سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 

سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 
گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شاخص رضایتمندی در مقایسه با دو گزارش قبلی افزایش یافته است.طبق این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است و به شش ماه نخست امسال مربوط می‌شود، سه شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته و اگرچه ایران خودرو توانسته رده پنجم را در اختیار بگیرد، اما سایپا در جایگاه یکی مانده به آخر جدول یعنی رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز رده‌های هفتم به بعد را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 562 هزار و 328 نفر از مشتریانی که طی 6 ماه نخست امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 22 شرکت عرضه‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «زمان صرف‌شده برای انجام تعمیرات»، «برخورد و پاسخگویی»، «هزینه پرداختی و کیفیت خدمات» و «توزیع شبکه خدمات پس از فروش».با در نظر گرفتن جمیع این شاخص‌ها، امتیاز 691 از 1000، برای خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور به دست آمده که نشان از افزایش رضایتمندی در مقایسه با گزارش‌های قبلی دارد.در شش ماه دوم سال گذشته، شاخص رضایتمندی مشتریان 685 بود و در 6 ماه اول نیز این شاخص روی امتیاز 683 ایستاد و با این حساب، شاخص موردنظر در مقایسه با دو گزارش قبلی، به ترتیب 6 و 8 واحد افزایش را نشان می‌دهد.آن‌طور که در گزارش مربوطه آمده، مشتریان بیش از هر مساله‌ای، از کمبود یا نبود قطعات خودرو شکایت داشته و این موضوع محور اصلی انتقادهای آنها در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
 
مشتریان البته از مساله دیگر نیز گله و شکایت داشته‌اند که عبارتند از: «هزینه تراشی بی‌مورد»، «کمبود تعداد نمایندگی‌های مجاز»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات» و همچنین «عدم انجام کار یا رفع ایراد.» آن‌طور که سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، کل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کشور، دو ایراد اصلی از نظر مشتریان داشته‌اند که اولی به کمبود و نبود قطعات مربوط می‌شود و دومی نیز با عدم عیب یابی دقیق در ارتباط است. وی با بیان اینکه در خدمات پس از فروش واردکنندگان خودرو، یک ایراد دیگر نیز به چشم مشتریان آمده، می‌افزاید: دسترسی (دسترسی ضعیف) به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یکی از ایرادهای اصلی مشتریان به نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور است که این شاخص در مورد خودروسازان داخلی از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردار است. اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شده که طبق آن، رده‌های اول تا چهارم در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (عرضه‌کننده محصولات تویوتا در ایران) با 767 امتیاز، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا موتورز کره در ایران) با 742 امتیاز، آسان موتور (عرضه‌کننده خودروهای هیوندایی کره در ایران) با 735 امتیاز و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی کره در ایران) با 727 امتیاز و همگی با کسب چهار ستاره از مجموع پنج ستاره، رده‌های اول تا چهارم رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش را به‌دست آورده‌اند.
 
در رده پنجم اما به ایران خودرو می‌رسیم، بزرگترین خودروساز کشور که با امتیاز 711 توانسته بهترین جایگاه رضایتمندی از خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان کشور ازآن خود کند. پس از ایران خودرو در حالی با مدیاموتور (عرضه‌کننده محصولات ام جی چین در ایران) و گروه بهمن (عرضه‌کننده مزدا و بسترن) روبه‌رو می‌شویم که این دو شرکت به ترتیب 711 و 710 امتیاز به دست آورده‌اند. پشت سر این شرکت‌ها اما پارس خودرو قرار دارد که با امتیاز 681 در رده هشتم جدول جا خوش کرده است. همچین رده نهم نیز در حالی به پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) رسیده که این شرکت 675 امتیاز را به خود می‌بیند. در رده یازدهم جدول نیز مدیران خودرو با 669 امتیاز جا خوش کرده است، شرکتی که محصول چری چین را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند. رامک خودرو نیز که عرضه‌کننده خودروهای سانگ یانگ در ایران به‌شمار می‌رود، جایگاهی بهتر از یازدهم به دست نیاورده است. عجیب‌ترین اتفاق رخ داده در گزارش مربوطه اما قرار گرفتن سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در رده یکی مانده به آخر جدول است. در رده انتهایی نیز با کرمان موتور روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که محصولات جک و لیفان را در ایران عرضه می‌کند.
سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خدمات خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Meysam : سلام اقا مسعود مگه تو قرار دادت نزده بود ۳۶ درصد ۳۶ درصد سالیانه ماهی ۳ درصد شما ۵۹۶ ریختی ینی باید ماهی ۱۷۸۰۰ بده نه اینکه دومیلیون تومان🙄😐😐
مسعود : دوستای گلم سلام چندنفراز عزیزان پرسیده بودین چقدر جریمه تاخیر بهت دادن من 11 آذر 596 ریختم 28 اردیبهشت فاکتورشد و 31 اردیبهشت تحویل گرفتم عرض شود که اینجا نوشته مبلغ بیست و یک میلیون ریال پس از یکماه در شعب بانک صادرات قابل پرداخت هست خلاصه اینکه منتظر دیرکرد نباشید ولی برام سواله دومیلیون تومن رو چطوری دراوردن باچه فرمولی
سبحان : اون‌مبلغ برای کسایی هستش ک خودرو فرسوده دارن و میخوان اسقاط کنن و ار‌مزایاش برخوردار بشن ربطی به مردم‌عادی نداره فقط واس فرسوده هاس
شهابx5 آبان : ممنون از راهنمایی شما وکیل گرانقدر اگه شما خودتون تهران تشریف دارید امکانش هست وکالت مارو به عهده بگیرید هم زودتر به نتیجه برسیم هم نخوابم هربار از شهرستان بیایم تهران
سپیده ایکس پنج : خدایش شما پنجم تحویل گرفتی ممنون میشم بگین
J7 : سلام من و همکارام ۱۰ نفر هستیم می آیم . آدرس و ساعت رو تنظیم کنیم
حسین : تحویل چند خرداد هستین شما
امیر : به زودی اختلاس پ س، خ ش ،م ت،هم خواهید شنید.
شاهین پلاس : سلام من حواله جانبازی خریدم تحویل 3 ماهه چند روز دیگ سه ماه تموم میشه ولی از کامنتا پیداس تا سه ماهه دیگم نمیدن...
امیر : اینا به امید جنگ بودن شاید بتونند پولی از مردم بلند کنند نشد حالا مجبورند قطره چکانی تحویل بدند ما ک فوق العاده بودیم پس وای به حال پیش فروشا.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قاضی : چرا بعضی انسان نما از سر بیکاری میان نظر چرت میدن شما بجای اینکه بیای اینجا نظر چرت بدی برو بیمارستان فکر درمان خودت باش به اندازه کافی سایپا اعصاب و روان مردمو داغون کرده
xu7p : تا جریان اعتصاب کامیونداران تموم نشه نمیتونن تحویل بدند پس فاکتور شدن هم معوق میشه و تولید هم میاد پایین پس عجله نکنید برای تحویل ماشین
محمد رضا : سلام روز بخیر بنده هم تحویل 9 خرداد رانا هستم هنوز روی درحال صدور فاکتور هستم ....انگار همه پول رو دادیم ..بلا تکلیفیم دیروز برای برای دوم نمایندگی میگه واریزی داری اشتباه کردم!!!!!!!!!!! چی تحویل بدهند خدا میدونه !!!
الهام : سلام. یه سوال داشتم سود تاخیر رو چند ماه بعد از تحویل خودرو میدن بعد از سه ماه زنگ زدم کارشناس میگه 90روزم باید صبر کنی هرکس گرفته لطفا بگه چقدر طول کشید ممنون
AmiHosein : کوئیک GXL
هومن پانا : سلام احسان جان بله برای منم روی صدور فاکتور داره میچرخه.
اریزو : سلام شما اقساطی هستید یا نقدی؟؟ اگر اقساطی هستید وامتون واریز شده؟؟
عارف : نمی دونم چرا همه پیام هارو میبینن ولی جواب نمیدن مشکل چیه نمی دونم
مجید : سلام لطفا میشه تاریخ دقیق تکمیل وجه و سخا را بگی وتحویل چه ماهی هستی ممنون
احسان پیش فروش پانا : داداش منم هنوز فاکتور نشدم.اماده برای صدور فاکتور تیک خورده و الان داره رو فاکتور شده می چرخه ولی خبری از فاکتور نیست.ی هفته ست اینجوریه. تو الان کدوم مرحله ای؟