با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید

 

با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید

 
لورنزو راماچوتی (Lorenzo Ramaciotti) شباهتی به طراحان خودروی امروزی ندارد. در ظاهر او خبری از شال‌گردن مشکی رنگ، عینک با قاب مستطیل شکل و ژست‌های خاص نیست. این جملات را توماس انگنلاس (Thomas Ingenlath) رییس بخش طراحی ولوو می‌گوید. لورنزو همچنان از مداد و کاغذ استفاده می‌کند، اما بدون وجود وی گذشته طراحی خودرو‌ بسیار کسل‌کننده میشد. او کار خود را از شرکت پنین‌فارینا در سال ۱۹۷۳ آغاز کرد و بیش از سی سال در بخش طراحی این شرکت باقی ماند. سایت TopGear اخیراً مصاحبه‌ای را با این طراح پیشکسوت انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
لورنزو مسئول تأیید طرح بعضی از زیباترین خودروهای چند سال اخیر بوده است، مدل‌هایی همچون فراری ۴۵۶ و ۵۵۰، انزو، همین‌طور طراحی مفهومی مازراتی بردکیج و پژو ۴۰۶ کوپه. بعد از پایین گذاشتن قلمش در پنین‌فارینا، به‌جای گذراندن دوران بازنشستگی به فیات – کرایسلر پیوست تا با همکاری طراحان دیگر مازراتی جی‌تی و آلفارومیو 4C را خلق کند. راماچوتی به علت شخصیت فروتنی که دارد به سوابق درخشان و قسمت‌های پررنگ رزومه کاری‌اش اشاره‌ای نمی‌کند. او می‌گوید: «در روند تولید ۳۰ خودرو و ۲۵ طرح مفهومی شرکت داشته‌ام و به نظرم اغلب آنها بد نبوده‌اند.» او به تاریخ طراحی خودرو ایتالیا و گروه کوچکی از طراحان دهه پنجاه و شصت که بیشتر خودروهای زیبای آن زمان را طراحی کرده‌اند علاقه زیادی دارد.
 
«من فکر می‌کنم ایتالیایی‌ها تجربه‌های جدید را به‌خوبی پذیرا هستند. ما همیشه در حال عقب راندن مرزهای پیشرفت هستیم. در دهه پنجاه که بقیه اروپایی‌ها مشغول طراحی خودروهایی با ظاهر دهه سی بودند ایتالیایی‌ها به سمت فرم‌های مدرن و متفاوت رفته و مسیر طراحی خودرو را تغییر دادند.»
 
بعد از جنگ جهانی دوم، زمانی که انگلیسی‌ها از مواد و متریال‌های دست دوم خودرو می‌ساختند ایتالیایی‌ها مشغول طراحی وسایل نقلیه مدرنی همچون فراری ۱۶۶S و آلفا رومئو 1900 ۵۲C بودند.
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
لورنزو می‌گوید طراحی ایتالیایی همیشه با تعادل و سادگی همراه بوده است، اما تفاوتی که بین ظاهر خودروهای ایتالیایی مثل لامبورگینی، فراری و آلفا رومئو وجود دارد ناشی از تفاوت در سبک کار آنها است، درست مانند نقاشی کردن. کار نقاشانی که در یک آموزشگاه مشابه تعلیم دیده‌اند شبیه به هم نیست زیرا هرکدام روش شخصی خود را دارند. ممکن است یک نفری خطوط شکسته و خشن را ترجیح دهد و دیگری خطوط نرم و مدور را. همیشه این‌گونه است، حتی در دهه پنجاه و شصت پنین‌فارینا به طرح‌های کلاسیک گرایش داشت در حالی که شرکت برتون طرح‌های تهاجمی‌تری را تولید می‌کرد.
 
طرح‌های کنتاچ و میوری شرکت برتون منجر به خلق ظاهر تهاجمی لامبورگینی امروزی شده‌اند، از طرف دیگر طرح‌های فراری کلاسیک‌تر اما با زرق و برق کمتر تولید می‌شوند، به هرحال تعادل ظاهری هر دو حفظ شده است. حتی در زمان حال نیز همچنان تناسبات، سادگی و تعادل بصری در طراحی ایتالیایی جایگاه ویژه‌ای دارند.
 
او در پاسخ به این موضوع که به کارگیری یک تفکر خاص به اسم طراحی ایتالیایی در دنیای امروز که همه فرهنگ‌ها و ملیت‌ها به هم متصل شده‌اند کمی قدیمی و منسوخ شده به نظر می‌رسد می‌گوید: در دهه پنجاه هویت فرهنگی اتومبیل‌ها با کشور سازنده آنها ارتباط زیادی داشت. امروز ما در مرکز طراحی فیات از چهارده ملیت نماینده داریم اما من همچنان به نقش‌پذیری از ملیت کشور سازنده خودرو اعتقاد دارم.
 
فلسفه طراحی یک شرکت به محیطی که در آن قرار دارد گره خورده است. امروزه طراحی ایتالیایی بیشتر از آن که یک اسم باشد یک تفکر است. ظرافتی بی‌پایان که نه‌تنها در طراحی بلکه در معماری و حتی آشپزی ایتالیایی نمایان می‌شود. آیا طراحانی از سئول، سائوپائولو یا هر ملیت دیگری می‌توانند با مهارت خود آلفا رومئو 8C یا لامبورگینی وننو را به وجود آورند؟
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
او در پاسخ به اینکه کدام یک از مدل‌های امروزی برای او تحسین برانگیز است پاسخی غافلگیر کننده‌ای می‌دهد. نه طرح‌های عجیب و غریب پاگانی و نه ظاهر گیج‌کننده لامبورگینی، لورنزو برندهایی را تحسین می‌کند که هویت مشخصی دارند، مانند لندرور و آئودی، زیرا مدل‌های آنها تداوم و پیوستگی دارند.
 
لورنزو در این رابطه می‌گوید: اکنون ما در زمانی هستیم که زیاده‌روی در طراحی و همهمه بصری وجود دارد. اتومبیل‌های زیادی در اطرافمان می‌بینیم و همه تولیدکنندگان در یک جهت با هم رقابت می‌کنند. در چنین فضایی شما باید فریاد بزنید تا دیده شوید. در این موقعیت امید من به حرکت در جهت خلاف مسیر یعنی طراحی ساده و خالص است. این کاری است که من انجام آن را ترجیح می‌دهم.
 
در ادامه تصاویری از خودروهای طراحی شده توسط لورنزو راماچوتی را می‌بینیم.
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
 
 

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
4

با تشکر از وان کار برای این چند مقاله ی طراحی.
اگر امکان داره مطالبی برای آموزش طراحی ارائه بدید.
02:48  1395/05/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : ما که قرار بود دعوتنامه اسفند بیاد، اردیبهشت اومد. بیخودی دو ماه پول نقد داشتم اما تا پیام دعوتنامه اومد پرداخت کردم.
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
شاهین جی سانروف : دوستان شاهین جی فروش فوق العاده آذر پذیرش ۱۲ آذر لطفا هر کی فاکتور شد بیاد اینجا اعلام کنه الان تماس گرفتم اپراتور گفت ۱۲ آذر داره فاکتور میشه ‌و بر اساس سخا داره فاکتور میشه گفتم باز مثل اون ۱۱ آذر ۸. با این ۱۲ طول میکشه گفت ن روند فاکتور خیلی خوب شده اگر همینجوری پیش بره تا آخر ما ۱۴ آذر فاکتور میشه بازم خدا داند لطفا اطلاع بدین حتی بچه های ۱۳ آذر پذیرش شدن
GL تکمیل وجه اردیبهشت : شماره پذیرش 12066191
سعید : جی ال های عزیز تا چ تاریخی فاکتور شدین؟؟؟
5252 : آقا حسین شماره پذیرشت رو حدودی بنویس ببینیم ما در چه وضعیتی هستیم من ۱۱ آذر پول ریختم شماره پذیرشم ۱۲۰۵۶۴۷هست
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام از دعوتنامه خبری نیست تیر ماهی داریم چشم انتظار دعوتنامه؟؟؟
امیر : سلام داداش شماره پذیرشت رو بفرست
شاهین جی تاخیر : سلام من دیگه خسته شدم از شاهین جی رفتم شرکت سایپا گفت ۴۵۰۰ نفر جلوتون هستش حالا حالاها صبر کن منم دیگه تبدیل زدم چند روزه فاکتور شد
شاهین جی تاخیر : سلام من دیگه خسته شدم از شاهین جی رفتم شرکت سایپا گفت ۴۵۰۰ نفر جلوتون هستش حالا حالاها صبر کن منم دیگه تبدیل زدم چند روزه فاکتور شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
. : کسی از اسفند مونده فاکتور نشده باشه ؟
6دنده 31 خرداد رینگ فولادی سفید : 82272727 با این شماره تماس بگیر کد0 بزن
4 تیر : س .دوستان من امروز فاکتور شدم تبدیلی 207 4 تیر هستم
حسن پیش پانا فولاد مرداد : اقا ناراحت نشیا بازار خودرو به این روز افتاد چون ادم هایی مثل شما اصلا نیازی به این ماشین نداشتید و الکی نوشتید برا سود کردن و آدم هایی مثل ما رو گرفتار کردید. چندین مرحله نوشتیم و در نیومد الانم که شد اینجور. حالا الان بریز تو طلا اونا رو گرفتار کن . خودمون برا خودمون چاه میکنیم
فروش فوق العاده : فروش فوق العاده ماهی چقدر تاخیر میده سایپا
... : سگ تو روحشون
ساینا اس بهمن : چرا گفتن اول پیش فروش که تکمیل وجه تو بهمن 1403 بودن بعد اونای که فروش فوق العاده بودن اونا هم 1403 .اول اسفند 1403 هرچی دارن رو باید بدن بعد میرسه به اردبیهشت 1404 .این بنده خدا ها از 1403 تو صف ماشین هستن .خدا به داد ما برسه
ممد : تا بیست مرداد صبر کنید تعیین تکلیف میشه یا تبدیل میخوره یا شروع میکنن به فاکتور کردن
علی رضا : اول خرداد فاکتور شد
اطلس آذر : سلام امروز ماشین تحویل گرفتم بعد چندماه تاخیر دنده هاش جا نمیره سینی کف نداره .موقعه تحویل چک کنید کامل بعد تحویل بگیرید سایپا گند زده با محصولاتش رضایت مشتری براش مهم نیست امیدوارم همتون زود تحویل بگیرید.فقط سود تاخیر چقد میدن اگه کسی جواب بده ممنون میشم