چهره‌ای نو با تغییر سنت‌های قدیمی صنعت خودرو

 

چهره‌ای نو با تغییر سنت‌های قدیمی صنعت خودرو

 
محصول تولیدی خودروسازان، کاربردی عمومی دارد و مورداستفاده اقشار مختلف جامعه بوده از این رو خودرو را بهصنعتی حساس تبدیل کرده است. در پسابرجام و با رفت‌وآمد خودروسازان خارجی،انتظار مردم از خودروهای داخلی بالا رفته و امروز بیشتر کارشناسان بر این باورند که با ورود خودروهای جدید به بازار ایران، ساختار صنعت خودرو نیاز به بازنگری دارد. 
بر همین اساس وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به تازگی اظهار کرده «عده‌ای منتقد صنعت خودرو کشور هستند که حق با آنهاست و چهره خودروسازی کشور باید تغییر کند. تصمیم داریم به‌گونه‌ای چهره صنعت خودرو را تغییر دهیم که همه به سوار شدن به خودرو داخلی افتخار کنند. صنعت خودروسازی ایران باید به یک بخش صادرکننده خوب تبدیل شود. »آنطور که از سخنان محمدرضا نعمت‌زاده برمی‌آید، خودروسازان خود را آماده تغییر کرده‌اند؛ تغییری که سیمایی قابل‌قبول از صنعت خودرو کشور نشان خواهد داد. در چند ماه گذشته خبرهای خوبی از ارائه محصولات جدید روی پلتفرم خودروسازان داخلی به‌گوش می‌رسد به گونه‌ای که سایپا تا پایان سال نخستین محصول طراحی‌شده روی پلتفرم جدید خود را روانه بازار می‌کند و ایران‌خودرو نیز برای 3 سال آینده خود روی طراحی پلتفرم تمرکز کرده و بعد از آن خودروهای جدید خود را به بازار عرضه خواهد کرد. علاوه بر پلتفرم، دو خودروساز بزرگ کشور در کنار عقد قرارداد با خودروسازان فرانسوی و آماده‌سازی شرکت‌های مشترک برای تولید خودروهای خارجی، با دیگر خودروسازان نیز وارد مذاکره شده و در تعامل با شرکای قدیمی خود چند محصول جدید را به بازار ارائه داده‌اند تا سبد محصولات‌شان رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد. این تغییرات نشان از عزم خودروسازان کشور برای ورود به دوره‌ای جدید همراه با ترسیم چهره‌ای دیگرگونه از صنعت خودرو دارد.
 
 
تعریف تراز ارزی برای شرکت‌های خودروسازی
اگرچه در ابتدای گزارش به برخی از علامت‌های تغییر چهره صنعت خودرو در آینده‌ای نزدیک اشاره شد اما صمت در این گزارش برای آگاهی بیشتر از روش‌هایی که سیمای صنعت خودرو را تغییر می‌دهد، به گفت‌وگو با کارشناسان پرداخته است. مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است با حضور خودروسازان خارجی به کشور چهره صنعت خودرو داخلی به‌تدریج درحال تغییر است و از شکل سنتی با تولید محصولات قدیمی، خارج می‌شود. اگر خودروهای وارداتی را کنار بگذاریم، به نظر می‌رسد خودروسازان با رویکرد جدیدی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. سعید مدنی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: علاوه بر جذب سرمایه‌گذار خارجی، ساختارها و تفکرات داخلی خودروسازان نیز نیاز به تغییر دارد. در دوره‌ای ساختار خودروسازی‌ها مانع از تغییر چهره این صنعت می‌شد. رویکردهایی نظیر احتیاط‌آمیزی، عافیت‌طلبی، خطرپذیر نبودن و... در سال‌های گذشته در صنعت خودرو مشکلاتی به وجود آورد. در بین خودروسازان داخلی به جز 3-2 شرکت که خطر کرده و با خودروسازان خارجی وارد مذاکره شدند، باقی، ماندن در قالب گذشته را ترجیح دادند. وی تمرکز بر صادرات را یکی دیگر از عوامل ایجاد تغییر در صنعت خودرو دانست و گفت: اگر خودروسازان به طور جدی به عرصه صادرات وارد نشوند و نگاهی به بازار منطقه نداشته باشند، به طور حتم بهتر است تا این شرکت‌ها جمع شوند زیرا تنها تمرکز بر تولید برای بازار داخل آن‌هم با تیراژ پایین، توجیه اقتصادی ندارد و این رویکرد آنها را به سمت مونتاژکاری پیش می‌برد. به گفته مدنی، در حال‌حاضر اگرچه برخی خودروسازان نسبت به تولید 3 میلیون دستگاه در 1404 خوش‌بین نیستند اما اگر به این میزان تولید دست نیابیم، به مونتاژکار تبدیل شده و سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو دیگر معنا ندارد. تولید 3 میلیون خودرو در حالی توجیه اقتصادی دارد که پس از دستیابی به آن، بازارهای منطقه را به‌دست آوریم. براساس سخنان مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در منطقه خاورمیانه به جز ایران و ترکیه، کشورهای دیگر کارخانه‌های خودروسازی ندارند و این بهترین فرصت است تا با تولید محصولات جدید همراه با داخلی‌سازی 40 درصدی از ظرفیت‌های این بازار استفاده شود. وی با بیان اینکه مذاکره با خودروسازان خارجی برای صادرات محصول آغاز شده زیرا محصولات قدیمی دیگر بازاری صادراتی نخواهند داشت، تصریح کرد: اگر تصمیم بر این است که به صنعت خودرو واقعی دستیابیم باید روی تولید 3 میلیون خودرو در 1404، جذب سرمایه‌گذار خارجی و ساخت داخلی تمرکز کنیم. خودروسازان باید برای خود یک تراز ارزی تعریف کنند به‌گونه‌ای که ارز موردنیاز خود را از طریق صادرات محصول تامین کنند. مدنی ادامه داد: این موضوع در زمان تولید پراید مطرح شد بنابراین اگر بتوانیم بخشی از تولیدات‌مان را صادر کنیم، به خودکفایی ارزی دست یافته‌ایم. به این صورت که قطعات وارداتی از این محل انجام می‌شود و دیگر به درآمدهای نفتی و بودجه‌های دولتی وابسته نخواهیم بود.
 
 
تغییر در صنعت خودرو با دستیابی به دانش طراحی پلتفرم
همانطور که ابتدای گزارش اشاره شد، طراحی پلتفرم‌های اختصاصی در شرکت‌های خودروساز داخلی در تغییر صنعت خودرو بسیار موثر است به‌گونه‌ای که عضو هیات علمی دانشگاه قزوین معتقد است تغییر چهره صنعت خودرو به معنای خروج از مونتاژمحوری و دستیابی به طراحی پایه است به‌گونه‌ای که خودروساز قادر به طراحی پلتفرم و قوای محرکه و سایر سیستم‌های مرتبط با خودرو باشد. محمد فرهانیان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: البته الزامی وجود ندارد که خودروساز صفر تا صد یک خودرو را طراحی کند اما باید بتواند خودرویی را طراحی کند و برای تامین بخش‌هایی از آن به خودروسازان خارجی سفارش دهد. این رویه در شرکت‌هایی مانند هیوندایی و دوو در کره انجام می‌شود به گونه‌ای که برخی قطعات خود را به ژاپن سفارش می‌دهند اما طراحی پایه و مادر از سوی خودروساز انجام می‌شود. وی با انتقاد از وضعیت تحقیق و توسعه در صنعت خودرو کشور گفت: موضوع تحقیق و توسعه در ایران جدید نیست و متاسفانه خودروسازان تاکنون نتوانسته‌اند در این عرصه موفق عمل کنند. این صنعتگران به دانش روز خودروسازان بین‌المللی نیاز دارند و بدون دریافت فناوری از خودروسازان خارجی، به موفقیت دست نمی‌یابند. به باور فرهانیان، مشکل طراحی در صنعت خودرو ایران از قدیم تا امروز وجود داشته زیرا خودروسازان بیشتر به مونتاژکاری روی آورده‌اند. به‌طور قطع وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تغییر چهره صنعت خودرو از طریق دستیابی به دانش طراحی پلتفرم و سیستم‌های مرتبط با خودرو اشاره کرده است. این طراحی باید قابلیت صادرات در بازارهای جهانی را داشته باشد. براساس این گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه خودروسازان بر تغییر چهره صنعت خودرو تاکید دارند و برای ایجاد تغییر به طور جدی با خودروسازان خارجی وارد مذاکره شده‌اند. از سویی طراحی پلتفرم را در دستورکار خود قرار داده‌اند که انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک با انتقال دانش طراحی و مدیریت در تعامل با خودروسازان جهانی، صنعت خودرو کشور به جایگاه واقعی خود در منطقه و حتی بازارهای جهانی دستگاه یابد.
 
 
 
 

منبع

صمت

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , خودرو سازان ایرانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: m&z
1

همش تبلیغاته. بدون همکاری با بقیه دنیا همون پیکان هم نمیتونن تولید کنند. پلتفرم ملی هم راهی جدید برای خوردن بودجه هاست
16:31  1395/06/13
گزارش
پاسخ دادن
محمود
0

کاملا موافقم
15:41  1395/06/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2

بازار کدام کشور منطقه را میخوان دست بگیرن؟
آذربایجان که خودرهای آلمانی حرف اول رو میزنن. ترکیه هم که خودش بازارخودشو داره میگردونه. سوریه که درگیرجنگه. بازار افغانستان و پاکستان دست خودروهای نو و کارکرده ی تویوتاس.کشورهای خیلیج که اصلا رامون نمیدن. اونجا تویوتا و هوندا براشون اسباب بازیه.دیگه بیان ماشین ما رو سوار شن؟ عراق هم ک دست خودروسازای امریکایی و کره ایه.
موندم چه خودرویی رو میخوان کجا صادر کنن؟
04:58  1395/06/12
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خردادماه : بله ۴ بار اومده
رز زرد : سلام برای شما چندبار پیامک تبدیل اومده؟ آیا ۲۰ مرداد پیامک جی ال اومد؟
همون ناشناسهستم : 290 میلیون مهر 402 واریز اولیه بعداز 2 سال 7 ماه 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی البته تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم کد پستی ادرس که توی سخا بود همون ادرس کد پستی برای صدور بیمه توی املاک و اسکان ثبت کردم توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص ولی از فاکتور پلاک تحویل خبری نیست
نازنین واقعی : سلام برای من اومده بیا کوعیک ببر ۱۵۸ تومن
اکبر : من اشتباه کردم حواله خریدم اول سال فروشنده یادش رفته پیامک g بده شرکت زنگ زدم گفت احتمالا پریده تا اینکه چند وقت بعد پیام پلاس اومد مجبور شدم 435میلیون واریز کردم از وقتی حواله خریدم تا الان سه بار افزایش قیمت خورده خدا سایپا لعنت کنه نمایندگی گفته اگر خوش شانس باشی تا اردیبهشت سال بعد شاید تحویل بدن نمیدونم چکار کنم جلوی زن و بچم آبروم رفته با گند سایپا
مجتبی : سلام من تحویل دی ماه بودم برام پیام تبدیل به کوییک اومد با قیمت 138 تومن امروز تکمیل وجه کردم با این روندی که ماشین میدن احتمالا اسفند ماه تازه پیام تبدیل به gl میخواست بیاد وتحویل ماشین میفته سال بعد دیگه نخواستم شاهین
فروش فوق العاده : خب از اولش بگو کی ثبتنام کردی کی تکمیل وجه کردی موعد تحویل کی بود ؟؟؟
ناشناس : کسی مثل من هست که 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کرده باشه هنوز فاکتور نشده باشه همون ادرس کد پستی همونی که سخا است توی املاک و اسکان ثبت شده هنوز از فاکتور تحویل خبری نیست
افشین : دوستان لطفاً اطلاع رسانی کنید دعوت نامه مرداد یا شهریغیا مهر یا آبان اومده؟ ممنون میشم اگه اطلاع بدید
ناشناس : شاهین سی وی تی موعده تحویل دعوتنامه هفته چهارم اسفند ماه 403 توی هفته چهارم اسفنده ماه 403 دعوتنامه تکمیل وجه نیومد تا 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه هفته چهارم اسفنده ماه 403 اومد دعوت نامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال کردن 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم سخا و املاک و اسکان ثبت کردم الان توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص اما از فاکتور تحویل خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنیز : چندم برج 3 واریز کردی 21 خرداد بودی .؟؟؟؟ واریزی دومت چندم بود؟؟؟؟
محمدرضا : آقا الکی ناراحت نباشید همه پلاک میشن ما دوتا تکسوز نوشته بودیم یکی دیروز پلاک شد یکی امروز
30 آذر : پیش فروش تحویل 30 آذر کسی هست؟یا اینکه تحویل 30 آذر نداریم ؟
رمضانی : دوگانه سوز؟سوم فاکتور شده یا تک
حمید : داداش فعلا دارن آبان ماهی ها رو فاکتور می کنند
امید : دوستان کوییک gxr-l آخرین فاکتور شده برای چه تاریخیه؟
علی اهواز : سلام منم تیک حمل خورد فردا میرسه نمایندگی نقشینه؟
mehdi_0111 : من تحویل30آبان ماه هستم 2مهر ماه دعوت نامه اومد ساعت 3من تکمیل وجه کردم همون 2مهر بعد برام 29مهر ساعت 3تبدیل اومد همون لحظه تبدیل زدم به رینگ ولی هنوز که هنوز برام زده فاقد صف فاکتور
شعیب سلطانی : تبدیل چی.....
فاطمه : برو خدا رو شکر کن ما که رانا آیم مهر هم تحویل ندادن هنوز چ برسه به دی