قرارداد با فرانسه ما را خودروساز می کند؟

 

قرارداد با فرانسوی ها ما را خودروساز می کند؟

 
دومین قرارداد صنعت خودروی ایران با شرکت رنو، 9 ماه پس از اجرایی شدن برجام به امضا رسید تا وارثان دومین صنعت بزرگ ایران، همچنان فرانسوی ها باقی بمانند. اما بسیاری از منتقدان معتقدند هیچ یک از این قراردادها به خودروساز شدن ایران نمی انجامد و تکرار همان راه قدیمی است. 
شرکت ایکاپ حاصل مشارکت ایران خودرو و پژو است و شرکت بی نام دیگری نیز از پیوند ایدرو به عنوان یک نهاد دولتی با رنوی فرانسوی شکل گرفته است. در قرارداد نخست مشارکت 50 50- به پیش رفته و قرار است چند مدل خودرو از دل شرکت ایکاپ به بازار ایران تحویل شود و در قرارداد دوم، سهم فرانسوی ها به سهم ایدرو می چربد و علاوه بر تولید دو مدل خودروی نه چندان جدید، برای نخستین بار مدیریت فروش و خدمات پس از فروش به خارجی ها سپرده شده و همچنین مرکز تحقیق و توسعه ای نیز متولد خواهد شد. حالا کارشناسان با همین مرور ساده و مقایسه این قراردادها با راهکارهای خودروساز شدن ایران، می گویند بعید به نظر می رسد که هر یک از این قراردادها به خودروساز شدن صنعت ایران بینجامد.
 
گرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شروطی از جمله 40 درصد ساخت داخل محصولات و 30 درصد صادرات محصولات مشترک تولید شده را برای توسعه صنعت خودرو با شکل گیری قراردادهای این چنین گذاشته است اما از آنجایی که ضمانت اجرایی محکمی برای آنها دیده نشده و همچنین پلتفرم های موجود در این قراردادها تا زمان صادرات قدیمی خواهند شد، نمی توان امیدوار بود راهی که امروز صنعت خودرو در مشارکت با خودروسازان خارجی در پیش گرفته، به خودروساز شدن ایران منجر شود.
 
شهرام آزادی، استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: «برای توسعه صنعت خودروی ایران دو راه وجود دارد. نخست تعاملات شرکت های خودروساز ایرانی با خودروسازان جهانی و دیگری اقداماتی که تحت برند داخلی برای توسعه و به روز شدن صورت می گیرد. هر دو این اقدامات مورد نیاز است اما باید توجه داشته باشیم به اینکه در قالب این قراردادها و مونتاژ محصولات یا داخلی سازی آنها با درصد کم، صرفاً منجر به خودروساز شدن ما نمی شود.»
 
او می افزاید: «گرفتن امتیاز از این قراردادها به توانمند شدن صنعت خودروی ایران منجر می شود، اما برای خودروساز شدن نیاز به توسعه سطح تکنولوژی خودروسازان داخلی و بالا رفتن دانش فنی است. همچنین باید به نقش زنجیره تأمین توانمند داخلی نیز توجه کرد. بنابراین به روز شدن خودروسازان و قطعه سازان داخلی در کنار هم، آن هم با سرمایه گذاری مناسب، راهی است که به توسعه صنعت خودرو می رسد.»
 
آزادی با بیان اینکه مشارکت با خودروسازان خارجی، داخلی ها را ناچار به بالا بردن کیفیت خواهد کرد، اظهار می کند: «اگر ما می خواهیم خودروساز شویم، باید سرمایه گذاری های اصلی را به سمت تولیدات برند داخلی ببریم.»
 
امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره در گفت وگو با «فرصت امروز» تصریح می کند: «قرارداد پژو همان مسیر قبلی را طی می کند.
 
برای خودروساز شدن ما باید با خودروسازان جهانی به نحوی جوینت شویم که انتقال تکنولوژی و پلتفرم به ایران صورت بگیرد. سرمایه های خارجی باید به سمت قطعه سازی و خودروسازی برود و نه صرفاً برای مونتاژ یک محصول.»
 
او ادامه می دهد: «برای خودروساز شدن ما باید محصولات را برای بازارهای جهانی تولید کنیم، اما آیا این پلتفرم ها تا زمان رسیدن به میزان ساخت داخلی مناسب و صادرات، هنوز هم قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارند؟»
 
شاید تنها راه خودروساز نامیدن یک کشور را داشتن پلتفرم مخصوص دانست؛ راهی که صنعت خودروی ایران سال هاست تلاش می کند در جهت آن گام بردارد با صرف هزینه و زمان زیادی هنوز هم به طور کامل به آن دست پیدا نکرده و در قراردادهای مشارکت با خودروسازان فرانسوی نیز دست کم تاکنون چنین موضوعی دیده نشده است.
 
 
 
 

منبع

فرصت امروز

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سیتروئن , پژو , رنو , تولید خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهروز : درجواب شاهین جی ال مهرماه :منم مثل شما جی ال هفته چهارم مهرماه هستم و اوایل شهریور پیامک تکمیل وجه برام اومد ومبلی ۳۳۰ملیون دیگه واریز کردم اینکه برای شما تکمیل وجه نیومده عجیبه
شاهین cvt : جواب ج ج از همون صفحه ای که رفتی دیدی فاکتور شده هموجا مینویس،حتی شماره پلاکتم مینویسه
ج ج : پلاک شدن رو از کجا میبینین منم فاکتور شدم نمیدونم پلاک شاه یانه
شاهین جی ال مهر : سلام به همه همراهان من هم واریز دی وتحویل مهرم هیچ خبری از دعوتنامه نیست تاحالا هرچی دروان داشتند جی تبدیل زدند ازحالا شروع کردن به اتومات کی میخوان برا ما که از اول جی ال بودیم بفرست خدا عالمه آقای رضا حسینی مدیر ارتباطات گروه سایپا تو رو به ارواح اموات و رفتگانت این شبه جمعه کار مردم را راه بنداز ثواب داره خدا را درنظر بگیر
مهدی : سلام دوستان . ساعت 1030شنبه جلو اداره فروش سایپا . منتظرتون هستم. بنر اینا هم نوشتم. باید تو شبکه خبر پخش بشه. رییس دستگاه قضا بفهمه که ما از حقمون نمیگذریم
علی : الان gl تو بازار چنده؟ اتوماتیک چند؟ به نظرتون ارزش تبدیل داره؟
شاهین g شهریور : سلام دوستان این ماشینو بعد تحویل گرفتن میتونیم بفروشیم؟یا مالیات میگیرند؟.سال اول ۳۰ درصد سال دو ۲۰ درصد سال سوم ۱۰ درصد... لطفا اگر کسی بعد تحویل فروخته بهم اطلاع بده تشکر
احسان شاهین دستی : ۲۱خردادتبدیل زدم همچنان منتظر.دیروزازسمت کرمانشاه به سمت تهران میامدم بالای ۱۲تریلی مال ایران خودروبود فقط یک تریلی سایپابوداون یکی شاهین روش بود حالاهرفکری داری بکن
پیمان x5 : سلام دوستانی اطلاع دارندلطفا بفرمایید در پیش خرید۶ماهه دعوتنامه کی صادر میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میثم : سلام وقتتون بخیر من مهر403 هستم هنوز سود تاخیر برام نیومده شماره چک تو کدوم قسمت نوشته
لطفا جواب بدین : مبارکه . تو فاکتور مصوبه شورا رو چقد زده
ایمان : سلام تبدیل 17ام زدم.تحویلی 31 مرداد فاکتور نشده.هرکس فاکتور شده مثبت بزنه
افشار : فروش فوق العاده مردادی ها که تبدیل زدید تا چ تاریخی فاکتور شده..؟من که 17 هم تبدیل زدم و تحویلم 10 مرداد بوده هنوز فاکتور نشدم لطفا کسانی که فاکتور شدن طرح فوق العاده اطلاع بدین...سپاس
سیا : پذیرش 12155934 واریز 10 بهمن پذیرش 11 بهمن فاکتور 18 شهریور پلاک امروز 20 شهریور
محمدرضا تحویل 31 مرداد : پس با توجه به تکمیل وجه و تحویل شما،بنده که23 تیر تکمیل وجه کردم ماشین رو 13 آبان روز دانش آموز تحویل میدن !!! جل الخالق 😄😁🤣
حسین : تو دیگه خیلی بدبختی😂😂😂😂😂
سایپا گیری : کش نن سایپا خروم خور بینالوس لوشی مسخره کرده مارو خداوکیلی جون ب لب شدیم
اطلس جان : گرفته خوابیده 😴 😴
اطلس جان : رفیقم بعد ثبتنام من چند ماه فکر کنم 5 ماه بعد ثبتنامم رفت سمند سورن ثبتنام کرد اونوقت اون تحویل گرفته یه ماه پیش و من هنوز در انتظار این لگنم