ادامه ممنوعیت واردات خودروهای لوکس 

 

ادامه ممنوعیت واردات خودروهای لوکس

 
حکم دیوان عدالت اداری درباره واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی اگرچه اجازه ورود تعدادی از خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از ممنوعیت واردات، وارد گمرک شده بودند را می‌دهد اما واردات خودروهای لوکس به طور کلی همچنان ممنوع است.
 
به گزارش ایسنا، دولت در سال ۱۳۹۳ برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس به ایران با وضع مصوبه‌ای واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کرد. به دنبال این مصوبه از ترخیص برخی خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که وارد گمرک شده بودند، جلوگیری شد.
 
به دنبال شکایت واردکنندگان این خودروها از این موضوع به دیوان عدالت اداری اما اخیرا این دیوان اعلام کرد که ترخیص خودروهایی که پیش از مصوبه دولت در سال ۱۳۹۳ وارد گمرک شده بودند بلامانع است با این حال به طور کلی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است.
 
در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند که مصوبه دولت در این رابطه مصوبه درستی بوده و توانسته تا حد زیادی مانع واردات خودروهای لوکس به ایران شود. برخی کارشناسان نیز معتقدند که دولت باید مالیات بیبشتری از خودروهای لوکس اخذ کند.
 
فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو، در این رابطه می‌گوید: مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس بوده که اگرچه اقدامی درست است اما کامل نیست.
 
وی ادامه می‌دهد: به طور تقریبی می‌توان گفت که تمام خودروهایی که با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی تولید می‌شوند لوکس محسوب می‌شوند بنابراین از این جهت مصوبه دولت درست است اما این نکته نیز وجود دارد که برخی از خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی نیز لوکس هستند.
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: به عنوان مثال بیشتر مدل‌های بی‌ام‌و مانند I۸ و همچنین پورشه خودروهایی لوکس هستند اما به دلیل آنکه حجم موتورشان کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی است وارد ایران می‌شوند.
 
وی خاطرنشان می‌کند: بنابراین مصوبه دولت شرط لازم را دارد اما جامع نیست البته با این مصوبه تا حد زیادی از واردات خودروهای لوکس به ایران جلوگیری شده است ضمن آنکه به این نکته باید توجه داشت که بیشتر خودروهای وارداتی به ایران به دلیل قیمت بالایشان‌ از نظر مردم لوکس محسوب می‌شوند.
 
در چنین شرایطی اما عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است که ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به طور کلی، کار درستی نبوده و به جای ممنوعیت واردات باید مالیات بالایی از این خودروها گرفته شود.
 
شهرام آزادی در این رابطه می‌گوید: در کشورهای دیگر واردات همه نوع خودرویی آزاد است اما دولت از خودروهای گران قیمت که سوخت بیشتری مصرف می‌کنند مالیات بیشتری نسبت به سایر خودروها اخذ می‌کند.
 
وی ادامه می‌دهد: در ایران نیز دولت می‌تواند به جای ممنوعیت واردات، مالیات سه برابری از خودروهای لوکس اخذ کند که این کار به افزایش درآمدهای عمومی دولت نیز کمک کرده و می‌تواند این مالیات را صرف امور عمومی جامعه کند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان می‌کند: حکم اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر آزادی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از مصوبه ممنوعیت دولت وارد گمرک شده بودند، اقدام درستی است زیرا به طور کلی هیچ قانونی نباید عطف به ماسبق شود.
 
همچنین فرهاد احتشام‌زاد - رییس انجمن واردکنندگان خودرو، نیز می‌گوید: فارغ از اینکه واردات خودروهای لوکس باید ممنوع یا آزاد شود اما حجم موتور معیار خوبی برای تعیین خودروهای لوکس نیست.
 
وی تصریح می‌کند: از نظر منطقی لوکس بودن یا نبودن یک خودرو نه براساس حجم موتور بلکه با توجه به قیمت آن تعیین می‌شود بنابراین دولت باید شاخص‌ جدیدی برای تعیین مصداق خودروهای لوکس، تدوین کند.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , بازار خودرو , خودرو لوکس , مازراتی , بی ام و , بنز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
2

دیگه حرفی باقی میمونه؟
ماشین خودشون و بچه هاشونو میبینم و سکوت میکنم....
15:50  1395/06/23
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۰ : مامنتظر پیام تبدیل هستیم شما حرص نخور دست ما باشه میگیم اول به تو بدن
شاهین G : برادر کار سایپا حساب کتاب نداره چند وقت پیش یکی از دوستان مردادی فاکتور شد
سهند بهمن : سلام دوستان بعداز کلی انتظار 10 آبان فاکتور شد 11 آبان پلاک شد 13 چراغ تحویل روشن شد احتمالا فردا برسه نمایندگی جهت اطلاع دوستان یاعلی
شاهین جی ال : من 25خردادم هنوز فاکتور نشدم شما از مهر و شهریور منتظر فاکتور ین شاید هم از آخر به اول قراره فاکتور کنه سایپا
آرمین : سلام تارا دستی خاکستری متالیک تحویل 25ابان امروز فاکتور شد
شاهین پلاس : دو روز بعد بایستی پلاک میشدی سخا یا سامانه املاک و اسکان شما ایراد داره ، برای برسی به نمایندگی مراجعه کن،
شاهین جی ال : سلام من 25خردادم هنوز فاکتور نشدم شما دیروز تبدیل زدی منتظر فاکتوری من پنج ماه تکمیل وج کردم شماهم پنج تا شش ماه طول می کشه فاکتور شدنتون
پریسا 65 : سلام دوستان . بنده دی ماه 291 تومن واریز کردم ، شاهین جی بودم و تحویل هفته چهارم مهرماه که تا الان پیامک دوم واریز وجه نیومده برام اما یه پیامک اومد که افزایش قیمت به من تعلق نمیگیره . کسی میدونه واریز وجه دومم کی هست و چقدر باید واریز کنم ؟ لطفا راهنماییم کنید تشکر
شاهین gl 4 تیر : سلام خبری از فاکتور تکمیل وجه تیر ماه نشد؟ خسته شدیم بابا بقران
T8 : سلام من الان 60روز از موعد تحویل گذشته تو وضعیت صدور پلاک مونده هنوز کو تا تحویل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صادق : خیلی بالا گفتی. با این همه تاخیر نهایت بین 10 تا 15
رینگ مشکی تحویل مهر : سلام مشکی رینگ تحویل مهر کسی فاکتور شده؟؟میدونید کی قراره فاکتور بشیم؟؟
30 آبان : بله برقی
سجاد : بنده انجام دادم لطفا همگی انجام بدید
سجاد : سلام دوستان همگی 136 بازرسی شکایت ثبت کنید بنده هم انجام دادم طبقه گفته دوستمون شما هم اگه میخواهید زودتر به نتیجه ای برسید انجام بدید عکس قراردادتون برای مستندات بفرستید و توضیح هم بدید تعداد بالا شکایت بشه رسیدگی میشه
مهدی : بعد از پلاک چند روز این پیام اومد برات
هادی : تمام غر زدن و ناله هایی که اینجا همه عزیزان میکنن من هم تو شکایت نوشتم البته که همش به حق هست خودمم همین جا کم ناله نکردم
مجید : من ک دوگانه 28 اسفند 403 تکمیل وجه کردم تا عید 405 باید واستم ک تحویل بدن ؟
Rayan : بچه ها تکمیل وجه برا کوئیک اس بعد از 31 ام تیر ماه چه تاریخیه از 1 ام تا 3 ام هم کسی هست؟؟
زامیاد تک : نه مشکلی نیست برو به سلامت