویل ۳۰ مهر رنگ تیتانیوم هنوز فاکتور نشدم زنگ به نمایندگی زدم میگه احتمالا تا آخر آبان ماشین تحویلتون میشه دیگه نمی دونم راست و دروغشو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش بهمن 1403 : من هفته چهارم مهر هستم و در 10 شهریور تکمیل وجه انجام دادم
حاجی یدالا : این نیسان اکستند. میشه ماجرای نیسان های دیزل. که مردم سال 95نوشتن سال 98تحویل گرفتن. اکستند هزارتا مشکل میگن داره. شما. دیوونه شدین رفتین. گوه ثبت نام کردین
پیش فروش دهه فجر : سایپا دزد.دیگه قابل اعتماد نیست این شرکت سایپا.
6 دنده : سلام مبارکه پیش فروش یا 3 ماهه بودین؟ دنا 6 دنده بود؟؟
راتین : منم مثل شما هستم..چه رنگی زدین؟
امید به خدا : خبری از پیش فروش هفته چهارم مهر ماه نشده است؟ آیا کسی هفته چهارم مهر ماه هست که تکمیل وجه کرده باشد؟
اکستند : یا خدا. من گفتم این ماشین مشکل داره شما به حرف نکردیم ثبت نام کردین حالا هم کاری از دستتون نمیا. فقط باید تماس بگیرین صدا سیما
محمد : زنگ زدم سایپا گفتم شاهین تبدیل زدم کوییک گفت 3 ماه دیگه فاکتور میشه.کاش تبدیل نمیزدم
تیر دوگانه : دوگانه های 27 اسفند فاکتور شدین تموم شد؟
دنا 6 دنده دیماه : سلام دوستان سوم تکمیل کجه کردن الان رفتم تومیزکار تبدیل اومده ولی چیزی رو بالا نمیاره مینویسه اطلاعاتی یافت نشد .دوستان دیماهی یه نگاه بکنین خبر بدین ممنون