دوئل فرانسوی‌ها در بازار خودرو ایران

 

دوئل فرانسوی‌ها در بازار خودرو ایران

 
 در شرایطی که پژو توانست چندین ماه زودتر از رنو قرارداد خود با خودروسازی ایران را امضا کند، با این حال برنامه رنویی‌ها برای عرضه نیم میلیون محصول به بازار کشور، زنگ خطر را برای هموطنش به صدا درآورده است.طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به امضا رسیده، این خودروساز فرانسوی قصد دارد به‌تدریج تیراژ محصولات خود در بازار ایران را به نیم میلیون دستگاه برساند. این رقم علاوه بر خودروهای آینده رنو مانند سیمبول و داستر، محصولات فعلی این شرکت در ایران را نیز شامل می‌شود. به‌عبارت بهتر، رنویی‌ها قصد دارند مجموع تیراژ محصولات خود در خودروسازی ایران را به 500 هزار دستگاه در سال افزایش دهند.این در شرایطی است که طبق گفته مقامات ارشد پژو، این شرکت تیراژ خودروهای خود را در ایران طی سال 2021 به 200 هزار دستگاه خواهد رساند. آن طور که ژان کریستف کمار قائم مقام گروه خودروسازی پژوسیتروئن اخیرا اعلام کرده، پژو به‌تدریج تیراژ محصولات جدید خود در ایران را افزایش داده و به 200 هزار دستگاه خواهد رساند.
 
طبق قرارداد ایران خودرو و پژو، این شرکت فرانسوی سه محصول جدید شامل 2008،208 و 301 را به‌تدریج راهی بازار ایران خواهد کرد و در ادامه دو مدل دیگر به نام‌های 308 و 508 را نیز در اختیار مشتریان ایرانی قرار خواهد داد.در این بین، مدل‌های 301 و 208 و 2008 و احتمالا 308، در ایران خودرو تولید و مدل 508 از طریق واردات تامین خواهد شد. هرچند در حال حاضر محصولات دیگری نیز با برند پژو در ایران به تولید می‌رسند، با این حال تقریبا همه آنها قدیمی شده و به احتمال زیاد تا دوسه سال آینده امکان تولید نخواهند داشت. به عنوان مثال، پژو 405 و پارس، محصولاتی متعلق به سال‌ها قبل هستند که با توجه به ورود خودروهای جدید به بازار در آینده‌ای نزدیک، باید تکلیفی برای آن‌ها مشخص شود. با این حساب پژو نمی‌تواند برای رقابت با هموطنش رنو و البته سایر خودروسازان در راه ایران، چندان حسابی روی این محصولات باز کند.
 
این در حالی است که محصولات فعلی رنو در ایران، مانند تندر-90 و ساندرو، به نسبت سایر خودروهای تولید داخل، جدید بوده و با توجه به سطح کیفی قابل‌قبول شان، می‌توان به تداوم تولید آنها تا چند سال دیگر امید داشت. البته طبق برنامه رنو، قرار است ساندرو به‌تدریج جایگزین تندر-90 شود و این یعنی، رنویی‌ها برای بازار آینده خود در ایران، چندان حسابی روی تندر-90 باز نکرده‌اند.البته رنو یک برگ برنده مهم نیز در رقابت با پژو دارد و آن، عرضه محصول ارزان قیمت خود یعنی «کوئید» به بازار ایران است. با توجه به آنکه قدرت خرید حدود 80 درصد مشتریان ایرانی، متناسب با بازار زیر 50 میلیونی‌ها است، عرضه کوئید (که گفته می‌شود بین 25 تا 30 میلیون تومان قیمت خواهد داشت)، شرایط در این بخش از بازار را به نفع رنویی‌ها تغییر می‌دهد.
 
از طرفی، اگرچه پژو برای رقابت در بازار ایران، روی محصولات وارداتی خود نیز حساب باز کرده، با این حال رنو نیز از چند سال پیش، این حربه را در دستور کار خود قرار داده و طبعا آن را گسترش نیز خواهد داد. به‌عبارت بهتر، با در نظر گرفتن مجموع برنامه‌های خودروسازان فرانسوی در ایران، به‌نظر می‌رسد باز هم رنو برنامه گسترده‌تری برای بازار ایران داشته و در آینده‌ای نه چندان دور، جای هموطنش را در این بازار خواهد گرفت. با این حساب، بازار داخلی که هم‌اکنون در انحصار نسبی پژو قرار دارد، رفته رفته جای بیشتری برای رنو باز خواهد کرد و این یعنی، کامل تر شدن انحصار فرانسوی‌ها در صنعت و بازار خودرو ایران. به‌عبارت بهتر، با فعالیت مستقل رنو در خودروسازی ایران، اتفاقی که در بازار خودرو رخ خواهد داد، تنگ تر شدن حلقه انحصار خودروسازان فرانسوی است که تبعات مثبت و منفی خاص خود را به‌دنبال خواهد داشت. جدا از اینکه فعالیت مستقل رنو در ایران، چه فوایدی برای بازار داخل داشته و تا چه حد می‌تواند شعله رقابت با پژو را برافروخته‌تر کند، مساله مهم دیگر شکسته شدن انحصار فرانسوی‌ها در این بازار به واسطه حضور سایر خودروسازان معتبر دنیا است.
 
در واقع اگرچه فعالیت مستقل رنو را بسیاری از کارشناسان مفید می‌دانند، با این حال این اتفاق زمانی خوشایندتر خواهد شد که رقابتی سازنده و در جهت منافع مشتریان ایرانی، میان خودروسازان فرانسوی و سایر برند‌های خودروساز دنیا (در ایران) شکل بگیرد.به اعتقاد کارشناسان، اگر خودروسازان دیگری مانند فیات، فولکس واگن و نیسان که ظاهرا مذاکراتی میان آنها و خودروسازان داخلی در جریان است، راهی کشور شوند، آنگاه با توجه به وجود رنو و پژو، رقابتی که همگان منتظر آن هستند، در بازار خودرو کشور شکل خواهد گرفت. در این مورد، فربد زاوه کارشناس خودرو کشور می‌گوید: اگر رنو بتواند قیمت‌ها را در سطحی رقابتی نگاه دارد، فروش محصولات قدیمی در خودروسازان دولتی به شدت تحت شعاع قرار می‌گیرد و بخش عمده این فشار به محصولات پژو که قیمت بالایی دارند، وارد خواهد شد. وی با اشاره به اینکه رنو نیز باید خود را برای رقابت با سایر خودروسازان در راه ایران، آماده کند، می‌افزاید: ورود محصولات ارزان قیمت هیوندایی و شرکت خصوصی شده «گروه بهمن» و همچنین حضور قریب‌الوقوع فولکس واگن در ایران، عوامل خارجی هستند که رنو را مجبور می‌کند برای دستیابی به هدف تیراژ نیم میلیونی خود، چابک شده و صدای مشتری ایرانی را رساتر بشنود. به گفته زاوه، در غیر این صورت، دستیابی به این هدف بزرگ (تیراژ نیم میلیونی) به سادگی میسر خواهد بود.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , پژو , رنو , تولید خودرو , سایپا , بازار خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
1

لاقل بعد از این همه مدت، با زبون بی زبونی اعلام کردن و قبول کردن که ما خودروسازنیستیم و نخواهیم شد. فقط در این مدت مونتاژ کار بوده ایم و خواهیم بود.
00:05  1395/07/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
A5 شهریور مشکی : سود تأخیر (ثبت شکایت در دفتر خدمات قضایی) احتراماً به استحضار می‌رساند، اینجانب ... به شماره ملی ... با استناد قرارداد پیش خرید خودرو در تاریخ ... طی قرارداد شماره سریال ... اقدام به پیش خرید یک دستگاه ... با ودیعه ... ریال و همچنین 10عدد چک با مبالغ ... ریال از شرکت کرمان موتور نموده ام که فروشنده تعهد نموده در ... روز کاری و درتاریخ ... خودرو را تحویل دهد ولی فروشنده به تعهد خود عمل ننموده و از وجه پرداختی اینجانب استفاده و از منافع آن برخوردار گشته و خودرو را در تاریخ ... تحویل داده است . همچنین طبق ماده 30 و31 قرارداد منعقد شده، عرضه‌کننده موظف است در صورت تأخیر در تحویل خودرو، از تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تا زمان صدور فاکتورخودرو به مشتری، مبلغ خسارت تأخیر در تحویل را نسبت به وجوه پرداختی که 36 درصد سالانه می باشد، محاسبه و پرداخت نماید. لذا باتوجه به تاخیر بیش از 4ماه از موعد تحویل خودرو و طبق ماده 30 و 31 قرارد داد منعقد شده، اینجانب نزدیک به .... ریال یعنی 36درصد مبلغ پیش پرداخت، مطالبه خسارات تاخیر در تحویل از تاریخ... لغایت... و همچنین کلیه هزینه دادرسی را خواست
شاهین : هماهنگ کنید یه روز مشخص کنید بریم دم اون خراب شده بلکه به خودشون بیان شما که نمیتونید به تعهداتون عمل کنید بیخود میکید ثبت نام میکنید الان یکسال ماشین زیر پام و فروختم به غلط کردن افتادم
شاهین : کی‌فاکتور‌شدید؟؟ gبود یا gl
شاهین gl : من 22 اردیبهشت تکمیا وجه کردم اعصابم خراب شد اگه تحویل بدن درجا میفروشم
امیر تکمیل وجه اردیبهشت : دوستان تهرانی هماهنگ کنید یه تجمع جلو شرکت سایپا کنیم بلکه اینا رسانه ای بشه فاکتور کنن ،دیگه واقعا شورش در آوردند
شاهین gl : سلام اهین جی یا جی ال ؟
شاهین جی زمستان 403 : سلام اینجا کسی هست ۱۲و ۱۳ آذر باشه و فاکتور شده باشه ببینیم راست میگن نمایندگی یا نه
شاهین پلاس ۱ : به خدا خسته شدیم انقدر انتظار کشیدیدم بابا پولمونو گرفتید ماشینمونو بدید خراب بشه سایپا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پیش فروش آذرماه 1403 : سلام دوست عزیز بله امروز پلاک شدم واریز اولیه 25 آذر تکمیل وجه 3 تیر ماه
16 اسفند : دمت گرم چقدر دقیق
اطلس نقره ای مهر : آقایانی که اطلس نقره ای مشکی دارن یکاری بکنن ساکت نن،به پشتیبانی زنگ بزنید ،بنده تکمیل وجه مهر هستم هنوز فاکتور نشدم،وای بحال اسفندیا
ماشین222 : سلام کسانی که تکمیل وجه بعد ار افزایش قیمت GXL انجام دادن چقد واریز کردن؟ میشه اعلام کننی ما هم بدونیم چقد باید واریز کنیم
ساینا اس تک...... : من 28تیر تکمیل وجه کردم سخا هم بعد ازدو روز انجام دادم چقدر باید منتظر بشیم تا ساینا اس فاکتور بشه
دناپلاس 1404 : دوستان همه چی تو کاستومر نوشته شده با کامپیوتر ورود بزنید
فوق العاده : دیروز تماس گرفتم 096550 گفتن روند فاکتور شدنتون شروع شده و دیگه چیزی طول نمیکشه منتظر باشید به زودی فاکتور و تحویل میشه.
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : من خودم نشدم هنوز ولی تو حواله یاب یکی امروز فاکتورشده بود
ماشین فقط سمند سورن 😅 : من موندم برام سواله این همه میگن انبار ایران خودرو در ماشینه از این طرف هم هر روز تاخیر در تحویل را باید جریمه بدن به مشتریان پس چرا ماشینا رو تحویل نمی دن ؟ کسی می دونه ؟
مسعود : شما بزار روز آخر تکمیل وجه انجام بده اونوقت م یفهمیحق با کی بوده