پیچ خطرناک زیاده خواهی در انتظار «رنو»

 

پیچ خطرناک زیاده خواهی در انتظار «رنو»

 
قرارداد رنو با گروه خودروسازی سایپا که قرار بود اسفندماه سال گذشته به امضا برسد گویا به سنگ بزرگی خورده، بعد از نزدیک به شش ماه هنوز هیچ خبری از زمان قطعی امضای این قرارداد نیست.
همان روزهای نخست پسابرجام در زمستان سال 94 بود که بعد از امضای قرارداد ایران خودرو و پژو، نام رنو به عنوان دومین شریک خودروسازی ایران، در پسابرجام به میان آمد تا بعد از ایران خودرو، این سایپا باشد که با یک خودروساز خارجی قرارداد امضا می کند.
 
گرچه هم مدیرعامل رنو پارس و هم مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا زمان امضای این قرارداد را تا پایان اسفند اعلام کرده بودند، اما نه تنها هیچ امضایی صورت نگرفت، بلکه پس از شش ماه مقامات ارشد سایپا همچنان تاریخ دقیقی را برای امضای این قرارداد اعلام نمی کنند.
 
رنو در پیچ خطرناک
 
قرار بود پس از سایپا این قرارداد ایران خودرو و رنو باشد که به امضا می رسد اما هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو، در مجمع عمومی سالانه این شرکت از تفاهم اولیه برای تولید محصولات مشترک با رنو خبر داد. اما دلیل این تعلیق در امضای قرارداد با خودروسازی که از شرکای قدیمی صنعت خودروی ایران محسوب می شود چیست؟
 
شریکی که گرچه به بدقولی هایش در پروژه ال90 انتقادهای زیادی وارد می شود اما محصولاتش در ایران به دلیل کیفیت از استقبال خوبی برخوردار بوده است.
 
سیدمحمد علی سیدابریشمی، رئیس هیأت مدیره سایپا، در این زمینه می گوید: «توقعات رنو زیاد است، این شرکت می خواهد در سایت ما تولید کند، از بازار ما استفاده کند اما در مقابل هیچ هزینه ای پرداخت نکند. شرایط ما برای رنو مشخص است و اجازه زیاده خواهی به هیچ کسی داده نمی شود. هرکس چارچوب قرارداد ما را بپذیرد، همکار ما خواهد بود. »
 
مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در پاسخ به این پرسش اظهار می کند: «اکنون شرایط سایپا بسیار خوب است، بنابراین ما شرایط خودمان را به طرف های خارجی ابلاغ کرده و هر کسی که این شرایط را بپذیرد، می تواند با ما همکاری کند. »
 
چارچوب سخت وزارت صنعت
 
این نظر متولیان دولتی ایران درباره نحوه مشارکت با رنو است. اما یک موضوع دیگر را در تعلیق امضای این قرارداد باید در نظر گرفت. آن هم چارچوب قرارداد سخت گیرانه وزارت صنعت است که به گفته یکی از مسئولان سابق پروژه ال 90، پذیرش آن برای شرکای خارجی از جمله رنو سخت است؛ چارچوبی که شریک خارجی را ملزم می کند در سال اول تولید سقف ساخت داخل خود را به 40 درصد رسانده و از سوی دیگر طی پنج سال 30 درصد از محصولات تولید شده در ایران را صادر کند.
 
هر دو این درصدها به چالشی برای شرکای خارجی تبدیل شده است، زیرا سقف 40 درصد برای ساخت داخل زمانی منطقی خواهد بود که حداقل 200 هزار دستگاه خودرو تولید شود. از سوی دیگر با وجود موقعیت استراتژیک ایران، مشکلات ترانزیت کالا و نبود مشوق ویژه برای صادرکنندگان، مانعی برای صادرات است. اکنون پرسش اینجاست که تنها علت تعلیق در امضای قرارداد همکاری با رنو، زیاده خواهی این خودروساز فرانسوی است؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، بیان می کند: «رنو مدت ها است که برای خرید یک کارخانه در ایران ابراز تمایل می کند، اگر این شرکت نمی خواهد که سرمایه وارد ایران کند، چرا قصد خرید کارخانه دارد و آقایان به رنو کارخانه نمی فروشند؟ وقتی کارخانه فروخته نمی شود، مشخص می شود که مشکل زیاده خواهی رنو نیست، بلکه این ترس وجود دارد که این خودروساز فرانسوی با توجه به اصول مشتری مداری که رعایت می کند، ممکن است بازار را در دست بگیرد. »
 
او می افزاید: «به نظر می رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت علاقه ای به رنو ندارد زیرا سرمایه گذاری از این بالاتر که این شرکت می خواهد 80 درصد یک کارخانه را خریداری کند، وجود ندارد. »
 
مانع تراشی بر سر راه رنو
 
یکی از نکات دیگری که به عنوان دلیل عقب افتادن همکاری رنو و سایپا مطرح می شود به تجربه تلخ گذشته بازمی گردد. از یک سو مدیران خودروسازی ایران مدعی اند که رنویی ها بدقولی کرده اند و از سوی دیگر شواهد نشان می دهد ایجاد مانع تراشی های زیادی بر سر راه فروش محصولات رنو در بازار ایران شده است. زیربار نرفتن خودروسازان ایرانی برای اعمال کنترل های کیفی رنو و قیمت گذاری های گران برای محصولات این خودروساز، از شواهد این تجربه است.
 
زاوه در این زمینه معتقد است: «این ادعا که محصولات رنو به صورت اقساطی فروخته نمی شود تا بازار محصولات چینی یا پژو در ایران به خطر نیفتد، کاملاً صحیح است. مثلاً رنو پارس قیمت خودروی ساندرو را حدود 32 میلیون تومان اعلام کرد اما هنگام فروش پارس خودرو قیمت این محصول را بالای 40 میلیون تومان اعلام کرد. مصداق این موضوع در میزان داخلی سازی محصولات رنو با محصولات پژو نیز بارز است.
 
زمان در حال گذر است و در این گذر، یک رقیب فرانسوی دیگر نظیر سیتروئن نیز به رقبای رنو در ایران اضافه شده است. اما رنو در جاده همکاری با خودروسازان ایرانی به دلایل مختلف در پیچ خطرناکی قرار گرفته است که برای رد کردنش یا باید از منافع خود کوتاه بیاید یا باید بازار ایران را فراموش کند.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , رنو , سایپا , واردات خودرو , منتاژخودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

میلاد
2

با سلام آقایان مدیری که مدعی هستند دو آتیشه دلسوز مردم هستن و شعار یکی از شرکت هاهم که مشالله هزار ماشالله پیشرو در کیفیت هستش حالا چطوره با برخی از اعمل روش های کنترل کیفی رنو مخالفت میکنن؟؟؟؟ مگه اینا هی جاااااااااااررررر نمی زنن ما همواره به فکر ارتقا کیفی محصولات هستیم اگه هستن چرا با رنو روی کنترل کیفیت دقیق مخالفت میکنن ؟؟؟
13:02  1395/05/25
پاسخ دادن
نیما....
0

نعمت زاده ازت متنفریم
12:31  1395/05/25
پاسخ دادن
DSID
7

وزیر صنعت منفورترین چهره دولته.کاری که نرکیه دو دهه قبل کرد وبازار وتولید را به دست کمپانی های مادر مثل رنو وفولکس داد.الان برید ببینید ترکیه چه خبره از ماشین های روز.الان مگان جدید2017 هم قراره در ترکیه تولید وبه ببقیه کششورها صادر بشه.اونها مدیران لایق ودلسوز دارند.نه مثل ما...
09:20  1395/05/25
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
9

مسلمه که اونی که زیاده خواهه شما هستید نه رنو. هر چی که باشه حق با رنوه.
کاش امکانش بود که رنو به صورت مستقل برای خودش و تحت نظر خودش کاخونه ی تولید و مونتاژ خودروهاش رو در کشورمون راه مینداخت تا حساب کار دست این حضرات میومد که همیشه هم دوقرت و نیمشون باقیه.
بدقولی های پروژه تندر 90 رو همه میدونن به خاطر سنگ اندازی ها و اهمال کاری حضرات خودروساز داخلی بود. این که دیگه نیاز به کتمان نداره. همون ال 90 رو میدادن خود رنو تولید کنه هم به همون قیمت 7000 یورو(زمانی که یورو 1200 بود) تولید میشد هم به تولید 120 هزار دستگاهی که قراربود برسه میرسید.
آدم چی بگه از دست اینا که حتی مونتاژ کار هم نیستن اما توقع دارن با کمپانی بزرگی مثل رنو کارکنن و رنو توقعی ازشون نداشته باشه. بهتره برن همون گاری و فرعون بسازن تا کسی توقعی ازشون نداشته باشه.
02:37  1395/05/25
پاسخ دادن
امیر(سابق)
6

کاملا موافقم. مشکل اینجاست که مدیرانی فاسد و بیسواد دارند واسه صنعت تصمیم میگیرند. در ضمن فقط واسه ایرانی سخت میگیرند وگرنه واسه عراق،سوریه،آذربایجان و..... از مسئولین خودشون بیشتر بهشون میرسند
11:44  1395/05/25

امیرحسین
3

آقایان هم خدا رو میخوان و خرما رو.از طرفی دوستان خوش اشتها هستن و آش رو با جاش طلب میکنن.رنو میخواد ماشین هایی رو تولید یا صادر کنه رو با نظارت مستقیم و مدیریت خودشون باشه ولی آقایان زیاد خواه هستن
23:04  1395/05/24
پاسخ دادن
سعید
12

با این مطلب که شما نوشتید معلومه رنو که یک شرکت خارجیه دلش بیشتر برای مشتری ایرانی میسوزه ولی مدیران دولتی بازار انحصاری ایران تحمل ندارند این شرایط را تجربه کنند و مردم آگاه شوند چی داره به سرشون میاد
20:23  1395/05/24
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا عباسی
3

دقیقا درسته..........................مرسی
من با خارجیهای البته بهتر از فرانسوی ها کار کردم...واقعا کار میکنن و جدی و با انگیزه..اصلا مثل داخلیها نیستن که دنبال حاشیه باشن...بله دلسوزترن و اونچه مرتبا به ما مردم گفته میشه پ.و.پ.و.ل...ه
22:42  1395/05/24

امیر(سابق)
14

هر روز با به خطر افتادن یکی و رو کردن زدو بند رقیب دوم خروسی جدید بیرون میزند. به خاطر همین کثافت کاریهای مدیران منفعت طلب هست که میگیم حداقل 6 ماه از خرید ماشین دست نگه دارید تا ببینیم صاحب این مملکت به فکر جارو کردن اینها میفته یا نه
20:16  1395/05/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد