دوئل فرانسوی‌ها در بازار خودرو ایران

 

دوئل فرانسوی‌ها در بازار خودرو ایران

 
 در شرایطی که پژو توانست چندین ماه زودتر از رنو قرارداد خود با خودروسازی ایران را امضا کند، با این حال برنامه رنویی‌ها برای عرضه نیم میلیون محصول به بازار کشور، زنگ خطر را برای هموطنش به صدا درآورده است.طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به امضا رسیده، این خودروساز فرانسوی قصد دارد به‌تدریج تیراژ محصولات خود در بازار ایران را به نیم میلیون دستگاه برساند. این رقم علاوه بر خودروهای آینده رنو مانند سیمبول و داستر، محصولات فعلی این شرکت در ایران را نیز شامل می‌شود. به‌عبارت بهتر، رنویی‌ها قصد دارند مجموع تیراژ محصولات خود در خودروسازی ایران را به 500 هزار دستگاه در سال افزایش دهند.این در شرایطی است که طبق گفته مقامات ارشد پژو، این شرکت تیراژ خودروهای خود را در ایران طی سال 2021 به 200 هزار دستگاه خواهد رساند. آن طور که ژان کریستف کمار قائم مقام گروه خودروسازی پژوسیتروئن اخیرا اعلام کرده، پژو به‌تدریج تیراژ محصولات جدید خود در ایران را افزایش داده و به 200 هزار دستگاه خواهد رساند.
 
طبق قرارداد ایران خودرو و پژو، این شرکت فرانسوی سه محصول جدید شامل 2008،208 و 301 را به‌تدریج راهی بازار ایران خواهد کرد و در ادامه دو مدل دیگر به نام‌های 308 و 508 را نیز در اختیار مشتریان ایرانی قرار خواهد داد.در این بین، مدل‌های 301 و 208 و 2008 و احتمالا 308، در ایران خودرو تولید و مدل 508 از طریق واردات تامین خواهد شد. هرچند در حال حاضر محصولات دیگری نیز با برند پژو در ایران به تولید می‌رسند، با این حال تقریبا همه آنها قدیمی شده و به احتمال زیاد تا دوسه سال آینده امکان تولید نخواهند داشت. به عنوان مثال، پژو 405 و پارس، محصولاتی متعلق به سال‌ها قبل هستند که با توجه به ورود خودروهای جدید به بازار در آینده‌ای نزدیک، باید تکلیفی برای آن‌ها مشخص شود. با این حساب پژو نمی‌تواند برای رقابت با هموطنش رنو و البته سایر خودروسازان در راه ایران، چندان حسابی روی این محصولات باز کند.
 
این در حالی است که محصولات فعلی رنو در ایران، مانند تندر-90 و ساندرو، به نسبت سایر خودروهای تولید داخل، جدید بوده و با توجه به سطح کیفی قابل‌قبول شان، می‌توان به تداوم تولید آنها تا چند سال دیگر امید داشت. البته طبق برنامه رنو، قرار است ساندرو به‌تدریج جایگزین تندر-90 شود و این یعنی، رنویی‌ها برای بازار آینده خود در ایران، چندان حسابی روی تندر-90 باز نکرده‌اند.البته رنو یک برگ برنده مهم نیز در رقابت با پژو دارد و آن، عرضه محصول ارزان قیمت خود یعنی «کوئید» به بازار ایران است. با توجه به آنکه قدرت خرید حدود 80 درصد مشتریان ایرانی، متناسب با بازار زیر 50 میلیونی‌ها است، عرضه کوئید (که گفته می‌شود بین 25 تا 30 میلیون تومان قیمت خواهد داشت)، شرایط در این بخش از بازار را به نفع رنویی‌ها تغییر می‌دهد.
 
از طرفی، اگرچه پژو برای رقابت در بازار ایران، روی محصولات وارداتی خود نیز حساب باز کرده، با این حال رنو نیز از چند سال پیش، این حربه را در دستور کار خود قرار داده و طبعا آن را گسترش نیز خواهد داد. به‌عبارت بهتر، با در نظر گرفتن مجموع برنامه‌های خودروسازان فرانسوی در ایران، به‌نظر می‌رسد باز هم رنو برنامه گسترده‌تری برای بازار ایران داشته و در آینده‌ای نه چندان دور، جای هموطنش را در این بازار خواهد گرفت. با این حساب، بازار داخلی که هم‌اکنون در انحصار نسبی پژو قرار دارد، رفته رفته جای بیشتری برای رنو باز خواهد کرد و این یعنی، کامل تر شدن انحصار فرانسوی‌ها در صنعت و بازار خودرو ایران. به‌عبارت بهتر، با فعالیت مستقل رنو در خودروسازی ایران، اتفاقی که در بازار خودرو رخ خواهد داد، تنگ تر شدن حلقه انحصار خودروسازان فرانسوی است که تبعات مثبت و منفی خاص خود را به‌دنبال خواهد داشت. جدا از اینکه فعالیت مستقل رنو در ایران، چه فوایدی برای بازار داخل داشته و تا چه حد می‌تواند شعله رقابت با پژو را برافروخته‌تر کند، مساله مهم دیگر شکسته شدن انحصار فرانسوی‌ها در این بازار به واسطه حضور سایر خودروسازان معتبر دنیا است.
 
در واقع اگرچه فعالیت مستقل رنو را بسیاری از کارشناسان مفید می‌دانند، با این حال این اتفاق زمانی خوشایندتر خواهد شد که رقابتی سازنده و در جهت منافع مشتریان ایرانی، میان خودروسازان فرانسوی و سایر برند‌های خودروساز دنیا (در ایران) شکل بگیرد.به اعتقاد کارشناسان، اگر خودروسازان دیگری مانند فیات، فولکس واگن و نیسان که ظاهرا مذاکراتی میان آنها و خودروسازان داخلی در جریان است، راهی کشور شوند، آنگاه با توجه به وجود رنو و پژو، رقابتی که همگان منتظر آن هستند، در بازار خودرو کشور شکل خواهد گرفت. در این مورد، فربد زاوه کارشناس خودرو کشور می‌گوید: اگر رنو بتواند قیمت‌ها را در سطحی رقابتی نگاه دارد، فروش محصولات قدیمی در خودروسازان دولتی به شدت تحت شعاع قرار می‌گیرد و بخش عمده این فشار به محصولات پژو که قیمت بالایی دارند، وارد خواهد شد. وی با اشاره به اینکه رنو نیز باید خود را برای رقابت با سایر خودروسازان در راه ایران، آماده کند، می‌افزاید: ورود محصولات ارزان قیمت هیوندایی و شرکت خصوصی شده «گروه بهمن» و همچنین حضور قریب‌الوقوع فولکس واگن در ایران، عوامل خارجی هستند که رنو را مجبور می‌کند برای دستیابی به هدف تیراژ نیم میلیونی خود، چابک شده و صدای مشتری ایرانی را رساتر بشنود. به گفته زاوه، در غیر این صورت، دستیابی به این هدف بزرگ (تیراژ نیم میلیونی) به سادگی میسر خواهد بود.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , پژو , رنو , تولید خودرو , سایپا , بازار خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
1

لاقل بعد از این همه مدت، با زبون بی زبونی اعلام کردن و قبول کردن که ما خودروسازنیستیم و نخواهیم شد. فقط در این مدت مونتاژ کار بوده ایم و خواهیم بود.
00:05  1395/07/15
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام مشهد : خدایی راست میگی برادر من از مجبوری بدبختی از مشهد رفتم تهران چون طرح اسقاط بود برج 10ماشینم دادم الان برج 2 بدون ماشین بدبختی خدایی با دوتا بچه اذیت دارم میشم همه جا هم با اسنپ نمیشه. رفتم با اتوبوس تاکسی به قرآن خسته شدم خدایی چقدر مردم بدبختی هستیم بخاطر یک ماشین حلبی پول بده منت بیکش به قران از بازار آزاد می‌گرفت بهتر بود ماشین من 130م قیمتش بود 70م دادن
مهدی صدرا : سلام با عزت و دلخوشی استفاده کنید . خدا را شکر ، مبارک باشد .
Azim : من ۱۷ آذر هستم هنوز فاکتور نشده
X3sefid : مبارکت باشه چرخش بچرخه اون دوست کوییکی هم میدونه x3ماشین ضعیفیه ولی با کوییک خیلی فرق داره کوییک کوییک🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🤪🤪😂😂
امید شمال : ظاهراً واریز اولیه مهمه شاید از شمال شروع کردن به فاکتور 😁
محسن اسفند ماه : عزیزان و همراهان گرامی ماهیت این کاربر وحید برای همه ما مشخص شده است متاسفانه فکر می‌کردیم فقط عناد و‌کینه داره ولی مشخص شد که او یک ادم‌ متاسفانه روان پریش هست بذارید توی عالم‌خودش سیر بکنه ببینیم تا کجامیخواد پیش بره
تارا دستی ۳۰ بهمن : درجواب تارا امین نه پولی ازمون نگرفتن گفتن دوماه دیه تاخیری پرداخت میکنن
J4 : خیلی قشنگ گفتی دمت گرم
Mahdi : سلام دوستان برای دریافت خسارت دیرکرد باید از نمایندگی شکایت کرد یا خود شرکت کرمان موتور؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایناتحویل16اسفند : سلام تبریزی پیش فروش هستم
تبریزی : سلام داداش پیش فروش یا فوق‌العاده
سید : فاکتور نشده
آریزو5 : سلام دوست عزیز ماشین بنده چند روز پیش فاکتور شد ولی چیزی به عنوان دیون ازم نخواستن
آریا مهر : آره فردا فاکتور میشی به امید خدا
یاسر دوگانه 30بهمن : دوگانه فقط تبریز میزنه ماشین پارکینگ تبریزه
دنا 6دنده : سلام دوستان ما 21 فاکتور شدیم آخرین وجه ما هم 6 دی بود تحویل اسفند تازه بعد 16 روز امروز پلاک شدم چقدر طول میکشه تا به دستمون برسه
حسین : تحویل سیستمی چندم هستی
شادباشی : چگونه عزیز،،قدرت دستشونه؟ هنرکنی نصف حقت راهم نمیدن
اطلس بهمن : در جواب اطلس Gتحویل آبانی دنبال حاشیه نباش تو برو جلو سایپا از حق خودت دفاع کن اگه هم گرفت کله اش یه جورایی برا خودش کار کرد بی عرضه بودن من و شماست که سایپا سو استفاده کرده