خودروهای چینی بیش از 10 سال است که در بازار کشورمان حضوری مستمر دارند و همواره خریداران نیز با دغدغه هایی در مورد کیفیت خدمات دهی به این خودروها و گستردگی مراکز خدمات پس از فروش برند های چینی مواجه بودند.
روز گذشته اما شرکت مدیران خودرو که عرضه برندهای MVM و چری را بر عهده دارد طلسم را شکست و جمعی از خبرنگاران به بازدید گروهی از مرکز اصلی خدمات پس از فروش و انبار قطعات مرکزی خود دعوت کرد.
به گفته آقای ژانگ، مدیر عامل چینی مدیران خودرو، تمرکز اصلی شرکت در طی سال های اخیر به افزایش پشتیبانی از خودروهای عرضه شده معطوف بوده است، آنچنان که به لطف افتتاح انبار مرکزی جدید با وسعت بیش از 40 هزار متر مربع، سطح تامین قطعات یدکی مورد نیاز خودروها از حدود 65 درصد به حدود 95 درصد افزایش یافته است.
به عبارت دیگر هم اکنون تقریبا تمامی نیاز نمایندگی های مدیران خودرو در سطح کشور به قطعات یدکی توسط شرکت تامین می شود و جز موارد خاص و استثنائی، نیازی به تامین قطعات یدکی از بازار وجود ندارد.
از طرف دیگر افزایش سیستم های کنترلی و نظارتی برای جلوگیری از فروش و عرضه قطعات یدکی تقلبی در بازار از دیگر برنامه های در حال اجرا توسط شرکت MVS (خدمات پس از فروش MVM) است که شامل استفاده از تکنولوژی های جدیدی برای بسته بندی و هولوگرام قطعات یدکی می شود.
مدیرعامل این شرکت بهبود بازار دست دوم خودروهای ام وی ام و چری را منوط به بهبود کیفیت خدمات دهی و راحت شدن خیال مشتریان و خریداران خودروهای دست دوم از پشتیبانی کامل شرکت می داند و از این رو ایجاد سامانه های اطلاع رسانی گسترده در خصوص پشتیبانی و خدمات پس از فروش در برنامه های شرکت قرار گرفته است.
از این جمله برنامه ها می توان به سامانه ای برای کنترل اصل یا تقلبی بودن قطعات یدکی، ارائه اطلاعات کامل از قیمت قطعات یدکی بر روی وب سایت شرکت و اشباع بازار از قطعات اصلی و قابل اطمینان اشاره کرد.
به گفته مهندس توفیقی آذر؛ مدیرعامل جدید شرکت MVS، افزایش تعرفه های گمرکی و تغییر ضوابط قانونی واردات قطعات یدکی باعث افزایش قیمت تمام شده قطعات در سال 95 شده که طبیعتا افزایش هزینه های خدمات دهی به خودروهای ام وی ام و چری را در پی دارد.
اما با توجه به گارانتی پنج ساله خودروهای چری و تعهد بلند مدت مدیران خودرو به پشتیبانی و گارانتی خودروهای ام وی ام، مشتریان نباید نگران افزایش هزینه های نگهداری و خدمات پس از فروش خودروهای خود باشند.
افزایش سطح ساخت داخل خودروهای این شرکت به حدود 32 درصد از دیگر نکاتی است که در این نشست خبری مطرح شد و می تواند به کاهش قیمت برخی از قطعات یدکی منجر شود.
جالب آنکه برخلاف تصورات، مدیران چینی مدیران خودرو قصد ندارد تا با همکاری شرکت های قطعه ساز ایرانی به تولید قطعات یدکی بپردازند بلکه قطعه سازان بزرگ چینی ترغیب شده اند که با ایجاد سایت های تولید در ایران، قطعات یدکی خودروهای مونتاژی در کشورمان را تولید کنند.
با این حساب می توان گفت نه تنها حضور چینی ها در بازار خودرو کشورمان کمرنگ نخواهد شد، بلکه در صورت مساعد بودن شرایط حتی امکان دارد ایران به یکی از صادر کنندگان خودروهای چینی به سایر کشورهای منطقه تبدیل شود. هدفی که در افق بلند مدت مدیران خودرو دیده شده است اما تحقق آن بستگی به متغییر های بسیاری دارد.