خودروسازان قانون را دور می‌زنند؟

 

خودروسازان قانون را دور می‌زنند؟

 
خودروسازان با دور زدن این قانون، حلقه مدیریت بسته‌ای را بین شرکت اصلی و شرکت‌های زیرمجموعه شکل داده‌اند که دارای مفسده جدی مالی و مدیریتی است.
 
 طبق ماده 198 قانون تجارت هیچ شرکتی نمی‌تواند سهام خودش را خریداری کند. خودروسازان در ایران این قانون را به این شکل دور زده‌اند: شرکت اصلی یک یا چند شرکت فرعی را ایجاد و مالکیت عمده آن را در اختیار می‌گیرد. شرکت تازه تأسیس، از نظر قانون تجارت حق دارد که سهام هر شرکتی را تملک کند. بنابراین اقدام به خرید سهام شرکت اصلی می‌نماید. در واقع شرکت اصلی با یک یا چند واسطه سهام خود را تملک می‌کند.
 
در شرکت ایران‌خودرو، بیش از 28% از سهام شرکت در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو قرار دارد.  این شرکت‌ها در مجموع می‌توانند 2 عضو از 5 عضو هیات مدیره را نصب کنند. این شرکت‌ها عبارتند از شرکت سرمایه‌گذاری سمند (با 12 % سهم). شرکت نگارنصر سهم(با 5% سهم)، شرکت سپهر ایرانیان کیش (با 10.6% سهم) و شرکت سرمایه گذاری سلیم با 1% سهم.
 
این مشکل در سایپا و البته به شکل شدیدتری وجود دارد. در شرکت سایپا، بیش از 40% از سهام شرکت در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه سایپا قرار دارد.  این شرکت‌ها در مجموع می‌توانند 3 عضو از 5 عضو هیات مدیره را نصب کنند.
 
این شرکت‌ها عبارتند از شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان (با 10.6% سهم)، شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا (با 15.3% سهم)، شرکت توسعه سرمایه رادین (با 1.1%سهم)، شرکت سرمایه گذاری سایپا با 9.6% سهم، شرکت تجارت الکترونیک خودرو تابان با 2.4%سهم و شرکت نیوان ابتکار با 1% سهم
 
به این ترتیب هرچند خودروسازان نص ماده 198 قانون تجارت را نقض نکرده‌اند ولی این اقدام آن‌ها با روح قانون در تضاد است زیرا قانون تجارت در ماده 41 تاکید دارد: در شرکت های سهامی عام، نقل و انتقال سهام نمی‌تواند مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی صاحبان سهام بشود. این در حالی‌ست که در حال حاضر اختیار فروش بیش از 30% از سهام هریک از خودروسازان در اختیار هیات مدیره شرکت مادر است.
 
به این ترتیب هر دو خودروساز با دور زدن قانون، حلقه مدیریت بسته‌ای را بین شرکت اصلی و شرکت‌های زیرمجموعه شکل داده‌اند که دارای مفسده جدی مالی و مدیریتی است. به همین خاطر در همه کشورها، خرید سهام یک شرکت توسط همان شرکت ممنوع است مگر آن‌که آن شرکت، حق تعیین هیات مدیره را نداشته باشد که در این‌صورت به آن سهام خزانه می‌گویند.   
 
بر اساس ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر که در سال 1394 تصویب شده است، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، در صورت رعایت ضوابط خاصی می‌توانند حداکثر تا 10% از سهام خود را خریداری و تحت عنوان سهام خزانه در شرکت نگهداری کنند. نکته مهم این است که این سهام فاقد حق رأی بوده و نمی‌تواند در تعیین هیأت مدیره شرکت نقش ایفا کند.
 
بر این اساس پیشنهاد می‌شود آن مقدار از سهام شرکت که در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه همان شرکت است نیز سهام خزانه تلقی گردد تا امکان اعمال مدیریت از آن طریق از بین برود.
 
 
 
 

منبع

خبرآنلاین

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , گروه بهمن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: امیر(سابق)
4

از زمانی که ایرانخودرو(ایران ناسیونال) را از دست صاحبش بزور درآوردن هیچ قانونی را که به نفع مشتری باشه را رعایت نکردند . هیچ ارگان،موسسه،نهاد،شخص و ....... توان و ارده مقابله با آنها را ندارد. اصلا چرا باید باهاشون مقابله کرد؟ سودهای کلانی به جیب میزنند و هیچ ضرری هم بجز مردم به کسی نمیزنند و مردم هم که مهم نیستند. حالا تا انتخابات و راهپیماییها هم خیلی وقت داریم تا به مردم الکی توجه کنیم. پس فعلا الزامی برای مقابله با خودروساز و واردکننده وجود ندارد . برید سریع ثبت نام کنید که یه موقع عقب نیفتید
15:11  1395/09/04
گزارش
پاسخ دادن
محمد
5

خودرو سازان سالهاست که همه چیز و همه مردم را دور می زنند !!!
10:36  1395/09/04
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

همیشه همینجور بوده. حالا خیلی هم بخوان شخصی سازی کنن سهاما رو میدن به هیات مدیره و دوست و آشنا. این که چیز تازه ای نیس.
دوستانی که توی بورس بودن از این چیزا خبر داشتن و میگفتن.
07:48  1395/09/04
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید زارعی : هعی اره اقا نیما منم اشتباهم این بود درس نخوندم درست حسابی وگرنه الان قطعا موفق بودم
زهرا : سلام میشه آدرس محل تجمع رو بدین که ماهم بریم
وحید تی ۸ : من خودم اذزم
زهرا : میشه بگید آدرس محل تجمع کجاست
وحید تی ۸ : برج ۶فاکتور برج۹تحویل یجا
زهرا : سلام دوستان آدرس محل تجمع کجاست؟
درسا : تکمیل وجه ۱۲ اسفند ، همچنان در انتظار فاکتور شدن.
حسینی : سلام من الان با پشتیبانی تماس گرفتم میگن ۱۲اذر فروش فوقالعاده تمام شده اللن اینجا کسی ۱۲فروش فوق العاده نیست که فاکتور نشده باشه
بهرام : Cvt موعد تحویل اسفند 403 هستین؟ پس اینایی که کلا دارن فاکتور میشن برای دی و بهمن هستن.
بهرام : Cvt موعد تحویل اسفند 403 هستین؟ پس اینایی که کلا دارن فاکتور میشن برای دی و بهمن هستن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : 👀
مهیار : برا منم موعد تحویل 11 تیر بود ولی هنوز فاکتور نشده.. تازه اعلام شکایت هم کردم در جواب من نوشتن تازه شهریور فاکتور میشه حتما تا بخوان تحویل بدن میشه مهر ماه.
حمیدرضا : چقدر زنگ میزنین سایپا اینکه مدام زنگ بزنین زودتر فاکتور میشه بنظرتون؟ فاکتور بشه خبر میدن دیگه
سمیرا : سلام،یه سوال داشتم از دوستان،به نظر شما حواله فوق العاده ساینا بدم بجاش کوییک بگیرم با 35تومنم بدم؟میگه سود تاخیرتم نمیخوام
نعیم : سلام تا شهریورماه
مهدی : رنگ ماضین شما سفیده
فوق العاده حداکثر 90 روز از بهمن : کسی فوق العاده بهمن ماه فاکتور شده امروز ؟؟؟
مجتبی تحویل 7 آبان : دوستان سلام میخواستم بپرسم تا چه ماهی دعوت نامه اومده من واریزی اول 20 اردیبهشت بوده تحویل 7 آبان ممنون میشم جواب بدین
نجیب : متاسفانه ایران خودرو قبلا اینطور نبود پشیمان شدیم از از ثبت نام اون از قیمت که به هیچ بخشنامه ای توجه نکرد اون از کیفیت بد ماشین و این از بی توجهی به تحویل ماشین جابه هر روز هم فراخوان ثبت نام دارد کسی هم جوابگو نیست به کی بگیم اگر حرف شنو بود مصوبه صمت که 15در صد افزایش بود را 22در صد نمی کرد معلوم نیست به کدام آقا زاده وصله
نعیم : من 30 تیر فاکتور شدم ، 1 مرداد پلاک شدم ، از 1 مرداد آماده جهت تحویل مونده!!!!! اصلا معلوم نیست چقدر طول می کشه. من زنگ زدم گفتن فیزیک پلاک هنوز تحویل ایران خودرو نشده !!!!!!