آلودگی هوای شهر های بزرگ و منابع عظیم گازی ایران بر کسی پوشیده نیست، اما متاسفانه تاکنون خودروسازان داخلی نتوانسته اند به خوبی از این ظرفیت ها استفاده نمایند و خودروهای گاز سوز مناسبی را به مشتریان ارائه دهند.
ضعف کیفی و مشکلات استفاده (نظیر صف های تحویل پمپ گاز) در سال های اخیر تا حدی جدی شد که این روزها عملا تولید مدل های گاز سوز جز برای استفاده در خطوط تاکسی رانی به شماره افتاده است و حتی چندی پیش پلیس نیز از شماره گذاری خودروهای دوگانه سوز به دلیل آلایندگی بیش از حد آن ها (عدم رعایت استاندارد یورو 4) خودداری کرد.
فولکس واگن در برخی از بازارهای مدل های شهری خود را با موتورهای گازسوز CNG عرضه می کند و در زمینه تکنولوژی خودروهای گازسوز ید طولایی دارد.
در چنین شرایطی فولکس واگن که ماه هاست برای قدرت نمایی در بازار ایران مشغول برنامه ریزی است، درخواستی را مبنی بر بررسی بازار خودروهای گازسوز در ایران ارائه کرده است.
بر این اساس فولکس واگن قصد دارد تا با نمونه سنجی از گاز CNG توزیعی در جایگاه های سوخت در نقاط مختلف کشور، خودرویی را منطبق بر کیفیت گاز ارائه شده در ایران آماده کند.
خوشبختانه مجوز این مطالعات نیز به فولکس واگن داده شده و به گفته علی محرابی مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران: این نشان میدهد شرکتهای خارجی سازنده خودرو نسبت به بازار بالقوه خودروهای گازسوز ایران توجه دارند.
به هرحال اینکه صنعت خودروسازی ایران علیرغم تمام ادعاهایش تاکنون موفق به ساخت حتی یک خودرو دوگانه سوز قابل اطمینان نشده مایه شرم ساری است اما امیدواریم آلمانی ها بار دیگر دانش بالای مهندسی خود را در این پروژه نیز نشان دهند، بلکه از این راه امیدی برای کاهش آلودگی کلان شهر های کشورمان پدید آید.