زمینه‌های همکاری ایران خودرو و سایپا

 

زمینه‌های همکاری ایران خودرو و سایپا

 
 در حالی شکل جدید همکاری‌های خارجی خودروسازان کشور، زمینه را برای مشارکت ایران خودرو و سایپا فراهم آورده که ظاهرا این دو شرکت بزرک داخلی تمایلی به کار مشترک با یکدیگر ندارند.
 
پس از آنکه ایران خودرو قراردادش با پژو را امضا کرد، سایپایی‌ها نیز با سیتروئن به تفاهم رسیدند تا گروه پژوسیتروئن رسما به بزرگترین شریک صنعت خودرو کشور تبدیل شود. جدای از اینکه مشارکت همزمان خودروسازان داخلی با این دو شرکت فرانسوی چه نکات منفی و نگران‌کننده‌ای را در خود جای داده، اتفاق مثبت این است که ایران خودرو و سایپا می‌توانند با انجام اقدامات مشترک، هزینه‌های تولید خود را (در تولید محصولات جدید پژو و سیتروئن) پایین بیاورند.
 
اگر نگاهی به محصولات موردنظر فرانسوی‌ها (در قالب قراردادهای جدید) برای بازار خودرو کشور بیندازیم، متوجه می‌شویم قطعات زیادی میان خودروهای پژو و خودروهای سیتروئن مشترک است. به عبارت بهتر، محصولاتی که قرار است توسط گروه پژوسیتروئن در ایران خودرو و سایپا تولید شوند، دارای پلت فرم و همچنین قطعات مشترک هستند و این موضوع می‌تواند زمینه ساز همکاری مشترک غول‌های جاده مخصوص در ساخت قطعات مربوطه شود. به‌عنوان مثال، خودروهای موردنظر از موتورهای مشترک بهره می‌برند و با توجه به قابلیت خودروسازان داخلی در ساخت موتور، این موضوع می‌تواند اولا سبب کاهش هزینه‌های تولید شود و ثانیا تیراژ را سرعت ببخشد. این در حالی است که ظاهرا نه ایران خودرو و نه سایپا، هیچ‌کدام میلی به کار مشترک با یکدیگر نداشته و فعالیت مستقل را بیشتر می‌پسندند. این بی‌میلی البته پیش تر هم خود را نشان داده است، چه آنکه خودروسازان کشور پیشنهاد چند سال پیش وزارت صنعت،معدن و تجارت را نیز برای تولید محصول مشترک نپذیرفتند.
 
دلیل این موضوع هرچه که باشد، به نظر می‌رسد به مانعی برای کاهش هزینه‌های تولید تبدیل شده است و از همین رو می‌طلبد که خودروسازان یک بار دیگر روی پیشنهاد «همکاری مشترک» (نه ادغام)، فکر کنند. در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ خودروسازی ایران، بالا بودن هزینه‌های تولید و در نتیجه گرانی خودروهاست، بنابراین انجام اقدامات مشترک منتج به کاهش هزینه، می‌تواند راهکاری مناسب برای کمرنگ کردن این مشکل بزرگ باشد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: نوید جهرمی
1

این دوتا همینجوریشم همکارن. منتهی نه به صورت علنی و رسمی. بازار رو بین خودشون تقسیم کردن جوری که هیچ محصولی از یکی مزاحم محصول شرکت مقابل نشه.تولید مشترک تندر 90 هم از جمله چیزهاییه که نمونش ب جز ایران جای دیگه ندیدم.
حقمونه همچنان جهان سومی باقی بمونیم.
04:03  1395/05/25
پاسخ دادن
بهنام
0

کوری عصا کش کور دیگر شد
12:55  1395/05/24
پاسخ دادن
امیر(سابق)
5

الان که با هم مثلا رقیب هستند و در بازار برای فروش بیشتر و بهتر بودن رقابت میکنند، اوضاع اینه. وای به حال همکاری و حذف رقابت بین دو طرف. در کل باید عرض کنم این مدیران کنونی با این سطح سواد و نگرش به این زودی نمیتوانند کار مثبتی در این صنعت انجام دهند که مردم از این حرکتشان به آسایش برسند
11:51  1395/05/24
پاسخ دادن
امیر(سابق)
2

دوست عزیز که با نام من برای بهنام جواب نوشتی فکر میکنی کار درستی میکنی؟ این بچه بازیها اینجا جذابیتی نداره
20:11  1395/05/24

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد