مرسدس بنز به عنوان یکی از مشهورترین و پرفروشترین خودروسازان، طرحهای خاص و جذابی برای مدلهای خود ارائه میدهد. طرحهایی که در عین جذابیت، هویت بنز را به وضوح از طریق نشانههای بصری به نمایش میگذارند. شاید چنین دقت و ظرافتی موجب میشود تا روند طراحی از اسکچهای اولیه تا رسیدن به مدل نهایی و تأیید آن حدود سه سال زمان ببرد. در ادامه برای آشنایی با یازده مرحله طراحی مرسدس بنز همراه ما شوید.
۱. طراحی و رندر: روند طراحی همیشه با اسکچهای دستی روی کاغذ و یا نمایشگرهای مخصوص این کار آغاز میشود تا ایدههایی که از قبل در ذهن طراحان به وجود آمده به تصویر کشیده شوند.
۲. مجموعه تجهیزات فنی: مبنای طرحهای ارائه شده باید بر اساس شرایط فنی و مجموعه تجهیزات خودرو باشد. طراحان اسکچهای خود را در چارچوبی خاص و هماهنگ با بخش فنی خودرو ارائه میکنند، به طوری که خطوط، ابعاد و تناسبات با وجود رعایت اصول فنی طرحی موزون را به وجود آورند.
۳. ساخت مدل با نسبت یک به چهار: ساخت مدل دیجیتال از طرحها، راه مناسبی برای مشاهده جزئیات و شناسایی ایرادهای احتمالی است، اما مدلهای واقعی امکان بررسی دقیقتر و شناسایی نکات ریزتری را به کارشناسان میدهند، در نتیجه مرحله بعد ساخت مدل از تمام متغیرهای طرحهای منتخب است. این کار اصطلاحاً کِلِی مدلینگ (clay modeling) نامیده میشود، یعنی مدلسازی با مادهای شبیه به گِل رُس که قابلیتهای زیادی دارد. پس از این مرحله طراحان میتوانند با اطمینان بیشتری در مورد طرحی که خلق کردهاند و میزان مطلوبیت آن تصمیمگیری کنند.
۴. انتخاب طرح برتر: فُرم نهایی خودروی جدید برای ساخت در اندازه واقعی از میان طرحهای متعدد انتخاب میشود. برای ساخت این پروتوتایپ دستگاه میلینگ (نوعی دستگاه فرز) به کار میرود.
۵. مدل یک به یک: همه جزئیات این مدل یک به یک به صوورت دستساز ساخته میشوند تا مدل ظاهری واقعی پیدا کند و مشخصههای آن به طور آشکار نمایش داده شوند.
۶. اسکچهای محیط داخلی خودرو: بعد از ساخت مدل یک به یک از بدنه خودرو نوبت طراحی فضای داخلی است. در این قسمت خطوط متفاوت و بدیعی خلق میشود، خطوطی که با هدف ایجاد احساس آرامش و راحتی برای رانندگان پدید میآیند.
۷. مدلسازی محیط داخلی خودرو: همانطور که پیشتر گفته شد بهترین راه برای بررسی فُرم پیشنهاد شده و بهبود آن، ساخت مدل در اندازه واقعی است. در این قسمت نیز همه جزئیات ساخته میشوند تا کیفیت بالای طرح به خوبی احساس شود. بر طبق قاعده سه طرح جایگزین نیز برای تصمیمگیری بهتر مدلسازی میشوند.
۸. رنگ و تزئینات/کانسپت نمایشگر و سیستمهای عملیاتی: در این مرحله مواد و متریال مناسب برای ساخت محیط داخلی از میان صدها طرح چرم و پارچه انتخاب شده و برای تجهیزات نیز از میان طیف وسیعی از رنگها، گزینههای مناسب تعیین میشوند. همچنین سیستم نمایشگر و کنترلها نیز طراحی و تا رسیدن به بهترین حد مطلوب بهینهسازی میشوند.
۹. شبیهسازی رنگ، بافت و تجهیزات: تمام متریالها و رنگها در مدلی که در اندازه واقعی ساخته شده بود لحاظ شده و در شرایط زندگی روزمره قرار میگیرند تا تأثیر چنین شرایطی بر آنها آزمایش شود. هر کدام از رنگها و مواد به کار رفته کدگذاری شده و از هم تفکیک میشوند.
۱۰. مدل نهایی: طرح نهایی بدنه و فضای داخلی خودرو همراه با جزئیات به کار رفته در آنها با هم ترکیب میشوند تا نمایی از مدل واقعی به وجود آید و طرح آینده مرسدس بنز ملموس شود.
۱۱. تأیید مدل: نقطه پایانی روند طراحی همه مدلها گرفتن تأیید هیات مدیره است. اگر این مرحله نیز با موفقیت پشت سر گذاشته شود هیچ چیز دیگری جلوی تولید مدل جدید مرسدس بنز را نمیگیرد.