پیچ خطرناک زیاده خواهی در انتظار «رنو»

 

پیچ خطرناک زیاده خواهی در انتظار «رنو»

 
قرارداد رنو با گروه خودروسازی سایپا که قرار بود اسفندماه سال گذشته به امضا برسد گویا به سنگ بزرگی خورده، بعد از نزدیک به شش ماه هنوز هیچ خبری از زمان قطعی امضای این قرارداد نیست.
همان روزهای نخست پسابرجام در زمستان سال 94 بود که بعد از امضای قرارداد ایران خودرو و پژو، نام رنو به عنوان دومین شریک خودروسازی ایران، در پسابرجام به میان آمد تا بعد از ایران خودرو، این سایپا باشد که با یک خودروساز خارجی قرارداد امضا می کند.
 
گرچه هم مدیرعامل رنو پارس و هم مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا زمان امضای این قرارداد را تا پایان اسفند اعلام کرده بودند، اما نه تنها هیچ امضایی صورت نگرفت، بلکه پس از شش ماه مقامات ارشد سایپا همچنان تاریخ دقیقی را برای امضای این قرارداد اعلام نمی کنند.
 
رنو در پیچ خطرناک
 
قرار بود پس از سایپا این قرارداد ایران خودرو و رنو باشد که به امضا می رسد اما هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو، در مجمع عمومی سالانه این شرکت از تفاهم اولیه برای تولید محصولات مشترک با رنو خبر داد. اما دلیل این تعلیق در امضای قرارداد با خودروسازی که از شرکای قدیمی صنعت خودروی ایران محسوب می شود چیست؟
 
شریکی که گرچه به بدقولی هایش در پروژه ال90 انتقادهای زیادی وارد می شود اما محصولاتش در ایران به دلیل کیفیت از استقبال خوبی برخوردار بوده است.
 
سیدمحمد علی سیدابریشمی، رئیس هیأت مدیره سایپا، در این زمینه می گوید: «توقعات رنو زیاد است، این شرکت می خواهد در سایت ما تولید کند، از بازار ما استفاده کند اما در مقابل هیچ هزینه ای پرداخت نکند. شرایط ما برای رنو مشخص است و اجازه زیاده خواهی به هیچ کسی داده نمی شود. هرکس چارچوب قرارداد ما را بپذیرد، همکار ما خواهد بود. »
 
مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در پاسخ به این پرسش اظهار می کند: «اکنون شرایط سایپا بسیار خوب است، بنابراین ما شرایط خودمان را به طرف های خارجی ابلاغ کرده و هر کسی که این شرایط را بپذیرد، می تواند با ما همکاری کند. »
 
چارچوب سخت وزارت صنعت
 
این نظر متولیان دولتی ایران درباره نحوه مشارکت با رنو است. اما یک موضوع دیگر را در تعلیق امضای این قرارداد باید در نظر گرفت. آن هم چارچوب قرارداد سخت گیرانه وزارت صنعت است که به گفته یکی از مسئولان سابق پروژه ال 90، پذیرش آن برای شرکای خارجی از جمله رنو سخت است؛ چارچوبی که شریک خارجی را ملزم می کند در سال اول تولید سقف ساخت داخل خود را به 40 درصد رسانده و از سوی دیگر طی پنج سال 30 درصد از محصولات تولید شده در ایران را صادر کند.
 
هر دو این درصدها به چالشی برای شرکای خارجی تبدیل شده است، زیرا سقف 40 درصد برای ساخت داخل زمانی منطقی خواهد بود که حداقل 200 هزار دستگاه خودرو تولید شود. از سوی دیگر با وجود موقعیت استراتژیک ایران، مشکلات ترانزیت کالا و نبود مشوق ویژه برای صادرکنندگان، مانعی برای صادرات است. اکنون پرسش اینجاست که تنها علت تعلیق در امضای قرارداد همکاری با رنو، زیاده خواهی این خودروساز فرانسوی است؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، بیان می کند: «رنو مدت ها است که برای خرید یک کارخانه در ایران ابراز تمایل می کند، اگر این شرکت نمی خواهد که سرمایه وارد ایران کند، چرا قصد خرید کارخانه دارد و آقایان به رنو کارخانه نمی فروشند؟ وقتی کارخانه فروخته نمی شود، مشخص می شود که مشکل زیاده خواهی رنو نیست، بلکه این ترس وجود دارد که این خودروساز فرانسوی با توجه به اصول مشتری مداری که رعایت می کند، ممکن است بازار را در دست بگیرد. »
 
او می افزاید: «به نظر می رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت علاقه ای به رنو ندارد زیرا سرمایه گذاری از این بالاتر که این شرکت می خواهد 80 درصد یک کارخانه را خریداری کند، وجود ندارد. »
 
مانع تراشی بر سر راه رنو
 
یکی از نکات دیگری که به عنوان دلیل عقب افتادن همکاری رنو و سایپا مطرح می شود به تجربه تلخ گذشته بازمی گردد. از یک سو مدیران خودروسازی ایران مدعی اند که رنویی ها بدقولی کرده اند و از سوی دیگر شواهد نشان می دهد ایجاد مانع تراشی های زیادی بر سر راه فروش محصولات رنو در بازار ایران شده است. زیربار نرفتن خودروسازان ایرانی برای اعمال کنترل های کیفی رنو و قیمت گذاری های گران برای محصولات این خودروساز، از شواهد این تجربه است.
 
زاوه در این زمینه معتقد است: «این ادعا که محصولات رنو به صورت اقساطی فروخته نمی شود تا بازار محصولات چینی یا پژو در ایران به خطر نیفتد، کاملاً صحیح است. مثلاً رنو پارس قیمت خودروی ساندرو را حدود 32 میلیون تومان اعلام کرد اما هنگام فروش پارس خودرو قیمت این محصول را بالای 40 میلیون تومان اعلام کرد. مصداق این موضوع در میزان داخلی سازی محصولات رنو با محصولات پژو نیز بارز است.
 
زمان در حال گذر است و در این گذر، یک رقیب فرانسوی دیگر نظیر سیتروئن نیز به رقبای رنو در ایران اضافه شده است. اما رنو در جاده همکاری با خودروسازان ایرانی به دلایل مختلف در پیچ خطرناکی قرار گرفته است که برای رد کردنش یا باید از منافع خود کوتاه بیاید یا باید بازار ایران را فراموش کند.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , رنو , سایپا , واردات خودرو , منتاژخودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

8 نظر

میلاد
2

با سلام آقایان مدیری که مدعی هستند دو آتیشه دلسوز مردم هستن و شعار یکی از شرکت هاهم که مشالله هزار ماشالله پیشرو در کیفیت هستش حالا چطوره با برخی از اعمل روش های کنترل کیفی رنو مخالفت میکنن؟؟؟؟ مگه اینا هی جاااااااااااررررر نمی زنن ما همواره به فکر ارتقا کیفی محصولات هستیم اگه هستن چرا با رنو روی کنترل کیفیت دقیق مخالفت میکنن ؟؟؟
13:02  1395/05/25
گزارش
پاسخ دادن
DSID
7

وزیر صنعت منفورترین چهره دولته.کاری که نرکیه دو دهه قبل کرد وبازار وتولید را به دست کمپانی های مادر مثل رنو وفولکس داد.الان برید ببینید ترکیه چه خبره از ماشین های روز.الان مگان جدید2017 هم قراره در ترکیه تولید وبه ببقیه کششورها صادر بشه.اونها مدیران لایق ودلسوز دارند.نه مثل ما...
09:20  1395/05/25
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
9

مسلمه که اونی که زیاده خواهه شما هستید نه رنو. هر چی که باشه حق با رنوه.
کاش امکانش بود که رنو به صورت مستقل برای خودش و تحت نظر خودش کاخونه ی تولید و مونتاژ خودروهاش رو در کشورمون راه مینداخت تا حساب کار دست این حضرات میومد که همیشه هم دوقرت و نیمشون باقیه.
بدقولی های پروژه تندر 90 رو همه میدونن به خاطر سنگ اندازی ها و اهمال کاری حضرات خودروساز داخلی بود. این که دیگه نیاز به کتمان نداره. همون ال 90 رو میدادن خود رنو تولید کنه هم به همون قیمت 7000 یورو(زمانی که یورو 1200 بود) تولید میشد هم به تولید 120 هزار دستگاهی که قراربود برسه میرسید.
آدم چی بگه از دست اینا که حتی مونتاژ کار هم نیستن اما توقع دارن با کمپانی بزرگی مثل رنو کارکنن و رنو توقعی ازشون نداشته باشه. بهتره برن همون گاری و فرعون بسازن تا کسی توقعی ازشون نداشته باشه.
02:37  1395/05/25
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
6

کاملا موافقم. مشکل اینجاست که مدیرانی فاسد و بیسواد دارند واسه صنعت تصمیم میگیرند. در ضمن فقط واسه ایرانی سخت میگیرند وگرنه واسه عراق،سوریه،آذربایجان و..... از مسئولین خودشون بیشتر بهشون میرسند
11:44  1395/05/25

گزارش
امیرحسین
3

آقایان هم خدا رو میخوان و خرما رو.از طرفی دوستان خوش اشتها هستن و آش رو با جاش طلب میکنن.رنو میخواد ماشین هایی رو تولید یا صادر کنه رو با نظارت مستقیم و مدیریت خودشون باشه ولی آقایان زیاد خواه هستن
23:04  1395/05/24
گزارش
پاسخ دادن
سعید
12

با این مطلب که شما نوشتید معلومه رنو که یک شرکت خارجیه دلش بیشتر برای مشتری ایرانی میسوزه ولی مدیران دولتی بازار انحصاری ایران تحمل ندارند این شرایط را تجربه کنند و مردم آگاه شوند چی داره به سرشون میاد
20:23  1395/05/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا عباسی
3

دقیقا درسته..........................مرسی
من با خارجیهای البته بهتر از فرانسوی ها کار کردم...واقعا کار میکنن و جدی و با انگیزه..اصلا مثل داخلیها نیستن که دنبال حاشیه باشن...بله دلسوزترن و اونچه مرتبا به ما مردم گفته میشه پ.و.پ.و.ل...ه
22:42  1395/05/24

گزارش
امیر(سابق)
14

هر روز با به خطر افتادن یکی و رو کردن زدو بند رقیب دوم خروسی جدید بیرون میزند. به خاطر همین کثافت کاریهای مدیران منفعت طلب هست که میگیم حداقل 6 ماه از خرید ماشین دست نگه دارید تا ببینیم صاحب این مملکت به فکر جارو کردن اینها میفته یا نه
20:16  1395/05/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین شهریور : چیکار کنم افزایش قیمت به نصف دیگه نخوره؟ من نصفشو دادم تحویل شهریور زده GL هستش چجوری باید نصف دیگشو بدم؟
محمد : سلام بنظرم امکان نداره افزایش به ما بخوره. چون هفته چهارم مرداد هستیم .نصف مبلغ رو واریز کرديم. چون سری پیش هم که افزایش خورد .به اونایی که نصفشو ریخته بودن افزایش نخورد .ایران خودرو هم .اعلام کرد به پیش فروش و فوری افزایش نمیخوره .ولی درکل بخاطر این ماشین مغزمان رفت بخدا
ناشناس : مهر 402 290 میلیون پیش فروش طرح عادی سامانه یکپارچه هنوز دعوتنامه تکمیل هفته چهارم اسفندماه 403 شرکت سایپا تا الان نفرستاده پس کی میخواد بفرسته تا ماهم مثل بقیه تکمیل وجه کنیم خرداد 404 داره تموم میشه هنوز صادر نشده پس کی ارسال میکنه دعوتنامه های هفته چهارم اسفندماه 403
علی طیاری ایکس 5 : سلام عزیزان کسانی که همه مدارک خودرو به دستشون رسیده میشه بگین ،که برگ سبز خودرو کی بهتون دادن؟چون من یه هفته هست کارت ماشین برام اومده ولی برگ سبز خودرو خبری نیست
داریوش : 17اردیبهشت تکمیل وجه gl و سخا رو‌انجام دادم هنوز فاکتور نشده
لاس و گاس : قیمت ماشین ها خیلی رفته بالا ارزون ندید به قیمت بفروشید
حمید : آقا خواهش می کنم مفت ندید ماشینها رو یک سال تو نوبت بودیم بازار خراب نکنید
سهند بهمن : افزایش قیمت به ما نمیخوره داداش
مصطفی : تکمیل وجه 18 اسفند بود ،18 خرداد فاکتور شد ،20 ام پلاک شد،21 ام چراغ تحویل داده شد روشن شده ،زنگ زدم نمایندگی گفت بعد تعطیلات میاد
ماهان : سلام دوستان بلاخره نمایندگی تماس گرفت و ماشین را تحویل داد اما یی مورد پیش اومد که حس میکنم ماشین هنگام گاز دادن با تاخیر حرکت می‌کنه ماشین برا3ثانیه گاز میخوره بعد حرکت می‌کنه خواستم ببینم کسانی که تحویل گرفتن به همین شکله و ذات گیربکس اتومات همین شکلیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مریم : سلام سقف فلز فروش فوری خرداد کسی فاکتور شده؟ 11 خرداد بودم تحویل . خبری نیست
مجید : سلام سخا چه تاریخی رد کردی ؟
مهدی : رانا تا چندم فاکتور شد ؟
مهدی : 🔴مدیران ارشد وزارت صمت در روزنامه دولت: خودروساز حق قیمت گذاری ندارد قائم مقام وزارت صمت: 🔹وزارتخانه به دلایل اجتماعی و اقتصادی موافق اعلام اصلاح قیمتی نبود. حالا که یک خودروساز چنین اقدامی انجام داده، وزارت صمت هم از تمام اختیاراتش استفاده خواهد کرد و قطعا این ماجرا انجام نخواهد شد. منبع آگاه: 🔹بزودی قیمت های جدید از مبانی قانونی اعلام خواهد شد اما مبالغ بسیار کمتر از آنچه است که ایران خودرو به صورت سرخود اعلام کرده است. 🔹توجه به شرایط دستمزد کارگران، نرخ ارز، تأمین قطعه و سایر موارد در اعلام قیمت ها لحاظ شده اما باید شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و قدرت خرید مردم را نیز در نظر گرفت. 🔹روزنامه ایران
حسن موتور جدید تحویلی 26خرداد : صداقتن فاکتور شدید ،من هنوز فاکتور نشدم با سنسور هستید
زهراا : کسی فاکتور شد ؟
علی 1 تیر : سلام دوستان امروز هم گذشت شنبه هم تعطیله هفته بعدم خبری نمیشه ولی از دست ایران خودرو خسته شدیم من ک دیگه اعصاب ندارم شمارو نمیدونم انشالله سلامت باشین دوستان خخخخ
محمدمتین ساینادوگانه29اسفند : شرکت سایپا فک کنم هفته ای یه دونه ماشین فاکتورمیکنه.لامصب ها ماشین هایی رو که تکمیل وجه کردن چن ماه پیش؟تحویل مردم بدین..انگاری ماشینها رو گرو گذاشتین پیش خودتون
ساینا دوگانه 27 اسفند : تا20 ام فاکتور شده . ولی حدود 3 هفته اس رو همین تاریخه و فاکتور جدیدی نشده
3 تیر : ردیف قرارداتون چند بود؟