خریداران هیوندای سانتافه مراقب باشید! چون نگین خودرو بزودی نسل جدید رنو کولئوس را در تهران رونمایی میکند.
اولین مرتبه در نمایشگاه خودرو ژنو در سال 2000 بود که نام کولئوس شنیده شد؛ کانسپتی با طراحیای متفاوت از آنچه در دنیای شاسیبلندها رایج بود. اما با گذشت زمان فرم ساختارشکنانه آن عادیتر و سرانجام نسل اول کولئوس در سال 2008 به خط تولید وارد شد و بیش از 300 هزار دستگاه از آن در سراسر دنیا، از جمله ایران، به فروش رفت.
پس از گذشت مدتی نسبتا طولانی نسل جدید کولئوس در نمایشگاه خودرو پکن 2016 رونمایی شد. اما چرا رونمایی در چین؟ چون مهمترین بازار رنو به شمار میرود. آنها از سال 2009 بیش از 135 هزار دستگاه کولئوس در بازار چین به فروش رساندهاند. 6 ماه بعد از پکن، کولئوس جدید در نمایشگاه خودرو پاریس، اولین رونماییاش را در اروپا تجربه کرد. با این حال با معرفی نسل دوم، رنو بازار هدف خود را وسعت بخشیده است. کولئوس 2017 در ظاهر خوشبختانه چیزی از نسل قبلیاش به ارث نبرده است، اما در باطن چرا. جدول زیر تفاوت فنی دو نسل کولئوس را به خوبی نشان میدهد.
دو پرچمدار از یک برند
انتظار خریداران شاسیبلندها راحتی، فضای جادار کابین و عملکردی چالاک است. کولئوس هم توانسته به خوبی این نیازها را برآورده کند. رنو در 18 ماه گذشته، با معرفی محصولات باکیفیتی همچون اسکیپ و تلیسمان نشان داد که سعی دارد وجهه خود را ارتقا ببخشد. کولئوس جدید ترکیبی از شاسیبلندی تنومند با ویژگیها و امکانات سدانی ردهبالا مانند تلیسمان است. استایل کولئوس شباهتهای بسیاری به تلیسمان دارد؛ سدانی که توانسته جوایز متعددی برای طراحی بینظیرش کسب کند.
شباهت کولئوس به تلیسمان اتفاقی نیست، تیم طراحی تلیسمان به رهبری Alexis Martot، به طور موازی دو پروژه را جلو میبردند.
کولئوس، به عنوان یکی از برترین محصولات رنو در عصر جدید، با لوگویی بزرگتر از قبل، درب موتور کشیده و استفاده از تزئینات کرومی در جایجای بدنه سعی میکند جایگاه خود را در میان رقبا ارتقا دهد. همچنین شاهد خطوط کشیده و برجسته در آن هستیم، در عقب هم نحوه نصب چراغها آنرا عریضتر جلوه میدهد. البته از مشخصههای کلاسیک خودروهای شاسیبلند هم بهرهمند است، مانند: رینگهای بزرگ، سقف با ساختار آلومینیومی، ساختار محافظگونه دربها.
مهمترین اتفاقی که در کولئوس 2017 رخ داده، تغییر ابعاد و اندازه آن است. رنو با اضافهشدن شاسیبلند کجار به خانوادهاش، دو محصول در یک سگمنت داشت که اصلا منطقی نبود. به همین دلیل دست به تغیر ابعاد کولئوس زد و آن را از کلاس شاسیبلندهای جمعوجور (کامپکت) به کلاس شاسیبلندهای متوسط ارتقا داد؛ این یعنی کولئوس جدید حالا 3 ردیف صندلی دارد.
چه امکاناتی دارد؟
کولئوس 2017 نخستین شاسیبلند D-segment رنوست و به همین دلیل فرانسویها برای آن سنگ تمام گذاشتهاند. فضای کابین رنو کولئوس، ماهرانه مشخصههای یک شاسیبلند تنومند و کیفیت مورد انتظار از سدانی خانوادگی را مخلوط میکند. کنسول مرکزی بزرگ آن تاکیدی بر راحتی فوقالعادهای است که سرنشینان تجربه خواهند کرد.
در داخل کابین به کمک خطوطی که هماهنگی کامل با زبان طراحی خارجی دارند، فضایی راحت و زیبا خلق شده است. صندلیها هم با ابعاد و طراحی مناسبشان به خوبی سرنشین را مهار میکنند. برای افزایش راحتی از فومهایی با درجه تراکم متغیر در آنها استفاده شده است. در عقب هم فضای سخاوتمندانهای تدارک دیده شده است!
با فرض حضور در بازار تمامی قارهها از نظر امکانات هم مشکلی ندارد، چراکه لیست جامعی از تجهیزات رفاهی مانند گرمکن فرمان، سیستم تهویه با قابلیت فیلتر گردوغبار و روشن کردن سیستم گرمایشی پیش از ورود به خودرو در مقابل مشتریان قرار دارد. در گرانترین تیپ، کولئوس امکاناتی مانند گرمکن و تهویه صندلیها، مانیتور 8.7 اینچی لمسی با چندرسانهای R-Link 2، پخش حرفهای BOSE با 13 اسپیکر، چرمهای ناپا، سنسورهای جلو و عقب، نقطه کور، تغییرلاین، کمکی پارک، ترمز کمکی، دوربین عقب، تابلوخوان، رینگهای 19 اینچ و ... را بهصورت استاندارد دارد.
از نظر عملکرد، کولئوس به لطف فاصله 213 میلیمتری از کف زمین و زاویه ورود و خروج 19 و 26 درجه، توانایی رفتن به هر نقطهای را دارد. البته استفاده از سیستم چهارچرخ محرک جدید 4x4i این ویژگی را به بالاترین سطح رسانده است. کولئوس به لطف این تکنولوژی به بهترین شکل تواناییهای حرکتی خود را به رخ رقیبان کشانده است.
به لطف سوئیچی که در کنسول قرار دارد استفاده از سیستم چهارچرخ محرک بسیار آسان است. به کمک این سوئیچ انتخاب حالت رانندگی بین دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل امکانپذیر است. در صورتی که 4WD را انتخاب کنید گشتاور لازم بهطور خودکار بین چرخهای جلو و عقب تقسیم میشود.
همچنین در سرعتهای پایین و زمانی که چسبندگی کمی دارید، امکان انتخاب سیستم انتقال قدرت به تمام چرخها موسوم به 4WDLOCK وجود دارد. علاوه بر این سیستم جدید، با خنثی کردن بیشفرمانی و کمفرمانی، ایمنی و پایداری مضاعفی به همراه میآورد. البته برای برآورده کردن نیازهای مختلف در بازارهای مختلف، نسخه دیفرانسیل جلو کولئوس نیز عرضه خواهد شد.
کولئوس 2017 در کابین چیزی دارد که بقیه ندارند! در ردیف دوم صندلیها فضای زانوی سرنشینان معادل 28.9 سانتیمتر است که یعنی نسبت به همه رقیبانش از جمله کیا سورنتو، میتسوبیشی اوتلندر و هیوندای سانتافه، جادارترین است.
بسته به نسخه انتخابی، صندلی جلو از ویژگیهای متعددی بهرهمند است: قابلیت تنظیم در شش جهت، قابلیت تظیم گودی کمر، سیستم گرمکن با قابلیت انتخاب دو درجه متفاوت، تهویه یکپارچه برای کاهش درجه حرارت در آب و هوای گرم.
سیستم R-LINK 2 مرکز کنترلی برای سیستمهای مسیریابی، سرگرمی، رادیو و تلفن است. صفحه نمایشی 8.7 اینچی با قابلیت تشخیص دو لمس همزمان به عنوان رهبر این سیستم نقش آفرینی میکند.
فضای بار با ساختار مدولار و ظرفیتی معادل با 624 لیتر، به علاوه طبقه هوشمند قابل جابجایی. با قابلیت خم کردن صندلیهای ردیف عقب، ظرفیت فضای بار بیشتر میشود. در داخل کابین هم فضاهای کاربردی جهت ذخیره اجسام به ظرفیت 35 لیتر وجود دارد.
بسته به بازاری که در آن عرضه میشود به سیستمهای کمکی متعددی مجهز خواهد شد. سیستمهایی مانند ترمز اضطراری، هشدار تغییر مسیر، حفظ فاصله ایمنی، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، هشدار نقاط کور، دوربین دید عقب و سنسور پارک.
برادرخوانده نیسان ایکستریل است
این فرانسوی با پلتفرم CMF-C/D ساخته شده که محصول مشترک رنو/نیسان است و هماکنون نیز نیسان ایکس تریل و حتی رنو کجار از آن بهره میبرد. برای تامین نیروی جلوبرندگی از جدیدترین پیشرانههای گروه رنو/نیسان استفاده شده است. در لیست اولیه چهار پیشرانه بنزینی و دیزلی دیده میشود، که بازه قدرتشان بین 130 تا 175 اسببخار است. برای انتقال قدرت هم جعبهدنده 6 سرعته دستی و یا 7 سرعته اتوماتیک CVT XTRONIC قابل انتخاب است.
توجه به خواستههای مشتریان در اقصی نقاط جهان، کولئوس را به سطحی قابل قبول و فراتر از نسل گذشته رسانده است. با توجه به افزایش علاقه مشتریان به خودروهای شاسیبلند، کولئوس چشماندازی روشن در مقابل خود دارد. فروش کولئوس در پاییز 2016 در استرالیا، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس آغاز شد و در ادامه نیز روسیه، چین و نهایتا تمام بازار اروپا میزبان آن هستند.
چه قیمتی دارد؟
کولئوس در صورت ورود به بازار ایران اول از همه باید با دو رقیب قدر روبرو شود: هیوندای سانتافه، که پرفروشترین شاسیبلند وارداتی بازار است، و دیگری کیا سورنتو. علاوه بر این دو کرهای، کولئوس دو حریف ژاپنی هم دارد: یکی میتسوبیشی اوتلندر 2017 و دیگری هم کسی نیست جز برادرخواندهاش، نیسان ایکس تریل، که بزودی از طریق شرکت جهان نوین پایش به بازار ایران باز میشود. آخرین رقیب قیمتی کولئوس در ایران دیاس 6 آرین موتور است که بیش از 6 ماه از ورودش به بازار ایران نمیگذرد. حالا باتوجه به این پنج رقیب، اگر نگین خودرو دست به واردات این خودرو بزند احتمالا کولئوس 2017 را با قیمتی بین 200 تا 240 میلیون تومان تحویل مشتریان ایرانی میدهد.