کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!

 

کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!

 
تجربه داخلی‌سازی برخی خودروها در گذشته نشان داده که این کار کاهش کیفیت این محصولات را به دنبال دارد، این اتفاق نباید دوباره تکرار شود.
 
به گزارش ایسنا، داخلی‌سازی خودروها از سیاست‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حفظ و افزایش اشتغال در کشور است، در این میان اما در مواردی دیده شده که داخلی‌سازی، کاهش کیفیت خودروهای تولیدی را به دنبال داشته است.
 
در واقع در مواردی قطعه‌سازان داخلی نخواسته یا نتوانسته‌اند قطعات خودروهای مونتاژی در کشور را در سطح کیفی مطابق با نمونه خارجی و اصلی آن تولید کنند.
 
کارشناسان این موضوع را مدنظر قرار داده و معتقدند اگر چه سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر داخلی‌سازی خودروهای جدیدی که در آینده تولید خواهند شد، سیاست درستی است، اما به موازات این کار حفظ کیفیت خودروها نیز مهم است.
 
در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید به قیمت متضرر شدن مصرف‌کنندگان تمام شود.
 
حسن کریمی سنجری اظهار می‌کند: اگر داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی ایران که بهره‌وری آن پایین و قیمت تمام شده تولیدات آن بالاست، صورت گیرد، قطعا به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران نباید به هر قیمتی صورت گیرد، تصریح می‌کند: در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی به دلیل پایین بودن بهره‌وری تولید، داخلی‌سازی منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای خارجی تولیدی در ایران خواهد شد در این صورت بهتر است خودروها در ایران مونتاژ شده و از داخلی‌سازی آن‌ها خودداری شود.
 
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز می‌گوید که حفظ حقوق مصرف‌کنندگان از نظر کیفیت خودروهای جدید مقدم بر داخلی‌سازی این محصولات است، بنابراین داخلی‌سازی نباید منجر به کاهش کیفیت خودروها شود.
 
محمد جعفری خاطرنشان می‌کند: متاسفانه خطوط تولید برخی قطعه‌سازان داخلی قدیمی است بنابراین برای حفظ کیفیت قطعات در فرایند داخلی‌سازی باید نسبت به انتقال تکنولوژی و به‌روزرسانی خطوط تولید این شرکت‌ها اقدام شود.
 
وی تاکید می‌کند: اگر مصرف‌کنندگان بخواهند بین خودروی داخلی‌سازی شده بی‌کیفیت و خودروی با کیفیت مونتاژی انتخاب کنند قطعا خودروی مونتاژی را انتخاب خواهند کرد بنابراین این واقعیت باید مدنظر خودروسازان قرار گیرد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز می‌گوید: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی چون پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.
 
شهرام آزادی خاطرنشان می‌کند: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.
 
به گفته وی، داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد، این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , پژو , سیتروئن , تولید خودرو , سایپا , ایران خودرو , پژو 308 , پژو2008 , رنو کویید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
9

(کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!) این چه حرفیه که میزنید؟ بچه شدین؟ اگه تونستین یک مثال فقط یک مثال از پایین آمدن کیفیت ماشینهای داخلی بزنید. آقای وزیر هم که همین موضوع را در زمان کمپین گفت تا اونهایی که شک داشتن شکشان برطرف شود. این حرفها را دیگه نزنید یه موقع خارجیها میشنوند و باور میکنند. اعتراض مردم و آمار پلیس از کشته شدن مردم تو جادها که بیش از 50درصد کیفیت پایین ماشینها ارائه میشه هم فتوشاپه و بدخواهان نظام دارن بهش دامن میزنند. ههههههه
13:47  1395/08/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیمین : سلام منم 21فاکتورشدم دیروز درخواست سخا و آدرس و خواستن تایید کنم تا شماره گذاری بشه خودرو
تارا v4 : من تحویل ۳۰ مهرماه
امیر پلاس : دوستان کسی فاکتور نشده این چند روز،اسفندی ها ؟
شاهین : خوشبحالتون دعا کنید برا ما هم پیامک تکمیل وجه بیاد
علی : از زمان روز تحویل که تو قرارداد زده
آناهید : فروش فوری، طرح مادران رنگ سفید، تحویل چهارم شهریور تکمیل وجه پنجم مرداد ساعت 15:30 عصر
TA : سلام فقط باید در کاستومر گزینه تغییر رنگ از طرف شرکت فعال شودفعال شود در غیر اینصورت خیر.
ایگل بندرعباس : سلام برادرشما مگه ماشین تحویل گرفتین که دنبال سود هستین
شاهین اسفند : کسی مرض داره دروغ بگه من ۱۶ اسفند همه کاراش انجام شده احتمال زیادم فردا تحویل میدن
آرش : دوست عزیز هنوز هنوز 16 اسفندی ها هم فاکتور نشدن اول برای همه طرح تبدیل فرستادن به حرف اینها توجه نکین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا فولادی شهریور : من میخوام کد پستی وارد کنم نمیشه
سورن 31مرداد : تحویلی 31مرداد کسی مونده فاکتور نشده باشه؟
دی : تکمیل وجهه 17 و 18 اسفند اعلام وجود کنند داریم؟ ممنونم
اطلس آذر تکمیل15اسفند : اصلا به حرف اینا گوش ندید فقط بر اساس تکمیل وجه هستش
دنا : سلام وقت بخیر کسی میدونه اینکه اعلام کردن شکایت از ایران خودرو واسه اونایی ک افزایش قیمت خورده چجوریه
پیمان : تاریخ ثبت نام و پذیرش و فاکتور رو بگو
پیمان : یه نفر به اسم سهیل اینجا پیام داده بود تو چت ها هستش زیر یک ماه خودرو شو تحویل گرفت اگه مشکلی بود ماله اونو پلاک نمیکردن ..... ولی شرکت سایپا بگه یک ماه خودکار تا دو ماه طول می کشه ، خیالتون راحت پرونده مشکلی نداشته باشه بعد از پذیرش دوماه بیشتر طول نمی کشه ، بیشتر کسایی هم که این جا قبلا پیام میدادن نیستن احتمال زیاد پلاک شدن و رفتن پی کارشون کسی هم که خودرو شو تحویل بگیره دیگه اینجا نمیاد
علی : خوبه خودت میگی دیروز آخه از 28 اردیبهشت تا 11 خرداد هیچی نبوده من خودم 12 خرداد هستم.
GXRLهادی : بچه های کوییک Gxrl پیگیر باشین ببینم چرا فاکتور نمیشن
نیسان دوگانه : اره داداشبرای من از تاریخ پنجم زده