ادامه ممنوعیت واردات خودروهای لوکس 

 

ادامه ممنوعیت واردات خودروهای لوکس

 
حکم دیوان عدالت اداری درباره واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی اگرچه اجازه ورود تعدادی از خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از ممنوعیت واردات، وارد گمرک شده بودند را می‌دهد اما واردات خودروهای لوکس به طور کلی همچنان ممنوع است.
 
به گزارش ایسنا، دولت در سال ۱۳۹۳ برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس به ایران با وضع مصوبه‌ای واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کرد. به دنبال این مصوبه از ترخیص برخی خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که وارد گمرک شده بودند، جلوگیری شد.
 
به دنبال شکایت واردکنندگان این خودروها از این موضوع به دیوان عدالت اداری اما اخیرا این دیوان اعلام کرد که ترخیص خودروهایی که پیش از مصوبه دولت در سال ۱۳۹۳ وارد گمرک شده بودند بلامانع است با این حال به طور کلی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است.
 
در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند که مصوبه دولت در این رابطه مصوبه درستی بوده و توانسته تا حد زیادی مانع واردات خودروهای لوکس به ایران شود. برخی کارشناسان نیز معتقدند که دولت باید مالیات بیبشتری از خودروهای لوکس اخذ کند.
 
فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو، در این رابطه می‌گوید: مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس بوده که اگرچه اقدامی درست است اما کامل نیست.
 
وی ادامه می‌دهد: به طور تقریبی می‌توان گفت که تمام خودروهایی که با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی تولید می‌شوند لوکس محسوب می‌شوند بنابراین از این جهت مصوبه دولت درست است اما این نکته نیز وجود دارد که برخی از خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی نیز لوکس هستند.
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: به عنوان مثال بیشتر مدل‌های بی‌ام‌و مانند I۸ و همچنین پورشه خودروهایی لوکس هستند اما به دلیل آنکه حجم موتورشان کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی است وارد ایران می‌شوند.
 
وی خاطرنشان می‌کند: بنابراین مصوبه دولت شرط لازم را دارد اما جامع نیست البته با این مصوبه تا حد زیادی از واردات خودروهای لوکس به ایران جلوگیری شده است ضمن آنکه به این نکته باید توجه داشت که بیشتر خودروهای وارداتی به ایران به دلیل قیمت بالایشان‌ از نظر مردم لوکس محسوب می‌شوند.
 
در چنین شرایطی اما عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است که ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به طور کلی، کار درستی نبوده و به جای ممنوعیت واردات باید مالیات بالایی از این خودروها گرفته شود.
 
شهرام آزادی در این رابطه می‌گوید: در کشورهای دیگر واردات همه نوع خودرویی آزاد است اما دولت از خودروهای گران قیمت که سوخت بیشتری مصرف می‌کنند مالیات بیشتری نسبت به سایر خودروها اخذ می‌کند.
 
وی ادامه می‌دهد: در ایران نیز دولت می‌تواند به جای ممنوعیت واردات، مالیات سه برابری از خودروهای لوکس اخذ کند که این کار به افزایش درآمدهای عمومی دولت نیز کمک کرده و می‌تواند این مالیات را صرف امور عمومی جامعه کند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان می‌کند: حکم اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر آزادی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از مصوبه ممنوعیت دولت وارد گمرک شده بودند، اقدام درستی است زیرا به طور کلی هیچ قانونی نباید عطف به ماسبق شود.
 
همچنین فرهاد احتشام‌زاد - رییس انجمن واردکنندگان خودرو، نیز می‌گوید: فارغ از اینکه واردات خودروهای لوکس باید ممنوع یا آزاد شود اما حجم موتور معیار خوبی برای تعیین خودروهای لوکس نیست.
 
وی تصریح می‌کند: از نظر منطقی لوکس بودن یا نبودن یک خودرو نه براساس حجم موتور بلکه با توجه به قیمت آن تعیین می‌شود بنابراین دولت باید شاخص‌ جدیدی برای تعیین مصداق خودروهای لوکس، تدوین کند.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , بازار خودرو , خودرو لوکس , مازراتی , بی ام و , بنز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
2

دیگه حرفی باقی میمونه؟
ماشین خودشون و بچه هاشونو میبینم و سکوت میکنم....
15:50  1395/06/23
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بنده ی خدا : سلام بنده پولو پرداخت کردم همه کاراشو انجام دادم سورن پلاس طرح مادران منتظر تحویل خردادم الان دیدم زده احراز هویت شما در ثبت احوال ثبت نشده الان من باید .چیکار کنم
S3 به sr3 : منم تبدیلی هستم شاسی نشده شاید دارند دروغ میگن
شاهین زمستان 03 : جالبه اختلاف قیمت کارخانه جی و جی ال 20 میلیون تو بازار 90 میلیون ! اختلاف جی با اتومات تو کارخونه 140 تو بازار 25 !!!!!!! قیمت جی ال تو بازار پایین زدن حداقل بین 850 تا 870 قیمتش هست
Mehdi : سلام جالب شد ۴ روز قبل یعنی شنبه تیک ارسال خودرو به نمایندگی خورده حالا امروز تو نمایندگی پرسیدم چک کرده میگه خودرو ارسال نشده رفته برای بازبینی .اما داخل گوشیم هنوز زده حمل خودرو به نمایندگی .
امید : سلام روز بخیر.من هم شرایط شما را دارم می تونید ردیف قراداد و تاریخ پاریزی را بفرمایید. چون من هنوز فاکتور نشدم
امید : سلام روز بخیر.من هم شرایط شما را دارم می تونید ردیف قراداد و تاریخ پاریزی را بفرمایید. چون من هنوز فاکتور نشدم
ننندن : انشاالله که فاکتور نشی مردک یه دفعه پیام بزار
علی طیاری ایکس 5 : سلام دوستان کسی از ثبت نامی دی ماه ایکس 5هست که ماشین به تازگی بهش تحویل داده باشن؟
Shahin G : مگ فروش فوری هم شامل افزایش قیمت میشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس سواره بی ماشین : شماره بزار
جی تی : سلام دوستان امروز ماشین ما فاکتور شد آریزو 6 جی تی ثبت نام 27اسفند موعد تحویل 5.15
اطلس سواره بی ماشین : من امروز تکمیل وجه. کردم وسیله زیر پامو فروختم به 20میلیون زیر قیمت رئیس نمایندگی گفت اینا ماشین دارن. همه دپو شده تا قیمتا بره بالا بعد میدن خدا لعنت کنه انکه سایپا را بنا کرد.... و کسی ک مدیریت کرد این کشورو دوستان تهرانی لطفا 25خرداد برید. تجمع کنید. ما خیلی دوریم
کارشناس خودرو و بازار سرمایه : افزایش قیمت توسط ایران خودرو قانونی نیست و خلاف کرده است .....
وحید : چرا به خودت امید واهی میدی!؟ اینا بازیاشونه که مثلا من راضی نبودم
33کراسmt : من با نمایندگی تماس گرفتم گفتن ایکس 33دنده دارن کم کم تحویل میدن
اپشنال شهریور : وزارت صمت افزایش قیمت خودرو رو رد کرد
امیر : امروز بلاخره فاکتور شدم
X22pro mt : سلام دادا منم x22 تحویل 31 تیر امروز فاکتور شده
207 : سلام این افزایش قیمت شامل پیش فروش و فروش فوق العاده وفوری نمیشود منبع خبر توگوگل بزن اخبار ایران گزینه شهر خبر گزینه #خودرو