حال‌وهوای صنعت‌خودرو یک‌سال پس از کمپین «خودرو نخریم»

 

حال‌وهوای صنعت‌خودرو یک‌سال پس از کمپین «خودرو نخریم»

 
فربد زاوه در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: آنچه هنوز در دیدگاه و استراتژی مدیران ارشد دولت و متصدیان صنعت خودرو در سطح وزارت صنعت تغییر نکرده است، لزوم سپردن مدیریت بازار به خود مشتری و استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضا و بازار آزاد برای حداکثر کردن انتفاع مشتریان است. بازار خودرو ایران در یک کشمکش شدید بین مدیریت دستوری و فضای رقابتی آزاد قرار دارد.
 
او افزود: این مهم نه‌تنها در تولید خودرو، که در واردات خودرو و حتی بسیاری از اقلام وابسته هم دیده می‌شود. اصرار بر قانونمند کردن بازار خودروهای وارداتی با شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های متوالی و تغییرات روزانه در آنها، نمونه‌ای ساده از این نگرش سنتی مدیریتی است. البته این نگرش سنتی در صنایع داخلی به مراتب پررنگ‌تر است. اخبار مذاکرات در سطح ارشدترین مدیران صنعتی کشور با خودروسازان خارجی و شنیده‌ها از توصیه‌های مکرر مبنی بر مدیریت شراکت آنها با شرکت‌های داخلی چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی مورد نظر وزارتخانه، نشان می‌دهد، حتی اگر خودروسازان هم پیام بازار را دریافت کرده باشند، مدیران ارشد آنها تغییری در نگرش و استراتژی خود نداده‌اند. 
 
زاوه تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد این روش مدیریتی که با تغییر مدیران ارشد با پایان یافتن دوره آنها می‌تواند تغییرات عمده‌ای در سیاست‌های صنعتی و حتی اولویت شراکت‌ها ایجاد کند برای شرکای جدید صنعت خودرو ایران خصوصاً شرکت‌های آلمانی که به برنامه‌ریزی‌های بسیار طولانی و آینده‌نگری با جزییات عادت دارند خوشایند باشد و نهایتاً سبب سردرگمی آنها در بازار ایران خواهد شد.
 
او گفت: این رفتار در کوتاه‌مدت چندان به جذب سرمایه خارجی و رقابت در بازار منتهی نمی‌شود. البته پایداری چندانی هم برای این روش نمی‌شود تصور کرد و نهایتا مشتریان به لطف انقلاب فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی، می‌توانند این سد را بشکنند و رقابت در بازار را افزایش دهند.
 
زاوه با بیان اینکه صنعت خودرو ایران در آینده به ناچار باید به سمت آزادسازی و رقابتی شدن پیش برود، بیان کرد: باید به سمت آزادسازی و رقابتی شدن پیش برویم همان گونه که در صنایع لوازم خانگی شاهد آن بودیم. این انتخابی سخت برای برخی مدیران در بدنه دولت است ولی نهایتاً مجبورند آن را بپذیرند. واقعیت این است که در صورت وجود فضای رقابتی، مردم توانایی و دانش کافی برای تصمیم‌گیری صحیح و مطابق منافع خود را دارند و نیازی نیست به بهانه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، فضای بسته‌ای ایجاد کرد که اولین متضرر آن خود مشتریان باشند.
 
او افزود: این سرنوشت محتوم سبب خواهد شد، صنعت خودرو ایران پوست‌اندازی اساسی کند. تجربه‌ای مشابه در کشورهایی مانند ترکیه یا کشورهای اروپای شرقی مانند چک و رومانی نشان داده است، رقابتی کردن بازار البته نه به صورت صوری و بازی با اعداد و ارقام که به صورت واقعی تنها راه‌حل خروج صنعت خودرو از بحران، سودآوری و اثربخشی مثبت و مستدام در اقتصاد ملی است.
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: آزاد گذاشتن شرکای خارجی در انتخاب همکاران ایرانی یا حتی ورود مستقیم بدون شریک ایرانی می‌تواند فضای بی‌نظیر رقابتی در بازار خودرو ایجاد کند که هم صنعت را به شدت توسعه دهد و هم مشتریان را منتفع سازد. حرکت به این سمت، با خروج دولت از هسته مدیریت اجرایی این صنعت و محدود شدن در هسته تصمیمات کلان می‌تواند شروع شود، گامی ساده که با خروج مدیران دولتی از شرکت‌های خودروسازی نمود خواهد داشت. 
 
او خاطرنشان کرد: واگذاری مجوز تصمیم‌گیری به مدیران بخش خصوصی با هر کیفیتی، نهایتاً منجر می‌شود صنایعی که واقعاً توان رقابت دارند و ارزش افزوده واقعی ملی ایجاد می‌کنند در چرخه اقتصاد بمانند، سایرین که بیشتر منابع ملی را تلف می‌کنند از گردونه خارج شوند. هزینه‌های سنگین یارانه‌های سوخت خودروهای پر‌مصرف داخلی و هزینه‌های غیرقابل جبران تلفات جانی و مالی جاده‌ای کشور دیگر تا زمان زیادی قابل پرداخت نیست. موضوعی که از سوی رئیس‌جمهور هم در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو به صراحت بیان شد.
 
 
 
 

منبع

اقتصادنیوز

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , کمپین , خرید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: m&z
3

در اقتصاد دولتی و رانتی، کمپین هرگز به نتیجه نخواهد رسید. کمپین تنها در اقتصادهای کاملا آزاد و رقابتی و در کشورهایی مثل آمریکا و آلمان جواب خواهد داد. جایی که اگر مردم بخواهند مدیر کمپانی اعظمی چون تویوتا را احضار و تا کمر جلوی آنها دولا خواهد شد (تعظیم مدیر تویوتا و عذرخواهی بابت مشکل پدال کمری) نه در جایی که محصولاتشان روزانه جان چندین نفر از هموطنامون رو میگرفت و مدیرانش تکذیب میکردن!!!
09:18  1395/03/31
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: MeHdI j
8

ای کاش روزی میرسید که تمامی مردم ما تویوتا سوار و هیوندای سوار بودن و اصلا سوار این محصولات بی کیفیت داخلی نمیشدن
12:09  1395/03/30
گزارش
پاسخ دادن
سجاد
17

دولت نه ديگه اعتبار بين المللي داره كه خودش براي صنعت خودروي كشور كاري بكنه
نه دلش مي آيد بكشه كنار بخش خصوصي و خارجي بياد جلو
ولي تاريخ نشون داده نظام كمونيسيتي رو به زواله و به قول نگارنده
چه بخواهيم و چه نخواهيم دنياي مجازي بقدري در حال پيشرفته كه
خيلي از چيزهاي كنوني اصلا" قابل تعريف براي آيندگان نيست
پس چه بهتر كه همانگونه ما گذشتگانمان را قضاوت مي كنيم
باعث لعن و نفرين آيندگانمان نباشيم .
10:25  1395/03/30
گزارش
پاسخ دادن
پارسا
1

مگه مظام ايران كمونيستيه؟؟؟؟خدايا
13:41  1395/03/30

گزارش
امیر(سابق)
12

پارسا جان اگه دقت کنی بجز اسمش بقیه رفتارها کمونیستیه. وقتی خودروساز دولتی ما خودشو صاحب جان و مال مردم میدونه و نظر و نیاز مردم هم براش مهم نیست اسم دیگه ای میشه براش گذاشت
16:07  1395/03/30

گزارش
محسن
4

ایول تمام نظام های کمونیستی یا نابود میشن یا تغییر ایجاد میکنن و بسوی لیبرال میرن ایران هم از این همینطور خواهد شد
دوران کمونیست بسر اومده
نسل جدید کمونیست رو برنمیتابه
18:11  1395/03/30

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 محمد : به قول دوستان فنی که بهتره ا5 اپشن هم که خیلی بیشتر داره ماشین هم که جدید تره از ایکس فایو هست کیت بدنه داره و اسپرتم که هست پس با توجه به این ها قطعا باید قیمتش خیلی بیشتر از اایکس فایو باشه توی ایران ی اپشن میزارن رو ماشین قیمت ماشین خداتومن زیاد میشه حالا ا5 با این همه اپشن چرا قیمتش از لو اپشن ترین ماشین هاهم کمتره؟؟ گول ظاهر اسپرت و جون پسندش رو نخورید با دقت بشتری تحقیق کنید
بردیا پلاس : نه شامل ما نمیشه...منم 15اردیبهشت تکمیل وجه کردم
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . رنگای دیگه بله تحویل هم گرفتن . من ۱۱ بهمن هستم و هنوز حتی فاکتورم نشده
شاهین G : هر ما که 6ماهه ازمون پول گرفتم تحویل دادان اون موقع مال شما هم تحویل میدن اینا فقط میگیرن دیگه تحویل مهم نیست
Jac j4 سفید : سلام بنده یک جک جی۴ سفید در تاریخ ۱۱ بهمن ثبت نام کردم که تا الان فاکتور نشده . پیشنهاد میکنم اگر ثبت نام کردید حداقل ۶ ماه صبر پیشه کنید . تازه این جی۴ هست . باقی محصولات دیگه بدتر هستن ودیرتر میدن
J7 رضا : سلام لطفا تاریخ ثبت نام و پلاک و شهر رو لطفا بگوید . هزاران بار مبارکت باشد . دست راستت روی سر ما . ماشین ما هم بیاد
حسن ایکس 5 : دوستان چرا حساسیت نشون میدن، یه بابایی یه حقیقتو گفته یا نظر فنی شو گفته. یه عده هم تایید کردن. این همه تعصب به ایکس 5 چرا؟
وحید21 اسفند : فکر کنم اخر هفته ها فاکتور میشه
پذیرش : سلام نمایندگی بگیرید بهتون میگن
سینا : تکمیل وجه مشمول اضافه قیمت نمی شود.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 مادران : منم تیر، فلز ،سفید فعلا باید تا پایان خرداد صبر کنیم
دوگانه : سلام به منتظر🤚 جناب شما مبلغ مبنا چقد براتون حساب کردن؟؟ چون من هم 75 لیتری هستم ولی دعوت نامه که اومد مبلغ مبنا رو به نرخ 100 لیتری حساب کردن. و کد کلاس شده 55515
شیما همدان : 15234402 بفرما اینم قراردادم ایشالا خوش خبر باشی حالا بگو کی فاکتور میشم
اطلس اذر : من حواله شاهین داشتم که انقدر اذیت کردن به ناچار تبدیل زدم به اطلس ،سوال من اینجاست وقتی خودروساز خودرو جایگزین درنظر میگیره دیگه نباید تاخیر فضایی داشته باشه الان من از آذر ماه تا الان نزدیک به 6الی7 ماه ماشینم توی تاخیره. دوستان یا راهنمایی برادرانه هم دارم انشالله وقتی خودرو تون رو تحویل گرفتین بلافاصله با خودروی راناپلاس که هم قیمت به نسبت کمتری داره و هم موتور خوب معاوضه کنین من اطلس سوار شدم بشدت خودروی بی کیفیتیه هنوزم که هنوزه لرزش صفحه کلاچ داره درپناه خدا.
فرسوده 207 فروردین : مبارکتون باشه انشالله به سلامتی تحویل بگیرید برا من که هنوز فاکتور نشده
پارمیدا : سلام بله فکر میکنم طبق ردیف قرارداد فاکتور کنن به نوبت.شما چنده قرادادتون؟
سورن : افزایش قیمت کارخونه قطعی هست ولی مدت کوتاهی طول میکشه تا قیمتهای جدید اعلام بشه حدودا دوماه طول خواهد کشید
ساینا تکمیل وجه 7اسفند : 7اسفندم هیچ خبری نیست انگار ن انگار ماشین ثبتنام کردم 100روز از تکمیل وجه گذشته
شاهین 207 : افزایش قیمت به دلال ها ربطی نداره افزایش قیمت دست ایران خودرو و دولت هست نه دلال و دلال زاده .....
محصولی : یکی دوماه طول میکشه تا افزایش قیمت بدند در واقع از شهریورماه و یا مهر ماه قیمت کارخونه افزایش خواهد داشت و افزایش قیمت کارخونه قطعی و صدرصد است دیرو زود داره ولی سوخت و سوز نداره