سرنوشت تعیین قیمت بنزین بازهم به اغما رفت

 

سرنوشت تعیین قیمت بنزین بازهم به اغما رفت

 
درحالی که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح روز سه‌شنبه این کمیسیون با کلیات لایحه اصلاح بودجه ۱۳۹۵ مخالفت کردند، بار دیگر سرنوشت عرضه بنزین و کارت‌های سوخت به اغما رفت تا تعیین تکلیف این موضوع مهم عرصه انرژی به آینده موکول شود.
 
به گزارش ایسنا، سه ماه باقی مانده از تابستان، آخرین ماه هایی بود که دولت امیدوار بود مجلس با ترکیب تازه ای که در این دوره پیدا کرده است، مصوبه هفته های آخر فعالیت مجلس پیشین در مورد تعیین سقف استفاده از بنزین بدون مالیات و عوارض را لغو کند. امیدی که فعلا با نخستین اختلاف رسمی مجلس دهم و دولت  یازدهم به یاس تبدیل شده است.
 
افزایش نرخ بنزین برای مصرف کنندگانی که بیش از سقف تعیین شده در ماه از بنزین استفاده می کنند، طرحی بود که در مجلس نهم پس از کش و قوس های فراوان در نهایت به تصویب رسید و وارد لایحه بودجه شد.
 
طرح نهایی به دولت این اختیار را می داد که با در نظر گرفتن مالیات و عوارض مختلفی از جمله هزینه ریزش، تبخیر، ‌ بیمه، انتقال، حمل، توزیع و عوارض قانونی و نرخ کارمزد متناسب پرداختی به جایگاه‌داران و در نهایت جمع آن با قیمت بنزین در فوب خلیج فارس، نرخ دومی را برای پرمصرفان بنزین تعیین کند.
 
این لایحه که با هدف کنترل مصرف بنزین پس از تک نرخی شدن و حذف سقف مصرف از آذر سال گذشته به تصویب رسیده بود، تعیین سقف مجاز برای استفاده از بنزین با نرخ اول که همان نرخ آزاد بنزین است را نیز بر عهده دولت گذاشته است.
 
اما زیر ساخت رسیدن به تمام این اهداف همان زیر ساختی است که طی ۱۰ سال گذشته با آن تلاش شده تا بنزین به آرامی به نرخی نزدیک شود که مشابه با کشورهای همسایه بوده و به این ترتیب انگیزه قاچاق سوخت در کشور کاهش پیدا کند. این طرح دولت را مکلف می کند که با استفاده از سامانه هوشمند سوخت، دو نرخی کردن بنزین برای پرمصرفان را به اجرا درآورد تا از این طریق نه تنها مصرف سوخت کنترل شود بلکه اطلاعاتی نیز از این سامانه به دست آید.
 
با این حال وزارت نفت از ماه ها پیش از تصویب این طرح در مجلس و از همان روزهای پس از تک نرخی شدن سوخت، با ادامه استفاده از سامانه هوشمند سوخت موافق نبود و در کنار آن، رسیدن به یک نرخ آزاد برای فروش بنزین را دستاورد مهمی می دانست که می تواند فساد ناشی از چند نرخی بودن را کاهش دهد. به این ترتیب پس از تصویب لایحه دو نرخی کردن سوخت، دولت اگرچه به عنوان مجری در مورد اجرای این مصوبه اعلام آمادگی کرده بود، اما با دو نرخی شدن دوباره سوخت و وادار کردن مصرف کنندگان به استفاده از کارت های سوخت مخالف بود.
 
این مخالفت اما به تنهایی از سوی بدنه دولت مطرخ نمی شد، بلکه مصوبه بنزینی مجلس مخالفانی از جنس خود مجلسی ها و البته بخش خصوصی نیز داشت و در این زمینه کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اعلام مخالفت کرده بود.
 
با این وجود انتظار می رفت طبق مهلتی که در این لایحه از زمان ابلاغ اعلام شده بود، با ابلاغ لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ و طرح دو نرخی شدن بنزین تا ابتدای خردادماه، دولت تا اوایل مهرماه زمان اجرا، میزان سهمیه و قیمت بنزین را مشخص و اعلام کند.
 
اما تشکیل مجلس جدید، امید وزارت نفت برای ملغی شدن مصوبه بنزینی بود که می توانست نارضایتی مصرف کنندگان را نیز در پی داشته باشد. وزیر نفت با اشاره به این امیدواری در مورد ابعاد این مصوبه گفته بود تصویب چنین طرحی با توجه به رشد ناچیز مصرف بنزین آزار مردم است.
 
او که پیشتر نیز تصریح کرده بود طی ۱۰ سال استفاده از سامانه هوشمند سوخت هیچ استفاده ای از اطلاعات جمع آوری شده از طریق این سامانه نشده است، جمع آوری دوباره اطلاعات از این سامانه و تاکید بر لزوم استفاده از آن را غیر ضروری دانسته بود.
 
زنگنه مانند بسیاری از مخالفان طرح بنزینی مجلس نهم معتقد است که دو نرخی کردن سوخت در کنار اجبار به استفاده از کارت سوخت می تواند بار دیگر زمینه ساز فساد در مورد این حامل پرمصرف انرژی شود.
 
وی با اشاره به تعاملات مثبتی که وزارت نفت می تواند با کمیسیون تازه انرژی داشته باشد، گفته بود که انتظار دارد در این فرصت باقی مانده با ارائه اصلاح بودجه از سوی دولت به مجلس و در خواست برای حذف این لایجه از بودجه امسال، مجلس نیز از اجرای این مصوبه بنزینی چشم پوشی کرده و با لغو آن موافقت کند. اما در خبری غیرمنتظره، مجلس با لایحه اصلاح بودجه مخالفت کرد تا سایه ابهام دوباره روی سیاست‌های عرضه سوخت دولت گسترده شود.
 
اما این تنها راه حل زنگنه برای خنثی کردن طرحی که نه او و نه اتحادیه جایگاهداران علاقه ای به اجرایش ندارند نیست. وزیر نفت می گوید حتی در صورت عدم لغو طرح دو نرخی شدن سوخت، سقف استفاده از بنزین با نرخ اول که فعلا همان ۱۰۰۰ تومان است را روی عددی قرار می دهد که مصرف کنندگان نیازی به سوخت گیری با نرخ دوم بنزین - که البته تعیین آن نیز با در نظر گرفتن فرمول لایجه در اختیار دولت است - نداشته باشند.
 
بر این اساس می توان انتظار داشت که طی مدت باقی مانده از مهلت رسیدن دولت به دو نرخی کردن سوخت و پایان عمر کوتاه بنزین بدون سقف و نرخ دوم، اگر هم مجلسیان به سوی حذف آنچه مجلس پیشین به تصویب رسانده بود نروند، دولت راه حلی را در پیش خواهد گرفت که لایجه دو نرخی شدن بنزین را خنثی کند.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , بنزین , قیمت بنزین , بنزین سوپر , نرخ بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: m&z
2

اگه قراره بنزین رو با نرخ آزاد و طبق قیمت فوب خلیج فارس عرضه کنید باید خودروهای وارداتی هم با قیمت فوب خلیج فارس عرضه کنید. بنزین آزاد، خودرو هم آزاد. مثل همه دنیا. چرا همیشه منت ارزان بودن بنزین بر سر مردمه ولی گرون بودن خودرو بیصداست؟
نمایندگان مفت خور قیمت خودرو رو آزاد کنند نه بنزین
15:57  1395/04/30
گزارش
پاسخ دادن
یو اس اس اینترپرایز
0

هرچی بشه به نفع ملت نیست
14:07  1395/04/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 آبان سفید اصفهان : با پست برای من آمد. براتون بار کد پستی میاد .
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : تکمیل وجه اسفن 90 درصد فاکتور شدن مابقی تو همین چند روز فاکتور میشن و به امید خدا نوبت ما میرسه من 13شهریور واریز اولیه داشتم 15 اردیبهشت تکمیل وجه و سخا
علیرضا ۱ : دوستان پیامک تحویل میزنه از ۸:۳۰به بعد شما قبل ۸اونجا باشید نوبت بگیرین من ۷رفتم نوبت گرفتم ساعت ۸کارای اداریش رو انجام دادم بعد ۸:۳۰دقیقه ماشین رو تحویل گرفتم
شاهین زمستان درجنوب : سایپا که قطعی ماشیناش وگرون میکنه به زودی ودراین شکی نیس ولی این بی صاحب اصلا دعوتنامه نمیفرسته یافاکتور نمیزنه همش با تٵخیر اخه از جون مردم چی میخوای مردم بخدا اذیت شدن الان ایرانخودرو دوماه نرسیده به موعد تحویل همه دعوتنانه مرداد رافرستاد وروند تحویل خودرو زودتر ازموعد هست الان سایپا هم گرون میکنه وهم با تاخیر تحویل میده نمیدونم مرضشون چی هست
ناشناس : درجواب این دوست عزیز من 23 مهر 402 واریز وجه اولیه کردم هفته چهارم اسفندماه 403 منتظر دعوتنامه تکمیل وجه بودم تا الان که 22 خرداد 404 هست از پیامک دعوتنامه تکمیل وجه خبری نیست
Jac j4 ۱۰بهمن : سلام دوستان من بهمن ثبت نام کردم تحویل اردیبهشت بوده هنوز فاکتور نشده زنگم میزنم میگن همینه تاخیر داره منتها اقواممون اسفند ثبت نام کرده هفته پیش پبامک فاکتور اومده براش خیلی عجیبه! اینا رو چه حسابی فاکتور میکنن شاسی میزنن؟ مگه به نوبت نیست ؟!!!
هادی : از جریمه تاخیر بگو. تو سند کمپانی یا پیامک نوشته چقدر؟
علی شاهین : اینکه دوستان میگن مهر 1402 واریز کردن چه تاریخی از مهر. این مهمه چونکه تا 5 مهر دعوتنامه اومده ولی اونایی که بعدش واریز کردن هیچ
ممد : سلام تارا وی۱پلاس سفید طرح مادران فروش فوری،تحویل۲۶خرداد ۱۵ام فاکتور۱۸ام پلاک امروز۲۲تحویل گرفتم.ایشالا قسمت همگی...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هومن پانا : سلام داداش گلم ممنونم از پاسخ شما
مهران س : سلام عزیز من هنوز نظرات پیگیری میکنم گفتم جویا حال شما بشم مشکلتون حل شد فاکتور شدین ؟
مجید مشهد : واریز اسفند 402 تکمیل وجه 28 مهر 403 سخا 28 مهر هر کسی از مهر ماه فاکتور شد لطفا اعلام کنید ممنون از 25 خرداد یادتون نره چرا گروه اطلسو پاک کردن از صفحه
پیش فروش تیر : منم نظرم اینه. انشالله که اصلاح قیمت صورت بگیره و ما منتفع بشیم
محمد751 : نه یکی داخل یکی از گروها گذاشته بود گفتم اطلاع بدم .
ساینا : برای کارت سوخت کی؟ وباچه مدرکی بایداقدام کرد؟
4 تیر فوری : دوستان سود تاخیر چجوریه
اشکان کاشان : سلام ثبت نام1403/11/23تیگو7پروپرمیوم،1403/12/18شاسی،پرداخت دیون1404/2/28ثبت چک دیون1404/3/4،درمورخ1404/3/17فاکتور،بیمه،پلاک،ارسال مدارک1404/3/19 امروزدرکمال ناباوری وتعجب نمایندگی ومشریان تحویل گرفتم
رسول : داداش توم هی امروز گرفتیم یکم باش کارکن بن 1000تا5000ببر نمایندگی اینا هم میتونی از اپراتور گیج سایپا بپرسی
رسول : داداش ایجاد ماشین هنوز تحویل نگرفتن که باش ترمز کنن دلت خوشه بده یکی با دستگاه دیاگ کامپیوتری هواگیریش کنه