خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
چهرهای نو با تغییر سنتهای قدیمی صنعت خودرو!
1395/06/10
18:00
چهرهای نو با تغییر سنتهای قدیمی صنعت خودرو
محصول تولیدی خودروسازان، کاربردی عمومی دارد و مورداستفاده اقشار مختلف جامعه بوده از این رو خودرو را بهصنعتی حساس تبدیل کرده است. در پسابرجام و با رفتوآمد خودروسازان خارجی،انتظار مردم از خودروهای داخلی بالا رفته و امروز بیشتر کارشناسان بر این باورند که با ورود خودروهای جدید به بازار ایران، ساختار صنعت خودرو نیاز به بازنگری دارد.
بر همین اساس وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به تازگی اظهار کرده «عدهای منتقد صنعت خودرو کشور هستند که حق با آنهاست و چهره خودروسازی کشور باید تغییر کند. تصمیم داریم بهگونهای چهره صنعت خودرو را تغییر دهیم که همه به سوار شدن به خودرو داخلی افتخار کنند. صنعت خودروسازی ایران باید به یک بخش صادرکننده خوب تبدیل شود. »آنطور که از سخنان محمدرضا نعمتزاده برمیآید، خودروسازان خود را آماده تغییر کردهاند؛ تغییری که سیمایی قابلقبول از صنعت خودرو کشور نشان خواهد داد. در چند ماه گذشته خبرهای خوبی از ارائه محصولات جدید روی پلتفرم خودروسازان داخلی بهگوش میرسد به گونهای که سایپا تا پایان سال نخستین محصول طراحیشده روی پلتفرم جدید خود را روانه بازار میکند و ایرانخودرو نیز برای 3 سال آینده خود روی طراحی پلتفرم تمرکز کرده و بعد از آن خودروهای جدید خود را به بازار عرضه خواهد کرد. علاوه بر پلتفرم، دو خودروساز بزرگ کشور در کنار عقد قرارداد با خودروسازان فرانسوی و آمادهسازی شرکتهای مشترک برای تولید خودروهای خارجی، با دیگر خودروسازان نیز وارد مذاکره شده و در تعامل با شرکای قدیمی خود چند محصول جدید را به بازار ارائه دادهاند تا سبد محصولاتشان رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد. این تغییرات نشان از عزم خودروسازان کشور برای ورود به دورهای جدید همراه با ترسیم چهرهای دیگرگونه از صنعت خودرو دارد.
تعریف تراز ارزی برای شرکتهای خودروسازی
اگرچه در ابتدای گزارش به برخی از علامتهای تغییر چهره صنعت خودرو در آیندهای نزدیک اشاره شد اما صمت در این گزارش برای آگاهی بیشتر از روشهایی که سیمای صنعت خودرو را تغییر میدهد، به گفتوگو با کارشناسان پرداخته است. مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است با حضور خودروسازان خارجی به کشور چهره صنعت خودرو داخلی بهتدریج درحال تغییر است و از شکل سنتی با تولید محصولات قدیمی، خارج میشود. اگر خودروهای وارداتی را کنار بگذاریم، به نظر میرسد خودروسازان با رویکرد جدیدی به فعالیت خود ادامه میدهند. سعید مدنی در گفتوگو با صمت اظهار کرد: علاوه بر جذب سرمایهگذار خارجی، ساختارها و تفکرات داخلی خودروسازان نیز نیاز به تغییر دارد. در دورهای ساختار خودروسازیها مانع از تغییر چهره این صنعت میشد. رویکردهایی نظیر احتیاطآمیزی، عافیتطلبی، خطرپذیر نبودن و... در سالهای گذشته در صنعت خودرو مشکلاتی به وجود آورد. در بین خودروسازان داخلی به جز 3-2 شرکت که خطر کرده و با خودروسازان خارجی وارد مذاکره شدند، باقی، ماندن در قالب گذشته را ترجیح دادند. وی تمرکز بر صادرات را یکی دیگر از عوامل ایجاد تغییر در صنعت خودرو دانست و گفت: اگر خودروسازان به طور جدی به عرصه صادرات وارد نشوند و نگاهی به بازار منطقه نداشته باشند، به طور حتم بهتر است تا این شرکتها جمع شوند زیرا تنها تمرکز بر تولید برای بازار داخل آنهم با تیراژ پایین، توجیه اقتصادی ندارد و این رویکرد آنها را به سمت مونتاژکاری پیش میبرد. به گفته مدنی، در حالحاضر اگرچه برخی خودروسازان نسبت به تولید 3 میلیون دستگاه در 1404 خوشبین نیستند اما اگر به این میزان تولید دست نیابیم، به مونتاژکار تبدیل شده و سرمایهگذاری در صنعت خودرو دیگر معنا ندارد. تولید 3 میلیون خودرو در حالی توجیه اقتصادی دارد که پس از دستیابی به آن، بازارهای منطقه را بهدست آوریم. براساس سخنان مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در منطقه خاورمیانه به جز ایران و ترکیه، کشورهای دیگر کارخانههای خودروسازی ندارند و این بهترین فرصت است تا با تولید محصولات جدید همراه با داخلیسازی 40 درصدی از ظرفیتهای این بازار استفاده شود. وی با بیان اینکه مذاکره با خودروسازان خارجی برای صادرات محصول آغاز شده زیرا محصولات قدیمی دیگر بازاری صادراتی نخواهند داشت، تصریح کرد: اگر تصمیم بر این است که به صنعت خودرو واقعی دستیابیم باید روی تولید 3 میلیون خودرو در 1404، جذب سرمایهگذار خارجی و ساخت داخلی تمرکز کنیم. خودروسازان باید برای خود یک تراز ارزی تعریف کنند بهگونهای که ارز موردنیاز خود را از طریق صادرات محصول تامین کنند. مدنی ادامه داد: این موضوع در زمان تولید پراید مطرح شد بنابراین اگر بتوانیم بخشی از تولیداتمان را صادر کنیم، به خودکفایی ارزی دست یافتهایم. به این صورت که قطعات وارداتی از این محل انجام میشود و دیگر به درآمدهای نفتی و بودجههای دولتی وابسته نخواهیم بود.
تغییر در صنعت خودرو با دستیابی به دانش طراحی پلتفرم
همانطور که ابتدای گزارش اشاره شد، طراحی پلتفرمهای اختصاصی در شرکتهای خودروساز داخلی در تغییر صنعت خودرو بسیار موثر است بهگونهای که عضو هیات علمی دانشگاه قزوین معتقد است تغییر چهره صنعت خودرو به معنای خروج از مونتاژمحوری و دستیابی به طراحی پایه است بهگونهای که خودروساز قادر به طراحی پلتفرم و قوای محرکه و سایر سیستمهای مرتبط با خودرو باشد. محمد فرهانیان در گفتوگو با صمت اظهار کرد: البته الزامی وجود ندارد که خودروساز صفر تا صد یک خودرو را طراحی کند اما باید بتواند خودرویی را طراحی کند و برای تامین بخشهایی از آن به خودروسازان خارجی سفارش دهد. این رویه در شرکتهایی مانند هیوندایی و دوو در کره انجام میشود به گونهای که برخی قطعات خود را به ژاپن سفارش میدهند اما طراحی پایه و مادر از سوی خودروساز انجام میشود. وی با انتقاد از وضعیت تحقیق و توسعه در صنعت خودرو کشور گفت: موضوع تحقیق و توسعه در ایران جدید نیست و متاسفانه خودروسازان تاکنون نتوانستهاند در این عرصه موفق عمل کنند. این صنعتگران به دانش روز خودروسازان بینالمللی نیاز دارند و بدون دریافت فناوری از خودروسازان خارجی، به موفقیت دست نمییابند. به باور فرهانیان، مشکل طراحی در صنعت خودرو ایران از قدیم تا امروز وجود داشته زیرا خودروسازان بیشتر به مونتاژکاری روی آوردهاند. بهطور قطع وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تغییر چهره صنعت خودرو از طریق دستیابی به دانش طراحی پلتفرم و سیستمهای مرتبط با خودرو اشاره کرده است. این طراحی باید قابلیت صادرات در بازارهای جهانی را داشته باشد. براساس این گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه خودروسازان بر تغییر چهره صنعت خودرو تاکید دارند و برای ایجاد تغییر به طور جدی با خودروسازان خارجی وارد مذاکره شدهاند. از سویی طراحی پلتفرم را در دستورکار خود قرار دادهاند که انتظار میرود در آیندهای نزدیک با انتقال دانش طراحی و مدیریت در تعامل با خودروسازان جهانی، صنعت خودرو کشور به جایگاه واقعی خود در منطقه و حتی بازارهای جهانی دستگاه یابد.
منبع
صمت
برچسب :
خودرو
,
بازار خودرو
,
تولید خودرو
,
ایران خودرو
,
سایپا
,
پارس خودرو
,
خودرو سازان ایرانی
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
3 نظر
کاربر: m&z
1
همش تبلیغاته. بدون همکاری با بقیه دنیا همون پیکان هم نمیتونن تولید کنند. پلتفرم ملی هم راهی جدید برای خوردن بودجه هاست
16:31 1395/06/13
گزارش
پاسخ دادن
محمود
0
کاملا موافقم
15:41 1395/06/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2
بازار کدام کشور منطقه را میخوان دست بگیرن؟
آذربایجان که خودرهای آلمانی حرف اول رو میزنن. ترکیه هم که خودش بازارخودشو داره میگردونه. سوریه که درگیرجنگه. بازار افغانستان و پاکستان دست خودروهای نو و کارکرده ی تویوتاس.کشورهای خیلیج که اصلا رامون نمیدن. اونجا تویوتا و هوندا براشون اسباب بازیه.دیگه بیان ماشین ما رو سوار شن؟ عراق هم ک دست خودروسازای امریکایی و کره ایه.
موندم چه خودرویی رو میخوان کجا صادر کنن؟
04:58 1395/06/12
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
مهدی تارا دستی v1 اذرماه
19 نظر
محسنj7
19 نظر
نازنین۱
6 نظر
اطلاعات خودرو
mosirankar
48 نظر
کوییک اس تحویل آذر بجنورد
33 نظر
207فلز قالپاق سی دی
18 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
معصومی
: من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم اما هیچ خبری نیست ماشین من شاهین پلاس هستش
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5sefid
: با سلام خدمت دوستان طبق اخبار مطمئن هیچ افزایش قیمت در کار نیست نگران نباشید برای کنترل قیمت دلار هم قرار شده یک ارز پاشی شدید در هفته آینده داشته باشیم قاجاریه دلار بازار آزاد رو بیارن زیر ۱۲۰ همچنین کرمان موتور از دلار ۷۳ هزار تومانی دولتی داره استفاده میکنه پس اصلا قیمتها رو نباید افزایش بده اگر هم کسی دلار یا طلا داره بفروشی که به شدت میریزه قیمتها
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
معصومی
: سلام من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم و تا به امروز خبری نیست ماشین من هم شاهین پلاس هستش
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
مهدی پلاس 14اردیبهشت
: سلام دوستان از اردیبهشت امروز کسی فاکتور شده
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 اقساطی تیر لرستان
: منم دقیقا ۲۵ آبان شاسی شد و ۱۲ آذر پلاک و ۱۶ آذر ارسال مدارک ولی هنوز تحویل ندادن فکر کنم شما چون کرمان هستین سریع بهتون تحویل دادن
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
علی ابراهیم
: سلام من نمیتونم کارو در بیارم با این کرمان موتور . ما آبمون باهم تو یک جوب نمیره بهتره برم یه فکری بردارم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
محمد
: دوستان بنظرتون ما که تحویل مرداد هستیم و تبدیل نزدیم کی پیامک واریز دوم میاد واسمون
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
BAC x3
: هنوز تحویلی های مهر شاسی نشده
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
BAC x3
: سلام.از دوستان کسی ثبت نامی فروردین تونسته ماشینشو تحویل بگیره یا شاسی شده باشه؟ خودرو bac x3 pro ثبت نام دو مرحله ای فروردین با موعد تحویل مهر ماه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
J4 مرداد
: ۷ مرداد ثبت نامکردم ۲۲ ام شاسی شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن ELX EF7
سورن دوگانه 20 بهمن
: سلام من 20 بهمن هستم هنوز فاکتور نشدم 😑😑
سایپا کوییک
محمد
: 278بدون اپشن
سايپا کارا 151 TL
علی
: تحویل میدن ولی با تاخیر سود تاخیرم یکسال طول میکشه تا بدن
سایپا کوییک
کوییک اس تحویل آذر بجنورد
: انشالله که مال همه رو زود تر فاکتور کنند و تحویل بگیریم و راحت شیم از دست این سایپا.
سایپا کوییک
کوییک اس آبان ماه
: سلام دوستان وقت بخیر کوییک اس تکمیل وجه 2 مهر هستم چرا فاکتور نشدم آپشن هم هیچی نزدم ممنونم میشم اگه خبری دادین
سایپا اطلس جی
اطلس قرمز
: منم 30آبان فاکتورشدم هیچ خبری نیست.سایپانابودبشه
دنا 1.7
ماهان دنا 6 دنده رینگ
: آره داداش منم فک کنم واریز دوم هس اونموقع باید 2،3 روز دیگه هم مارو فاکتور کنن
سایپا اطلس جی
اطلس بهمن
: 30آبان فاکتور شدم تحویل حضور ی زدم هنوز هیچ خبری نیست نمیدونم چرا تحویل نمیدن دیگه ،کسی خبری داره بگه خسته شدیم به خدا
ساینا
مازیار
: با سلام والا منم فروش فوق العاده ابان بود ثبت نام کردم اسمم درآمد رفتم نمایندگی گفت تا زمان تکمیل ظرفیت وقت داری من خرم سری طلاها مامانو فروختیم کاش تکمیل نمیکردیم تکمیل که کردیم طلا کشید بالا خودرو کشید بالا پراید 84 شاسی پلمپ بردیم تحویل دادم برگه اسقاطم بردم نمایندگی فقط خاستم ببینم کسی اطلاعات دقیق داره چطورهست چون تو سیستم ساپیپا هنوز اطلاعات پذیرشو تکمیل وجه رو نمیاره ممنون میشم کسی بلده دقیقا چطوره کمک کنه تاخیرش میدونم اما ممون میشم کامل راهنمایی کنید سپاسگزارم
سایپا کوییک
کوییک اس
: آپشن زدید؟