مزایا و معایب خودرو‌های دیفرانسیل عقب

 

بررسی مزایا و معایب خودرو‌های دیفرانسیل عقب

 
به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عقب بودن دیفرانسیل خودرو نیز مثل جلو بودن دیفرانسیل  دارای مزایا و معایب خاصی است و به همین خاطر همیشه این پرسش برای علاقه‌مندان پیش می‌آید که دیفرانسیل عقب بودن بهتر است و یا دیفرانسیل جلو بودن که کارشناسان آن را به هُل دادن‌ یا کشیدن یک جعبه تشبیه می‌کنند و برای آن خوبی‌ها و بدی‌هایش را عنوان می‌کنند. پس با این تفاسیر، می‌توان ویژگی‌های مثبت و منفی این طرح را نیز برشمرد که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.
 
در خودرو‌های دیفرانسیل عقب چون قطعات انتقال نیرو در عقب و جلو خودرو تقسیم می‌شوند، تقسیم وزن بهتری صورت می‌گیرد که در نتیجه وزن ‌حین شتاب‌گیری به محور عقب که به عنوان محور محرک است، منتقل می‌شود و با بالا رفتن چسبندگی تایر‌های عقب، شتاب‌گیری بهتری انجام خواهد شد. 
 
خودرو‌های دیفرانسیل عقب چون در جلو خودرو دارای پیچیدگی کمی هستند، زاویه فرمان‌گیری بیشتری دارند و به همین خاطر نیز در محیط کوچک‌تری می‌توانند دور بزنند و همچنین به خاطر تقسیم وزن بهتر و فرمان‌پذیری بیشتر، دارای خوشدستی بالاتری نیز خواهند بود.
 
اما این تقسیم وزن فقط منجر به هندلینگ و شتاب‌گیری بهتر نمی‌شود و در ترمز‌گیری‌ها نیز خود را نشان می‌دهد چرا که وجود وزن در بالای تایر‌های عقبی، از قفل شدن سریع آنها خودداری می‌کند و در صورت وجود سیستم ترمز قوی در محور عقب، کمک شایانی به توقف سریع‌تر خودرو خواهد شد. همچنین چون در حین تریلر بستن و حمل خودرو، فشار بیشتری به محور عقب خواهد آمد، در خودرو‌های دیفرانسیل عقب این اتفاق به یک نکته مثبت تبدیل خواهد شد و کنترل خودرو خصوصا در هنگام حمل بار‌های سنگین، راحت‌تر خواهد بود. یکی از مشکلات خودرو‌های دیفرانسیل جلو در این است که چون حجم زیادی از قطعات و بخش‌های خودرو در جلو جمع شده‌اند، تعمیر و سرویس این خودرو‌ها سخت‌تر و با مشکلات بیشتری انجام می‌شود، اما چون در خودرو‌‌های دیفرانسیل عقب این قضیه رنگ کمتری دارد، تعمیر این خودرو‌ها خصوصا در قسمت سیستم فنربندی جلو و فرمان، راحت‌تر خواهد بود.
 
ضمن اینکه در این خودرو‌ها دردسر اتصالات مختلف در چرخ‌های جلو نیز حذف شده است و استهلاک جلوبندی به واسطه کم‌شدن وزن در این قسمت و انتقال بخشی از آن به عقب خودرو، کمتر می‌شود. اما یکی از مزایای مهم قرار گرفتن دیفرانسیل در محور عقب، امکان بهره‌گیری از پیشرانه‌های قوی‌تر در این خودرو‌هاست. در خودرو‌های دیفرانسیل جلو چون تایر‌ها و سیستم فرمان تحت فشار وزن و دیگر قطعات قرار گرفته در دماغه خودرو هستند، اطلاعات چندان دقیقی از سطح مسیر حرکت به راننده منتقل نمی‌کنند و این در حالی است که در خودرو‌های دیفرانسیل عقب این ارسال اطلاعات در وضعیت بهتری قرار دارد.
 
نکات منفی در خودرو‌های دیفرانسیل عقب‌
 
در خودرو‌های دیفرانسیل عقب، وزن به طور مساوی‌تری در عقب و جلو نسبت به خودرو‌های دیفرانسیل جلو تقسیم شده است که این کاهش وزن روی محور محرک نسبت به نمونه‌های دیفرانسیل جلو، منجر به بروز پدیده بکسوات شدید و بیش‌فرمانی (‌خارج‌شدن انتهای خودرو به سمت بیرون پیچ در چرخش‌های سریع‌) می‌شود که این اتفاق باعث شده است تا امروزه سیستم کنترل کشش به طور استاندارد‌ روی اکثر خودرو‌های دیفرانسیل عقب، نصب شود.این وضعیت در هنگام عبور از مسیر‌های لغزنده بسیار بیشتر خواهد شد و خارج شدن انتهای خودرو از کنترل راننده در زمین‌های خیس و یخ‌زده بسیار رخ می‌دهد که بروز چنین حالتی در وانت‌بار‌ها به خاطر وزن کمتر‌ روی محور عقب، بسیار بیشتر است.
 
در خودرو‌های محور محرک عقب، انتقال نیرو از موتور و گیربکس به چرخ‌های عقب در حالتی که پیشرانه در جلو خودرو باشد، از طریق میل گاردان انجام می‌شود که عبور این قطعه از زیر اتاق منجر به قرار دادن تونل گاردان در زیر اتاق و در نتیجه کاهش فضای کابین می‌شود.این کاهش فضا حتی در خودرو‌های موتور عقب که گاردانی در زیر اتاق ندارند، بیشتر خواهد بود تا جایی که این حالت قرارگیری موتور برای خودرو‌های دونفره اسپرت استفاده می‌شود.
 
وجود همین قطعات اضافی برای انتقال قدرت منجر به افزایش وزن خودرو می‌شود و از طرفی قطعاتی مثل گاردان و دیفرانسیل‌ها نیز نیاز به مراقبت و نگهداری خاص خود را دارند تا به مرور زمان دچار مشکلاتی نشوند.اما استفاده از این روش انتقال قدرت، جدا از گفته‌های قبلی منجر به بالا رفتن قیمت اولیه خودرو نسبت به نمونه‌های دیفرانسیل جلو می‌شود و همچنین تلفات انرژی در حین انتقال به چرخ‌ها در این روش در حدود 2 درصد بیشتر از خودرو‌های دیفرانسیل جلو خواهد بود. گاردان که مسئول انتقال نیرو از گیربکس به چرخ‌های عقب است، وسیله‌ای است که حساسیت‌های خاص خود را دارد.
 
به این معنی که به مرور زمان دچار مشکلاتی می‌شود و ممکن است در کارکرد خودرو لرزش ایجاد کند و این مشکلات به دیگر قسمت‌های خودرو مثل دیفرانسیل نیز سرایت کرده و باعث خرابی و به صدا افتادن آن نیز شود که این عیوب در خودرو‌های دیفرانسیل جلو وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه وجود همین قطعه در خودرو‌های لوکس با طول زیاد، مشکلات بیشتری به همراه دارد و همین عوامل سبب می‌شوند تا خودروسازان در خودرو‌های اقتصادی و خانوادگی خود از قرار دادن محور محرک در عقب خودرو دوری کنند.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , دیفرانسیل عقب , بازار خودرو , دریفت کردن , مزایای دیفرانسیل عقب , دیفرانسیل خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: تیباران
3

نتیجه اینکه در مقایسه با دیفرانسیل جلو،برای لذت بردن از دف عقب، هم گرانتر است و هم مهارت بیشتری می خواهد البته با اینهمه سیستم های کنترل کشش و حفظ پایداری و ... دیگر نداشتن دست فرمان عالی را می شود با هزینه کردن بیشتر جبران کرد.
23:42  1395/09/23
گزارش
پاسخ دادن
رضا
1

دیفرانسیل عقب خیلی عالی هستند جنسیس g90 دیفرانسیل عقب هست عالیه
20:13  1395/09/23
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین g شهریور : سلام دوستان این ماشینو بعد تحویل گرفتن میتونیم بفروشیم؟یا مالیات میگیرند؟.سال اول ۳۰ درصد سال دو ۲۰ درصد سال سوم ۱۰ درصد... لطفا اگر کسی بعد تحویل فروخته بهم اطلاع بده تشکر
احسان شاهین دستی : ۲۱خردادتبدیل زدم همچنان منتظر.دیروزازسمت کرمانشاه به سمت تهران میامدم بالای ۱۲تریلی مال ایران خودروبود فقط یک تریلی سایپابوداون یکی شاهین روش بود حالاهرفکری داری بکن
پیمان x5 : سلام دوستانی اطلاع دارندلطفا بفرمایید در پیش خرید۶ماهه دعوتنامه کی صادر میشه
T8 : لطفاً ش قرارداد میشه بفرمائید
شاهین g شهریور : سلام کدوم ماهی؟
شاهین g : سلام دوست عزیز ما تحویل شهریور هستیم هنوز پیام تکمیل وجه نیامده ما وضعی بدتر از شما داریم همه بلاتکلیفیم
امید : به نظرم طرح خوبی هست، دلال میاد تبدیل میزنه سودشو هم میگیره، اینجوری ما کمتر تو نوبت برای تحویل اتومات میمونیم، بعید میدونم مصرف کننده تبدیل بزنه
X5 سفید بهمن403 : کارت سوخت را باید درخواست بدید.
شاهین : چرا پیامک تکمیل وجه نمیاد به کجا پناه ببریم از دست اینا خدایا
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : آقا به سلامتی و دل خوش ممنون از اطلاع رسانیتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
س : رو چه حسابی میگی تهران بزرگوار؟؟؟
اطلس اذر ماهی : 15اسفند تکمیل وجه هنوز فاکتور نشدم
سیامک : با این مدل ماشین فاکتور کردن من که تاریخ 21 اسفندماه هستم فکر کنم 2 ماهه دیگه نوبتم بشه حالا تازه اگه شانس بیارم اصلا معلوم نیست سایپا چه خبره ایرانخودرو عین بنز داره ماشین تحویل میده اما این کارخونه خراب شده هیچی به هیچی
علی احمدی : با سلام جالبه دنا پلاس رینگ فولادی یه بار بابت مالیات و اختلاف قیمت بیمه یک میلیون و خورده پرداخت کردم باز همون پیام اومده نوشته قرارداد تکمیل وجه نمیباشد یک میلیون و صد دیگه باید واریز کنم فلون فلون شده ایران خودرو
سمند جدید اهواز زیبایی : اشتباه کردی تبدیل زدی الان بت دریچه برقی بت میدن
محمدرضا تحویل 31 مرداد : آره برای من هم کسر شد،موقع تکمیل وجه سورن 725 میلیون بود ولی پرداخت من 674700 شد،گفت تخفیف خورده،چون طرح فرسوده ثبت نام کردم فکر کردم به خاطر طرح فرسوده هست!!! واقعا دلسوزن، دم مرامشون گرم 1 میلیارد نگرفتن😅 واقعا دارن با ضرر ماشین تحویل میدن😁
سورن 31 تیر پیش فروش : تکمیل وجه 30 اردیبهشت بود . امروز تحویلم دادن. دقیقا 110 روز طول کشید
دنابورسی تحویل19مردادتبدیل به 6نده : سلام رینگ آلمنیومی هستی کد ماشینت چنده؟
سورن 31 تیر پیش فروش : من چند بار پرسیدم نوع دریچه رو فقط وقتی که موتور ماشین رو میبینی مشخص میشه برقیه یا سیمی.
6دنده تیتانیوم آلومینیم 31مرداد : در جواب به 6 سرعته