کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!

 

کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!

 
تجربه داخلی‌سازی برخی خودروها در گذشته نشان داده که این کار کاهش کیفیت این محصولات را به دنبال دارد، این اتفاق نباید دوباره تکرار شود.
 
به گزارش ایسنا، داخلی‌سازی خودروها از سیاست‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حفظ و افزایش اشتغال در کشور است، در این میان اما در مواردی دیده شده که داخلی‌سازی، کاهش کیفیت خودروهای تولیدی را به دنبال داشته است.
 
در واقع در مواردی قطعه‌سازان داخلی نخواسته یا نتوانسته‌اند قطعات خودروهای مونتاژی در کشور را در سطح کیفی مطابق با نمونه خارجی و اصلی آن تولید کنند.
 
کارشناسان این موضوع را مدنظر قرار داده و معتقدند اگر چه سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر داخلی‌سازی خودروهای جدیدی که در آینده تولید خواهند شد، سیاست درستی است، اما به موازات این کار حفظ کیفیت خودروها نیز مهم است.
 
در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید به قیمت متضرر شدن مصرف‌کنندگان تمام شود.
 
حسن کریمی سنجری اظهار می‌کند: اگر داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی ایران که بهره‌وری آن پایین و قیمت تمام شده تولیدات آن بالاست، صورت گیرد، قطعا به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران نباید به هر قیمتی صورت گیرد، تصریح می‌کند: در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی به دلیل پایین بودن بهره‌وری تولید، داخلی‌سازی منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای خارجی تولیدی در ایران خواهد شد در این صورت بهتر است خودروها در ایران مونتاژ شده و از داخلی‌سازی آن‌ها خودداری شود.
 
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز می‌گوید که حفظ حقوق مصرف‌کنندگان از نظر کیفیت خودروهای جدید مقدم بر داخلی‌سازی این محصولات است، بنابراین داخلی‌سازی نباید منجر به کاهش کیفیت خودروها شود.
 
محمد جعفری خاطرنشان می‌کند: متاسفانه خطوط تولید برخی قطعه‌سازان داخلی قدیمی است بنابراین برای حفظ کیفیت قطعات در فرایند داخلی‌سازی باید نسبت به انتقال تکنولوژی و به‌روزرسانی خطوط تولید این شرکت‌ها اقدام شود.
 
وی تاکید می‌کند: اگر مصرف‌کنندگان بخواهند بین خودروی داخلی‌سازی شده بی‌کیفیت و خودروی با کیفیت مونتاژی انتخاب کنند قطعا خودروی مونتاژی را انتخاب خواهند کرد بنابراین این واقعیت باید مدنظر خودروسازان قرار گیرد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز می‌گوید: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی چون پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.
 
شهرام آزادی خاطرنشان می‌کند: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.
 
به گفته وی، داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد، این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , پژو , سیتروئن , تولید خودرو , سایپا , ایران خودرو , پژو 308 , پژو2008 , رنو کویید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
9

(کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!) این چه حرفیه که میزنید؟ بچه شدین؟ اگه تونستین یک مثال فقط یک مثال از پایین آمدن کیفیت ماشینهای داخلی بزنید. آقای وزیر هم که همین موضوع را در زمان کمپین گفت تا اونهایی که شک داشتن شکشان برطرف شود. این حرفها را دیگه نزنید یه موقع خارجیها میشنوند و باور میکنند. اعتراض مردم و آمار پلیس از کشته شدن مردم تو جادها که بیش از 50درصد کیفیت پایین ماشینها ارائه میشه هم فتوشاپه و بدخواهان نظام دارن بهش دامن میزنند. ههههههه
13:47  1395/08/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی ۷ : کسی هست جی ۷ نود روزه تاریخ ۳۰ بهمن ثبت نام کرده باشه و خودروشو تحویل داده باشند؟؟؟،
جی ۷ : من ۳۰ بهمن ثبت نام کردم تحویل ۳۰ خرداد هنوز هیچ خبری نیست
Maryam : مگه میخوان تا ۴۰۵ تحویل ندن
شاهین G.......مهسا : دوستان ؟! اینایی که پول دار هستن از شرکت ایران خودرو و سایپا نمیگیرن شرکت خارجی میگیرن ماهم ک نه پارتی داریم نه پول باید همیشه بیچاره باشیم مثل جنگ 8ساله ماها باید بریم نه جونمون ارزش داره نه خودمان خدایا ب داد دلمان رس خسته خیلی خسته امروز شهادت حضرت رقیه هسته خودت ب داده دله ملت برس
Maryam : من میخوام بیام وسیله ندارم از همدان هستم
امیر : با سلام خدمت دوستان شاهین جی تاریخ واریز وجه ساعت 7صبح 1403/09/13 و تاریخ پذیرش 1403/09/14 و تا به امروز 1404/05/08 ماشین فاکتور نشده و با پیگیری های زیاد فهمیدم که 550 نفر جلوی من هستن و شرکت نهایتا در بهترین حالت روزی 10 ماشین فاکتور میکنه و احتمالا در بهترین حالت دوماه آینده فاکتور میشم اردیبهشت ماه مدیر عامل شرکت سایپا توی تلویزیون اعلام کرد تا دوماه آینده همه ی خودروها رو تحویل میدیم و نداد دیروز هم دوباره همین حرف رو زد لطفا گول نخورید تنها راه نجاتمون تجمعه لطفا واسه خودتون و مالتون ارزش قال باشید و تشریف بیارید باتشکر روز شنبه 1404/05/11 درب شرکت سایپا اطلاع رسانی کنید
احمد : سلام از سود مشارکت که از مهر 402 تا مرداد404 حدود 115 میلیون میشد خبری نیست فقط 40 میلیون مشارکت در تولید رو از قیمت کل ماشین 730 میلیون کسرکردن و با کم کردن 290 میلیون واریزی اولیه دعوت نامه رو با مبلغ 399485000 تومن فرستادن . دزدی و اجحاف در حق مشتری مثل روز روشنه .
شاهین جی : سلام دوست عزیز ،ما هم خدا شاهده همینجور ،با پول کارگری و زحمت ،توی گرمای جنوب ،جمع کنی بد بدی به این پیشرفا، خدا ازشون نگذره
شاهین جی : کسی نظر تو رو نخواست ،زرهای مفتت رو برای خودت نگه دار تا مسولین بیشتر بهت بدن،همین که گوه مسولین رو میخوری کافیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احسان : سلام این باج خواهی ایرانخودرو هستش اگه عجله داری بهش تن بده من بودم زودتر تحویلش میگرفتم
رانا خرداد تبدیل به 207 : 207 تحویل 29 خرداد هستم ولی هنوز فاکتور نشده
ساسان : خدار و شکر بلاخره تحویل خرداد فاکتور شد
13 تیر : سلام. من 13 تیر هستم
ساینا دوگانه تکمیل 21 اسفند : واسه منم چراغ تحویل روشن شد نمایندگی کشمیری
اطلس دی : انشالله این روزا رو ببینم
6دنده 31 خرداد رینگ فولادی سفید : من تکمیل وجه 28 فروردین هنوز فاکتور نکردن بی پدرا
رضااا : کوییک اس ار پذیرش 25 اردیبهشت فروش فوری ، دوشنبه 6 م فاکتور شد امروز از نمایندگی زنگ زدن رفتم تحویل گرفتم
ساینا دوگانه تکمیل 21 اسفند : مبارکتون باشه منم 29 فاکتور ولی هیچ خبری نیست
آمار دعوتنامه آر.اس : دعوتنامه کوییک آر.اس خرداد تا تاریخ 23 اردیبهشت مهلت تکمیل وجه داشت که همگی فاکتور شدن از اون تاریخ تا اوایل خرداد فروش فوری های سامانه یکپارچه هستن که دارن کم و بیش به آخر میرسن و بعد اونام از تاریخ 11 خرداد هم که تا 26 خرداد دعوتنامه تیر ماهی ها هست. مطابق این شرایط فکر میکنم از تاریخ اول خرداد تا 11 خرداد تقریبا هیچ ثبت نام و تکمیل وجهی نداریم و بعد از این تعداد فروش فوری ها نوبت به موعد تحویل مرداد میرسه و فاکتور از 11 خرداد شروع میشه.