چگونه قیمت خودرو در ایران دو برابر می‌شود؟!

 

چگونه قیمت خودرو در ایران دو برابر می‌شود؟!

 
عضو انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به دلیل بالا ‌بودن هزینه‌های واردات خودرو قیمت خودروهای وارداتی در ایران به‌طور میانگین به دو برابر قیمت جهانی این محصولات می‌رسد.
 
سیداحسان‌الدین غفوریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: واردکنندگان خودرو به دو دسته نمایندگی‌های رسمی خودروسان خارجی و واردکنندگان غیررسمی تقسیم می‌شوند که البته قیمت تمام شده واردات برای نمایندگی‌های رسمی بیشتر از واردکنندگان متفرقه است.
 
وی با بیان این‌که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در زمان تحریم نمی‌توانستند به طور مستقیم از خودروسازان خارجی خرید کرده و از تخفیف‌های مربوطه بهره‌مند شوند، خاطرنشان کرد: در سطح جهان سود تولیدکنندگان خودرو حدود پنج تا شش درصد و سود نمایندگی‌های رسمی فروش خودرو نیز حدود ۱۰ درصد است.
 
عضو انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: به طور کلی هشت شاخص هزینه‌های خرید و حمل خودرو از مبدا تا گمرک ایران، هزینه‌های ترخیص از گمرک، هزینه‌های حمل و انبارداری در داخل ایران، هزینه‌های پیش از تحویل خودرو به مشتریان، هزینه‌های بازاریابی، فروش و شماره‌گذاری، هزینه‌های سربار تشکیلاتی، مالیات بر ارزش افزوده فروش و سود شرکت فروشنده خودرو؛ قیمت تمام شده خودروهای وارداتی در ایران را تشکیل می‌دهند.
 
غفوریان افزود: در بخش هزینه‌های خرید خودرو و حمل از مبدا تا گمرک ایران شاخص‌هایی همچون قیمت پایه خودرو، قیمت آپشن‌های خودرو، هزینه‌های حمل در خاک کشور سازنده، هزینه‌های حمل تا گمرک ایران و هزینه‌ بیمه جمعا قیمت خودرو در گمرک ایران (CIF) را تشکیل می‌دهند.
 
وی با بیان این‌که در خودروهای وارداتی آپشن‌ها به‌طور میانگین حدود یک سوم قیمت خودرو را به خود اختصاص می‌دهند، تصریح کرد: براین اساس برای بررسی و مقایسه قیمت یک خودروی مشابه در ایران و جهان باید توجه شود که قیمت پایه این خودروها با یکدیگر مقایسه شود زیرا آپشن‌ها می‌توانند حتی تا بیش از یک سوم به قیمت خودرو اضافه ‌کنند.
 
این کارشناس خودرو ادامه داد: هزینه‌های ترخیص خودرو از گمرک ایران نیز شامل هزینه بیمه محموله در گمرک، حقوق ورودی که برای خودروهای متعارف با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی برابر با ۴۰ درصد ارزش اظهار شده در گمرک است، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرک که جمعا ۹ درصد است، هزینه هلال‌احمر، عوارض محیط زیست، عوارض واردات خودرو که پنج درصد است، هزینه وزارت راه و شهرسازی، هزینه ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت و هزینه سازمان استاندارد به اضافه هزینه‌هایی که داخل گمرک برای مواردی چون آماده‌سازی اظهارنامه و غیره دریافت می‌شود، می‌باشد که این هزینه‌ها جمعا حدود ۶۰ درصد به قیمت تمام شده خودرو اضافه می‌کنند.
 
غفوریان افزود: در بخش هزینه‌های حمل از بندر ورودی به گمرک و هزینه‌های انبارداری در ایران نیز اگر شرکت مربوطه دارای انبار اختصاصی خود در گمرک باشد، هزینه‌های آن کمتر شده و در غیر این صورت بیشتر می‌شود.
 
وی با بیان این‌که هزینه‌های صورت گرفته در مرحله‌ پیش از تحویل خودرو به مشتریان نیز قابل توجه است، اظهار کرد: این هزینه‌ها شامل هزینه‌های مالی و فاینانس خرید، هزینه خدمات پس از فروش، هزینه‌های انبارداری داخل شرکت و هزینه‌های بازرسی قبل از تحویل خودرو به مشتری (PDI) است.
 
عضو انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: حدود پنج تا شش درصد ارزش خودرو نیز می‌تواند صرف خدمات پس از فروش آن شود. این هزینه‌ها حداقل هشت تا ۱۲ درصد به قیمت تمام شده خودرو اضافه می‌کند، البته مشروط به آنکه منابع مالی این هزینه‌ها از سیستم بانکی اخذ نشده باشد، در غیر این صورت سود تسهیلات دریافتی نیز به این هزینه‌ها اضافه می‌شود.
 
غفوریان با بیان این‌که هزینه شماره‌گذاری خودرو معروف به فیش خزانه نیز ۱۰ درصد هزینه C&F (قیمت خرید خودرو + هزینه حمل به ایران) را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: به طور معمول حدود هشت درصد قیمت C&F اظهاری خودرو نیز به عنوان هزینه‌های عوارض و مالیات شماره‌گذاری از سوی اداره دارایی دریافت می‌شود.
 
وی ادامه داد: برای یک خودروی وارداتی با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی نیز حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان صرف اسقاط خودروهای فرسوده می‌شود ضمن آنکه هزینه بیمه شخص ثالث را نیز باید به قیمت تمام شده خودرو اضافه کرد.
 
این کارشناس خودرو افزود: در بخش هزینه‌های سربار تشکیلاتی نیز هزینه‌های اجاره ساختمان، هزینه‌های آب، برق و گاز و هزینه‌های پرسنلی باعث افزایش قیمت تمام شده خودروهای وارداتی در ایران می‌شود ضمن آنکه سود شرکت فروشنده خودرو نیز با توجه به شرایط حاشیه بازار تعیین و به قیمت تمام شده اضافه می‌شود.
 
وی تصریح کرد: مجموعه این هزینه‌ها قیمت عرضه خودروهای وارداتی در ایران را حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ درصد نسبت به قیمت‌ جهانی این محصولات افزایش می‌دهد.
 
پیش از این علی خاکساری - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایسنا از ۲.۵ برابر بودن قیمت خودروهای وارداتی در ایران نسبت به قیمت‌های جهانی این محصولات انتقاد کرده بود.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , قیمت , قیمت خودرو , کاهش قیمت , افزایش قیمت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

کارشناس
0

قیمت بالای خودرو یک دلیل بیشتر ندراد: جلوگیری از ورشکستگی فرقون سازی های داخلی! البته مایه شیتیلی هم که بابت واردات به جیب نورچشمی ها می ریزد بماند!
10:26  1395/04/31
گزارش
پاسخ دادن
فرزاد
2

کافیه فقط یه طرف یک خودرو وجود داشته و اون یه طرف هم فقط کشور عزیزمون باشه، دیگه هیچ محدودیتی وجود ندارد، چون ما به حق آزادی ایمان داریم!
15:40  1395/04/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
9

اگه میزاشتن واردات شناسنامه ای برای هر فرد آزاد بشه معلوم میشد. حتی با همین تعرفه ها و این شیتیل هایی که دارن نهادهای مختلف از قبل واردات میگیرن.
قیمت خودرو با هیچ منطق و محاسباتی جور نیست. تا دلتونم بخواد مثال هست.
حالا کی این مسأله میخواد حل بشه ما نمیدونیم.....
15:29  1395/04/22
گزارش
پاسخ دادن
محسن
16

ماکه راضی نیستیم امید وارم باعث و بانی این ظلم و ستم ها به خاک سیاه بشینن و خرج دوا درمون بدن !
14:41  1395/04/22
گزارش
پاسخ دادن
ایران
9

الهی آمین
18:55  1395/04/22

گزارش
امیر(سابق)
19

طبق گزارشی که در باشگاه خبرنگاران خونده بودم . نوشته بود با پول یک پورشه تو ایران میشه 3تا پورشه تو اروپا خرید. اکثر شرکتهای سازنده برای آپشنهای خود میانگین 2تا 3 هزار دلار اضافه میگیرند اونوقت شما یک سوم حساب میکنید. همه مردم اون چیزی را که میبینند باور دارند نه اون چیزی را که شما میفرمایید. تمام ماشینهای خارجی که تو ایران هست 3برابر قیمت خارج از ایران فروخته میشه حتی ماشینهای تولید ایران در عراق و.... یک سوم قیمت ایران به دست مشتری با شرایت خیلی بهتر داده میشه پس لطفا با دروغهایی که میفرمایید خودتون را بیشتر از این مسخره نکنید
14:23  1395/04/22
گزارش
پاسخ دادن
امید ایران
13

واقعن که!
مثل اینکه تو یه جزیره ناشناخته قرار گرفتیم و اقیانوس بیکران دو خودروساز ما رو محاصره کرده!
همه اینها برا اینه که خودرو خارجی گرون بیافته و مردم ستمدیده و تحت استعمار دو خودرو ساز نتونن خودروهای خوب وارداتی بخرن و مجبور به خرید لگن ها و فرغون های داخلی شوند!
14:12  1395/04/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 اقساطی تیر لرستان : بچه ها اینا همش میگن در حال حمله مگه حمل چقدر طول می‌کشه
سهند s : همه سرمایشونو پولشونو دادن به اینا که صاحب ماشین شن اینام دارن ظلم میکنن به مردم به خدا انصاف نیست همه چشم انتظارن همه گرفتارن
X5تیر : کی شاسی شد براتون ؟
J7 دو مرحله ای اردیبهشت : سلام و احترام ، ثبت نام دو مرحله ای اردیبهشت ماه ( تحویل سیستمی ۳۰ آبان ) ، با یکماه تاخیر امروز ماشین رو تحویل گرفتم .
امیر : سلام میشه راهنمایی کنید واریز اولیه من ۱۲ مهر ۴۰۲ بوده دعوتنامه قرار بوده اخر اسفند ۴۰۳ بیاد ولی هنوز نیومده با این وضعیت کی دعوتنامه های مارو میفرستن؟
سهند مرداد : سلام دوستای عزیز میدونید این شماره برای کجاست 02184950000
X5 اقساطی تیر لرستان : شما کدوم شهر هستین ؟؟؟؟؟ منم 16 آذر ارسال مدارک زده و همش میگن در حال حمل هست اینا دارن به شعور ما توهین میکنن مدام میگن هفته آینده !!!!!!!!!!
X5 اقساطی تیر لرستان : ماشین منم تحویلش 10 آبان بود و پانزده روز بعدش یعنی 25 آبان پیام اومد که شاسی شده بعد حدود پانزده روز پلاک شد و بعد یک هفته ارسال مدارک و الان دو هفته از ارسال مدارک رسیده و همش میگن در حال حمل هست امروز تماس گرفتم گفتن تا آخر هفته میدن امیدوارم این یکی از حرفاشون راست باشه
سهند : با پول ما کار می‌کنند انبارشون پر سهند آزاد میفروشن
nima j4 : مبارک باشه بلاخره از استرس در اومدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن : شماره شاسی ماشین رو در کجا میز خدمت مشتری پیدا کنیم
علیرضا پانا تحویل بهمن فرسوده : سلام به همه دوستان ببخشید میشه منو راهنمایی کنید ثبت نام دوره هشتم فرسوده پانا رینگ واریزی اول 27 مهر تحویل خودرو 21 ابان ولی درگاه دوم باز نشده یعنی دعوتنامه نیومده ولی میبینم تا اسفند برای بعضیا اومده و اینکه برگه اسقاط رو بردم نمایندگی میگه پیش خودتو باشه تا درگاه باز بشه ایا برای همه به همین صورته که اول دعوتنامه بیاد بعد برگه اسقاط بگیرن و اینکه ماشین من پراید 81 بوده چندتا گواهی بهش تعلق میگیره ممنون میشم یکی راهنمایی کنه
مازیار کو؟ : بچه ها کسی مازیارو ندیده ؟ ازبس زدید تو پر بچه رفت دیگه محوشد تو افق . نفهمیدیم همه طلاها را فروخته یا بخشی شا! ! شاسی پلمپ 84 خدایی خوب نترکونده شاسیا بعد 20واندی سال. نگرانش شدم ... مازی طلا کجایی؟
کوییک GXRL : من نمیدونم کمبود کدوم قطعه ؟ که سری R فاکتور نمیشه ، ما همه از سایت سایپا گرفتیم به ما چه که خط تولید دست پارس خودرو ، سایپا باید جوابگو باشه ، مملکت بی صاحاب
سمیرا : سلام من چندین برنامه فرستادم لطفا همگی انتشار بدید شاید با زیاد شدن عضو فرجی بشه
مسعود : سلام به همه کارشناسان که قیمت اکستندو پیش بینی کرده بودن سلام 🤣🤣والله گفتید بالله گفتید
اکستند : اکستند امروز 1400 اگهی کردن با چشمام دیدم بقران
محمد : اگه اشکی عزیز این اتفاق بیافته مطمین میشم که واقعا فرد بااطلاع از شرکت سایپا هستی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : کاش برای من هم همین روزا دعوتنامه میومدچون اونموقع طلا قیمتش 10500 بود و 20 گرم طلای من شد 210 تومن .بقیشو یه وام 50 تومنی گرفتم ولی اگه الان میومد همون 20 گرم طلا برای تکمیل وجه کافی بود چون گرمی 13800 شده و اون وام 50 تومنی دیگه دست نخورده بود حالا من نمیدونم چرا این دوستان برای دعوتنامه اونقد عجله میکنن.
207اتو سقف فلز30دی : مهدی،آره متاسفانه به ماها که رسیده همچی برعکس شده!تاحالا سقف فلزوسفیدو قالپاق رو زودتر میدادن،حالا پاناوتیتانیوم و مشکی و رینگ رو زودتر دارن میدن...!آخر سراز کار ایرانخودرو در نیاوردیم