نمایشگاه خودرو تهران که زمانی، بعد از نمایشگاه کتاب، پربازدیدترین نمایشگاه بینالمللی کشور و همچنین مهمترین رویداد خودرویی ایران بود، امسال دوباره زنده میشود.
این روزها اگر بخواهیم مهمترین نمایشگاههای خودرویی کشورمان را نام ببریم اول از هر چیز باید از نمایشگاه بینالمللی خودرو مشهد و همچنین نمایشگاه بینالمللی خودرو شیراز یاد کنیم؛ دو نمایشگاهی که حدود 15 سال سابقه دارند و در این چندسال اخیر نیز بار اصلی نمایشگاههای خودرویی ایران را به دوش کشیدند. اما به غیر از این دو، نمایشگاههای مرتبط دیگری نیز در سطح کشور برگزار میشود مانند:
نمایشگاه بین المللی خودرو اصفهان (دوازدهمین دوره آن در روزهای 21 الی 24 اردیبهشتماه امسال).
نمایشگاه صنعت حمل و نقل کرمانشاه (ششمین دوره آن در روزهای 9 الی 12 شهریورماه امسال).
نمایشگاه صنعت خودرو و لوازم یدکی تبریز (بیستیمن دوره آن در روزهای 7 الی 10 مهرماه امسال).
نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو تهران (یازدهمین دوره آن در روزهای 25 الی 28 آبانماه امسال).
نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعهسازی بندرعباس (دومین دوره آن در روزهای 16 الی 19 آذرماه امسال).
اما به غیر از موارد فوق، یک نمایشگاه خودرویی دیگر هم وجود دارد که سالهاست خبری از آن نمیشنویم؛ نمایشگاه خودرو تهران که زمانی مهمترین و البته بزرگترین نمایشگاه خودرویی کشورمان بود و خشوبختانه امسال مجددا برپا میشود. جالب است بدانید که عدم برگزاری نمایشگاه خودرو تهران زمینهساز ایجاد نمایشگاه دیگری به نام نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو ایران شد، که اسفندماه 94 ، محل دائمی نمایشگاههای تهران میزبان نخستین دوره آن بود. اگر نمایشگاه توانمندیها را به یاد نمیآورید باید بگوییم همان جایی است که ایران خودرو برای نخستینبار از محصولات جدید پژو در ایران پرده برداشت.
ترافیک؛ عامل غیبت 11 ساله
از آخرین دوره نمایشگاه خودرو تهران بیش از یک دهه میگذرد و اگر دقیقتر بگوییم آخرین سال برگزاریاش سال 1383 بود. در آخرین سالهای برگزاری این نمایشگاه، نه کمپانیهای خارجی علاقهای به شرکت در آن داشتند و نه در بازار ایران محصولات خاصی برای نشاندادنشان به مشتریان وجود داشت.
روی کارآمدن دولت نهم نیز در سال 84 ، که با تغییر و تحولات سیاسی همراه شد، یکی دیگر از عوامل فراموشی نمایشگاه تهران بود. اما طبق گفته علیرضا عاجزی، مدیر برگزاری نمایشگاه خودرو تهران، مشکلات ترافیکی دلیل اصلی منتفیشدن این نمایشگاه است. با لغوشدن نمایشگاه تهران، وزارتیها تصمیم گرفتند تا به جای یک نمایشگاه بزرگ در تهران، چند نمایشگاه کوچک در استانهای مختلف ایجاد کنند. بعد از این تصمیمات بود که به تدریج نام نمایشگاههایی همچون شیراز، مشهد و اصفهان روی زبانها افتاد.
با والپیپر، پوستر نزنید!
پوستر نمایشگاه خودرو تهران، روز چهارشنبه 17 آذرماه منتشر شد و ای کاش منتشر نمیشد! وقتی نمایشگاهی بعد از حدود 11 سال مجددا برپا میشود و قرار است تا مهمترین نمایشگاه کشورمان باشد معنیاش این است که اتفاقات مهمی درحال رخ دادن است. پس مسولان برگزارکننده باید مراقب همه چیزش باشند حتی جزییترین چیزها مثل پوستر نمایشگاه. این پوستر (عکس سمت چپ)، که بعید است بیشتر از چند دقیقه روی آن کار شده باشد، با طرحی والپیپری (عکس سمت راست) از استودیوی Tony Kokhan ساخته شده و چنین چیزی برای یکی از نمایشگاههای مهم ایران ، که عنوان « بینالمللی » را هم یدک میکشد، جای تاسف دارد.
ممکن است برخی وارداتیها را نبینیم
در نمایشگاه امسال به سه دلیل ممکن برخی برندهای مطرح وارداتی حضور نداشته باشند. از یک طرف بزودی آمریکاییها باید تکلیف تمدید تحریمهای جدید علیه ایران را تعیین کنند و البته بعد از آن مقامات کشورمان باید واکنش نشان دهند. آینده بسیاری از برندها در ایران نیز به این کنش و واکنش بستگی دارد. بعد از این موضوع نوبت وزارت صنعت است؛ بزودی مهلت قانونی این وزارت برای رسمیشدن نمایندگیها به اتمام میرسد و ظاهرا برخی نمایندگیهای معروف هنوز موفق به دریافت مجوز از شرکت اصلی نشدهاند. اگر این نمایندگیها رسمی نشوند خیلی از مدلها از لیست خودروهای نمایشگاه امسال خط میخورند.
بعد از عبور از این دو فیلتر نوبت خوان سوم است! چندی پیش امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت از دستورالعمل جدید و البته عجیب و غریب دولت برای واردات خودرو خبر داد و در مصاحبه با دنیای اقتصاد گفت:
در صورت اجرایی شدن این دستورالعمل، واردات با محدودیت روبهرو نخواهد شد اما واردکنندگان باید در شراکت با شرکتهای مادر، تولید خودرو را در دستور کار قرار دهند. یکی دیگر از موضوعاتی که وزارت صنعت در طرح جدید خود مدنظر قرار داده است صدور قطعات تولید داخل با حمایت واردکنندگان است؛ خودروسازان خارجی که از بازار کشور ما بهره میبرند باید بتوانند با صدور قطعات از کشور به تولیدکنندگان داخلی کمک کنند.
البته این دستورالعمل به صورت کلی تهیه شده است و هنوز جزییاتی ندارد. هرچند که احتمال قطعیشدن آن تا زمان برگزاری نمایشگاه تهران بسیار کم است ولی به هرحال زنگ خطری برای آینده همه واردکنندگان خواهد بود.
چه زمانی برگزار میشود؟
هشتیمن دوره نمایشگاه خودرو تهران، برای اولینبار در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برپا میشود. فضای این نمایشگاه حدود 30 هزار مترمربع است؛ یعنی دوبرابر نمایشگاه مشهد و تقریبا 30% بزرگتر از نمایشگاه شیراز. زمان برگزاری آن نیز در روزهای 26 الی 30 بهمنماه و در ساعات 15 تا 21 است.
منتظر دیدن چه خودروهایی باشیم؟
تنها خودروی جدیدی که حضورش در نمایشگاه تهران قطعی است، نسل جدید رنو کولئوس است که فروش آن احتمالا از اسفندماه جاری و با موعد تحویل در اواسط بهار 96 شروع میشود. البته طبق گفتههای مدیرعامل نگین خودرو، قرار است تا پایان امسال حداقل 2 محصول جدید رنو در ایران معرفی شود که کولئوس یکی از آنهاست و دومین خودرو هنوز مشخص نیست.
دومین برندی که حضورش در نمایشگاه امسال قطعی شده، گروه صنعتی ماموت است. از آنجایی که آخرین مذاکرات فولکسواگن با این برند صورت گرفته است، احتمال دارد که ماموت با خبرهای تازهای از اشکودا به نمایشگاه امسال بیاید. اشکودا، این برند نیمهلوکس فولکسواگن، در جریان نمایشگاه خودرو پاریس 2016 از حضورش در بازار ایران برای سال 2017 خبر داده بود.
همچنین این احتمال وجود دارد که نمایندگی جگوارلندروور در این نمایشگاه حضور داشته باشد و برای نخستینبار از جدیدترین لوکسهای بریتانیایی در ایران رونمایی کند. علاوه بر این برندها، احتمالا خودروهای جدید دیگری را هم میبینیم که ممکن است به این زودیها وارد بازار نشوند و صرفا جنبه تبلیغاتی داشته باشند. در روزهای آینده منتظر خبرهای دوباره ما باشید.
بهروزرسانی - 19 آذر: سومین برند نمایشگاه امسال، آرین موتور است. آرین موتور ، بخشی از شرکت آرین سرمایه است که تاکنون کامیونتهای JAC و برخی ماشینآلات ساختمانی و عمرانی هیتاچی ژاپن را نیز به ایران آورده است. اما آرین موتور در نمایشگاه امسال هم با برند میتسوبیشی و هم با برند DS حضور خواهد داشت. ازمیان خودروهای میتسوبیشی احتمالا باید نسل جدید میراژ و همچنین فیسلیفت تازه ASX را ببینیم. درمیان محصولات دیاس نیز ممکن است برای نخستینبار هاچبک DS3 و شاسیبلند جمع و جور DS4 را از نزدیک ببینیم. حضور DS 5LS ، تنها سدان دیاس، نیز در نمایشگاه امسال تقریبا قطعی است.
بهروزرسانی - 23 آذر: چهارمین برندی که حضورش را قطعی کرد، شرکت امجی پارس است؛ شرکتی که حدود 2 سال پیش با سرمایهگذاری مشترک SAIC چین و صنعت خودرو آذربایجان تاسیس شد و هماکنون درحال تولید محدود MG 360 است. ستاد خبری نمایشگاه تهران به رسانهها گفته است امجی پارس در نمایشگاه تهران برای نخستینبار میخواهد از سه هیبریدی جدید را در بازار ایران رونمایی کند. البته قرار است علاوهبر این سه خودرو، امجی پارس دو مدل MG GT و MG GS را هم در غرفهاش داشته باشد درحالیکه مدیاموتور هماکنون مسئول واردات ایندو مدل است.