خوب و بد داخلی‌سازی چینی‌ها

 

خوب و بد داخلی‌سازی چینی‌ها

 
خودروسازان چینی در حالی سال‌هاست با حداقل داخلی‌سازی، مشغول به فعالیت در ایران هستند که این موضوع از جنبه قیمت، به‌نوعی به نفع مشتریان بوده اما از جهت ارزش افزوده و تامین قطعات چندان سود زیادی برای خودروسازی کشور نداشته است.
 
در حال حاضر و آن‌طور که مدیرعامل پرتیراژترین خودروساز چینی ایران می‌گوید، خودروهای چینی با حداکثر 20 درصد ساخت داخل در کشور به تولید می‌رسند. هرچند این مقام مسوول تاکید کرده که قرار است داخلی‌سازی خودروهای چینی به 32 درصد افزایش یابد، اما این عدد حتی به حداقل‌های وزارت صنعت،معدن و تجارت در بحث ساخت داخل قطعات خودرو نیز نمی‌رسد.طبق الزام وزارت صنعت، تمام خودروسازان خارجی در ایران باید ساخت داخل خود را به حداقل 40 درصد برسانند و چینی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال در مورد افزایش ساخت داخل خودروهای چینی، دو نظر متفاوت وجود دارد که یکی بر احتیاط در داخلی‌سازی بیشتر و دیگری بر تسریع ساخت داخل تاکید می‌کند. طبق نظریه اول، بالا رفتن درصد اخلی‌سازی قطعات خودروهای چینی در ایران، به افزایش قیمت خواهد انجامید، زیرا چینی‌ها با هزینه کمتری قطعات مربوطه را تولید می‌کنند. به‌عبارت بهتر، این نظریه می‌گوید داخلی‌سازی قطعات خودروهای چینی چندان به نفع بازار نیست؛ زیرا به دلیل هزینه‌های بالای تولید در ایران، قیمت این خودروها بالا رفته و در نهایت مشتریان ضرر خواهند کرد.
 
این در حالی است که مدافعان نظریه دوم معتقدند نفع داخلی‌سازی قطعات خودروهای چینی بیش از ضرر آن بوده و سود صنعت خودرو کشور و مشتریان را در پی دارد.به اعتقاد آنها، اگرچه در ارزان‌تر تولید شدن قطعات در چین آن هم نسبت به ایران، شکی نیست، با این حال با توجه به مسائلی مانند حذف تعرفه، ایجاد ارزش افزوده و همچنین تقویت بازار لوازم یدکی خودروهای چینی (در صورت داخلی‌سازی بیشتر)، اتفاقات بهتری پس از ساخت داخل چینی‌ها رخ خواهد داد. به‌عنوان مثال، حذف تعرفه واردات قطعات خودروهای چینی، می‌تواند تا حد قابل‌توجهی، افزایش قیمت حاصل از داخلی‌سازی قطعات این خودروها را همپوشانی کند. نکته مهم دیگر اینجاست که با داخلی‌سازی هر چه بیشتر قطعات خودروهای چینی، اولا اشتغال در صنعت قطعه کشور افزایش خواهد یافت و ثانیا ارزش افزوده بیشتری نصیب این صنعت بزرگ داخلی خواهد شد. از سوی دیگر اما ساخت داخل خودروهای چینی می‌تواند سر و سامانی به بازار پر از کمبود و گران لوازم یدکی این خودروها داده و تضمینی باشد برای ارائه خدمات پس از فروش بهتر به آنها.
 
 
 
 

منبع

برچسب : خودرو , خودروی چینی , صنعت چین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: m&z
7

اگه همین چینی ها نبودند الان ماشین زیر 50 میلیونی وجود نداشت!
شرکت های داخلی وقتی رقیب نداشته باشند بیرحمانه قیمت ها رو تا جایی که مردم بخرند بالا میبرند و وقتی دیگه کسی نخرید کمی کاهش میدهند
14:50  1395/10/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اهورا : دوستان لطفا واسه منم دعا کنین فاکتور بشم. پذیرش 17 آذر تکمیل وجه سوم اردیبهشت تبدیل به جی ال 21 آبان. اما هنوز خبری از فاکتور نیست. خیلی خیلی نا امید هستم. انشاالله خدا یه نگاه هم به من بکنه
Ali : من ۱۲ مرداد هستم انشالله فردا پیام برام بیاد
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : من ثبت‌نام تیربودم بعداز ۱۸ روز از تحویل سیستمی شاسی شد
ایگل سفید اقساطی ۹۰ روزه : مبارک باشه برای من که هنوز خبری نیست. آخر تیر ثبت‌نام کردم 202769
شاهین : مبارکه. رنگ سفید یا تبدیل زده بودین به مشکی
ایگل سفید : ثبت نام کی بودید؟
شاهین جی : سلام دوستان برای مارو قرار بود هفته چهارم شهریور پیامک تکمیل وجه بفرستن ولی هنوز نفرستادن کفتن ۳تا۶ماه تاخیر داره کسی میدونه تا چه تاریخایی رو پیامک تکمیل وجه دادن؟
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : سلام ماشین منم امروز شماره شاسی خورد شکر خدا
سهند s : از کجا زنگ بزنیم بپرسیم کی تحویل میدن کی فاکتور میشن ماشینا؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا پیش فروش دستی : اگر فاکتور بشه تیک میخوره
مهندس سایپا : ضمنا توان تولید هفتگی کلیه خطوط اطلس بیش از دو هزار دستگاهه. اما الان خطوط معطل موندن. چند روز پیش یکی از شرکت های زیرمجموعه تغییر مدیریت داشته قراره مشکل و با کروز حل کنن. ببینیم مدیران چه تصمیمی می تونن بگیرن. تا اونجایی که من می دونم مدیرا خیلی زحمت می کشن و دوست دارن مشکل زودتر حل بشه.
کوییک آر اس : دوست عزیز به دلایل زیادی نمیشه دقیق گفت شما باید صبر کنید تا پلاک شید و بعد چراغ تحویلتون روشن بشه بعد از اینکه چراغ تحویلتون روشن شد 4 5 روز الی دو هفته پس فاکتور تا تحویل حداقل 20 روز طول می کشه به طور معمول
امید : تکمیل وجه 24 یا 25 مرداد؟میگن 24 نبوده
ساینا تک .تکمیل وجه 6 مهر : اگر پول بیکار و صبر ایوب و وسیله زیر پا داری ثبت نام کن
رضا : من 2 شهریور تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم فعلا توی مرداد هست فاکتورها
کوییک آر اس : بعد جوانی ات فاکتوری
ساینا تک پیش فروش : این ملتی که ثبت نام کردن ببین درس عبرت بشه برات
Kooeek s : دوستان امروز ماشین از نمایندگی تحویل گرفتم انشالله روزی همه تکمیل وجه 31 مرداد با سه ماه تأخیر امروز 29 آذر تحویل گرفتم خداحافظی همگی
سورن س30روزه : سلام دوستان کسانی که خودردوگانه سوزفاکتورمیشندخاهشن اعلام کنندباکدوم موتورفاکتورمیشندباموتورEF7یاموتور XU7p