سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 

سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 
گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شاخص رضایتمندی در مقایسه با دو گزارش قبلی افزایش یافته است.طبق این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است و به شش ماه نخست امسال مربوط می‌شود، سه شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته و اگرچه ایران خودرو توانسته رده پنجم را در اختیار بگیرد، اما سایپا در جایگاه یکی مانده به آخر جدول یعنی رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز رده‌های هفتم به بعد را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 562 هزار و 328 نفر از مشتریانی که طی 6 ماه نخست امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 22 شرکت عرضه‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «زمان صرف‌شده برای انجام تعمیرات»، «برخورد و پاسخگویی»، «هزینه پرداختی و کیفیت خدمات» و «توزیع شبکه خدمات پس از فروش».با در نظر گرفتن جمیع این شاخص‌ها، امتیاز 691 از 1000، برای خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور به دست آمده که نشان از افزایش رضایتمندی در مقایسه با گزارش‌های قبلی دارد.در شش ماه دوم سال گذشته، شاخص رضایتمندی مشتریان 685 بود و در 6 ماه اول نیز این شاخص روی امتیاز 683 ایستاد و با این حساب، شاخص موردنظر در مقایسه با دو گزارش قبلی، به ترتیب 6 و 8 واحد افزایش را نشان می‌دهد.آن‌طور که در گزارش مربوطه آمده، مشتریان بیش از هر مساله‌ای، از کمبود یا نبود قطعات خودرو شکایت داشته و این موضوع محور اصلی انتقادهای آنها در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
 
مشتریان البته از مساله دیگر نیز گله و شکایت داشته‌اند که عبارتند از: «هزینه تراشی بی‌مورد»، «کمبود تعداد نمایندگی‌های مجاز»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات» و همچنین «عدم انجام کار یا رفع ایراد.» آن‌طور که سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، کل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کشور، دو ایراد اصلی از نظر مشتریان داشته‌اند که اولی به کمبود و نبود قطعات مربوط می‌شود و دومی نیز با عدم عیب یابی دقیق در ارتباط است. وی با بیان اینکه در خدمات پس از فروش واردکنندگان خودرو، یک ایراد دیگر نیز به چشم مشتریان آمده، می‌افزاید: دسترسی (دسترسی ضعیف) به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یکی از ایرادهای اصلی مشتریان به نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور است که این شاخص در مورد خودروسازان داخلی از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردار است. اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شده که طبق آن، رده‌های اول تا چهارم در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (عرضه‌کننده محصولات تویوتا در ایران) با 767 امتیاز، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا موتورز کره در ایران) با 742 امتیاز، آسان موتور (عرضه‌کننده خودروهای هیوندایی کره در ایران) با 735 امتیاز و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی کره در ایران) با 727 امتیاز و همگی با کسب چهار ستاره از مجموع پنج ستاره، رده‌های اول تا چهارم رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش را به‌دست آورده‌اند.
 
در رده پنجم اما به ایران خودرو می‌رسیم، بزرگترین خودروساز کشور که با امتیاز 711 توانسته بهترین جایگاه رضایتمندی از خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان کشور ازآن خود کند. پس از ایران خودرو در حالی با مدیاموتور (عرضه‌کننده محصولات ام جی چین در ایران) و گروه بهمن (عرضه‌کننده مزدا و بسترن) روبه‌رو می‌شویم که این دو شرکت به ترتیب 711 و 710 امتیاز به دست آورده‌اند. پشت سر این شرکت‌ها اما پارس خودرو قرار دارد که با امتیاز 681 در رده هشتم جدول جا خوش کرده است. همچین رده نهم نیز در حالی به پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) رسیده که این شرکت 675 امتیاز را به خود می‌بیند. در رده یازدهم جدول نیز مدیران خودرو با 669 امتیاز جا خوش کرده است، شرکتی که محصول چری چین را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند. رامک خودرو نیز که عرضه‌کننده خودروهای سانگ یانگ در ایران به‌شمار می‌رود، جایگاهی بهتر از یازدهم به دست نیاورده است. عجیب‌ترین اتفاق رخ داده در گزارش مربوطه اما قرار گرفتن سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در رده یکی مانده به آخر جدول است. در رده انتهایی نیز با کرمان موتور روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که محصولات جک و لیفان را در ایران عرضه می‌کند.
سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خدمات خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی پلاس 14 اردیبهشت : درود بر شما دوستان عزیز من هم از شهرستان میام تاحقمون بگیریم این سایپا دیگه شده مثل چوپان دروغگو زنگ می‌زنیم اوپراتور سایپا ی روزمیگه قطعه نداریم یه روزمیگه برق قطع بوده و..........دیگه هیچ کدوم ازحرفاشون باور نمیکنیم شرکت خودرو ساز باید مثل ایران خودرو باشه سروقت حتی زودتر هم ماشین رو تحویل میده نه سایپا دروغ گو
شاهین : ما هم که تکمیل وجه شده ایم ۴۰۲هنوز فاکتور نشدیم
یونس : قربان من آذر تکمیل وجه کردم شاهین جی هنوز ندادن بخدا
ابراهیم : توراخداکسی هست مثل من ۴۰۲ ثبت نام داشتم اخردیماه۴۰۳ واریز۲۹۰وهنوز برای تکمیل وجه پیام ندادن
شاهین پلاس : شنبه 11 مرداد دوستان یادشون بمونه شنبه 11 مرداد ساعت 9 جلوی درب شماره 1 کیلومتر 17 بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج) – جنب خیابان دارو پخش
سهند دی ماه 1 : عامو هنوز سهند دی ماه ندادن دزد های کثیف بعد دعوت نامه بهمن اومده عجب...
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : سلام دوستان نمیدونم به چه ترتیبی سایپا داره فاکتور میکنه ،،میام اینجا میخونم یا وقتی زنگ میزنم به سایپا میگن تا 11 یا12 آذر فاکتور شده اونم یه عده میگید ما این تاریخیم اما فاکتور نشدیم ،،بعد میرم تو دیوار همین مدل ماشین طرف آگهی گذاشته برای فروش ازش پرسیدم برای چه تاریخی هست سخات میگه 17 آذر!!!!!فاکتور شده هفته پیشههه
منتظر : سلام،دوستان شنیدم احتمال داره این ال نود جدیدو(پارس نوآ) رو به جای شاهین پیشنهاد بدن،کس خبری در این رابطه داره؟
مالباخته : فقط تجمع مام ۵ نفریم میایم ۱۱ مردلد سلعت ۱۱
جمال : برای منم با همین شرایط احمد اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا فروش فوق العاده بهمن : من حواله رو خریدم موقع ثبت نام فوق العاده 13 بهمن پذیرش اما 27 بهمن سخا به نظرتون رو سخا میدن یا واریزی
مروت : دوستان توروخدابه دروغ ننویسیدهرچی شمامینویسیدچندتاسایت وگروه وبلاگرهاکه میلیونی بازدیدمیخورن میبرن اونجامیزنن ومشتری بیچاره هم فکر می کنه دارن فاکتور می کنند توروجان هرکس دوست داری دروغ ننویسید.الان چهار روزه فاکتورنکردندامروزدمش گرم دادستان رفت گوش اون ازخدابیخبرروچرخوندتایه تکونی بده به خودش به هرچی میپرستیدنکنیدازاین کارا.
تحویل 7تیر : والاهرکدوم یچیزی میگن😑
اطلس جی : سلام دوستان به 162 شبکه خبر پیام بزارید تا رسانه ای بشه،به 136 دائم شکایت کنید،باید تجمع کنیم،اینا دائم دارن تغییر ماه میدن،سایپا همه رو داغون کرده،عصبی شدیم،چرا این همه صبر کنیم
فرهاد : سلام دوستان بنظرتون ما که تازه توی طرح فروش فوری اعتباری اخیر شرکت کردیم هم پلاک میشیم یا نه باید دوباره مثل دوستان قبلی که چندین هفته منتظر مجوز موندن ما هم منتظر مجوز بمونیم
Gxl خرداد : سلام دوستان کوییک gx طرح عادی بهمن دعوتنامه 15 خرداد یعنی هیج امیدی نیست هیچی تولید نشده ؟یا اصلا تولید نمیشه ؟ فقط rs داره تولید میشه پس gx چی کسی اطلاعات دقیق داره ؟؟؟؟
اطلس بهمن : کیا سینی زیرموتورهم انتخاب کردن من انتخاب نکردم گفتم دوباره اینابزنم دیرمیدن به نظرتون اشتباه نکردم که انتخاب نکردم سینی زیرموتور
هاکان : من 3تیرم ولی هنوزم فاکتورنشدم
آذر11 : کسایی که یکم مرداد. فاکتور شدن ماشین گرفتن؟؟؟لطف میکنید جواب بدید
تحویلی 31تیر : سلام کسانی که دهه اول تیر هستند و هنوز فاکتور نشدید وقتی زنگ میزنید ایران خودرو چه جوابی بهتون میدند