سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 

سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 
گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شاخص رضایتمندی در مقایسه با دو گزارش قبلی افزایش یافته است.طبق این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است و به شش ماه نخست امسال مربوط می‌شود، سه شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته و اگرچه ایران خودرو توانسته رده پنجم را در اختیار بگیرد، اما سایپا در جایگاه یکی مانده به آخر جدول یعنی رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز رده‌های هفتم به بعد را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 562 هزار و 328 نفر از مشتریانی که طی 6 ماه نخست امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 22 شرکت عرضه‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «زمان صرف‌شده برای انجام تعمیرات»، «برخورد و پاسخگویی»، «هزینه پرداختی و کیفیت خدمات» و «توزیع شبکه خدمات پس از فروش».با در نظر گرفتن جمیع این شاخص‌ها، امتیاز 691 از 1000، برای خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور به دست آمده که نشان از افزایش رضایتمندی در مقایسه با گزارش‌های قبلی دارد.در شش ماه دوم سال گذشته، شاخص رضایتمندی مشتریان 685 بود و در 6 ماه اول نیز این شاخص روی امتیاز 683 ایستاد و با این حساب، شاخص موردنظر در مقایسه با دو گزارش قبلی، به ترتیب 6 و 8 واحد افزایش را نشان می‌دهد.آن‌طور که در گزارش مربوطه آمده، مشتریان بیش از هر مساله‌ای، از کمبود یا نبود قطعات خودرو شکایت داشته و این موضوع محور اصلی انتقادهای آنها در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
 
مشتریان البته از مساله دیگر نیز گله و شکایت داشته‌اند که عبارتند از: «هزینه تراشی بی‌مورد»، «کمبود تعداد نمایندگی‌های مجاز»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات» و همچنین «عدم انجام کار یا رفع ایراد.» آن‌طور که سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، کل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کشور، دو ایراد اصلی از نظر مشتریان داشته‌اند که اولی به کمبود و نبود قطعات مربوط می‌شود و دومی نیز با عدم عیب یابی دقیق در ارتباط است. وی با بیان اینکه در خدمات پس از فروش واردکنندگان خودرو، یک ایراد دیگر نیز به چشم مشتریان آمده، می‌افزاید: دسترسی (دسترسی ضعیف) به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یکی از ایرادهای اصلی مشتریان به نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور است که این شاخص در مورد خودروسازان داخلی از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردار است. اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شده که طبق آن، رده‌های اول تا چهارم در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (عرضه‌کننده محصولات تویوتا در ایران) با 767 امتیاز، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا موتورز کره در ایران) با 742 امتیاز، آسان موتور (عرضه‌کننده خودروهای هیوندایی کره در ایران) با 735 امتیاز و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی کره در ایران) با 727 امتیاز و همگی با کسب چهار ستاره از مجموع پنج ستاره، رده‌های اول تا چهارم رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش را به‌دست آورده‌اند.
 
در رده پنجم اما به ایران خودرو می‌رسیم، بزرگترین خودروساز کشور که با امتیاز 711 توانسته بهترین جایگاه رضایتمندی از خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان کشور ازآن خود کند. پس از ایران خودرو در حالی با مدیاموتور (عرضه‌کننده محصولات ام جی چین در ایران) و گروه بهمن (عرضه‌کننده مزدا و بسترن) روبه‌رو می‌شویم که این دو شرکت به ترتیب 711 و 710 امتیاز به دست آورده‌اند. پشت سر این شرکت‌ها اما پارس خودرو قرار دارد که با امتیاز 681 در رده هشتم جدول جا خوش کرده است. همچین رده نهم نیز در حالی به پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) رسیده که این شرکت 675 امتیاز را به خود می‌بیند. در رده یازدهم جدول نیز مدیران خودرو با 669 امتیاز جا خوش کرده است، شرکتی که محصول چری چین را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند. رامک خودرو نیز که عرضه‌کننده خودروهای سانگ یانگ در ایران به‌شمار می‌رود، جایگاهی بهتر از یازدهم به دست نیاورده است. عجیب‌ترین اتفاق رخ داده در گزارش مربوطه اما قرار گرفتن سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در رده یکی مانده به آخر جدول است. در رده انتهایی نیز با کرمان موتور روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که محصولات جک و لیفان را در ایران عرضه می‌کند.
سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خدمات خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پلاس : البته پیرو پیام قبل بگم من شهریور پارسال مبلغ اولیه رواریز کردم و مبلغ دوم 15اریبهشت .. همچنان پیاده هستم خدا نفرین تک تک شما هارو از جون عزیزاشون بکشن من که نمی‌گذرم از باعث و بانی ...هزاران نفرین بدرقه راهتون سایپا بی لیاقت که از اعتماد مردم از سادگی از خوبی مردم استفاده کردین
پلاس : سلام به دوستان ... اونایی که میگن وجه تکمیل نکردن چطور سود تاخیر میدن من نمایندگی بودم گفتن سود تاخیر فقط به مبلغ دوم میخوره ..سود تاخیر هم سالیانه 12درصد هست رو مبلغ دوم.. یعنی خیلی شیک کلاه برداری کردن نادیده میگیرن مبلغ اول رو ...دم اونایی گرم که میرن برای اعتراض من یه خانمم شرایط ندارم بخام بیام ولی دمتون گرم آقایون..
تارا اتو ۳۰ روزه : سلام، دوستانی که تارا اتومات گرفتن، صدای موتور داخل کابین زیاد نیست آیا؟ حالت عادی صدا ندارد ولی موقعی که سربالایی هست صدا زیاد میاد.
اکبر خیامی : چند سالی هست میخوام این ماشین رو بخرم ولی نمیشه هر چقدر تلاش میکنم بخرم ولی نمیشه پولم نمیرسه اگر مسولین این خواسته من رو میخوانند یه کاریم واسه ما هم انجام بدن قسطی بدن با بهره کم
شاهین جی : آقا یه سوال سود تاخیر ما که هنوز تکمیل وجه نکردیمو چطور حساب میکنن
شاهین : ای کاش نزدیک بودیم میومدیم
شاهین cvt : کی گفته؟ مطمئن هستی؟
پژمان : من دی ماه1403 برای شاهین 291واریز کردم درگاه دوم مرداد بوده خبری نشده چجوریه کسی اطلاع داره
شاهین اتومات cvt : تکمیل وجه 16 اسفند سخا 18 اسفند استان تهران. هنوز فاکتور نشده. واقعن خدا شاهده دیروز پیامک تبدیل به GL اومد.
شاهین اتومات cvt : بله کاملا صحبتهای جناب افشاری عزیز درسته و حقیقت و واقعیت هست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسینی کربلایی باافتخار : سلام من برقی دارم رفتم مشهد کم آورد خداشاهده
6دنده پیش فروش31مرداد : انشالله همه باهم تو یک روز فاکتور بشیم سخته واقعا چون بلاتکلیفیم باز اگه بدونیم حتی با تاخیر زیاد چه روزی میخان تحویل بدن بهتره بخدا
پذیرش 8 اسفند : کی فاکتور میشه 8 اسفند
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : انشالله من دیروز زنگ زدم گفتن تو سایت زده تا 10روزم دیگه فاکتور میشید رنگ خاکستری متالیک
سید : داداش از اینده که نیومدی همه میدونن گرون میشه اصلا تا حالا چیزی ارزون شده ؟؟از غیب میگی؟؟معلومه که گرون میشه دادش دلار شده 100تومن هر چی میخری فردا گرونتره این حرفا هم نزن اعصابمون بیشتر خرد میشه
سورن پلاس : دوستان از چه شماره ای باید وضعیت ماشینو استعلام بگیریم؟
شهاب : پذیرش 24 بهمن 403، 58**1216،کی فاکتور میشه؟کسی خبر داره؟
از مالباختگان : خدا کنه رییس سایپا داغ بچه و اعضای خانواده ت روی دلت بشینه که زندگی منو بخاطر یه اطلس آشغال ویران گردی .تا قیامت نفرین من پشت سرت هست باید دی ماه پارسال ماشینو تحویل من میدادن دی ماه امسالم اومد هنوز خبری نیست .
گرامی : 11 اسفند رنگ مشکی هنوز خبری نیست فاکتور نشدم
حسین : سوزن انژکتورات نشتی دارن باید پیش مکانیک دوو بدی استوک سالم بندازن