مدل 1973 GTO یادی از پونتیاک

شش دهه پیش پونتیاک پکیج پرفورمنس بالای جدیدی بنام GTO را برای مدل لمانز ارائه کرد و به آغازگر دوران طلایی ماسل کارها تبدیل شد. هرچند GTO اولین خودروی میان سایزی نبود که از یک پیشرانهٔ V8 قدرتمند بهره می‌برد اما به‌سرعت محبوب شد به همین دلیل خیلی‌ها GTO را جرقه‌ای می‌دانند که مشعل دوران خودروهای عضلانی را روشن کرد. پس از چهار سال حضور موفق در بازار، GTO و لمانز به‌طور کامل از نو طراحی شدند. نسل دوم با ظاهر کاملاً جدید فست‌بک مانند با انتهای کوتاه، به همان مسیر پرشکوه نسل قبلی ادامه داد تا اینکه در سال ۱۹۷۲ به دلیل افزایش نرخ بیمه، مقررات سخت‌گیرانهٔ آلایندگی و بحران سوخت، عضله‌های خود را از دست داد.

نما بغل پونتیاک GTO مدل 1973

زنده ماندن در دل باتلاق

هرچند دلایلی که ذکر شد بسیاری از خودروهای عضلانی افسانه‌ای را از بین بردند اما پونتیاک در سال ۱۹۷۳ نسل سوم GTO را معرفی کرد. بااین‌حال، این خودرو حالا دیگر یک مدل مجزا نبود و مثل سال‌های اول دوباره به یک پکیج یا تریم خاص تبدیل شد. GTO در نسل سوم در اصل یک ارتقاء ظاهری برای کوپهٔ جدید لمانز بود. هرچند لمانز و GTO جدید بر اساس نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پلت‌فرم A-Body نسل قبلی ساخته شده بودند اما از بدنهٔ کاملاً جدیدی بهره می‌بردند و درنتیجه بدنه‌ای بزرگ‌تر و جعبه‌ای‌تر اما آرام‌تر جایگزین طراحی منحنی و تهاجمی نسل قبلی GTO شد.

نما جلو پونتیاک GTO مدل 1973

علاوه بر این، طبق قوانین ایمنی جدید، سپرهای جلو می‌بایست در برابر برخوردهایی با سرعت ۸ کیلومتر بر ساعت مقاومت می‌کردند و به همین دلیل، سپر قبلی GTO که در بدنه ادغام شده بود با سپر فولادی بزرگی جایگزین شد. بااین‌وجود، پونتیاک با طراحی کاپوتی اختصاصی با دو کانال ورودی هوا برای GTO سعی کرد این طراحی جدید را برای علاقه‌مندان به پرفورمنس جذاب‌تر کند. بااین‌حال، این خودرو هنوز هم شبیه یک لمانز پدر خانواده به نظر می‌رسید تا نماد ماسل کارها که نزدیک به یک دهه جوان‌ها را مجذوب خود کرده بود. علاوه بر این، کانال‌های روی کاپوت بیشتر جنبهٔ تزئینی داشتند زیرا رم ایر در این نسل حذف شد.

نما پشت پونتیاک GTO مدل 1973

ناامیدی بیشتر زیر کاپوت

علاوه بر ظاهر بی‌هیجان و حذف رم ایر، یکی دیگر از ناامیدی‌های نسل سوم GTO زیر کاپوت جریان داشت. پیشرانهٔ استاندارد این نسل موتور ۶.۶ لیتری پونتیاک بود که نسبت تراکم آن به ۸ کاهش یافت و درنتیجه تنها ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. تنها موتور دیگری که برای GTO مدل ۱۹۷۳ ارائه می‌شد، ۷.۵ لیتری بود که این موتور هم فقط ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشت و صرفاً با گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک قابل سفارش بود. بااین‌حال، این موتور به لطف گشتاور ۵۰۰ نیوتن متری که تا دور ۲,۸۰۰ rpm ارائه می‌شد، قوی‌تر از چیزی که بود احساس می‌شد.

موتور پونتیاک GTO مدل 1973

بهبود هندلینگ

هرچند پیشرانه‌های ضعیف ناامیدی بزرگی بودند اما GTO مدل ۱۹۷۳ در یک قسمت بهتر از نسل قبلی بود. نسل‌های قبلی این ماشین هندلینگ جالبی نداشتند و در پیچ‌های تند لاستیک‌ها را از بین می‌بردند اما نسل سوم هرچند هنوز هم با گرند توررهای اروپایی با تعلیق کاملاً مستقل فاصله داشت ولی هندسهٔ تعلیق GTO حالا بسیار بهبود پیدا کرده و چرخ‌ها را همیشه عمود بر مسیر حفظ می‌کرد. به لطف این مهم در کنار فنرهای سفت‌تر و آنتی‌رول بارهای بزرگ‌تر، GTO مدل ۱۹۷۳ خصوصاً با توجه به‌اندازه‌اش توانایی شگفت‌انگیزی را در پیچ‌ها به نمایش می‌گذاشت.

البته GTO هنوز مثل یک فراری یا لامبورگینی رفتار نمی‌کرد اما خیلی بهتر از آن آجر چرخ‌دار دو تنی نسل قبلی بود. به همین دلیل، نسل سوم GTO علیرغم کاستی‌هایش، بیشتر از دو نسل قبلی به معنی نام خود (GTO مخفف عبارت ایتالیایی گرن توریسمو اومولوگاتو است که ابتدا برای فراری ۲۵۰ GTO استفاده شد) نزدیک شد. با وجود هندلینگی که بسیار بهتر شده بود اما پونتیاک توانست تنها ۴,۸۰۶ دستگاه از نسل سوم GTO بفروشد که بسیار کمتر از برادران پرفورمنس محور خود مثل شورلت شول SS یا الدزمبیل ۴۴۲ بود. به همین دلیل، پس از تنها یک سال پکیج GTO از خانوادهٔ لمانز حذف و به مدل کامپکت ونتورا منتقل شد.

کابین پونتیاک GTO مدل 1973

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , مشخصات , فنی , بررسی , پونتیاک , GTO , مدل , 1973






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
چان چان گان گان : رئیس جمهور با هیئت همراه در ورزقان گم شدن و شرایط ارسال پیامک برای ما سخت تر میشه.
حاج شاهین اتومات : سلام.برای من هم هنوز فاکتور نشده.تحویل فوری 90 روزه. پرداخت 20 دی ماه پذیرش 21 دی ماه
چانگان : دوستان الان نزدیک ۵۰روز ارسال به خودروساز خورده وسایپا میگه بخاطر پلاک فعال تعلق نمگیره پلاکمم بالای۵سال بود پرایدمو که فروختم الان نظرتون راجبه این خودروهای برقی که در بانک تجارت ۱۰۰میلیون پول بلوکه میکنند چی لطفا راهنمایم کنید ممنون
م : امیر آقا شما چه تاریخی پول اولیه همون ۱۴۰۰واریز کردین و کی پیامک ۸۵ملیون براتون اومد
علیرضا : سلام من وی ۴هشت فروردین هستم گفتن توی تیرماه فاکتورمیشی
سعید تیزرو : منم 24 دی هستم 16 فروردین ماوالتفاوت و طرح عادی
S3 سفید ۱ آبان : ثبت نام ۱ آبان و باید ۱۸ بهمن تحویل میشد. الان پر رو ها بجای تحویل ماشین برداشتن پیامک دلجویی فرستادن خریدار محترم خودروی اس 3 بدینوسیله بابت تأخیر پیش آمده در تحویل خودرو، از شما پوزش می طلبیم و از صمیم قلب، دلجویی از شما مشتری عزیز را وظیفه خود می دانیم. لازم به ذکر است فرآیند تخصیص و تحویل محصول انتخابی شما طی 15 روز آینده، اجرایی خواهد گردید. شما می توانید با مراجعه به وب سایت شرکت کرمان موتور https://kermanmotor.com و یا برقراری ارتباط با مرکز تماس این شرکت به شماره 02142724 ، پیشرفت فرآیند تحویل خودروی خود را پیگیری نمایید. با احترام شرکت کرمان موتور
محمدحسن : واریز ۱۹ دی پذیرش ۲۰ دی سخا ۲۷ دی مابه‌التفاوت ۱۸ فروردین هنوز فاکتور نشدم
T8 و T9 : برا ما چراغ بیمه روشن شد و رفت تو مرحله پلاک ،ولی هیچ شماره شاسی در قسمت پایین کادر و پیامکی دال بر شاسی برای ما نیومده
شاهین : فاکتور شدی یا نشدی منم واریزی ۲۲ پذیرش ۲۳ مابه التفاوت ۱۶ سخا ۲۷
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیدواربه آینده : سلام‌ آذرماه ها خیلی‌فعال بودن ونتیجه گرفتند مادی بهمن واسفند ماهی‌ها خیلی کم تحرکیم وهنوز بلاتکلیف
207 : سلام کسی 207 تحویل 31 تیر داره که باید فردا355واریز کنه قبلا هم 150واریز شد
دی مبعث : دعوتنامه ب چ دردتون میخوره ؟ من دی هستم 26 فروردین تکمیل وجه کردم هنوز ب دستم نرسیده .23 اردیبهشت پلاک شد هنوز خبری از تحویل نیست .امروز 30 اردیبهشت.باید خیلی صبر داشته باشید.
جواد : سلام من نمایندگی دهلران زدم پذیرش 19 اسفند هنوز فاکتور نشدم
رضا : ماهی 3ونیم به ما تعلق میگیره
دسامبر : 26 واریز کردم هنوز پلاک نشدم بعضیا 27 واریزیشونه تحویل هم گرفتن چه مدلی کار میکنن اینا
207 : پارکینگ های جاده مخصوص پر از خودرو هست اونوقت این از خدا بی خبرها قطره چکانی میدن بیرون
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : برا منم ب روز شده
207 : پارکینگ های جاده مخصوص پر ماشینه ولی این نامزدهای روزگار قطره چکانی میدن بیرون خدا لعنتشون کنه
احسان : چرا تبدیل نمیزنی ما 4روزه ماشینو تحویل گرفتیم یکی از بهترین کارایی که کردیم تبدیل زدیم خیلی بهتراز سقف فلز هست خیلی شیکتره واپشناش بالاتره .کروز کنترل داره رینگ الومینیوم هست سقفم که عالی هست روشنایی عالی به داخل میده.فرمون هم که برقی هست