سرنوشت تعیین قیمت بنزین بازهم به اغما رفت

 

سرنوشت تعیین قیمت بنزین بازهم به اغما رفت

 
درحالی که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح روز سه‌شنبه این کمیسیون با کلیات لایحه اصلاح بودجه ۱۳۹۵ مخالفت کردند، بار دیگر سرنوشت عرضه بنزین و کارت‌های سوخت به اغما رفت تا تعیین تکلیف این موضوع مهم عرصه انرژی به آینده موکول شود.
 
به گزارش ایسنا، سه ماه باقی مانده از تابستان، آخرین ماه هایی بود که دولت امیدوار بود مجلس با ترکیب تازه ای که در این دوره پیدا کرده است، مصوبه هفته های آخر فعالیت مجلس پیشین در مورد تعیین سقف استفاده از بنزین بدون مالیات و عوارض را لغو کند. امیدی که فعلا با نخستین اختلاف رسمی مجلس دهم و دولت  یازدهم به یاس تبدیل شده است.
 
افزایش نرخ بنزین برای مصرف کنندگانی که بیش از سقف تعیین شده در ماه از بنزین استفاده می کنند، طرحی بود که در مجلس نهم پس از کش و قوس های فراوان در نهایت به تصویب رسید و وارد لایحه بودجه شد.
 
طرح نهایی به دولت این اختیار را می داد که با در نظر گرفتن مالیات و عوارض مختلفی از جمله هزینه ریزش، تبخیر، ‌ بیمه، انتقال، حمل، توزیع و عوارض قانونی و نرخ کارمزد متناسب پرداختی به جایگاه‌داران و در نهایت جمع آن با قیمت بنزین در فوب خلیج فارس، نرخ دومی را برای پرمصرفان بنزین تعیین کند.
 
این لایحه که با هدف کنترل مصرف بنزین پس از تک نرخی شدن و حذف سقف مصرف از آذر سال گذشته به تصویب رسیده بود، تعیین سقف مجاز برای استفاده از بنزین با نرخ اول که همان نرخ آزاد بنزین است را نیز بر عهده دولت گذاشته است.
 
اما زیر ساخت رسیدن به تمام این اهداف همان زیر ساختی است که طی ۱۰ سال گذشته با آن تلاش شده تا بنزین به آرامی به نرخی نزدیک شود که مشابه با کشورهای همسایه بوده و به این ترتیب انگیزه قاچاق سوخت در کشور کاهش پیدا کند. این طرح دولت را مکلف می کند که با استفاده از سامانه هوشمند سوخت، دو نرخی کردن بنزین برای پرمصرفان را به اجرا درآورد تا از این طریق نه تنها مصرف سوخت کنترل شود بلکه اطلاعاتی نیز از این سامانه به دست آید.
 
با این حال وزارت نفت از ماه ها پیش از تصویب این طرح در مجلس و از همان روزهای پس از تک نرخی شدن سوخت، با ادامه استفاده از سامانه هوشمند سوخت موافق نبود و در کنار آن، رسیدن به یک نرخ آزاد برای فروش بنزین را دستاورد مهمی می دانست که می تواند فساد ناشی از چند نرخی بودن را کاهش دهد. به این ترتیب پس از تصویب لایحه دو نرخی کردن سوخت، دولت اگرچه به عنوان مجری در مورد اجرای این مصوبه اعلام آمادگی کرده بود، اما با دو نرخی شدن دوباره سوخت و وادار کردن مصرف کنندگان به استفاده از کارت های سوخت مخالف بود.
 
این مخالفت اما به تنهایی از سوی بدنه دولت مطرخ نمی شد، بلکه مصوبه بنزینی مجلس مخالفانی از جنس خود مجلسی ها و البته بخش خصوصی نیز داشت و در این زمینه کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اعلام مخالفت کرده بود.
 
با این وجود انتظار می رفت طبق مهلتی که در این لایحه از زمان ابلاغ اعلام شده بود، با ابلاغ لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ و طرح دو نرخی شدن بنزین تا ابتدای خردادماه، دولت تا اوایل مهرماه زمان اجرا، میزان سهمیه و قیمت بنزین را مشخص و اعلام کند.
 
اما تشکیل مجلس جدید، امید وزارت نفت برای ملغی شدن مصوبه بنزینی بود که می توانست نارضایتی مصرف کنندگان را نیز در پی داشته باشد. وزیر نفت با اشاره به این امیدواری در مورد ابعاد این مصوبه گفته بود تصویب چنین طرحی با توجه به رشد ناچیز مصرف بنزین آزار مردم است.
 
او که پیشتر نیز تصریح کرده بود طی ۱۰ سال استفاده از سامانه هوشمند سوخت هیچ استفاده ای از اطلاعات جمع آوری شده از طریق این سامانه نشده است، جمع آوری دوباره اطلاعات از این سامانه و تاکید بر لزوم استفاده از آن را غیر ضروری دانسته بود.
 
زنگنه مانند بسیاری از مخالفان طرح بنزینی مجلس نهم معتقد است که دو نرخی کردن سوخت در کنار اجبار به استفاده از کارت سوخت می تواند بار دیگر زمینه ساز فساد در مورد این حامل پرمصرف انرژی شود.
 
وی با اشاره به تعاملات مثبتی که وزارت نفت می تواند با کمیسیون تازه انرژی داشته باشد، گفته بود که انتظار دارد در این فرصت باقی مانده با ارائه اصلاح بودجه از سوی دولت به مجلس و در خواست برای حذف این لایجه از بودجه امسال، مجلس نیز از اجرای این مصوبه بنزینی چشم پوشی کرده و با لغو آن موافقت کند. اما در خبری غیرمنتظره، مجلس با لایحه اصلاح بودجه مخالفت کرد تا سایه ابهام دوباره روی سیاست‌های عرضه سوخت دولت گسترده شود.
 
اما این تنها راه حل زنگنه برای خنثی کردن طرحی که نه او و نه اتحادیه جایگاهداران علاقه ای به اجرایش ندارند نیست. وزیر نفت می گوید حتی در صورت عدم لغو طرح دو نرخی شدن سوخت، سقف استفاده از بنزین با نرخ اول که فعلا همان ۱۰۰۰ تومان است را روی عددی قرار می دهد که مصرف کنندگان نیازی به سوخت گیری با نرخ دوم بنزین - که البته تعیین آن نیز با در نظر گرفتن فرمول لایجه در اختیار دولت است - نداشته باشند.
 
بر این اساس می توان انتظار داشت که طی مدت باقی مانده از مهلت رسیدن دولت به دو نرخی کردن سوخت و پایان عمر کوتاه بنزین بدون سقف و نرخ دوم، اگر هم مجلسیان به سوی حذف آنچه مجلس پیشین به تصویب رسانده بود نروند، دولت راه حلی را در پیش خواهد گرفت که لایجه دو نرخی شدن بنزین را خنثی کند.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , بنزین , قیمت بنزین , بنزین سوپر , نرخ بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: m&z
2

اگه قراره بنزین رو با نرخ آزاد و طبق قیمت فوب خلیج فارس عرضه کنید باید خودروهای وارداتی هم با قیمت فوب خلیج فارس عرضه کنید. بنزین آزاد، خودرو هم آزاد. مثل همه دنیا. چرا همیشه منت ارزان بودن بنزین بر سر مردمه ولی گرون بودن خودرو بیصداست؟
نمایندگان مفت خور قیمت خودرو رو آزاد کنند نه بنزین
15:57  1395/04/30
گزارش
پاسخ دادن
یو اس اس اینترپرایز
0

هرچی بشه به نفع ملت نیست
14:07  1395/04/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاسسسسس20 : من تا انتخاب رنگ کردم ،فرداش اوکی شد ،نوشت فاکتور شده
محمد جواد : جی۴ قسطی ۶۰ روزه قرارداد ۱۳مرداد شاسی ۹آذر پلاک ۲۲ آذر تحویل ایشالا فردا ۳۰ آذر
ایگل ۹۰ روزه قسطی : ایگل سفید، شما اگه اقساطی ۹۰ روزه هستین، شماره قرارادتون چنده؟ و آیا پیامک شاسی اومده براتون؟
مستر : به شادی استفاده کنین خداروشکر. لطفا شماره پذیرش کامل رو زحمت میکشین؟ من دیدم دوستان میگن فاکتور شدن زنگ زدم ببینم چطور فاکتور نشدم کارشناس بی شرف میگه تا25اتجام شده شما 26پرداخت کردی 27ثبت شده صبر کنین تا انجام شه. پذیرشم از شما عقب تره 12069102
جی ال 27خرداد : پیامک فاکتور کلا نمیاد باید چک کنید من خودم چک میکردم ان شاء الله برای همگی فاکتور بشه توی این زمستون بی ماشین نباشن
ناشناس : ***11519 پذیرش ****1830 درخواست مال خودرو اولی شاهین سی وی تی که 290 میلیون بابتش ریخته واریز وجه اولی مهر 402 همین شماره پذیرش درخواست توی دعوتنامه ای که 9 مهر 404 فرستاده بودن تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 1/787 میلیون خوردشو ننوشتم تکمیل خرید واریز دومی منتظر فاکتور تحویل هستم
اهورا : ببخشید براتون پیام امد یا خودتون رفتین نگاه کردین
اهورا : دوستان لطفا واسه منم دعا کنین فاکتور بشم. پذیرش 17 آذر تکمیل وجه سوم اردیبهشت تبدیل به جی ال 21 آبان. اما هنوز خبری از فاکتور نیست. خیلی خیلی نا امید هستم. انشاالله خدا یه نگاه هم به من بکنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : واقعا به نظرتون اگر مدیران زحمت می کشیدند اوضاع ما الان این طوری بود؟ اونا یک درصد هم مردم براشون مهم نیستند و فقط به فکر ثروت اندوزی خودشون هستند تمام.
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : یه هفته تا 10روز ماشین تحویلت میشه. بعد از فاکتور....
ممد : کی فاکتور شده بودی!؟
سورن xu7p تحویل دی ماه : سلام .دوستان سورن xu7p به صورت پیش فروش بوده واریزی اول مرداد ماه واریزی دوم 08/14 امروز 09/29 فاکتور شده. تولید مازندارن هست ظاهرا. نمایندگی همدان
GX : من چهارشنبه پلاک شدم معلوم نیست کی ماشین تحویلم میدم!؟
ماهان دنا 6 دنده رینگ : کسی می دونه بعد فاکتور چقدر طول می کشه تحویل بدن؟
ماهان دنا 6 دنده رینگ : ممنون داداش انشالله قسمت همه
حسین : سلام دوستان تحویلی 23 دی شش دنده رینگ دار امروز فاکتور شدم
پاششی 31 شهریوری : با هزار بدبختی و ذلت و خواری فاکتور شد
اطلس جی : سلام توان تولید خودرو وجود داره و از بین نمیره. کامپیوتر خودروهایی مثل اطلس، ساینا، ... توسط کروز تولید میشه که این شرکت هم مشکلی بابت تولید نداره و تعداد بسیار زیادی رو توی انبار دپو کرده. سایپا به تعهداتش نتونسته عمل کنه، کروز هم از تحویل قطعه خودداری میکنه. ضمنا ظرفیت تولید هفتگی کلیه خطوط اطلس بیش از دو هزار دستگاهه. اما الان خطوط معطل موندن. چند روز پیش یکی از شرکت های زیرمجموعه تغییر مدیریت داشته قراره مشکل و با کروز حل کنن. ببینیم مدیران چه تصمیمی می تونن بگیرن. تا اونجایی که من می دونم مدیرا خیلی زحمت می کشن و دوست دارن مشکل زودتر حل بشه.