خودروهای فرانسوی همانقدر که محبوب کارشناسان و مردم هستند، مورد تمسخر آنان نیز قرار میگیرند.
خودروهای فرانسوی در دنیا تاریخچه طولانی را برای خود رقم زدهاند. پژو از سال 1882 با دوچرخههایش و از سال 1889 با سه چرخههایش قدمهای اولیه برای ورود به صنعت خودروسازی را برداشت.
رنو در سال 1899 به طور رسمی توسط لویی رنوو برادرانش (مارسل و فرناند) با نامرنو فررسبا یک سرمایه کوچک تأسیس شد. سالها بعد کمپانی خودروسازی سیتروئن در سال 1919 توسط آندره سیتروئن تأسیس شد. سیتروئن در سال 1934 با شروع ساخت سیتروئن تیپ E اولین تولید انبوه اتومبیلهای چرخ محرک جلو در سطح جهانی را پایهگذاری کرد. سه قطب بزرگ و اصلی صنایع فرانسه که احتمالا بهترین خودروهای فرانسوی جهان را تولید کردند.
خودروهای فرانسوی همانقدر که محبوب کارشناسان ومردم هستند، مورد تمسخر آنان نیز قرار میگیرند. منتقدان احتمالا به دلیل قابلیتهای نامناسب الکتریکی و تمایل این خودروها به آتش گرفتنهای خود به خودی اعتبار کمپانیهای بزرگ فرانسه را زیر سوال میبرند.
اما به شکل سنتی، خودروهای فرانسوی بسیار بیشتر از توصیفات قابلیت دارند. از نظر الکتریکی آنها معایب خاص خود را دارند اما از نگاه مکانیکی فرانسویها سخت، تنومند و در عین حال خلاق ظاهر شدند. اکثر پیچیدگیهای آنها با قوه ابتکار همراه بوده و در مقابل، سادگیهای آنها نیز هوشمندانه به شمار میآید. میتوان گفت اغلب خودروهای آنها روی شخصیتشان منطبق شده است. در این مطلب برترین خودروهای ساخت فرانسه در طول تاریخ این کشور را مورد بررسی قرار میدهیم.
نام آشنای مردم ایران. یکی از همان خودروهای ساده که همه چیز در آن خوب و درست تعبیه شده است. خودرویی راحت، جادار، بزرگ و قابل اطمینان که رانندگی با آن لذتبخش است. نسخههای دیزلی این خودرو دارای سامانههای مکانیکی سخت و صرفهجویی هستند. با این حال رانندگی با آنها در زمان خودش توصیه میشد. در حال حاضر این خودرو در شمار کلاسیکها به قرار میگیرد، اما 405 با اشتیاق در شمار بسیاری از مردم خاطره شده است.
بعد از جنگ جهانی دوم فرانسه، به خودروی ویژه برای بسیج مردم احتیاج داشت. نسخهای فرانسوی از فولکسواگن بیتل که همان نقش را در فرانسه بازی کند. 4CV همان خودرو بود. در ساخت این خودرو از همان مدل موتور عقب بیتل کپیبرداری شد. در مقابل رنو با ساخت این خودرو جایگاه یک خودروساز حرفهای را در فرانسه کسب کرد و برخلاف میل دولت استعدادهایش را برای تبدیل شدن به یک خودروساز تجاری نشان داد.
به عنوان جانشین 4CV وارد عرصه شد. با وجود کوچکی به عنوان پیشگام مدل 2CV سیتروئن به شمار میآید. اما رنو 4 بسیار سرسختتر ساخته شد. فلز مناسبی در سقف آن به کار رفت و فضای بیشتری را به سرنشینان ارائه داد. این خودرو به نحوی در شمار اولین هاچبکهای جان قرار میگیرد.
این مدل اولین خودروی هاچبک با قابلیت محرک چرخهای جلو بود. میتوان گفت این مدل اولین نمونه از طرحی است که ما امروزه به عنوان استاندارد خودروهای مسافری شاهد آن هستیم. با این وجود رنو 16 راحت بود و فضای زیادی را به سرنشینان ارائه میداد و نیاز خریداران را کاملا برآورده میکرد.
به لطف سامانه مکانیکی ساده و تنومند خود به رکن اصلی آفریقا و خودروی محبوب آمریکای جنوبی تبدیل شد. به دلیل ظاهر ساده، بزرگ و فانتزیاش در زمان خود رکورد جدیدی در خودروهای فرانسوی به ثبت رساند و تا کنون در شمار پرفروشترین خودروهای پژو قرار گرفته است.
اسپیس اولین خودروی حمل و نقل دسته جمعی نیست. بلکه نمونه یک طراحی منفرد و انعطافپذیر است که امروزه آنها را با نام مینیونهای شخصی میشناسیم. در زمان تولید این خودرو اسپیس MK1 از یک طراحی تمیز، زیبا و ساده بهره میبرد. این خودرو برای افزایش نشاط سرنشینان در نمای پشت به پنجره بزرگ مجهز شد.
چه نکتهای را باید در خصوص این خودرو بگوییم که تا کنون ناگفته مانده است؟ مدل 2CV که جد ژیان به حساب می آید در سال 1948 به بازار عرضه شد. این اتومبیل که زیبایی و سادگی را یکجا جمع کرده بود هواداران زیادی پیدا کرد. 2CV یک اتاق ساده که از ورقههای گالوانیزه ساخته شده بود داشت، در زیر شیشه جلو یک ورودی هوا قرار گرفته بود که در فصول گرم نقش خنککننده را ایفا میکرد. قیمت این خودرو ارزان بود و میلیون ها نفر در فرانسه و پس از آن در جهان صاحبش شدند.
پس از کسب موفقیت 2CV و رنو 4، فرانسه اینک رکورد ساخت خودروهای کوچک را در اختیار داشت. اما 205 رنو ثابت کرد که خودروهای کوچک میتوانند شیک و کاربردی عرضه شوند. با توجه به ارزانی، موتور 1 لیتری و سر و صدای و ریپهای متناوب این خودرو فرانسوی جذاب و مد محسوب میشد.
مسلما بهترین خودروی فرانسوی در دوره معاصر است. زمانی که از سیتروئن آوانت صحبت میکنیم یعنی قرار است از انقلاب فرانسویها در صنعت خودروسازی جهان بگوییم. ترکشنآوانت اوایل 1934 با حرفهای جدیدی وارد بازار شد و استقبال خوب مشتریان از آن، بهانهای دست سیتروئن داد تا به مدت 23سال علاوه بر فرانسه در کارخانههای بلژیک، آلمان، انگلیس و دانمارک هم تولیدش را ادامه دهد.
الهه لقب این خودرواست وبدون شک شناختهترین خودروی فرانسه در تمامی اعصار خواهد بود. این خودروسازی در این اتومبیل از تکنیکهای خلاقانه بهره برد و به مدت 20 سال به تولید این خودرو ادامه داد. این خودروساز از قابلیت محرک چرخهای جلو به عنوان خلاقیت آن زمان بهره برد. این خودرو همچنین اولین خودروی تولید انبوه فرانسه با صفحات ترمز جلو بود که در محفظهای ویژه برای کاهش وزن و فشار روی سامانه تعلیق مستقیم نصب شد.