دقیقا شش سال قبل در اواخر دهه 80، زمانی که صحبت از خودروسازان چینی به میان می آمد همه ما به یکدیگر نگاه می کردیم و لبخند معنی داری به هم می زدیم، چرا که باور نداشتیم که امروز بعد از گذشت تنها چند سال خودروهای چینی بتوانند تا این حد به کیفیت جهانی نزدیک بشوند. اما امروز برای ما روشن است که صنعت خودروسازی چین بسیار متفاوت از صنعت خودروی کشور ماست و در آینده ای نه چندان دور ممکن است شاهد بلعیدن بخش قابل توجهی از بازار جهان توسط سازندگان چینی باشیم .
نام چری در ایران با محصولات MVM شناخته شده است، خودروسازی چری در سال 1997 تاسیس شد و امروز شاهد حضورخودروهایی با طراحی جذاب در سبد محصولات این کمپانی هستیم .
سدان پر فروش چری به نام A5 که درایران با نام MVM530 شناخته می شود در سال 2005 با الهام از طراحی نیسان آلتیما ساخته شد و در بازارهای آسیایی شرقی ، ایران و روسیه به فروش رسید . نمونه ی جدید A5 (آریزو5) در سال 2015 در نمایشگاه گوانژو رونمایی شد و همزمان با تولید جهانی آن در ایران هم توسط مدیران خودرو تولید خواهد شد .
طراحی آریزو در ابتدا برگرفته شده از یکی از طرح های مفهومی چری بود که البته به میزان کافی دارای فاکتورهای ساختارشکن طراحی های مفهومی نیست اما توان تبدیل شدن به خودرویی با چهره ای مناسب را داراست. با این وجود خودرو نهایی با اندکی تغییرات در چراغ ها و جلو پنجره نسبت به نمونه اولیه معرفی شد .
در نگاه اول آریزو مارا به یاد کیا سراتو می اندازد که با توجه به کپی کار بودن طراحان چینی در گذشته موضوع جدیدی نیست اما آریزو در نمای خارجی با توجه به جلو پنجره ی شش ضلعی لانه زنبوری و چراغ های کشیده ی که از جلو پنجره تا گلگیر امتداد یافته کاملا پخته و حساب شده به نظر می رسد.
هواکش های بزرگ زیر سپر جلو به همراه چراغ های باریک LED درون آنها نمایی کاملا اروپایی به آریزو داده است اما هنوز نمی توان طراحی مشخص و واضحی برای ساخته های چری در نظر گرفت .
درون خودرو ابتدا دریچه های کولر کشیده توجه مارا به خود جلب می کند و سپس حجم عظیمی از پلاستیک فشرده در داشبورد و سایر ادوات آن که البته با کیفیت تر از سایر چینی های بازار به نظر می رسد.
فرمان چرمی با کیفیت ،کروزکنترل،صندلی های چرمی ، سیستم ورود بدون کلید ، استارت دکمه ای ، تهویه مطبوع هوشمند….. مجموعه ای از امکانات رفاهی در نظر گرفته شده برای آریزو5 است .
پیشرانه پایه برای نیرو بخشیدن به این چینی جدید یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که توان تولید 116 اسب بخار نیرو را دارد و به گشتاور 148 نیوتن بر متر دست پیدا می کند که برای سدان کوچک اعداد چندان بالایی نیست.
این موتور در واقع با پیشرانه مورد استفاده برای ام وی ام 315 اشتراک فنی دارد و نمونه ای ارتقا یافته از همین پیشرانه شناخته شده به حساب می آید.
از نظر انتقال نیرو نیز، احتمال عرضه تیپ های پایه آریزو 5 با گیربکس 5 سرعته دستی وجود دارد و برای نمونه های فول (شاید مجهز به موتورهای توربو) گیربکس اتوماتیک نیز ارائه می شود.
البته چری برای آریزو دو موتور 1.2 لیتری و 1.5 لیتری توربو نیز در نظر گرفته که به ترتیب توان رسیدن به 132 و 145 اسب بخار را دارند که مجموعه ی این پیشرانه ها به همراه سیستم تعلیق نسبتا ساده، آریزو 5 را به خودرویی با ظاهری زیبا اما باطنی متوسط در کلاس خود بدل کرده است.
با توجه به شنیده ها مدیران خودرو قیمتی در حدود 60 تا 75 میلیون تومان را برای آریزو 5 در نظر گرفته است که البته تا زمان اعلام رسمی آن به انتظار خواهیم نشست.
با چنین قیمتی، چری آریزو 5 به رقیب خودروهای چینی دیگر همچون بسترن B50 و جیلی EC7 یا جک J5 مبدل خواهد شد که عموما به پیشرانه های قدرتمند تری نسبت به نسخه پایه چری آریزو 5 مجهز هستند.