در دنیای خودروسازی، بعضی از خودروها هرگز از خط تولید کنار گذاشته نمی شوند بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شوند!
داستان تولید پراید نیز به همین صورت است. این خودرو که در آغاز توسط فورد با نام فستیوا تولید شد، به شرکت مزدا فروخته شد و مزدا آن را با نام مزدا 121 تولید کرد، سپس کیا تصمیم به خرید امتیاز تولید این خودروی آمریکایی الاصل را گرفت، بنابراین این خودرو در کره با نام کیا پراید تولید شد.
در دهه 70 شمسی بود که این خودرو نابود نشدنی با نام سایپا نسیم و صبا تولید شد. در حال حاضر نیز این خودروی نا ایمن به کشورهای سوریه و عراق صادر می شود.
ولی ماجرای تولید پراید فقط به ایران ختم نمی شود، بلکه اروپایی ها هم به این خودرو علاقه نشان داده اند و پراید ما را با ظاهری جدید تولید می کنند.
کمپانی یونانی نامکو Namco در سال 2012 با کمک سایپا اقدام به فیس لیفت محصول محبوب خود یعنی نامکو پانی کرده است که در ادامه با تاریخچه ی کوتاهی از شرکت نامکو و ماجرای تولید پراید در یونان با شما همراه هستیم.
پیش ار پرداختن به خودروهای تولیدی شرکت نامکو بهتر است با یکی از دوست داشتنی ترین محصولات سیتروئن آشنا شویم. بیبی بورس که در دهه 50 شمسی در شرکت سایپای کنونی تحت نام ماهاری تولید می شد، در سال 1963 توسط دو مهندس فرانسوی که کارگاه مونتاژ محصولات سیتروئن را در ساحل عاج داشتند بر اساس پلتفرم 2CV تولید شد.
بیبی بروس از ورقه های فولادی که با پیچ به هم وصل شده بودند ساخته شد. در سال 1969 سیتروئن امتیاز این خودرو را خرید و در بیشتر کشورهای جهان تولید آن را ادامه داد.
نامکو پانی 1972
در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی، شرکت سیتروئن پروژهای را به عنوان خودروی عمومی جهانی در دستور کار داشت. هدف از این پروژه عرضه خودروهای ارزان قیمت در کشورهای در حال توسعه بود و خودروی بیبی بروس نیز به دلیل ساختار سادهاش کاملا مناسب این برنامه بود.
بیبی بروس به راحتی در کشورهای مختلف قابل تولید بود به گونهای که قطعات آن به صورت CKD از فرانسه به کشور مقصد ارسال و در آنجا مونتاژ میشد و هر کشوری آن را با نام و ظاهر اختصاصی خود تولید میکرد. بیبی بروس به ایران هم ورود کرد و توسط سایپا با نام سیتروئن ماهاری مونتاژ و عرضه شد.
یکی دیگر از کشورهای مقصد، یونان بود که در سال 1972 شرکت نامکو (Namco) خودرویی به نام پونی (Pony) را معرفی کرد که بر اساس بیبی بروس ساخته شده بود. نامکو پونی به نوعی موفقترین خودرویی بود که در ساخت آن از بیبی بروس الهام گرفته شده بود.
این خودرو بسیار کاربردی و قوی و در عین حال ارزان قیمت بود و به همین دلیل با استقبال خوبی در یونان روبرو شد. موفقیت پونی در بازار یونان موجی شد تا نامکو آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کند.
حتی آمریکا نیز یکی از مقاصد صادرات این خودرو بود، بهره گیری از برند سیتروئن به موفقیت بیشتر پونی کمک به سزایی کرد.
نسل اول پونی تا سال 1984 تولید شد و در این دوازده سال بارها مورد فیس لیفت و ارتقای عملکرد قرار گرفت. در سال 1985 نامکو خودروی سوپر پونی را به عنوان نسل دوم پونی معرفی کرد.
نامکو سوپر پانی 1985
خودروی سوپر پانی دیگر ارتباطی با سیتروئن بیبی بروس نداشت. در واقع نامکو این خودرو را مدرن تر از قبل کرده بود و برای قوای محرکه از موتور فورد استفاده می کرد.
البته این خودرو هرگز نتوانست موفقیت های پانی را تکرار کند. بخاطر قیمت بالاتر این خودرو نسبت به پانی، قشر ضعیف و روستایی یونان آنچنان روی خوشی به این خودرو نشان ندادند و تا سال 1991 تنها چند صد دستگاه از این خودرو تولید شد.
نامکو سوپر پانی جدید 2003
بعد از یک وقفه 12 ساله کمپانی نامکو نسل جدید پانی را معرفی کرد. این خودروی جدید از پیشرفتهای جزئی نسبت به نسل قبل بهره میبرد اما هیچوقت به مرحله تولید انبوه نرسید.
نامکو پانی جدید 2012
کمپانی نامکو در سال 2012 دوباره به مدل محبوب پانی بازگشت تا دوران پرفروغ گذشته را تکرار کند. در اواخر سال 2011 این شرکت یونانی از نسل جدید خودروی پونی رونمایی کرد.
نسل چهارم پونی برای ما ایرانیان چهره آشنایی دارد چرا که طراحی آن مانند پراید است. نامکو برای تولید دوباره مدل محبوب پونی با شرکت خودروسازی سایپای ایران همکاری کرد تا خط تولید آن را مجددا در کارخانه خود راه اندازی کند.
نامکو پونی جدید از بسیاری از قطعات پراید تولید سایپا استفاده کرد و دماغه جلوی آن به کلی از پراید قرض گرفته شده است. داشبورد آن نیز همان داشبورد قدیمی پراید است تا جایی که حتی نشان سایپا بر روی غربیلک فرمان دیده میشود.
نامکو برای پیشرانه پونی جدید از موتور ارتقا یافته پراید وانت 151 استفاده کرده که 70 اسب بخار قدرت دارد. البته نسل جدید پونی بی ارتباط با سیتروئن نیست؛ چرا که نامکو علاوه بر همکاری با سایپا، با کمپانی پژو سیتروئن نیز توافق کرده و به غیر از موتور 1.3 لیتری پراید، یک موتور 1.4 لیتری TU3 پژو در نسخههای بنزینی و گازسوز ال پی جی ارائه داده است.
موتوی که در واقع با موتور پژو 206 تیپ 2 در ایران مشترک است.
نسل چهارم نامکو پونی بر اساس فرمول قدیمی و محبوب پونی ساخته شده که در عین ساده، سبک و ارزان بودن، توانایی پیمودن مسیرهای ناهموار را داشته باشد. پونی خودرویی دو در با دو ردیف صندلی است که صندلیهای جلو از سقف فلزی ثابت و صندلیهای عقب از یک سقف برزنتی با قابلیت جمع شدن برخوردار است.
این خودرو از یک فضای باری بزرگ به اندازه وانت نیز بهره میبرد. نکته جالب در مورد این خودرو این است که در وب سایتهای یونانی نیز تصاویر پراید وانت ایرانی در کنار پونی دیده میشود.
البته شباهت این دو خودرو فقط در نمای جلوی خودرو است و قسمتهای دیگر خودرو توسط خود نامکو طراحی و ساخته شده است. در وب سایت کمپانی نامکو رندری گرافیکی نیز وجود دارد که از فرم بدنه استیشن بهره می برد.
تولید نامکو پونی جدید از آوریل سال 2012 در یونان آغاز شد و نسخهای مدرنتر از همان پونی محبوب قدیمی است. این خودرو برای کسانی ساخته شده که به یک ماشین باربر با توانایی حرکت در مسیرهای ناهموار نیاز دارند.
پونی ظرفیت حمل 5 نفر را دارد و از فضای بزرگی برخوردار است. سقف برزنتی خودرو به راحتی جمع میشود و آن را به خودروی نیمه کابریو تبدیل میکند.
با وجود وزن 850 کیلوگرمی این خودرو از عملکرد خوبی برخوردار است که می تواند برای مقاصد باربری بسیار کارآمد باشد.
نامکو پونی به عنوان برادر یونانی پراید سایپا شناخته می شود و با قیمت 7 هزار یورو (حدوداً 28 میلیون تومان) به بازار عرضه میشود. شرکت نامکو در نظر دارد تا این خودرو را به کشورهای دیگر نیز صادر کند.
اینطور که به نظر می رسد، پراید قصد مُردن ندارد و همچنان از شکلی به شکل دیگر تغییر پیدا می کند.
کمپانی فورد نیز هرگز فکر نمی کرد یکی از محصولات ناموفق، نا امن، و ضعیفش اینچنین ابدی شود و ده ها سال روی خطوط تولید سایر کمپانی های خودروسازی باقی بماند.