روغن ترمز و انواع آن را بشناسیم

 

روغن ترمز و انواع آن را بشناسیم

 
 یکی از سیالاتی که در همه خودرو‌های سبک وجود دارد و کمتر کسی به آن اهمیت می‌دهد، روغن ترمز است؛ سیالی همه‌کاره که از آن در کلاچ خودرو‌هایی که دارای سیستم کلاچ‌گیری هیدرولیکی هستند نیز استفاده می‌شود و حتی از این مایع برای جدا کردن قطعات فلزی که در هم قفل شده‌اند و بر اثر رسوب اصطلاحا گیرپاژ کرده‌اند نیز بهره برده می‌شود. با این حال این مایع نیز نیاز به مراقبت و نگهداری دارد تا بتواند به خوبی عملکرد خود را نشان دهد.
مایع همه‌کاره
در این مطلب نگاهی به روغن ترمز و مهم‌ترین خصوصیات آن خواهیم داشت.
 
آیا روغن ترمز باید تعویض شود؟ 
روغن ترمز نیز از سیالاتی است که در معرض فشار‌ها و گرمای زیاد کاری قرار دارد و به این ترتیب مثل دیگر سیالات موجود در خودرو نیاز است تا بعد از مدتی کارکرد تعویض شود. این در حالی است که برخی‌ اهالی فن می‌گویند که روغن ترمز نیاز به تعویض نداشته و فقط باید در صورت وجود کسری در ظرف آن، کسری روغن جبران شده و یا اصطلاحا سرریز شود. اما چون تعویض روغن ترمز نیاز به هواگیری بعد از آن دارد که برای انجام این کار نسبتا به حوصله نیاز است، کمتر کسی به سراغ آن می‌رود و دلیل فرار از تعویض روغن ترمز نیز همین قضیه است. این در حالی است که روغن ترمز نیز در اثر کارکرد زیاد، ویژگی‌های خاص خود را تا حدودی از دست می‌دهد و از کارایی آن کاسته می‌شود.
به همین خاطر توصیه می‌شود که نهایتا هر 2 سال یک بار این مایع حیاتی تعویض شود و فقط صرفا به اندازه بودن آن در مخزنش بسنده نکنیم. روغن ترمز‌ها از 3 نوع مختلف هستند که نزدیک به همه خودرو‌های سواری از نوع پایه گلیکولی آن استفاده می‌کنند. این نوع ترکیب ساختاری باعث می‌شود تا رطوبت و آلودگی‌های موجود در سیستم از نقاطی که محل اتصال‌ها هستند و یا از نشتی‌های بسیار ریزی که ممکن است در مسیر به وجود آید، درون روغن ترمز نفوذ کنند و به این ترتیب نه تنها کاهش سطح روغن ترمز را نخواهید دید بلکه شاهد افزایش سطح آن نیز خواهیم بود به نحوی که ممکن است در طی یک سال در حدود 2 درصد و در طی چندین سال حتی تا 8 درصد از روغن ترمز ما را آب و ناخالصی‌های ریزی تشکیل دهند که به طور واضحی روی عملکرد سیستم ترمز اثر خواهند داشت.
 
  روغن ترمز زرد و آبی 
روغن ترمز‌ها دارای انواع گوناگونی هستند که در بسته‌بندی‌های مختلفی نیز عرضه می‌شوند. روغن ترمز‌ها با استاندارد DOT دسته‌بندی شده‌اند که از pe-dot شروع شده و با DOT2 ادامه پیدا کرده و نهایتا به DOT 5.1 ختم می‌شود. این در حالی است که DOT 3 و DOT4 و DOT 5.1 از نوع پایه گلیکولی هستند و از پر‌مصرف‌ترین روغن ترمز‌ها‌ در بین خودرو‌های سواری شناخته می‌شوند. روغن ترمز DOT 3 زرد‌رنگ بوده و این در حالی است که روغن ترمز DOT 4 آبی‌رنگ است و از آنجایی که سیستم‌های ترمز خودرو‌ها متناسب با یک روغن ترمز طراحی شده است، نمی‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد و از همه مهم‌تر اینکه نباید این دو نوع روغن ترمز را در یک سیستم ترمز با هم مخلوط کرد. هر چند دلیل خاصی برای استفاده از یک روغن ترمز به جای دیگری گفته نشده است و حتی برخی از افراد کارشناس، تعویض روغن ترمز از یک نوع به نوع دیگر را به شرط تخلیه کامل سیستم و پر‌کردن دوباره و کامل با نوع دیگر، مشکلی نمی‌دانند اما برخی نیز عدم سازگاری لاستیک‌های نشت‌بندی و آب‌بند‌های موجود در سیستم را با یک روغن ترمز دیگر از دلایل عدم تعویض نوع روغن ترمز می‌دانند که ممکن است منجر به خوردگی و فرسودگی آنها شود.
نقطه جوش روغن ترمز  DOT 3 در حدود 205 درجه سانتیگراد است و این فاکتور برای روغن ترمز DOT 4 در حدود 230 درجه سانتیگراد خواهد بود. این در حالی است که اگر رطوبت به این دو روغن ترمز وارد شود، نقطه جوش آنها به ترتیب به 140 و 150 درجه سانتیگراد کاهش پیدا خواهد کرد.
در این حالت خواهد بود که ممکن است ترمز در استفاده‌های سنگین پیاپی در یک مسیر طولانی به مرور کارایی خود را به خاطر گرم‌شدن قسمت‌های مختلف ترمز و انتقال حرارت بیشتر به روغن ترمز، به‌راحتی از دست دهد و در زمان فشردن پدال، فشار لازم در پشت پیستون‌های ترمز ایجاد نشود و در نتیجه کارایی این بخش بسیار حساس و مهم به طور محسوسی افت کند. شاید جالب باشد که این میزان کاهش نقطه جوش برای 3.7 درصد رطوبت‌زدگی در روغن ترمز تعیین شده‌ و این در حالی است که بسیاری از خودرو‌های در حال تردد در حدود 7 تا 8 درصد رطوبت درون روغن ترمز خود دارند!.
 
راه‌های تشخیص 
یکی از راه‌های تشخیص نوع روغن ترمز، مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است که می‌توان نوع روغن را از نظر استاندارد DOT3 و یا ... فهمید. اما با کمک یک دستمال کاغذی و یا برگ کاغذ و فرو‌کردن آن درون مخزن روغن ترمز نیز می‌توان به‌راحتی رنگ روغن مورد استفاده در سیستم ترمز را پیدا کرد. تشخیص لازم دیگر در میزان رطوبت و وجود آلاینده‌های اضافی درون سیستم ترمز است.
برای این کار کافی است تا کمی از روغن ترمز را از یک چرخ با بازکردن پیچ هواگیری آن درون یک ظرف شفاف بریزیم و بعد از مدتی به ته‌نشین‌شدن آن دقت کنیم. میزان جدا‌شدن آب از روغن و همچنین وجود ناخالصی‌ها و تغییر رنگ روغن ترمز در اثر کارکرد به وضوح نمایان خواهد شد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , روغن ترمز , انواع روغن ترمز , سیستم ترمز خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

سهراب
0

ممنون
20:58  1396/09/07
گزارش
پاسخ دادن
میثم
2

ممنون از مطالب خوبتون
10:20  1396/07/08
گزارش
پاسخ دادن
سهيل
7

ايول. يه مدتي بود كه از اين مطالب نزاشته بوديد. كم كم شروع كرديد كه به مسائل فني هم توجه كنيد
13:11  1395/05/18
گزارش
پاسخ دادن
اسد
21

من خودم مكانيكم
09:05  1396/04/12

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Bac x3 : بک ایکس ۳ ثبت نامم ۱۱ بهمن بود الان زنگ زدم تازه میگه ۲ ماه اینده واراش انجام میشه اینطور که معلومه ماشین خبری نیست
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز : دوست عزیز همون بهتر که دعوتنامه نمیفرستن ، من لااقل پولی که آماده کردم برای سایپا رو فعلا گذاشتم تو حساب مفید کارتم 30 درصد سود سالیانه رو سر ماه درجا واریز میکنن ، چه کاریه که بیام زود پول بدم به سایپا ؟ الان دوستانی میان اعلام میکنن بعد از 7 ماه تحویل گرفتن ماشینشون هنوز جریمه تاخیر رو هم ندادن بهشون ، اصلا معلوم نیست جریمه تاخیر رو بدن ، ندن ، اگر بدن چقدر بدن ، در هر حال با این روال تحویل ماشینای ما راحت رفته برای زمستون !!! خدا رو چه دیدی شایدم سال بعد !!! بنابر این هرچه دیرتر پول بدیم بهتر ، من این رو هم از کسی که حضوری رفته امور مشترکین شنیدم که وزارت صمت بهشون گفته تا تعهداتی که پولش رو گرفتن رو تحویل ندادن حق ندارن پول جدید بگیرن از مردم و به همین خاطره که دعوتنامه نمیفرستن
کیارش : سلام من ۲ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فعلا خبری نیست
شاهین : تو قرار داد نوشته در صورت جنگ و زلزله و از این جور چیزا سایپا هیچ مسولیتی نداره یعنی هرچی پول دادیم پر میشه هر چه زودتر بتید ماشینامونو بگیریم
سعید : تف به شرفشون 800 میلیون پول این همه مدت خوابیده بابت 370 میلیون اولیه 110 گرم طلا فروختم، اردیبهشتم 430 میلیون واریز کردیم الانم معلوم نیس کی ماشینمون تحویل بدن،اینم بزرگترین خودرو سازمونه، اصن مردمو عدد حساب نمیکنن و هرجاهم میری میگن برو شکایت کن،از کی ؟پیشه کی شکایت کنیم؟ فکر کنم از باید بریم پیش آبدارچی سایپا از مدیرش شکایت کنیم خدا لعنتتون کنه
شاهین پلاس ۱ : شنبه ساعت ۹ درب شماره یک سایپا تو رو خدا بیایید
شاهین پلاس ۱ : خیلی بیخود کردن ما همین الان ماشینمون و میخاییم فقط میان یه حرف مفت میزنن و میرن یکساله دارید دروغ میگید صبر هم حدی داره
درسا : سلام ، همین الان سایت چک کردم ، هنوز فاکتور نشده ، من تقریبا هر یک ساعت سایت چک می کنم به محض فاکتور شدن اطلاع می دم .
شاهین پلاس : سلام امروز مدیر عامل سایپا امده باز از دیر کرد معذرت خواهی کرده میگه تا سه ماه آینده معوقات ما صفر میشه بر پدرتون لعنت
شاهین پلاس۱ : بزنید تو نشان ادرس دقیق و نشون میده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : سلام مبارک باشه بالاخره دوگانه ها را شروع کردن
اطلس جی دی : دوستانی که دارین تکمیل وجه میکنید به هیچ وجه رنگ مشکی و نقره ای انتخاب نکنید که تولیدش خیلی کمه ، تحویل نمیدن
حسن پیش پانا فولاد مرداد : سلام هروقت نمایندگی مدارک رو بفرسته برای ایران خودروی تهران، اونا پسامک میدن که به دستمون رسید
کوییک GXL مردادی : امروز دادستان تهران رفته شرکت سایپا گوش مدیر عامل گرفته چرا ماشین های مردم به موقع تحویل نمیدی؟مدیر عامل هم افتاده به گوهخوری و قول داده تا دو ماه آینده همه تعهدات صفر کنه.
تحویل 7تیر : سلام واسه منم امروزشد1ماه تاخیروخبری نیست جریمه تاخیرهم 10تومن تقریباتااینجا مشخص نیس کی فاکتورشیم
.207.s. : شماهم تبدیل زدی؟مث من طرح عادی بودین؟
امیر : سلام بله دعوتنامه اومده 256600 جالب سینی و کنسول و جک کاپوت شده آپشن-واقعا که .
اطلس آذر علی : صبح ساعت 8صبح اونجا باشیم بخدا میریم کسی نمیاد خود من سه بار رفتم ولی با یکی دونفر فایده نداره
3 تیر فروش فوری مادران : من خودم 3 تیر فاکتور نشدم
ساینا : برا تکمیل وجه چقدر باید واریز کنی؟