اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه

 

اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه

 
خودرو های کره‌ ای چند سالی است که توانسته‌ اند سهم عمده‌ ای از معاملات بازار را به‌خود اختصاص دهند، از طرفی بخش به‌ سزایی از این خودرو ها را کراس‌ اورهای کوچک و شهری تشکیل می‌دهند.
 
کیا اسپورتیج یکی از همین کراس‌ اورهایی است که توانست پس از ورود به ایران، با وجود شرایط سخت و پرتلاطم جایگاه قابل قبولی برای خود بدست آورد و از همین‌ رو می‌ توان گفت اسپورتیج یکی از کراس‌اورهای خوش اقبال در بازار است.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
کمپانی کیا اخیرا از نسل چهارم این خودرو پرفروش رونمایی و آن را به بازار جهانی عرضه کرد که با این‌ کار نه‌ تنها همه را شگفت‌ زده کرد، بلکه از سوی برخی از کارشناسان نیز مورد انتقاد قرار گرفت.
 
کیا پس از شکست سورنتو درمقابل هیوندای سانتافه، تصمیم گرفت تا گوی رقابت را از هم‌ وطن خود برباید تا این‌ بار جوایز گوناگون به این خودروساز کره‌ای برسد.
 
به‌ همین خاطر شاهد تغییرات اساسی در طراحی محصولات جدید این برند هستیم. پس از توافقات هسته‌ای و برجام انتظار می‌رفت که پای محصولات جدید به کشور باز شود که تاکنون شاهد ورود برخی از محصولات هیوندای و کیا بودیم.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
کیا اسپورتیج 2016 نیز یکی از همین خودروهایی است که درحال حاضر جای خالی‌اش در بازار حس می‌شود. اما طبق سنت دیرینه و هرساله، این مناطق آزاد تجاری هستند که در همان روزهای نخست عرضه خودرو اقدام به وارد کردن آن‌ ها می‌کنند.
 
از همین رو تعداد قابل توجهی از این خودروی تازه متولد شده کمپانی کیا به مناطقی چون، انزلی، ارس، اروند و کیش وارد شده است.
 
در روز های ابتدایی حضور اسپورتیج نسل جدید با توجه به چهره‌ متفاوت و جدیدش استقبال نسبتا خوبی از آن شد که تا حدودی برخلاف انتظار بود.
 
با این وجود هنوز خبری از حضور رسمی این کراس‌اور محبوب به صورت رسمی در بازار داخلی کشور نیست و همین موضوع موجب شده تا رقیب جدی‌ اش یعنی هیوندای توسان تاحدودی از آن پیشی بگیرد، زیرا تعدا زیادی از آن وارد کشور شده و تا چندی دیگر مجوز دریافت پلاک ملی برای آن صادر می‌ شود.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
چندی پیش اولین دستگاه کیا اسپورتیج نسل جدید به‌ صورت گذرموقت وارد تهران شد و توجه همگان را به‌خود جلب کرد.
 
این خودرو از منطقه آزاد انزلی به‌صورت موقت مرخصی گرفته و چند روزی خارج از محدوده مشخص شده منطقه آزاد با پلاک گذرموقت تردد می‌کند. از همین‌ رو ما نیز برای نخستین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در کشور، با مالک محترم این خودرو صحبت کردیم تا با این خودروی زیبا اما کمی نامتعارف از نزدیک ملاقاتی داشته باشیم.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
چهره‌ ای مدرن و عجیب 
 
طراحی خارجی خودرو اولین چیزی است که توجه مخاطبان را به‌ سوی خود جلب می‌کند. اسپورتیج فیس‌لیفت باوجود پیروی از طراحی نسل پیشین خود در بخش‌هایی از بدنه، دچار تغییرات اساسی شده که از یک سو زیبایی منحصر‌ به‌ فردی را برای آن به‌ا رمغان آورده و از سوی دیگر ظاهری نامتعارف را برای این کراس‌ اور ایجاد کرده است.
 
زبان طراحی به‌کار رفته در اسپورتیج 2016 به‌گونه‌ ای است که می‌توان رگه‌هایی از پیشرفت و نوآوری را در آن دید.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
یکی از معایب طراحی نسل جدید، خارج شدن چهره اسپورتیج از حالت جدی نسل قبل خود است که می‌تواند به‌عنوان شادابی و جوان‌پسندی نسل جدید هم تلقی شود.
 
پیتر شرایر، مدیر طراحی کیا، توانسته با استفاده از جلوپنجره پوزه ببری و چراغ‌های مثلثی بالای آن، ظاهری عجیب را در ذهن بیننده تداعی کند که از این لحاظ فاصله بسیاری با نسل پیشین خود دارد.
 
همچنین نمای جلوی خودرو به لطف همان چراغ‌های مثلثی شباهت زیادی به پورشه ماکان دارد. سپر برجسته، گلگیرهای پلاستیکی و خطوط حجیمی که روی بدنه نقش بسته‌، توانسته‌اند چهره‌ای تهاجمی‌تر و اسپرت‌ تر نسبت به نسل پیشین به اسپرتیج بدهند.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
در نمای جانبی شباهت‌های زیادی را می‌توان نسبت به نسل سوم یافت و تا حدودی با طراحی نسبتا آشنایی رو‌به‌رو هستیم. اما زمانی که به قسمت عقب خودرو می‌رسیم همانند جلوی آن با طرحی نوین و کاملا جدید مواجه می‌شویم که تمامی اجزا را با هماهنگی خاصی در دل خود جای داده است.
 
چراغ‌ های یکپارچه که روی در صندوق تعبیه شده‌اند یکی از نکاتی است که اسپورتیج 2016 را از سایر کراس‌اور‌های هم‌رده متمایز می‌کند. لازم به‌ ذکر است که خودروی مورد بررسی از نظر امکانات رفاهی در سطح نسبتا خوبی قرار دارد، یا به عبارت دیگر از نمونه‌های نیمه فول به‌ شمار می‌رود.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
از آن‌جایی که مدل جدید را می‌توان با نسخه اسپرت GT Line نیز خریداری کرد، می توان تمامی این امکانات را یکجا داشت و از یک کراس‌اور با خصلت‌ های اسپرت‌ تر همچنین با پیشرانه‌ ای توربو لذت سواری و رانندگی را برد، اما ظاهرا مدل توربو قرار نیست فعلا در کشورمان شماره گذاری شود.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
کابین با کیفیت و متحول شده
 
همان‌طور که ظاهر اسپورتیج 2016 دست‌خوش تغییرات عمده شده، داخل کابین نیز از یک طراحی راننده‌ محور پیروی می‌ کند و از ادوات و متریال با کیفیت‌ تری نسبت به نسل پیشین بهره می‌ برد.
 
طراحی فضای داخل کابین نسبت به گذشته مدرن‌ تر انجام شده است. فن‌آوری‌های جدیدی نیز برای بهبود آسایش و ایمنی و استفاده از تجهیزات مدرن، پیش‌بینی شده‌ اند.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
مهم ترین نکته اجرایی در داخل کابین که به دسترسی بهتر راننده به کلید‌های کنسول و سیستم سرگرمی منجر شده، طراحی کنسول مرکزی با زاویه‌ای 10 درجه‌ای متمایل به سمت راننده است.
 
همان‌طور که گفتیم خودروی مورد بررسی نمونه نیمه‌ فول بوده که در کابین این موضوع بیش از پیش مشهود است. تفاوت‌ کابین با نمونه فول آپشن و GT Line را می‌توان در ادوات به‌کار رفته روی داشبورد دانست.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
صندلی‌ ها از جنس چرم بوده که از کیفیت خوبی برخوردار است، همچنین صندلی‌ ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدن را به‌خوبی در برگرفته و آسایش را برای سرنشینان به‌ارمغان آورده است.
 
داشبورد نسبت به نسل قبلی دارای کیفیت بهتری است که درهمان لحظه نخست می‌توان متوجه آن شد. در نمونه‌های فول‌آپشن بخشی از کنسول به رنگ مشکی پیانویی است که در کنار سایر بخش‌ها جذابیت چشم‌گیری را پدید آورده است که البته در این خودرو نیز تودوزی و داشبورد به رنگ‌های کرم و مشکی مزین شده‌اند.
 
اما خودروی مدنظر به دلیل نداشتن امکانات رفاهی اضافی نظیر سیستم‌صوتی حرفه‌ای، سردکن صندلی و سیستم تهویه هوای اتوماتیک دوگانه دارای کنسولی ساده‌تر از نسخه فول آپشن GT Line بوده که کار کردن با آن به مراتب ساده‌تر است.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
مهم‌ترین نکته اجرایی در داخل کابین که به دسترسی بهتر راننده به کلید‌های کنسول و سیستم سرگرمی منجر شده، طراحی کنسول مرکزی با زاویه‌ای 10 درجه‌ای متمایل به سمت راننده است.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
کیا اسپورتیج 2016 در نمونه‌های پایه داری 6 کیسه هوای ایمنی، سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM)، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC)، سیستم فرمان هیدرولیک، سیستم هشدار و توقف خودکار در صورت احتمال تصادف، سیستم هشدار خروج از خطوط جاده، سیستم نور بالای اتوماتیک، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم نظارت راداری 70 متری، سیستم هشدار تراکم ترافیک و مهم‌تر از همه، 5 ستاره ایمنی دریافتی از اتحادیه اروپا سود می‌ برد.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
همچنین علاوه‌بر این‌ ها خودروی موردنظر دارای سنسور پارک، شیب‌ سنج و دکمه تنظیم حالت رانندگی بوده. سقف پانوراما یکی دیگر از مواردی است که علاوه بر زیبایی به هرچه لوکس‌ تر نشان دادن این کراس‌ اور کره‌ ای کمک می‌ کند.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
مشخصات فنی کیا اسپرتیج QL
 
همانطور که می دانید گروه کیا و هیوندای از پلت فرم یکسانی برای محصولات خود استفاده می کند و پلت فرم هیوندای توسان جدید هم کاملا با اسپورتیج 2016 (کد فنی QL) یکسان است. این پلت فرم با چندین نوع پیشرانه دیزلی و بنزینی ارائه می‌ شود که می‌تواند تمامی سلایق را در بازار اروپا ، آمریکا و آسیا پوشش دهد.
 
پیشرانه 1.6 لیتری با توانایی تولید 136 اسب‌بخار یکی از گزینه‌های اقتصادی است که البته نمی‌تواند مشتریان جوان را راضی کند
 
به همین منظور یک نمونه 1.6 لیتری توربوشارژ نیز برای نسخه GT Line درنظر گرفته شده که می‌تواند 176 اسب‌بخار نیرو تولید کند. موتور دیزلی 1.7 CRDi دیگر گزینه‌ ای است که با قدرت 115 اسب‌ بخار برای بازار اروپا درنظر گرفته شده است. اما پیشرانه بزرگ‌تری که برای این کراس‌ اور درنظر گرفته شده، یک موتور 2.4 لیتری با قدرت خروجی 184 اسب‌بخار است.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
اسپورتیج ۲۰۱۶ در حالت استاندارد دارای سیستم انتقال قدرت FWD (دیفرانسیل جلو) خواهد بود، در حالی که مشتریان در ازای پرداخت هزینه مازاد می‌توانند از سیستم AWD (چهارچرخ متحرک) بهره ببرند.
 
انتخاب گیربکس خودرو محدود به نمونه های شش سرعته دستی، شش سرعته اتوماتیک و هفت سرعته دوبل کلاچ است.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
براساس شواهد و قرائن ظاهرا مدل های اسپرتیج در نظر گرفته شده برای بازار داخلی کشورمان مجهز به موتور 2.0 لیتری مشترک با کیا سراتو خواهند بود و از این رو می توان گفت که نسل جدید اسپرتیج نسبت به نسل قبلی 0.4 لیتر کاهش حجم پیشرانه و با تنها 158 اسب بخار قدرت، کاهش حدود 17 اسب بخاری قدرت را نسبت به نمونه های نسل قبل موجود در ایران تجربه کرده است.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
البته می توان حدس زد که با در نظر گرفتن استفاده از گیربکس پیشرفته تر، تغییر چندان آزار دهنده ای در توانایی هایی حرکتی و شتاب گیری مدل 2.0 لیتری نسبت به نمونه 2.4 لیتری نسل قبل اتفاق نیافتاده باشد، اما انتظار مشتریان ایرانی عرضه مدل 2.4 لیتری 184 اسب بخاری یا مدل توربو 2.0 لیتری با قدرت قابل توجه 240 اسب بخار است و طبیعتا مشخصات موتور 2.0 فاقد توربو لیتری نمی تواند این انتظار را برآورده کند.
 
با توجه به روند دائمی پیشرفت فنی خودروهای جدید در سرتاسر جای تاسف دارد که این روند در ایران برعکس طی می شود.
 
تجربه رانندگی با کیا اسپرتیج جدید
 
با توجه به اینکه خودروی مورد تست از آپشن کی‌لس بهره نمی‌برد با قرار دادن کلید در سوئیچ پیشرانه را استارت می‌زنیم. با قرار دادن اهرم دنده در وضعیت درایو خودرو آماده به حرکت می‌ شود. در اولین ثانیه ها، شروع نه‌ چندان هیجان‌ انگیزی را با اسپورتیج تجربه خواهید کرد که همانند نسل قبلی با فشردن پدال گاز تا انتها شرایط کمی بهتر می شود.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
به لطف افزایش مقاومت پیچشی شاسی، هندلینگ و فرمان‌پذیری خودرو نسبت به گذشته ارتقا یافته، به‌گونه‌ای که این اطمینان را به شما می‌دهد تا در پیچ با حداکثر سرعت به مسیر خود ادامه دهید.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
در مجموع سواری نرم و قابل قبولی را با اسپورتیج نیوفیس تجربه می‌کنید و انتظارات شما را تا حدودی می‌تواند برآورده کند. عملکرد جعبه دنده را می‌توان خوب ارزیابی کرد اما هنگام عکس‌العمل‌های ناگهانی، ممکن است با تعویض دنده کند‌تری همراه شوید که شما را کمی نا امید می کند.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
همچنین در معکوس‌های ناگهانی و سریع جعبه‌دنده ضربه‌ای را به کابین وارد می‌کند که از چنین خودرویی انتظار نمی‌رود. اما با این‌حال بازهم در کل سواری لذت‌بخش‌تری را نسبت به نسل سوم ارائه می‌دهد.
 
با وجود اینکه هنوز پای این محصول کیا به کشور باز نشده، اما می‌توان انتظار داشت که همانند نسل‌های پیشین استقبال خوبی از آن شود.
 
نکته تامل برانگیز در کنار کاهش قدرت و چهره نه چندان عامه پسند این مدل، افزایش قیمت نسل تازه کیا اسپرتیج و هیوندای توسان در بازار ایران است که می تواند به عدم محبوبیت این دو مدل در بازار کشورمان منجر شود.
 
البته این افزایش قیمت از سوی کمپانی های مادر اعمال نشده است بلکه بازرگانان و شرکت های به ظاهر نمایندگی داخلی طبق رسمی خود خواسته، در زمان ارائه هر نسل تازه افزایش قیمتی را نسبت به مدل های پیشین در نظر می گیرند که شامل حال نسل تازه توسان و اسپرتیج نیز خواهد شد.
اولین تست فنی کیا اسپورتیج 2016 در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه
همان‌طور که هم‌اکنون این خودرو در مناطق آزاد کشور به یکی از تازه‌واردهای پرفروش تبدیل شده است. در پایان از اسد میرزازاده مالک محترم، جهت در اختیار قرار دادن خودرو به منظور تهیه گزارش کمال قدردانی را داریم.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

 

برچسب : خودرو , کیا اسپورتیج , تست فنی خودرو , تست کیا اسپورتیج , اطلس خودرو , شاسی بلند , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

امیر
0

بازار داغی میسازن.....وتجارت و بازار جهانی ..و جیب خالی کنی مردم بد بخت و بیچاره کردن..این همه فقر و بد بختی و بیچاره گی از خروج ارز از کشور جهت واردات اهن پاره...
09:14  1395/05/25
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
1

کاری به این ندارم.
دلیل این افزایش قیمت مدل های جدید نسبت به قبلی چیه؟ نمونه های جهانیشون تغییر چندانی نمیکنن اما داخلی ها از 10 تا 30 میلیون گرون تر عرضه میشن. توجیهشون چیه؟
04:06  1395/05/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد